Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom Engels???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom Engels???

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    De vraag is of je begrijpt wat Ardesign wil zeggen?
    Ja toch?
    So what's the problem?
    Nee. Ik ben langer bezig met het lezen van zo'n tekst dan nodig zou zijn. Terwijl het voor de schrijver (na wellicht enige gewenning als het geen vorm is van willen opvallen) evenveel moeite is de spaties op de juiste plek te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Nee. Ik ben langer bezig met het lezen van zo'n tekst dan nodig zou zijn. Terwijl het voor de schrijver (na wellicht enige gewenning als het geen vorm is van willen opvallen) evenveel moeite is de spaties op de juiste plek te zetten.
      Toch wel. Je opmerking (die op zich wel correct is) gaat over het feit dat je teveel tijd verliest om te lezen wat de man wil zeggen. Maar begrijpen doe je het. Niet?
      Meer foto's op mijn website

Comment

De vraag is of je begrijpt wat Ardesign wil zeggen?
        Ja toch?
        So what's the problem?
        Toch wel. Je opmerking (die op zich wel correct is) gaat over het feit dat je teveel tijd verliest om te lezen wat de man wil zeggen. Maar begrijpen doe je het. Niet?
        Het gaat er mij er dus niet om of ik het begrijp maar over hoeveel moeite ik daar voor moet doen. Als het er mij slechts om ging of ik het begreep, had ik geen opmerking hoeven te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Hier is duidelijk een kenner aan 't woord
          (excuseer me voor deze opmerking)

Nederlands is geen gemakkelijke taal, dat geef ik grif toe.
          Maar het probleem hier is niet de moeilijkheidsgraad eerder
          het niet willen denken, nadenken of een andere inspanning leveren.

Waarom het moeilijk maken niet?

En ik geef ook toe dat taal voor mij meer is dan woordenschat en
          grammatica.

Lees eens een goed Nederlands boek.
          Of is dit soms een belediging?

En voor mensen die de kans kregen: zes jaar lager onderwijs plus
          zes jaar middelbaar onderwijs....(oud systeem ik weet het).
          Mag ik het onbeleefd zeggen: ik heb er iets meer gedaan dan mijn
          broeken versleten

Het gaat niet om de moeilijkheidsgraad van Nederlands, maar om het feit dat Nederlands niet klankrijk is, laat staan romantisch, melodieus, modieus of literatuurrijk.

Natuurlijk zijn er veel goede boeken in het Nederlands geschreven, maar dat is dan de verdienste van de auteur én niet zozeer van de Nederlandse taal.

En nee, ik ben geen kenner en zeker geen deskundige op het gebied van de filologie, maar ik spreek wel meer dan vijf talen. Daarom dat ik me misschien kan permitteren om zo'n oordeel te vellen?

Comment

Leonidas

Als ik graag wil opvallen doe ik dat wel anders leonidas maar vindt het wel heel erg spijtig als je iemand zijn antwoord (reply) leest dat je het niet begrijpt en het je veel moeite kost heb je zelf neergeschreven in een antwoord hier .

Heb dan ook hier in mijn antwoord de komma's en alle andere vormen van een normale grammatica maar weggelaten om het begrijpelijk voor je te maken .

Met vriendelijke groeten ,

Ardesign

Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
              Leonidas

Als ik graag wil opvallen doe ik dat wel anders leonidas maar vindt het wel heel erg spijtig als je iemand zijn antwoord (reply) leest dat je het niet begrijpt en het je veel moeite kost heb je zelf neergeschreven in een antwoord hier .

Heb dan ook hier in mijn antwoord de komma's en alle andere vormen van een normale grammatica maar weggelaten om het begrijpelijk voor je te maken .
              Lezen (en schrijven) is moeilijk, hè? Heel fijn dat je het zo oppakt en jammer dat die spaties voor de punten er nog steeds staan.

*plonk*

Comment

mensen heb het niet over komma's hoor, lees mijn onderwerp.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  Ach, dit is toch Chit Chat, een beetje offtopic mag toch wel? Uiteindelijk gaat het in beide gevallen om de leesbaarheid.

Ik moest trouwens wel lachen toen ik heel toevallig je opmerking tegenkwam n.a.v. de verandering van forumtaal.
                  http://forum.belgiumdigital.com/show...85&postcount=4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Hier is duidelijk een kenner aan 't woord
                    (excuseer me voor deze opmerking)

Nederlands is geen gemakkelijke taal, dat geef ik grif toe.
                    Maar het probleem hier is niet de moeilijkheidsgraad eerder
                    het niet willen denken, nadenken of een andere inspanning leveren.

Waarom het moeilijk maken niet?

En ik geef ook toe dat taal voor mij meer is dan woordenschat en
                    grammatica.

Lees eens een goed Nederlands boek.
                    Of is dit soms een belediging?

En voor mensen die de kans kregen: zes jaar lager onderwijs plus
                    zes jaar middelbaar onderwijs....(oud systeem ik weet het).
                    Mag ik het onbeleefd zeggen: ik heb er iets meer gedaan dan mijn
                    broeken versleten
                    Niet ackoord (met een c en een k), ben tot 6e leerjaar naar school geweest,en dan gaan werken !
                    niks middelbaar, en mijn diploma's,,, daar heb ik keihard voor moeten knokken via avondschool, ik was toen al eind de 20,ge snapt het niet hé !

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                    Helemaal juist. Ik versta het ook niet. Meestal is het dan nog Engels
                    "met haar op". Maar ja, daarover moet je hier zwijgen he
                    ( fotosite... eu fotoforum! )
                    Tja verdraagzaam zijn de geleerden hier, of elders nog nooit geweest,! en als je ergens een opmerking over maakt, oeeeee, ze halen je langs alle kanten onderuit ,maar geef eens lik op stuk, steek je maar weg, want dan beginnen ze met geleerde woorden te smijten,die geen doorsnee belg of nederlander begrijpt, pas op als je ergens een foutje maakt, ze sleuren heel B.D. en hun entourage mee.

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Misschien heeft het te maken met de angst erop gewezen te worden dat je niet foutloos Nederlands kan schrijven?
                    Veel kans toe.

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Senior Member klinkt toch ook leuker als "Gepensioneerd Lid"
                    Bah kweet niet

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                    Eeeeuuuuhhmm, misschien omdat engels de internet taal bij uitstek is

Je ziet engels meer en meer in de Nederlandse taal sluipen. Vindt het persoonlijk niet erg, maar voor mensen die de engelse taal niet of niet zo goed machtig zijn lijkt het me heel vervelend.
                    Heel juist !

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                    Kort samengevat:

Who Cares?

Engels is nu eenmaal omnipresent de dag van vandaag
                    Dat zal wel weer zo een geleerd woord zijn zekers omnipresent

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                    Nederlands is een strakke en vrij gevoelloze taal. Het is wat minder poëtisch. Ik noem het een boerentaal. Wellicht daarom dat het zich niet zo gemakkelijk leent voor bepaalde titels he?
                    Zijn boeren dan mensen die een hele dag, moeten loeien om zich uit te drukken
                    Enkel de fijne meneren mogen zich, mens noemen of wat !

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                    Misschien een goede vraag waarom in het engels ,we moeten al nederlands ,frans, engels ,en misschien moeten we het arabische ook nog bijpakken ,mensen mensen ,waar zijn we toch over bezig ,we verloochen allemaal onze moedertaal ,we zijn goed bezig ,en als we nu nog ondermekaar gaan redetwisten over hoe we een titel en of andere zaak schrijven ,dan misschien maar beter dat we het internet buiten gooien ,en al de andere moderne dingen ,want als je een handleiding open doet sta op de eerste bladzijde waarschijnlijk alles in het engels uitgelegd en vindt je onze moedertaal ergens op de 50ste bldz van de handleiding .

Voor mij stoort het niet of ze hier in het engels of iets anders schrijven ,maar bedenk wel dat er wel iets oudere personen ook de weg naar het internet gevonden hebben en die verstaan soms moeilijk een andere taal .

Ardesign
                    Moet je niet oud voor zijn , kan nog duizend andere redenen hebben.
                    Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                    Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het taalgebruik hier op BD. Ik lees dat mensen zich (mateloos) ergeren aan andere mensen—of toch wat andere mensen doen/schrijven. Nu heeft iedereen uiteraard het recht om zich te ergeren. Maar weet vooral dat wie zich ergert, er erger aan toe is dan wie zich niet ergert. Of zoals men in de dertiende eeuw in de Wu-men Kuan al optekende:

"Wie zich afvraagt of het zo is of anders, is de slaaf van zo of anders"
                    héhé
                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    grt,bouk.
                    tja das een discusie starten over taalgebruik, dan zit het plots vol geleerden

Comment

Ach, dit is toch Chit Chat, een beetje offtopic mag toch wel? Uiteindelijk gaat het in beide gevallen om de leesbaarheid.

Ik moest trouwens wel lachen toen ik heel toevallig je opmerking tegenkwam n.a.v. de verandering van forumtaal.
                      http://forum.belgiumdigital.com/show...85&postcount=4
                      klopt hoor, maar je kwam het natuurlijk niet toevallig tegen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Goedemorgend Des

tja das een discusie starten over taalgebruik, dan zit het plots vol geleerden[/QUOTE]

Je slaagt de nagel op de kop Des !!!!!

Ardesign

Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                        Niet ackoord (met een c en een k), ben tot 6e leerjaar naar school geweest,en dan gaan werken !
                        niks middelbaar, en mijn diploma's,,, daar heb ik keihard voor moeten knokken via avondschool, ik was toen al eind de 20,ge snapt het niet hé !

Tja verdraagzaam zijn de geleerden hier, of elders nog nooit geweest,! en als je ergens een opmerking over maakt, oeeeee, ze halen je langs alle kanten onderuit ,maar geef eens lik op stuk, steek je maar weg, want dan beginnen ze met geleerde woorden te smijten,die geen doorsnee belg of nederlander begrijpt, pas op als je ergens een foutje maakt, ze sleuren heel B.D. en hun entourage mee.

Veel kans toe.

Bah kweet niet

Heel juist !

Dat zal wel weer zo een geleerd woord zijn zekers omnipresent

Zijn boeren dan mensen die een hele dag, moeten loeien om zich uit te drukken
                        Enkel de fijne meneren mogen zich, mens noemen of wat !

Moet je niet oud voor zijn , kan nog duizend andere redenen hebben.

héhé

tja das een discusie starten over taalgebruik, dan zit het plots vol geleerden
                        Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Persoonlijk vind ik dat we nieuwe woorden in alle talen gelijk zouden moeten maken. Zoals het woord computer wat in het nederlands gebruikelijk is.
                          Het maakt het leren van een andere taal alleen maar eenvoudiger.

Trouwens ik ben van mening dat men in Europa al lang voor 1 taal had moeten kiezen. Maar dat kan niet omdat zoveel mensen willen vasthouden aan het verleden. De Fransen willen dan frans, de Duitsers ...

Als Europa voor het engels had gekozen en in alle landen van de unie was begonnen om engels als 2de taal te leren aan de kinderen. Dan hadden we nu een reeks jeugd klaarstaan die heel goed met elkaar konden communiceren ongeacht in welk land van de unie ze waren opgevoed. Dan zou Europa echt verder geraken.

Ik denk dat het voor België ook beter zou zijn om alle kinderen het engels als 2de taal te leren want engels is nu eenmaal de meest gebruikte taal op deze wereld als verschillende anderstaligen bijeenkomen. En ook Walen en Vlamingen kunnen met elkaar praten in het engels.

Ik gebruik op mijn werk trouwens maar 30% van de tijd nederlands, schrijven doe ik eigenlijk alleen in het engels. De wereld verandert nu eenmaal. Je kan tegen globalisatie zijn maar het is niet meer te stoppen.

Als de westerse landen te koppig blijven om langzaam aan over te stappen naar het engels dan wordt het ongetwijfeld arabisch of chinees binnenkort.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Persoonlijk vind ik dat we nieuwe woorden in alle talen gelijk zouden moeten maken. Zoals het woord computer wat in het nederlands gebruikelijk is.
                            Het maakt het leren van een andere taal alleen maar eenvoudiger.

Trouwens ik ben van mening dat men in Europa al lang voor 1 taal had moeten kiezen. Maar dat kan niet omdat zoveel mensen willen vasthouden aan het verleden. De Fransen willen dan frans, de Duitsers ...

Als Europa voor het engels had gekozen en in alle landen van de unie was begonnen om engels als 2de taal te leren aan de kinderen. Dan hadden we nu een reeks jeugd klaarstaan die heel goed met elkaar konden communiceren ongeacht in welk land van de unie ze waren opgevoed. Dan zou Europa echt verder geraken.

Ik denk dat het voor België ook beter zou zijn om alle kinderen het engels als 2de taal te leren want engels is nu eenmaal de meest gebruikte taal op deze wereld als verschillende anderstaligen bijeenkomen. En ook Walen en Vlamingen kunnen met elkaar praten in het engels.

Ik gebruik op mijn werk trouwens maar 30% van de tijd nederlands, schrijven doe ik eigenlijk alleen in het engels. De wereld verandert nu eenmaal. Je kan tegen globalisatie zijn maar het is niet meer te stoppen.

Als de westerse landen te koppig blijven om langzaam aan over te stappen naar het engels dan wordt het ongetwijfeld arabisch of chinees binnenkort.
                            Waarom geen arabisch ?, de halve wereldbol spreekt dat al
                            Bah, pakt dan toch maar engels t'is te moeilijk dat ander .

Comment

er zijn taalfouten en taalfouten...
                              - als iemand schrijft "ik vindt..." dan stoort mij dat helemaal niet.
                              ik maak hier van "hij vond...." ik sta daar geen seconde bij stil en lees gewoon verder.

- als iemand de interpunctie verkeerd gebruikt, dan is 't wel zeer vermoeiend om te lezen. Stel je voor dat je van zo iemand 'n A4tje moet lezen en je vrouw vraagt je iets, dan kan imo helemaal opnieuw beginnen....waar zat ik nu weer..?
                              Wat nog erger is dat het 'n totaal andere betekenis kan hebben...bv:

Ik hou van je, lieve vriendin.
                              Ik hou van je lieve vriendin.

of

Hang hem, niet wachten.
                              Hang hem niet, wachten.

In het eerste geval figuurlijk, in het laatste geval letterlijk, 'tzal jouw nek maar wezen....

Comment

Dat is jouw persoonlijke situatie, waaraan je de rest van Europa wil gelijkstellen. Voor mij is die redenering dan toch erg gelijkend op die van de Duitsers die Duits willen en de Fransen die Frans willen. En eigenlijk hebben dan nog meer de Spanjaarden gelijk als ze Spaans willen, want dat wordt door 320 tot 350 miljoen mensen over de wereld gesproken (>500 miljoen als je het ook als tweede taal laat meetellen).

Als de doelstelling alleen is om zo veel mogelijk mensen dezelfde taal te laten spreken, dan moet je ook rekening houden met het gemak en de mogelijkheden van bevolkingsgroepen om een andere taal aan te leren. Dan moet gezegd zijn dat Westerse landen zich makkelijker zullen kunnen aanpassen omwille van hun onderwijssysteem en technologie. Dat pleit dan eigenlijk voor verandering van onze kant.

Eigenlijk is Mandarijn het populairst. Voor haast 900 miljoen mensen is dat de moedertaal. Ik zou er voorstander van zijn, als men hier als tweede of derde taal zou aanbieden. Dan zou het etnocentrisme* dat onze Westerse cultuur—en waaraan ook BD niet ontsnapt—kenmerkt misschien wat plaats maken voor een gezond cultuurrelativisme*.

*mensen die een woordje niet meteen begrijpen, zouden meer gebaat zijn om dat een keertje te durven opzoeken, dan daar sarcastisch over te doen. Vb: omnipresent
                                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Working...
                                X