De bedoeling van dit topic is duidelijk: ik wil hier even neerzetten wat mij (en wellicht ook nog enkele anderen) stoort op dit forum. Niet om nodeloos tegen schenen te stampen, maar om een constructieve dialoog op gang te brengen, waarbij eventueel enkele regels herzien kunnen worden. Ik wil hier ook enige concrete verbeteringsmogelijkheden aandragen. Mijn doel is dus niet mijn frustratie hier kwijt te raken, maar proberen iets te veranderen. Ik zit naast dit forum ook vaak nog op tweakers.net met een kleiner, maar vaak erg boeiend fotografiegedeelte. Ik waarschuw nu al dat er wel af en toe een vergelijking met dat forum gemaakt zal worden. Ik wil niet zeggen dat ik hier niet graag vertoef, ik kom hier geregeld en steek vaak wat op. Er zijn ondanks dat, toch enkele dingen die mij storen.
Simpele vragen worden telkens opnieuw gesteld
In verschillende onderdelen ze telkens terug. Dingen die met één google- of forumvraag te beantwoorden zijn.
Ook meer complexe dingen komen steeds terug
Er zijn al ettelijke dozijnen vragen over trouwfeesten, communiefeesten ed voorbijgekomen, zonder dat er nog gezocht wordt naar oudere topics, met steeds dezelfde reacties.
Vragen over eenzelfde type camera in verschillende topics
Voor elke kleine vraag wordt er een nieuw topic opghericht, de ene heeft een probleem met de batterij, de andere met een instelling die verkeerd staat enzovoort. In bijna de helft van de gevallen is zelfs de handleiding al voldoende duidelijk.
Camera X vs camera Y: Welke moet ik kopen?
Onnoemelijk veel topics die dist als onderwerp hebben. Mensen zijn te lui om zelf even de twee naast elkaar te zetten en een beslissing te maken. Over elke camera zijn er ondertussen voldoende reviews te vinden.
Ik weet het beter
Elk forum heeft hier wel last van, maar hier is het wat overdreven imho. Reacties zijn vaak niet constructief, argumentatie is niet zo belangrijk als ervaring lijkt het wel. Er is een groot verschil in een reactie "Het is zo." en "Het is zo, want..."
Moderatie niet altijd even snel
Heel wat discussies lopen uit de hand omdat er in mijn ogen niet vaak snel genoeg wordt opgetreden.
Mogelijke oplossingen:
Verder wil ik toch zeker benadrukken dat ik het hier ondanks alles toch fijn vind. Mijn suggesties zijn uiteraard niet dwingend, daarvoor zijn het louter suggesties.
Simpele vragen worden telkens opnieuw gesteld
In verschillende onderdelen ze telkens terug. Dingen die met één google- of forumvraag te beantwoorden zijn.
Ook meer complexe dingen komen steeds terug
Er zijn al ettelijke dozijnen vragen over trouwfeesten, communiefeesten ed voorbijgekomen, zonder dat er nog gezocht wordt naar oudere topics, met steeds dezelfde reacties.
Vragen over eenzelfde type camera in verschillende topics
Voor elke kleine vraag wordt er een nieuw topic opghericht, de ene heeft een probleem met de batterij, de andere met een instelling die verkeerd staat enzovoort. In bijna de helft van de gevallen is zelfs de handleiding al voldoende duidelijk.
Camera X vs camera Y: Welke moet ik kopen?
Onnoemelijk veel topics die dist als onderwerp hebben. Mensen zijn te lui om zelf even de twee naast elkaar te zetten en een beslissing te maken. Over elke camera zijn er ondertussen voldoende reviews te vinden.
Ik weet het beter
Elk forum heeft hier wel last van, maar hier is het wat overdreven imho. Reacties zijn vaak niet constructief, argumentatie is niet zo belangrijk als ervaring lijkt het wel. Er is een groot verschil in een reactie "Het is zo." en "Het is zo, want..."
Moderatie niet altijd even snel
Heel wat discussies lopen uit de hand omdat er in mijn ogen niet vaak snel genoeg wordt opgetreden.
Mogelijke oplossingen:
- Grote topics maken: Het grote trouwfeesttopic, het grote nikon d300 topic, etc. Alle vragen kunnen dat mooi in dat topic terecht. Ideaal verschaft de startpost al een boel informatie in de stijl van tweakers. (http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1425901). Je krijgt zo ook een 'pool' van trouwfeestfotografen die bijvoorbeeld heel wat van elkaar kunnen leren, nieuwelingen krijgen zo meteen toegang tot een gigantische batterij van kennis en ervaring etc. Er is er hier al eentje over partyfotografie: http://forum.belgiumdigital.com/f20/...196159-23.html Dat werkt goed.
- Meer actieve moderatie. Als een vraag in een groot topic past, of als er niet constructief wordt bijgedragen tot een topic, sluit het dan. Mijn persoonlijke mening is dat er nogal laks wordt opgetreden.
- Een beter forum begint bij jezelf. Als je dit heb gelezen en denkt: 'ja, je hebt gelijk!' Neem dan zelf het heft in eigen handen en wees overal constructief, maak grote-topics aan, etc.
Verder wil ik toch zeker benadrukken dat ik het hier ondanks alles toch fijn vind. Mijn suggesties zijn uiteraard niet dwingend, daarvoor zijn het louter suggesties.
Comment