Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foefelare en trucare ?????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    mensen, mensen, mensen,

    waar zijn jullie mee bezig !!!
    deze discussie haalt het niveau van het 4de à 5de jaar lager onderwijs

    ofwel neem je de beoordeling aan en denk je na om het de volgende keer beter te doen = het normale leerproces

    ofwel weet je het beter en dan had je eigenlijk geen beoordeling moeten vragen

    alle andere bedenkingen lijken mij vanuit een gekwetst ego te komen

    deze site is objectief en volwassen

    mvrgr
    pie

    Comment


    • #32
      Dag Erik;
      Vermits het de bedoeling is van een rangschikking te maken onder de inzendingen is het logisch van de punten op te tellen.

      Het gaat namelijk niet over jou persoonlijk of je nu 400 punten hebt of 562 want je haalt er ook geen % uit.
      Het is gewoon een totaal maar niet 400 op 1000 of 562 op 2000.
      Het is een alleenstaand getal dat een totaal geeft.
      Je redenering van de leerling gaat dus echt niet op.
      Het totaal zal wel je rangschikking bepalen en daar gaat de challenge over.

      Ik heb zelden zulke illogica gezien en ik vrees dat jullie vasthouden aan een systeem dat verkeerd vertrokken is.
      Durf er iets aan te doen en het zal jullie sieren.
      Regeltjes die niet mee evolueren met de argumenten; dat zie je niet veel meer in deze tijd.

      @Jaja;
      De doelstelling is prachtig en die vind ik zeer leuk.
      Maar dan beter een jury waarin jullie zetelen dan een puntensysteem waarbij je je medemens kan onderuit halen.

      PS: en ik blijf erbij; de foto van Gabriella is gestraft met 3x '1' wat haar gemiddelde zwaar onderuit haalt en dat is dus on-logisch.
      Echt spijtig dat jullie dat niet willen inzien.

      Als oefening ... neem eens de totalen om een rangchikking te maken en zet deze foto eens op een rij.
      Er zal een logica inzitten.

      The Sky is the limit. Digital Gigi

      Comment


      • #33
        @ Gigi

        Jouw systeem gaat enkel op wanneer IEDEREEN een beoordeling geeft aan ELKE foto, en dat kan je nooit 100% waarmaken.

        Ik herinner me nog dat vroeger enkel de gemiddeldes zichtbaar waren en niet de manier waarop dat gemiddelde opgebouwd was, toen hadden we geen discussies als deze. Op vraag van deelnemers heeft men dat aangepast. Maar je kan toch niet elke maand de regeltjes opnieuw gaan wijzigen. Het regelement is er, volg het ipv het in vraag te stellen, je bent niet verplicht om deel te nemen, en nogmaals, dit is een ludieke challenge die te veel au sérieux wordt genomen aan sommige verhitte uitspraken te zien.
        Mark (300D)

        Comment


        • #34
          Originally posted by Cyrox
          @ Gigi

          Jouw systeem gaat enkel op wanneer IEDEREEN een beoordeling geeft aan ELKE foto, en dat kan je nooit 100% waarmaken.
          Volledig akkoord.
          Indien niet iedereen op alle foto's stemt dan kort je best de inzendingsperiode in tot 1 dag. Want wie eerst instuurt zal het meest bekeken worden en ook het meest kwoteringen krijgen en dus hoger scoren dan iemand die na 2 weken instuurt. Helaas gigi je "logische" redenering klopt ook niet. Of zie je een oplossing om dit probleem te vermijden.

          En om op jouw voorbeeld in te spelen : de foto van gabriella zou gestraft zijn door een gemiddelde te nemen ??? Ik vrees dat ik je opnieuw moet teleurstellen : volgens jouw methode was ze niet in de top 5 geraakt en was mauske (waarschijnlijk) de winnaar met 638 punten ... het is dus eerder dankzij de gemiddeldes dat ze 2e is geworden ... (@gabriella : waarmee ik niks verkeerds wil insinueren over je foto). Een gemiddelde annuleert juist excessen ipv ze te versterken.
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #35
            Ik ben het er helemaal mee eens dat de puntendeling niet moet wijzigen. Dit is immers een site waar mensen hun foto laten beoordelen door anderen, en uit de puntendeling kunnen opmaken of hun foto geschikt is of minder geschikt is.

            Ik heb zelf ook een foto ingestuurd, en had een beoordeling van 4,76. Daaruit heb ik mijn conclusie getrokken, dat ik de volgende keer een betere foto moet insturen. Ik ben bereid om te leren van deze beoordeling.

            Gegroet,

            Erasor
            BD0706BE

            Comment


            • #36
              Ik ben helemaal niet in natuur-fotografie maar Mauske zou een mooie winnaar zijn.
              En zelfs terecht de originaliteitsprijs winnen.

              Ik zal Eurosong verwittigen dat ze met gemiddeldes moeten werken en dat ze geen totalen meer mogen nemen.
              Voetbalploegen; idem dito; geen punten optellen van elk weekend maar gemiddeldes maken.

              The Sky is the limit. Digital Gigi

              Comment


              • #37
                Originally posted by Gigi
                Ik ben helemaal niet in natuur-fotografie maar Mauske zou een mooie winnaar zijn.
                En zelfs terecht de originaliteitsprijs winnen.
                Het is inderdaad wel zo dat wanneer je optelt dat dan niemand iemand anders naar beneden kan trekken door 1 te stemmen. Ik ben hier wel voor maar begrijp wel dat BD dit niet zomaar wil aanpassen omdat het eigenlijk de stemmers zijn die het huidige systeem 'misbruiken'. En zeggen dat je zomaar de kritiek moet aanvaarden en je les eruit leren als je een 1 krijgt vind ik niet terzake hier. De foto's waar we het over hebben zijn allemaal prachtige foto's waar weinig op aan te merken valt en toch krijgen deze verschillende 1'en. Akkoord als je gemiddelde score <5 is dan zal de foto inderdaad niet al te best zijn en kan je best je conclusies trekken maar niet bij de top 10 foto's he!
                Gallery: http://www.fotogallerij.be

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Gigi
                  Ik zal Eurosong verwittigen dat ze met gemiddeldes moeten werken en dat ze geen totalen meer mogen nemen.
                  Voetbalploegen; idem dito; geen punten optellen van elk weekend maar gemiddeldes maken.
                  Hallo, zie je dan niet dat iedereen daar EVENVEEL stemmen krijgt ??? Nu krijgen sommigen 80 ratings , anderen 59 en dat is niet omdat de ene foto beter of slechter is dan de andere maar omdat de ene foto vroeger werd ingezonden werd dan de andere. Om je te citeren : "echt spijtig dat je dat niet wil inzien".
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by filipo
                    Hallo, zie je dan niet dat iedereen daar EVENVEEL stemmen krijgt ??? Nu krijgen sommigen 80 ratings , anderen 59 en dat is niet omdat de ene foto beter of slechter is dan de andere maar omdat de ene foto vroeger werd ingezonden werd dan de andere. Om je te citeren : "echt spijtig dat je dat niet wil inzien".
                    Filipo: nu werkt het ook nog volgens het gemiddelde en dan maakt dat niet veel uit he. Als je het maakt dat je pas kan stemmen tussen 25 en 31ste van de maand en iedereen heeft 10 punten (1, 2, 3 ...) uit te delen dan is dit toch geen probleem?
                    Gallery: http://www.fotogallerij.be

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by rept
                      Filipo: nu werkt het ook nog volgens het gemiddelde en dan maakt dat niet veel uit he. Als je het maakt dat je pas kan stemmen tussen 25 en 31ste van de maand en iedereen heeft 10 punten (1, 2, 3 ...) uit te delen dan is dit toch geen probleem?
                      Dat wil ik juist zeggen : tuurlijk maakt het niet uit hoeveel ratings je gehad hebt zolang je het gemiddelde gebruikt om een winnaar aan te duiden. Maar als je gewoon de som maakt, ben je er toch mee akkoord dat je een vrij vertekend beeld gaat krijgen als niet iedereen evenveel kwoteringen krijgt ?

                      Zolang je er van uit gaat dat met jouw voorstel iedereen al zijn 10 kwoteringen gaat uitdelen, is er idd geen probleem en kunnen de sommen met elkaar vergeleken worden.
                      Maar wat in het geval er (zoals nu) iemand dat niet doet en als extreem vb enkel een 10 en een 1 uitdeelt ? Tellen die punten dan mee : ja of nee ? Of wil je die punten dan gaan annuleren ?

                      Maar ik denk niet dat dat systeem waterdicht is. Wie het dan immers "tactisch" wil spelen kan dan een 10 aan zichzelf geven en zijn andere 9 kwoteringen aan "mindere" foto's. Dan krijgen we weer een discussie : waarom heeft die foto een 9 gekregen en een fantastische foto niks ?

                      Maar wat is nu eigenlijk het probleem ? Blijkbaar is niet iedereen tevreden met de winnaar ? Was de winnende foto slecht ? Bestaat de top 10 uit slechte foto's ? Nee toch. Mijn favoriet heeft ook niet gewonnen maar ik gun lieven toch van harte de overwinning. Een gemiddelde benadert mijns inziens nog altijd het best de gemiddelde smaak van iedereen en is dat nu lieven of gabriella of iemand anders, dat maakt voor mij niks uit. Als je deelneemt, moet je je kunnen neerleggen bij de beslissing van het stemmend publiek. Als je dat niet kan, dan doe je best niet mee. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het "tactisch" 1'tjes geven goedkeur, verre van ! Bovendien is het toch maar een "vrienden"wedstrijd. Je kan er toch geen miljoen mee winnen. Dat zou nog eens vonken geven, denk ik ...

                      En als besluit een citaat uit het reglement :
                      <font color="navy">De termen challenge, opdracht, uitdaging, winnaar, winnares, gemiddelde rapportcijfer en het feit dat er zelfs een prijs aan is verbonden, betekenen niet dat we deze Challenge-of-the-Month als een échte competitie zien. De challenge is een leuke manier om bij te leren in digitale fotografie. Deze Challenge is door en voor de forumleden gerealiseerd en we verwachten dan ook een respectvolle deelname en behandeling ervan. </font id="navy">
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #41
                        @Filipo: blij dat jij het eens helemaal hebt uigelegd, zo bespaar ik weer heel wat enegerie. Je voorbeeld geeft perfect aan dat er geen waterdicht systeem bestaat. En daarom houden we gewoon alles bij het oude .
                        Christian D.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by frevaro
                          deze opmerking vind ik misplaatst.vooral als dit niet kunt hardmaken
                          Waarom misplaatst? Het is gewoon de waarheid. De 1-tjes bij de top 10 horen daar gewoon niet, en ik heb hier ook nog altijd geen enkele verklaring gezien waarom ze er zijn.
                          Niet kan hardmaken? Lees effe deze quote van Christian:

                          "Ik heb even gekeken vanwaar sommige eentjes komen en blijkbaar zijn er een aantal users die op zo goed als alle foto's een rating van 1 of 2 geven, vermoedelijk om zelf hoger te eindigen"

                          Ik zeg niet dat een 1 geven automatisch misbruik is he, het kan zijn dat je vind dat een foto echt maar een 1 verdiend maar laat ons effe serieus zijn: de top 10 van de beste foto van 2003 en daar zitten zoveel 1-en tussen???
                          Gallery: http://www.fotogallerij.be

                          Comment


                          • #43
                            Tja, blijkbaar vinden wij BD-ers onzelf de top of the tops, de crème de la crème, het neusje van de tonijn (I know, maar ik hou niet zo van zalm ). En daarom geven wij dergelijke 'stevige' punten. Want als je ooit in de Challenge gemiddeld een 8 haalt, dan heb je die wel gewonnen denk ik (je zal iig in de top 5 staan). Heb je gemiddeld een 5 behaald? Op school was betekende dat vroeger 'net niet voldoende'. Maar hier niets aan de hand; het niveau op BD is zo onwerkelijk hoog dat dat dus toch nog een goeie foto is.

                            Dit klinkt misschien wat cynisch, maar zo worden de punten schijnbaar wel gegeven. Of zijn er tactische redenen omdat het een wedstrijd is en je zelfs een echte prijs kunt winnen?

                            Maar belangrijkste punt blijft denk ik: Ook al zit er een 'winnaar' aan vast, ook al krijgt die een prijs, het is géén echte wedstrijd. Als je voor jezelf de opdracht goed hebt uitgewerkt, ben je al winnaar denk ik. Het feit dat je door de gedwongen opdracht eens gericht een foto gaat maken is veel belangrijker dan dat we een nieuw puntensysteem uitwerken (want elke puntentelling, prijs en winnaar gaat problemen opleveren). En om nu gewoon een verzameling foto's bij elkaar te gooien lijkt me ook geen echte stimulans, dus een puntensysteem en zelfs een prijs als bonus vind ik prima. Als vervolgens iedereen daar netjes en respectvol aan wil deelnemen, kunnen we nog jarenlang een mooie. leuke en leerzame Challenge hebben...

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by rept
                              Originally posted by frevaro
                              deze opmerking vind ik misplaatst.vooral als dit niet kunt hardmaken
                              Waarom misplaatst? Het is gewoon de waarheid. De 1-tjes bij de top 10 horen daar gewoon niet, en ik heb hier ook nog altijd geen enkele verklaring gezien waarom ze er zijn.
                              Niet kan hardmaken? Lees effe deze quote van Christian:

                              "Ik heb even gekeken vanwaar sommige eentjes komen en blijkbaar zijn er een aantal users die op zo goed als alle foto's een rating van 1 of 2 geven, vermoedelijk om zelf hoger te eindigen"

                              Ik zeg niet dat een 1 geven automatisch misbruik is he, het kan zijn dat je vind dat een foto echt maar een 1 verdiend maar laat ons effe serieus zijn: de top 10 van de beste foto van 2003 en daar zitten zoveel 1-en tussen???
                              Dus als je met 1-tjes in de toptien geraakt, waar gaat dan heel die discussie hier eigenlijk om Als ik aan iedereen een 1 geeft dan is er toch niets gewijzigd aan het klassement. Maar ja zelfs eenvoudige redeneringen gaan er hier blijkbaar niet in wegens ...... Wel ik ga een geste doen, deze maand krijgt iedereen van mij een 10, dan kunnen jullie met een totaal tegenovergestelde discussie beginnen
                              dus alle foto's hebben volgende maand minstens twee tienen , maar dan twee tienen waar je niet teveel geloof moet aan hechten

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by mila
                                [dus alle foto's hebben volgende maand minstens twee tienen , maar dan twee tienen waar je niet teveel geloof moet aan hechten
                                Oef deze maand dan toch een tientje voor mij En ik twee tienen Mila, hoe ga je dat doen ??? Als ik nu weer geen tien ga halen, dan zal 't er pas op zitten Alleen dat spoort mij aan om zeker mee te doen Een gewoon of een speciaaltje dat is nog de vraag Ik zal het je in ieder geval niet gemakkelijk maken

                                Comment

                                Working...
                                X