Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie fotografeert in RAW formaat?.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

    ik schiet niets anders dan RAW, met mijn 1d is het redelijk onmogelijk om goede jpeg foto's te schieten zonder custom levels (die ik niet kan instellen omdat ik de originele software niet heb)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #47
      Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Ik gebruik steeds de combinatie van beiden, RAW + JPG fine
      Idem, heel gemakkelijk. Jpeg om te slecteren, snel door je foto's te "scrollen". En de raw's om dan de geslaagde pic's af te werken.

      Kwestie van opslag capasiteit ... toch niet echt zo'n issue meer tegenwoordig met hun 16gig CF kaartjes
      Gravity Sucks ....

      Comment


      • #48
        Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

        Blijkbaar niks dan lof over RAW, wat me doet beslissen dat ik dat zeker en vast moet beginnen doen. Mijn kennis van fotobewerking is echt niet erg hoogstaand. Heb me wel een boek aangeschaft over RAWfotografie, maar ik vraag me af hoe makkelijk, of beter hoe moeilijk is het om dit onder de knie te krijgen......proberen en zien hoe het afloopt? Het verlof van 15 juni in Andorra nadert razend snel.......en dan moet ik misschien voor alle zekerheid RAW en Jpeg nemen. Jullie horen vast nog over dit hier hoor
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

        Comment


        • #49
          Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

          Ik fotografeer enkel in .jpg
          Omdat ik het toch enkel voor webgebruik doe en geen bewerking uitvoer in photoshop. Buiten het verkleinen van de foto.
          Mensen die nog met diapositieven gewerkt hebben weten dat je eerst deftig door de zoeker moet kijken en alles instellen alvorens op het knopje te drukken, niet nadien bewerken.
          Ik hou van de foto zoals die genomen is. Niet hoe die bewerkt is. Liever geen fake gedoe voor mij.

          Wanneer ik naar een concert ga zie ik graag de muzikanten live spelen en zou ik het niet appreciëren als ze een afgewerkte cd opzetten.

          Comment


          • #50
            Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

            jpg basic voor mezelf, raw in opdracht

            Comment


            • #51
              Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

              Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
              Ik fotografeer enkel in .jpg
              Omdat ik het toch enkel voor webgebruik doe en geen bewerking uitvoer in photoshop. Buiten het verkleinen van de foto.
              Mensen die nog met diapositieven gewerkt hebben weten dat je eerst deftig door de zoeker moet kijken en alles instellen alvorens op het knopje te drukken, niet nadien bewerken.
              Ik hou van de foto zoals die genomen is. Niet hoe die bewerkt is. Liever geen fake gedoe voor mij.

              Wanneer ik naar een concert ga zie ik graag de muzikanten live spelen en zou ik het niet appreciëren als ze een afgewerkte cd opzetten.
              Raw afwerken heeft niks met bewerken te maken. Bewerken doe je in PS of PSP of dergelijke.
              Raw ontwikkelen is niet meer dan de vroegere doka, wat je daar deed, doe je nu digitaal.
              fotosite

              Comment


              • #52
                Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                ik fotografeer beschaafd, niet rauw
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #53
                  Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                  Witbalans is voor mij tot hiertoe DE reden geweest om ten allen tijde in RAW te blijven fotograferen. Misschien brengt CS3 daar verandering in

                  MVG,

                  Comment


                  • #54
                    Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                    Blijkbaar niks dan lof over RAW, wat me doet beslissen dat ik dat zeker en vast moet beginnen doen. Mijn kennis van fotobewerking is echt niet erg hoogstaand. Heb me wel een boek aangeschaft over RAWfotografie, maar ik vraag me af hoe makkelijk, of beter hoe moeilijk is het om dit onder de knie te krijgen......proberen en zien hoe het afloopt? Het verlof van 15 juni in Andorra nadert razend snel.......en dan moet ik misschien voor alle zekerheid RAW en Jpeg nemen. Jullie horen vast nog over dit hier hoor
                    Als je een pakket als RawShooter Essentials pakt (gratis) dan kan je eenvoudig alle RAW beelden bekijken.
                    Als het nodig is kan je ze met één druk allemaal omzetten naar JPG met 'as shot' instellingen zodat een afdrukcentrale ermee overweg kan.

                    Als je wil kan je toch de RAW gebruiken om optimaal en verliesvrij bewerkingen te doen (kan overigens ook in RawShooter Essentials maar ook in andere pakketten).

                    Succes ermee...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                      RAW: wanneer je je eigen foto's als kunst bekijkt en hoopt dat je er misschien wel ooit een centje mee verdient.

                      JPG: wanneer foto's je broodwinning zijn en hoopt dat er ooit wel iemand die als kunst bekijkt.

                      Mvg,
                      Patrick
                      Wat je niet probeert, dat weet je niet...

                      Comment


                      • #56
                        Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                        Oorspronkelijk geplaatst door P@trick Bekijk bericht
                        RAW: wanneer je je eigen foto's als kunst bekijkt en hoopt dat je er misschien wel ooit een centje mee verdient.

                        JPG: wanneer foto's je broodwinning zijn en hoopt dat er ooit wel iemand die als kunst bekijkt.

                        Mvg,
                        Patrick
                        Waarschijnlijk omgewisseld... of ik lees het niet juist.
                        Zelf RAW voor meestal de broodwinning en JPEG Fine voor de "kiekjes". Laatste ook omdat de computer me ook lief is.
                        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                        Comment


                        • #57
                          Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                          juist niet omgewisseld. klopt wel redelijk wat hij zegt
                          al de mensen die ik ken die er hun beroep van hebben ... en dat zijn er wat, ... werken met Jpeg.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                          Waarschijnlijk omgewisseld... of ik lees het niet juist.
                          Zelf RAW voor meestal de broodwinning en JPEG Fine voor de "kiekjes". Laatste ook omdat de computer me ook lief is.
                          www.loft6.be

                          Comment


                          • #58
                            Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                            Hmmm...

                            RAW: Extra kleur- en beeldinformatie en een ietwat groter bereik (hence:: 12-bits, tenzij je een S5 Pro bezit is het 16-bits)

                            JPG: 8-bits, m.a.w. als je gaat bijwerken kan je best RAW gebruiken omwille van de extra beeldinformatie. Uiteindelijk is het beeld gelijk aan RAW.

                            Doe eens de volgende (Nikon-test): open een RAW bestand in CaptureNX, werk hem lekker bij (beetje WB-correctie, crop, D-Lightning etc). Bewaar hem nu als NEF- en als JPG-bestand. Wedden dat de JPG er minder scherp zal uitzien?

                            Essentie van de zaak: als je niet wil bijwerken en geen zin in converteren hebt, trek dan eventueel in JPG (of zowel in RAW als JPG)
                            Deze vorm van discussies is trouwens al uitvoerig genoeg besproken geweest op het forum. Zoek maar ne keer...

                            Ikke: trek 80% RAW. Als ik JPG wil, koop ik wel een goedkoper toestelleke...

                            Thierry
                            Nikon stuff rocks :-)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                              Niet RAW fotograferen is hetzelfde dan als je met analoge fotografie je negatieven overslaat of weggooit. Jpeg of tiff is je bewerkt eindproduct, RAW je ontwikkeld (negatief) origineel.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                                Ja, dat is de tijd dat de Phille hier nog een van de vaste waarden was. Is dat nostalgie ?
                                De man die velen onder ons telkens wist te boeien met zijn tot in de puntjes uitgewerkte tests van een of ander nieuw objectief. Of ons een oplossing bood voor het van nature onderbelichten van de D70 met een zelfgemaakte custom curve om de rechtse kant van het histogram wat op te krikken. Of ook nog, hoe je best de menuinstellingen van je cam aanpakt.

                                Groetjes,
                                Pol.
                                Phille kan je nu meer uitleg geven over welke banden je moet kopen voor een moto, hoe het zit met zijn verstelbare ruit die teveel herrie maakt en om de hoeveel kilometer hij z'n remblokjes moet vervangen:

                                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                                Comment

                                Working...
                                X