Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foefelare en trucare ?????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Dit is inderdaad de oplossing: openbare namen bij de punten zodat iedereen kan zien wie wat heeft gegeven. De makers van de foto's blijven natuurlijk onbekend tot einde van de maand. Ik geef persoonlijk soms wel minder dan 5 (deze maand niet) als de foto totaal niet over de maandopdracht gaat bijvoorbeeld.
    Neen dat is niet de oplossing. Punten geven is iets subjectief, als ik iemand een 3 geef omdat de foto mij totaal niet aanspreekt heb ik totaal geen zin daar achteraf vragen over te krijgen. Stel je voor hoeveel werk het zou zijn om meer dan 100 foto's te beoordelen en daarna nog eens je beoordeling te moeten gaan motiveren...dan zou ik afhaken vrees ik.
    Mark (300D)

    Comment


    • #17
      Heb ook geen zin om elk cijfer dat ik gaf te gaan verantwoorden. Het minste wat ik gaf was een drie. Sommige foto's spraken me gewoon niet aan, dat is vermoedelijk bij iedereen zo. Wel heb ik de vier - volgens mij - beste van een commentaartje voorzien.
      Ik vond het wel raar dat sommige foto's (vb: het uiltje)een paar keer een 1 kregen...
      Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

      Comment


      • #18
        Originally posted by Cyrox
        Neen dat is niet de oplossing. Punten geven is iets subjectief, als ik iemand een 3 geef omdat de foto mij totaal niet aanspreekt heb ik totaal geen zin daar achteraf vragen over te krijgen. Stel je voor hoeveel werk het zou zijn om meer dan 100 foto's te beoordelen en daarna nog eens je beoordeling te moeten gaan motiveren...dan zou ik afhaken vrees ik.
        Akkoord dat dat iets subjectief is, maar in welke mate? Hoe verklaar je dat verschillende foto's in de top 10 een 1 hebben gekregen? Vinden de gevers van die 1'en echt dat dit de allerslechtste foto's zijn die ze ooit gezien hebben? k'Denk het niet!
        Gallery: http://www.fotogallerij.be

        Comment


        • #19

          Akkoord dat dat iets subjectief is, maar in welke mate? Hoe verklaar je dat verschillende foto's in de top 10 een 1 hebben gekregen? Vinden de gevers van die 1'en echt dat dit de allerslechtste foto's zijn die ze ooit gezien hebben? k'Denk het niet!
          [/quote]
          Volledig mee eens. Moet er nog bij vermelden dat ik de moeite nam om ALLE foto's te beoordelen.
          Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

          Comment


          • #20
            Akkoord dat dat iets subjectief is, maar in welke mate? Hoe verklaar je dat verschillende foto's in de top 10 een 1 hebben gekregen?
            Wel ja, proberen op die manier je eigen foto te bevoordelen is misschien pervers, maar ook eigen aan de mens, dat zijn situaties die je nooit kan uitsluiten.
            Stel dat de punten niet meer anoniem gegeven kunnen worden, wel dan opent zo iemand toch gewoon een nieuwe account om hetzelfde te doen.
            Mark (300D)

            Comment


            • #21
              Ik heb er eigenlijk nog niet bij stilgestaan dat je door een 1,2 of 3 te geven inderdaad het gemiddelde flink naar beneden haalt.
              Nu geef ikzelf nooit minder dan 5 en dan meestal omdat de foto niet scherp is, slordig of niet beantwoordt aan het thema en me niet aanspreekt. Ik ga er altijd vanuit dat iedereen zijn best doet en niet 'zomaar' een foto instuurt. Een aantal maanden geleden was er nog een posting over het puntensysteem en daar heeft iemand uitgelegd hoe hij/zij punten gaf adhv verschillende beoordelingspunten: compo, scherpte, thema... en dat vind ik een goede vertrekbasis.
              Ik kan moeilijk geloven dat op BD snoodaards zijn die bewust lage punten geven om mooie foto's (= concurrenten) uit te schakelen.
              Het is toch maar een spel!!!???
              Lijn
              lijn
              canon eos 350d

              Comment


              • #22
                idem bij mij ... als de foto helemaal niet bij de opdracht pas (of ik met de meeste verbeelding niet kan inzien waarom hij toch zou beantwoorden aan de opdracht) dan geef ik lage scores ... (1à3)
                Ik probeer wel zelf de 10'en te beperken omdat tja, persoonlijk vind ik een foto een 10 geven, teken is dat ik er geen enkele opmerking over zou hebben ...wat niet vaak voor komt. Negens geef ik wel regelmatig omdat het niveau toch hoog lig.
                Een foto die voldoet aan de opdracht die me echt niets zegt geef ik een 4 of 5
                De meeste geef ik waardes tussen 6 en 9...

                en mijn eigen foto's ? Af en toe post ik in de challenges wel eentje maar het is nu al een tijdje geleden omdat ik zelf ook kritisch naar mijn foto's kijk en er niet echt veel waardig vind om aan de challenges mee te doen... en dan ben ik meestal consequent en geef ze bijna nooit zelf een 10, meestal maar een 8 of 9

                dat de éénstemmers (en al de andere puntengevers) kenbaar bij naam worden gemaakt... geen probleem MAAR (!) indien de éénstemmer een goeie reden heeft (niet behoren tot de opdracht vind ik een perfecte reden) dan moet de fotograaf ook dat kunnen begrijpen en die éénstemmer nadien niet moedwillig zelf lage waardes geven (tenzij zijn foto's natuurlijk slecht zijn )

                dus kenbaar maken ? waarom niet ...alleen heb ik schrik dat sommigen niet kunnen begrijpen dat "hun mooiste foto" niet door iedereen gesmaakt wordt


                Ik geef persoonlijk soms wel minder dan 5 (deze maand niet) als de foto totaal niet over de maandopdracht gaat bijvoorbeeld.

                Comment


                • #23
                  Dag,
                  De som van de punten zou moet tellen; niet het gemiddelde.

                  Een voorbeeld

                  Persoon 1 krijgt een 8 en een 7
                  Persoon 2 krijgt een 10 en nog een 10 en een tactische 1

                  Persoon 1 totaal = 15
                  Persoon 2 totaal = 21 .... da's toch duidelijk de winnaar.

                  Maar met de gemiddelde
                  Persoon 1 heeft 15/2 = 7.5
                  Persoon 2 heeft 21/3 = 7
                  Wie wint er ................ persoon 1 ..... onterecht.

                  Iedereen overtuigd ?
                  Wijzigen dus.

                  ps: wie geeft er nu aan die babyfoto van Gabriella een '1' ?
                  dat zijn 3x een tactische '1' om het gemiddelde onderuit te halen.

                  The Sky is the limit. Digital Gigi

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Gigi
                    ps: wie geeft er nu aan die babyfoto van Gabriella een '1' ?
                    dat zijn 3x een tactische '1' om het gemiddelde onderuit te halen.
                    Denk het niet Gigi, dat zijn mensen (zoals drh, zie bovenin dit topic)) die "verkeerd"
                    punten geven; dus bv gabriella op plaats 10 zetten (met een 1 als waardering).

                    mvg,
                    Z900
                    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                    Comment


                    • #25
                      @Everybody

                      Ik heb de oplossing voor het probleem, vanaf nu betaald iedereen voor een inzending 10€ en we kunnen iemand aannemen die ganse dagen alles en iedereen controleerd .

                      En nu ff serieus: het systeem wijzigen is nutteloos want er bestaat geen eenvoudiger en beter systeem dan een gemiddelde rating. De som gebruiken gaat niet want niet iedere foto krijgt evenveel ratings.

                      Ik heb even gekeken vanwaar sommige eentjes komen en blijkbaar zijn er een aantal users die op zo goed als alle foto's een rating van 1 of 2 geven, vermoedelijk om zelf hoger te eindigen, we volgen dit zeker verder op en als we zien dat het de spuigaten uitloopt kunnen we eventueel actie ondernemen...

                      Christian
                      Christian D.

                      Comment


                      • #26
                        Als het een troost is degenen die zich aan bovenstaande manier van stemmen gezondigd hebben eindigden zelfs niet in de top 50 met hun foto...
                        Christian D.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by christian
                          Als het een troost is degenen die zich aan bovenstaande manier van stemmen gezondigd hebben eindigden zelfs niet in de top 50 met hun foto...
                          Zolang niet iedereen hier ervan uitgaat dat we allemaal dezelfde hobby hebben, en dus ook voor ons plezier aan de challange meedoen zul je deze discussie houden. Is het misschien niet mogelijk om de waardering pas te laten doen in bijv. de laatste vier dagen van de maand als iedereen zijn inzending heeft gedaan.
                          Ikzelf moet bekennen dat ik halverwege de maand de punten heb gegeven, en daarna om welke reden dan ook niet meer ertoe ben gekomen om de rest te bekijken/beoordelen.
                          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                          Comment


                          • #28
                            het systeem wijzigen is nutteloos want er bestaat geen eenvoudiger en beter systeem dan een gemiddelde rating. De som gebruiken gaat niet want niet iedere foto krijgt evenveel ratings.
                            Dag Christian

                            Je hebt het echt niet begrepen hé.
                            Het is juist de bedoeling dat NIET iedere foto een rating krijgt.
                            Indien hij er NU één krijgt dondert het gemiddelde naar beneden.
                            Een foto die dus iets waard is, bv een '1', wordt gestraft.

                            Dus ... de som gebruiken:
                            Indien een foto geen rating krijgt, krijgt hij er 0 punten bij.
                            Indien hij een '1' krijgt telt het wel voor iets mee.
                            De som zal dus altijd hoger staan als er punten gegeven worden en zo is de rangschikking eerlijker.

                            Maar in het huidige systeem ...
                            Indien er nu geen rating gegeven wordt blijft het gemiddelde staan.
                            Indien hij nu een '1' krijgt, dondert het gemiddelde naar beneden.
                            De goede foto wordt gestraft.

                            Heb je het voorbeeld bekeken ?
                            Ik kan het niet eenvoudiger uitleggen hoor.

                            Ik moet je dus tegenspreken op gebied van "er bestaat geen beter systeem".
                            Dat bestaat dus wel ... de som van alle scores.

                            The Sky is the limit. Digital Gigi

                            Comment


                            • #29
                              Mhh Gigi, je wilt dus dat als er punten worden gegeven dat dit meetelt. In positieve zin dus. Want als iemand een 1 geeft, telt dat bij jouw systeem in voordeel van die foto (want de som wordt hoger). Ik denk dat je met een dergelijk systeem zeer veel leerlingen op de middelbare school een plezier doet. Verhaaltje tegen ouders: 'Ik had een 2 voor mijn proefwerk, maar dat is goed hoor, het telt er gewoon bij op'.

                              Er lijkt me, zoals Christian terecht aangeeft, geen beter systeem dan gewoon een foto beoordelen of je die wel of niet voldoende vindt, of erg goed of erg slecht vindt. Daarvoor heb je de cijfers 1-10 ter beschikking. Vergelijkbaar met het 'schoolsysteem': je foto is voldoende of niet (of erg goed, of erg slecht).

                              Maar het probleem zit denk ik echt niet bij het rekensysteem. Het probleem zit bij het feit dat niet iedereen de regels even wil lezen. En daarnaast, zeker bij deze challenge die welliswaar ook anoniem is (maar de 'best of' van velen is toch vaak te plaatsen bij een persoon) maar toch sommigen ertoe brengt om die persoon een laag cijfer te geven. En daarnaast, zelfs anoniem, ieder die je een laag cijfer geeft is een mindere concurrent.

                              Maar waar hebben we het hier over? Over de BD-fotochallenge, een 'wedstrijdje' om foto's in te sturen op basis van een opdracht. Als je de eerste challenges terugkijkt zie je dat ik in het begin elke foto een commentaar gaf, en zelf elke maand nog meedeed met een inzending. Vreemd dat ik dat niet meer doe ?

                              Comment


                              • #30
                                Hallo,

                                Ik kan enkel Erik bijtreden.
                                De challenge is ontstaan op uitdrukkelijke vraag van de forumleden ...
                                Het kunnen beoordelen is ook ontstaan op uitdrukkelijke vraag van de forumleden ...
                                Wij hebben enkel de mogelijkheid aangeboden om dit te kunnen realiseren.

                                Het oorspronkelijkde doel was: geef ons een gemeenschappelijke uitdaging waarrond we elke maand creatief bezig kunnen zijn en dan de mogelijkheid om een waardering aan elke foto toe te kennen.
                                Als iedereen zich eens even bezint over het originele uitgangspunt, dan denk ik dat we al een heel eind verder staan (of een heel eind teruggaan - naar wat de challenge eigenlijk zou moeten zijn).

                                Elke deelnemer aan de challenge die een inzending instuurt die voldoet aan de criteria is een winnaar want hij/zij heeft het onderwerp gebruikt om creatief bezig te zijn.
                                Hij/zij heeft zijn/haar visie over het onderwerp vastgelegd op de manier die hij/zij denkt dat voldoet aan zijn/haar denkwereld (amaai, wat een ge"hij"/"zij" ) binnen de grenzen van eventuele technische beprkingen.

                                Dat de 2 "beste" inzendingen beloond worden met een klein prijsje is niet meer dan een symbolische waardering - een beetje een appreciatie van wat de algemene meerderheid beschouwt als zijnde de beste weergave van het onderwerp.
                                Maar die weergave is steeds een persoonlijke interpretatie van dat onderwerp en dus is voor mij iedereen die inzendt een winnaar ...

                                Jaja
                                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                                Comment

                                Working...
                                X