Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat me stoort op Belgium Digital

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat me stoort op Belgium Digital

    't is ook wel een feit dat als de 45e komt aandraven met "welke lens moet ik kiezen, ze 70-200 IS f4 of de 70-200 f2.8 zonder IS" er ALTIJD mensen gaan zijn die hem gaan nog maar eens hun verhaal doen wat de ze vorige 44 keer ook al gedaan hebben.
    Een kleine verwijzing naar de zoekfunctie kan al wonderen doen, als je echt goedgemutst bent kan je de bruikbare zoekresultaten nog uitplukken ook.
    Wil je echt kort zijn gebruik je deze link, die weet alles: http://lmgtfy.com

    Comment


    • #17
      Re: Wat me stoort op Belgium Digital

      Oorspronkelijk geplaatst door Jos De Graeve Bekijk bericht
      Een ander idee kan misschien simpelweg een wiki zijn ? Hierbij kan er info over allerhande topics verzameld worden en door gebruikers up to date gebracht worden.
      Ik denk dat zoiets op een gegeven moment wel bestaan heeft, maar dat het niet echt populair was.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #18
        Re: Wat me stoort op Belgium Digital

        Ik dacht ook aan een Wiki, maar waarschijnlijk is het probleem dat het misschien kan lijken dat je weg bent van belgiumdigital?

        Ik ben ook voorstander van 1 topic (of datasheet) per camera/lens. Met een template kan je dan behoorlijk snel wat algemene specificaties (datum van release, mogelijk inzetbaar voor .. (portret/macro/...) enz), kort een link de belangrijkste concurrenten ("koop ik 550D of wachten tot 600D"achtig) of naar 1 topic die hierover gaat.

        Hetgeen misschien ook kan helpen, puur psychologisch, is als je op "forum" klikt, je onmiddellijk een zoekvenster ziet (midden van het scherm, op een opvallende plaats), eventueel met een dropbox ofzo (merk waar je interesse in hebt of welk forumonderdeel).

        Het onderscheid showcase/beoordeling aanduiden met labels in [showcase] en [beoordeling] vind ik persoonlijk een goed idee.

        Comment


        • #19
          Re: Wat me stoort op Belgium Digital

          Het stoort me dat hier nog niemand heeft komen zeggen dat dit topic niet mag en dit staaft met een uittreksel uit de regels
          "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

          Comment


          • #20
            Re: Wat me stoort op Belgium Digital

            Volgens mij zitten hier een paar Mods stilzwijgend mee te lezen
            en delen die binnen een paar dagen een paar ban's uit.

            Ik weet 1 ding: Ik wil niet in hun plaats zijn, dit is echt wel een groot forum.
            Geen makkelijke taak om dat onder 'control' te houden.


            succes he jongens
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #21
              Re: Wat me stoort op Belgium Digital

              Ik heb zelf ook een forum van 13 jaar oud op m'n site draaien en heb zo'n beetje hetzelfde probleem. Steeds dezelfde vragen die terugkomen etc. Heb me al afgevraagd hoe ik dit zou kunnen oplossen maar nog niet echt een antwoord gevonden.

              Probleem volgens mij is dat er teveel informatie is en die zit zo danig verspreid dat het een lastige klus wordt om datgene er uit te halen dat je wilt weten. Die grote topics zoals aangehaald is een idee maar volgens mij ook niet zaligmakend. Je zult bvb maar eens een vraag hebben over je camera en een topic van 25 pagina's of meer moeten doorlezen. Veel kans dat dezelfde vragen dan wel niet in verschillende topics voorkomen maar in datzelfde topic. Om je antwoord te vinden moet je een hele waslijst van berichten lezen om misschien te vinden wat je zoekt en geloof me de mensen doen dat niet.
              Met wat gelukt staat het antwoord op je vraag op pagina 5 maar met wat tegenslag kun je pagina 6,7,8,....19 bekijken om het op pagina 20 te vinden en als je echt tegenslag hebt staat het er nog niet in of heb je erover gekeken. Dus die lange topics ?

              Snel zelf even de vraag stellen is dan directer denkt wellicht veel mensen en ergens is dat ook wel zo.

              Informatie moet zo direct mogelijk en binnen handbereik zijn maar hoe?
              Forums zoals ze nu bestaan zijn daar niet meteen ideaal voor naar mijn mening.

              Eigenlijk zou het forum eens grondig bekeken moeten worden en nagaan welke vragen steeds terugkomen op het forum en een soort van ranking maken. Aan de hand daarvan zou een CMS systeem met mogelijkheid tot reacties op artikelen oplossing kunnen bieden oftewel een faq systeem. (combinatie cms en faq kan ook)

              Voor een CMS systeem moet je ook wel een goede structuur bedenken.

              Dit vind ik persoonlijk één van de beste en meest duidelijke voorbeelden hoe het zou kunnen:
              http://mansurovs.com/photography-tips-for-beginners


              Akkoord de lijst van commentaren kan ook lang zijn maar ze hebben tenminste toch iets te maken met het onderwerp van het artikel of de mods zouden er toch moeten voor zorgen dat het zo gebeurd.

              Voorbeeldje/ Stel iemand zoekt een statief aan te kopen maar weet niet welk merk. Zoeken op statief brengt je een hoop topics waar je niet meteen je antwoord zult in vinden of verspreid over tientallen topics. Dus wat doet men, zelf een topic starten met de vraag welk statief koop ik best?
              Maar het kan ook zo:

              http://mansurovs.com/how-to-choose-a...-a-dslr-camera

              Een artikel die een veelgestelde vraag behandeld.
              Onder het artikel de mogelijkheid tot commentaren. Bijkomende vragen over het artikel kunnen hier gesteld worden. Het biedt ook de mogelijkheid om bvb zelf je ervaringen te geven. Aan de hand van de commentaren kan dan eventueel het artikel bijgewerkt worden.

              Dit is veel directer en veel handiger. Ook om op te volgen.
              How to artikelen zijn ook altijd erg duidelijk en direct. Bvb hoe fotografeer ik de maan.
              Hoe maak ik scherpe foto's.

              Een forum is daarom niet afgeschreven maar stel dat iemand een vraag heeft over statieven kan dan verwezen worden naar het artikel in het cms over statieven.

              Hoeveel vragen zijn er al niet verschenen over welke camera moet ik nu kopen.
              Dit zou een oplossing kunnen zijn:
              http://mansurovs.com/nikon-camera-reviews

              Wel gene zever om dit allemaal te verwezenlijken.
              In principe zou het forum zoals nu kunnen doorgaan alleen met een cms systeem ernaast dat stap voor stap opgevuld wordt met artikelen over onderwerpen die veel voorkomen op het forum. Toekomstige vragen op het forum maar waarvan een artikel in het cms gerelateerd is krijgen dan een verwijzing naar het artikel.

              Dit is mijn idee erover.
              https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

              Comment


              • #22
                Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                De bedoeling van dit topic is duidelijk: ik wil hier even neerzetten wat mij (en wellicht ook nog enkele anderen) stoort op dit forum. Niet om nodeloos tegen schenen te stampen, maar om een constructieve dialoog op gang te brengen, waarbij eventueel enkele regels herzien kunnen worden. Ik wil hier ook enige concrete verbeteringsmogelijkheden aandragen. Mijn doel is dus niet mijn frustratie hier kwijt te raken, maar proberen iets te veranderen. Ik zit naast dit forum ook vaak nog op tweakers.net met een kleiner, maar vaak erg boeiend fotografiegedeelte. Ik waarschuw nu al dat er wel af en toe een vergelijking met dat forum gemaakt zal worden. Ik wil niet zeggen dat ik hier niet graag vertoef, ik kom hier geregeld en steek vaak wat op. Er zijn ondanks dat, toch enkele dingen die mij storen.

                Simpele vragen worden telkens opnieuw gesteld
                In verschillende onderdelen ze telkens terug. Dingen die met één google- of forumvraag te beantwoorden zijn.

                Ook meer complexe dingen komen steeds terug
                Er zijn al ettelijke dozijnen vragen over trouwfeesten, communiefeesten ed voorbijgekomen, zonder dat er nog gezocht wordt naar oudere topics, met steeds dezelfde reacties.

                Vragen over eenzelfde type camera in verschillende topics
                Voor elke kleine vraag wordt er een nieuw topic opghericht, de ene heeft een probleem met de batterij, de andere met een instelling die verkeerd staat enzovoort. In bijna de helft van de gevallen is zelfs de handleiding al voldoende duidelijk.

                Camera X vs camera Y: Welke moet ik kopen?
                Onnoemelijk veel topics die dist als onderwerp hebben. Mensen zijn te lui om zelf even de twee naast elkaar te zetten en een beslissing te maken. Over elke camera zijn er ondertussen voldoende reviews te vinden.

                Ik weet het beter
                Elk forum heeft hier wel last van, maar hier is het wat overdreven imho. Reacties zijn vaak niet constructief, argumentatie is niet zo belangrijk als ervaring lijkt het wel. Er is een groot verschil in een reactie "Het is zo." en "Het is zo, want..."

                Moderatie niet altijd even snel
                Heel wat discussies lopen uit de hand omdat er in mijn ogen niet vaak snel genoeg wordt opgetreden.

                Mogelijke oplossingen:
                • Grote topics maken: Het grote trouwfeesttopic, het grote nikon d300 topic, etc. Alle vragen kunnen dat mooi in dat topic terecht. Ideaal verschaft de startpost al een boel informatie in de stijl van tweakers. (http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1425901). Je krijgt zo ook een 'pool' van trouwfeestfotografen die bijvoorbeeld heel wat van elkaar kunnen leren, nieuwelingen krijgen zo meteen toegang tot een gigantische batterij van kennis en ervaring etc. Er is er hier al eentje over partyfotografie: http://forum.belgiumdigital.com/f20/...196159-23.html Dat werkt goed.
                • Meer actieve moderatie. Als een vraag in een groot topic past, of als er niet constructief wordt bijgedragen tot een topic, sluit het dan. Mijn persoonlijke mening is dat er nogal laks wordt opgetreden.
                • Een beter forum begint bij jezelf. Als je dit heb gelezen en denkt: 'ja, je hebt gelijk!' Neem dan zelf het heft in eigen handen en wees overal constructief, maak grote-topics aan, etc.

                Verder wil ik toch zeker benadrukken dat ik het hier ondanks alles toch fijn vind. Mijn suggesties zijn uiteraard niet dwingend, daarvoor zijn het louter suggesties.

                Wat mij vooral stoort is dat er veel te weinig verdraagzaamheid is tegenover mensen die onzeker, onwetend, lui, niet goed met internet overweg kunnen en dergelijke.

                Is het dan zo erg dat er meerdere malen dezelfde vraag word gesteld( hoeveel topics zijn hier trouwens al over geopend?) ??
                Ik denk dat er meer tijd wordt gestoken in topics als deze dan in het correct antwoorden van vragen!

                Het forum is er toch om andere te helpen!?

                Ik kan me goed voorstellen dat sommige beginnelingen of zelfs gevorderden die onzeker zijn over iets hier gemakkelijker een vraag stellen dan te googelen of in het archief te gaan snuffelen.
                Niet iedereen heeft dezelfde ingesteldheid!
                Misschien maar goed ook want ik denk dat je anders maar een "doods" forum krijgt.

                Zoals jij het voorstelt kan je alle forum-onderdelen(behalve fotohoek) afschaffen want je kan "alles" op het net vinden.

                Ps: ik moet er wel bijzeggen dat ik zelf eerder iets zal opzoeken dan de vraag hier stellen

                Pps: Dit is MIJN mening hé en geen persoonlijke aanval op uw schenen of zoiets he

                Mvg Kurt

                Comment


                • #23
                  Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                  vreemd draadje hier zeg. Blijkbaar wil iedereen op een forum antwoorden op een aantal vragen. Ik lees hier nu dat je bepaalde vragen beter niet stelt. Ik stel dan voor om eens een jaartje of zo lid te worden in een forum over open source software, begin dus maar GIMP te gebruiken en er op fora vragen over te stellen. Dan ga je zien wat een forum en community eigenlijk hoort te doen: elkaar helpen.

                  Ik sta op het punt mijn examen voor mijn eerste dan te doen Aikido. Denk je dan dat ik het in mijn hoofd moet halen om tegen een beginner met vragen te zeggen dat hij maar een boek moet lezen of het opzoeken op internet? Als mijn leraar dat zou horen, ik zou nog een jaar of 3 mogen wachten op mijn examen tot ik een betere attitude heb geleerd. Ik weet niet of die vergelijking opgaat, maar ik pas ze wel zelf toe.

                  En soms is het heel moeilijk om te kiezen tussen twee camera's, een prime of een zoom, ... op een gegeven moment speelt er meer mee dan het objectieve vergelijken van specificaties en dan zoek je de hulp van mensen die ervaring hebben met die dingen.

                  Ik zie dat ook wel dat er in 'objectieven' en 'camera's' 100 keer naar hetzelfde wordt gevraagd. Mensen vragen welke lens ze zouden moeten kopen terwijl ze nog niet nagedacht hebben of ze er wel eentje nodig hebben etc. Ofwel geef je die een paar tips, ofwel negeer je dat. Ik kies vaak voor dat negeren, maar me eraan storen, zoals in de topictitel... die zuurtegraad heb ik zelf nog niet bereikt. Misschien in de toekomst, ...laten we hopen.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                    Ik ben tevreden over dit forum. Er kan al eens iets gevraagd worden. Er kan als eens
                    naast de pot gepist worden. Alles ziet er netjes en verzorgd uit. De meeste mensen
                    hebben goede manieren. De moderators zijn vriendelijk en discreet. En als het me al-
                    lemaal al eens te veel wordt, trek ik me gewoon eventjes terug. Daags nadien is het
                    dan weer veel leuker.
                    Ik bekijk het forum dan ook als een vriend. Niet alles aan hem is leuk of aardig, maar al
                    bij al heb ik liever zijn gezelschap dan dat van vele anderen. Bovendien weet ik dat hij
                    me niet zal bedriegen. Dat hij achteraf zijn leugens opbiecht. Dat hij me al eens op een
                    glas bier trakteert.
                    Ik bekijk het forum als een mooi, middelgroot dorp. De kerk netjes in het midden. De
                    kerkstraat waar ze hoort. En ja, naast de ietwat oubollige notaris, heb je het meisje
                    van de buren, die leuke jongen op zijn rode fiets, de pastoor, die altijd voor minder zie-
                    len preekt en er toch bij hoort.
                    Ik bekijk het forum als een living. Gezellig en knus. Ik schop mijn schoenen uit en ga
                    onderuit gezakt voor de buis hangen. Pilsje in handbereik. Niemand die me stoort...
                    ik zou zo nog 100 jaar kunnen verdergaan, maar ik blijf hier liever nog wat hangen. Bij
                    mijn vriend, in het dorp, of in mijn living. Volgens Spinoza kun je niet gelukkig zijn als
                    jouw geluk anderen ongelukkig maakt.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      vreemd draadje hier zeg. Blijkbaar wil iedereen op een forum antwoorden op een aantal vragen. Ik lees hier nu dat je bepaalde vragen beter niet stelt. Ik stel dan voor om eens een jaartje of zo lid te worden in een forum over open source software, begin dus maar GIMP te gebruiken en er op fora vragen over te stellen. Dan ga je zien wat een forum en community eigenlijk hoort te doen: elkaar helpen.

                      Ik sta op het punt mijn examen voor mijn eerste dan te doen Aikido. Denk je dan dat ik het in mijn hoofd moet halen om tegen een beginner met vragen te zeggen dat hij maar een boek moet lezen of het opzoeken op internet? Als mijn leraar dat zou horen, ik zou nog een jaar of 3 mogen wachten op mijn examen tot ik een betere attitude heb geleerd. Ik weet niet of die vergelijking opgaat, maar ik pas ze wel zelf toe.

                      En soms is het heel moeilijk om te kiezen tussen twee camera's, een prime of een zoom, ... op een gegeven moment speelt er meer mee dan het objectieve vergelijken van specificaties en dan zoek je de hulp van mensen die ervaring hebben met die dingen.

                      Ik zie dat ook wel dat er in 'objectieven' en 'camera's' 100 keer naar hetzelfde wordt gevraagd. Mensen vragen welke lens ze zouden moeten kopen terwijl ze nog niet nagedacht hebben of ze er wel eentje nodig hebben etc. Ofwel geef je die een paar tips, ofwel negeer je dat. Ik kies vaak voor dat negeren, maar me eraan storen, zoals in de topictitel... die zuurtegraad heb ik zelf nog niet bereikt. Misschien in de toekomst, ...laten we hopen.
                      Ik erger er mij niet aan (ik weet dat sommige mensen er zich wel aan ergeren, maar dat is iets anders), maar aangezien mensen hierover begonnen, leek het mij inderdaad wel nuttig om per camera/lens/.. een topic te hebben. Dit sluit niet uit dat je nog vragen kan stellen, integendeel, je vraagt het dan bijvoorbeeld binnen dit topic.
                      Daarnaast kan zo'n topic ervaringen met een bepaalde camera of lens gaan bundelen, zodat je niet alle 87 onderwerpen moet openen om de meningen over de 70-200 f2.8 IS te lezen. De kans dat je dan zelf tot een idee gekomen bent is groter, je kan dan nog steeds de vraag stellen "ik kies voor de non-IS want ... denken jullie dat dit een goed idee is?" Op die manier is de volgende persoon met een gelijkaardige vraag al een pak geholpen.

                      Ik denk dat een goede structuur ten goede komt voor zowel leerling als meester.

                      For the record: ik vind het nu ook goed, ik wou alleen melden dat ik een topic per ... geen slecht idee vond, ook naar het gebruikgemak van een beginneling (wat ik zelf ben, dus het is niet enkel dat mensen met ervaring het vervelend vinden dat telkens dezelfde vraag terugkomt...)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                        Ik denk dat een aantal mensen hierboven verkeerd zien waar voor gepleit wordt. Het gaat hier om een licht aangepaste forumstructuur, het is niet de bedoeling om bepaalde vragen te ontmoedigen, maar om antwoorden op bepaalde vragen makkelijk vindbaar te maken door met gecentraliseerde topics te werken. Losse topics kunnen blijven bestaan als ze niet binnen één van de verschillende centrale topics passen.

                        Neem gewoon even een kijkje hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/103
                        Het beste bewijs dat dit kan werken is het party-topic dat Teun ook aanhaalt.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                          Ik heb een idee. Redirect forum.belgiumdigital.com naar www.google.be
                          Alle problemen opgelost!

                          Uiteraard kan je alles vinden op google, de reden dat je alles kan vinden omdat iemand de vraag ooit gesteld heeft. Het nut van een forum is de discussie. Daar komt het woord van.

                          Wat mij meer stoort aan BD is al die regels van 900px en x beelden etc. Dit is een fotografie forum en ge moogt niet eens foto's posten. Het forum past de foto automatisch aan, dus ik zie niet in waarom mensen hun foto's niet groter mogen posten. En in de meeste sub fora mag je maar 3 foto's posten. Wat is het nut hiervan? Hoeveel is te veel? De leden zullen toch automatisch het advies geven aan de TS om minder foto's te posten als het echt overdreven is. Zo leren ze ook selecties maken. En foto's posten is niet echt 1 klik. Je moet overal de url's gaan halen. Dus niemand gaat 50 foto's gaan posten. En als ze het toch doen, dan zal het waarschijnlijk de moeite zijn om die allemaal te posten.
                          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                          website: http://www.hung.be
                          facebook - Instagram

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                            Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                            Ik heb een idee. Redirect forum.belgiumdigital.com naar www.google.be
                            Alle problemen opgelost!
                            Ik vrees dat je het punt van Teun -zoals enkele anderen- niet goed begrepen hebt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                            Wat mij meer stoort aan BD is al die regels van 900px en x beelden etc. Dit is een fotografie forum en ge moogt niet eens foto's posten. Het forum past de foto automatisch aan, dus ik zie niet in waarom mensen hun foto's niet groter mogen posten...
                            Niet dat ik het met je oneens ben, maar deze discussie (over regels) mag volgens het reglement strikt gezien niet. Het zou zonde zijn als deze (tot nu toe constructieve) discussie daardoor gesloten wordt.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Ik vrees dat je het punt van Teun -zoals enkele anderen- niet goed begrepen hebt.

                              Niet dat ik het met je oneens ben, maar deze discussie (over regels) mag volgens het reglement strikt gezien niet. Het zou zonde zijn als deze (tot nu toe constructieve) discussie daardoor gesloten wordt.
                              Ja lap, da mag ook al niet.
                              Ik ga es gaan kijken op tweakers
                              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                              website: http://www.hung.be
                              facebook - Instagram

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wat me stoort op Belgium Digital

                                Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                                Het nut van een forum is de discussie. Daar komt het woord van.
                                da's niet waar. Een forum was in de romeinse tijd een (markt)plein waar mensen elkaar ontmoeten.

                                Ik heb een beetje mijn oog laten vallen op de Zeiss Planar 85 f/1.4. Die kost net iets minder dan de Nikkor krijgt supergoede reviews, bla bla. Op dit forum kan ik iemand ontmoeten (met een beetje geluk) die die lens heeft en zegt 'voor die beeldkwaliteit geef ik met groot plezier AF op' (bijvoorbeeld). Dat soort ervaringen van een gebruiker waar je nog extra vragen aan kan stellen heeft een enorme meerwaarde ten opzichte van nóg een extra review gaan zoeken.

                                Wat wel vreemd is aan dit forum is dat er hier heel veel over materiaal en heel weinig over fotografie wordt gesproken. Ik denk dat het topic Zeiss-Nikon openen gerust tot een paar pagina's discussie zou leiden. Maar als men een foto plaatst krijg je ofwel een paar opmerkingen dat het goed is of slecht, maar echte discussie over de foto die kan uitwijden tot een algemene discussie over bv dynamiek in een stilstaand beeld, dat zie ik hier zeer zelden. Daarom ben ik ook tegen de eis om on topic te blijven en het reglement dat verbiedt andere foto's in een draad over een foto te posten (hier overtreedt ik zelf een forumregel). Het zijn foto's die gesprekken over fotografie zouden moeten bepalen. Op basis van de beoordeling van een foto kan er zoveel geleerd worden en zou men gerust andere foto's mogen bijplaatsen om te tonen op welke manier men met die of die problemen en technieken is omgegaan.

                                Nu is dit forum opgedeeld in een stuk over 'foto's laten zien' en een stuk over tips en trucs, terzake,... Dat onderscheid is voor mij erg kunstmatig.
                                The Knight That Says Ni...kon

                                Comment

                                Working...
                                X