Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bedrag voor trouw fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: bedrag voor trouw fotograferen

    Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
    ik zou me zelf zeer gestresseerd voelen als ik geld vroeg, want dat schept verwachtingen/verplichtingen.
    Nu ben ik even niet mee... Als je betaald wordt zou je meer stress moeten hebben dan dat je niet betaald wordt ?
    M.i. is de stress hetzelfde. Ook de verplichting om een degelijke reportage af te leveren, blijft dezelfde. Geen enkele zichzelf respecterende amateurfotograaf gaat m.i. een mindere reportage afleveren als hij niet betaald wordt. Niet om terug gevraagd te worden, maar gewoon omdat je toch moet beseffen dat je een unieke gebeurtenis aan 't vastleggen bent.

    De stress vermindert m.i. alleen maar door ervaring en vermeerdert terug wanneer de weersomstandigheden en allerlei andere situaties gaan tegenzitten. Het zou niet in mij opkomen om voor geen geld of minder geld, minder moeite te doen.

    Over het betalen nog dit... gratis akkoord, maar als men van je verlangt dat je de foto's nog afgeprint aflevert en een album, dan neem ik aan dat iedereen die onkosten toch inbrengt ? En voor wie ga je het gratis doen... Waar stopt het ? Bij familie ? Bij vrienden ? Bij vrienden van vrienden ? Of zeg je erbij... "OK, uw huwelijk doe ik gratis voor de ervaring, en de volgende zal moeten betalen..." Gratis is m.i. ook een beetje "gevaarlijk", als je er geen paal en perk aan stelt, of je blijft gratis werken... Allemaal goed voor een paar keer, maar toch niet onbeperkt.

    Comment


    • #77
      Re: bedrag voor trouw fotograferen

      @Festivalente
      Ik vrees dat je vanalles uit mijn post afleidt dat ik niet gezegd hebt (en ook niet klopt in mijn geval). Da's geen ramp hoor en ik ga er ook niet over doorbomen want daar ging het hier niet over .
      Gewoon maar effe zeggen dat ik zonder geld te vragen óók al zeer nerveus ben en óók al 100% mijn best doe .
      Kris

      Comment


      • #78
        Re: bedrag voor trouw fotograferen

        ik lees op het forum dat je 1200 euro mag vragen

        Weten jullie wat de gemiddelde prijzen zijn om 'n trouwerij te fotograferen? Fotograferen jullie zoiets regelmatig zelf en wat vraag je er zelf voor? Reken je een totaal, of komt 't in door het bruidspaar samen te stellen pakketdeals? Graag zou ik een indicatie willen weten van de volgende zaken: -Trouwshoot op locatie


        en ik krijg al die negatieve opmerkingen achter mijn hoofd dak da zou durven vragen.

        Tis wel jullie die da bedrag zeggen e,ik vraag alleen of da mogelijk is of wel redelijk is

        en wat bedtreft mijn fotografie zo afbreken,ik zijn ook aant leren en als het u niet aanstaat kijkt er dan niet meer naar.

        ik zit op het forum voor bij te leren,maar er word meer afgebroken dan opgebouwt. Goe bezig ventje
        (macroshopper) bedankt ??????
        Beste Ik heb een groot probleem en daarom vraag ik het aan een pro, Ik moet op 2 november een trouw gaan trekken van iemand dat ik nog nooit heb gezien maar wel is deze persoon familie van een kennis. Ik moet de trouw fotos trekken,de fotos in het stadhuis trekken en een deel van de trouwfeest savonds.
        30D + BP + EF 28-200 + EFS 10-22+ EF 50 1.8 + 100MM macro 2.8 + ringflits + ex420 + CF 12GIG + nog wa ander materiaal

        Comment


        • #79
          Re: bedrag voor trouw fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
          ik lees op het forum dat je 1200 euro mag vragen

          Weten jullie wat de gemiddelde prijzen zijn om 'n trouwerij te fotograferen? Fotograferen jullie zoiets regelmatig zelf en wat vraag je er zelf voor? Reken je een totaal, of komt 't in door het bruidspaar samen te stellen pakketdeals? Graag zou ik een indicatie willen weten van de volgende zaken: -Trouwshoot op locatie


          en ik krijg al die negatieve opmerkingen achter mijn hoofd dak da zou durven vragen.

          Tis wel jullie die da bedrag zeggen e,ik vraag alleen of da mogelijk is of wel redelijk is

          en wat bedtreft mijn fotografie zo afbreken,ik zijn ook aant leren en als het u niet aanstaat kijkt er dan niet meer naar.

          ik zit op het forum voor bij te leren,maar er word meer afgebroken dan opgebouwt. Goe bezig ventje
          (macroshopper) bedankt ??????
          http://forum.belgiumdigital.com/show...5&postcount=54
          Tell you what. I'll do it for €1200 ex BTW and book. You can tag along and do the candids for free.

          (It's my full time job and I'm not too proud to say that I still tag along for free with my colleague on some difficult commercial shoots, just to look and learn!)

          Comment


          • #80
            Re: bedrag voor trouw fotograferen

            neem zijn aanbod met beide handen én voeten aan, dean!
            geloof me, zo'n kans krijg je geen twee keer.

            ps: heb je de reacties nà bouk's €1200 ook gelezen?

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #81
              Re: bedrag voor trouw fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
              @Festivalente
              Ik vrees dat je vanalles uit mijn post afleidt dat ik niet gezegd hebt (en ook niet klopt in mijn geval). Da's geen ramp hoor en ik ga er ook niet over doorbomen want daar ging het hier niet over .
              Gewoon maar effe zeggen dat ik zonder geld te vragen óók al zeer nerveus ben en óók al 100% mijn best doe .
              Kris
              Festivalente heeft wel gelijk.
              Maar ik snap dat dit niet was wat jij met je woorden bedoelde. Het is belangrijk om goede foto's af te leveren - of in ieder geval foto's die gelukt zijn. Die wetenschap schept een zekere druk achter de fotograaf, wetende dat er van de ceremonie(s) geen tweede kans is.

              Ik snap ook dat die verplichting goede foto's af te leveren zwaarder gaat wegen wanneer je geld gaat vragen voor de gewezen diensten. Ten slotte, door een x- bedrag te gaan vragen schep je verwachtingen. Hoe hoger het bedrag, hoe hoger de verwachtingen zullen zijn. Immers, een goede, gerenomeerde fotograaf (hoeft niet persé een prof te zijn) zal een hoger bedrag vragen dan een fotograaf die in vergelijking minder werk aflevert.
              (geen onkosten, want dat staat hier los van - lees:afdrukken, album etc)

              Om terug te komen op de vergoeding: je hebt natuurlijk een goede camera en lenzen omdat je goede foto's wilt maken. Als iemand van die investering en fotografiekennis gebruik wil maken, mag je daar zeker iets voor vragen. Dat hoeft niet veel te zijn. Bijvoorbeeld, je zou honderd of tweehonderd euro kunnen vragen voor al het werk dat je erin stopt (het eindigt niet bij de reportage, het is ook naprocessing, uitzoeken etc etc). Daarbij komen dan de onkosten die je maakt voor de afdrukken en de fotoalbum.
              Daarnaast geef je de foto's allemaal op DVDrom aan het verse echtpaar.

              Zorg wel dat je alles duidelijk afspreekt. Dan weet je zelf ook waar je aan toe bent.

              En wat betreft het bedrag dat je in je post noemt: dat is veel te hoog. Een beroepsfotograaf (hoeft geen prof in te zijn) neemt zo'n bedrag omdat die meer onkosten en btw heeft, een gelegenheids reportagefotograaf kan aan een dergelijk bedrag aan beginnen.
              meer over mijn fotografie is te vinden op
              http://www.nandoonline.com

              Comment


              • #82
                Re: bedrag voor trouw fotograferen

                Ik heb dit topic al een hele tijd gevolgd waarbij ik telkens vanuit bepaalde groepen reacties zie. Enerzijds de mensen die fotograferen voor hun beroep anderzijds de vrijetijdsfotografen.

                Zelf kan ik alleen dit meegeven:

                Voor je beslist, kijk enerzijds al eens van over je eigen schouder en anderzijds ook mee van over de schouder van je medemens.

                Hoe ervaren acht jij jezelf om dergelijke opdracht uit te voeren?
                Wat zijn je middelen om je opdracht kwalitatief uit te voeren?
                Hoeveel vindt jij het gerechtvaardigd om door te rekenen aan die mensen voor het ganse gebeuren, rekening houdend met bovenstaande?

                Waarom zou het beter zijn de opdracht te laten uitvoeren door een beroeps/vakfotograaf uitgaande van dezelfde vragen als die je jezelf stelde?

                Opbrengsten: (vertrekkende vanuit de € 1200 incl. 21% BTW die vooropgesteld word)

                Netto-opbrengsten voor een vrijetijdsfotograaf: € 1200

                Verklaring: Of je nu een huwelijk fotografeert of beestjes of natuur of ..., je besloot te investeren in je hobby. Van die ene shoot ga je geen dergelijke waardevermindering aan je apparatuur kunnen toekennen. De kost (waardevermindering = niet koppelbaar aan je beroepsinkomen)
                Wat wel kosten voor je kunnen zijn, zijn verplaatsingskosten, de dvd of het fotoboek waar de foto's in komen. Hoewel het koppel dit zelf al aan je kan aanreiken.

                Netto-opbrengsten voor een beroepsfotograaf: € ?

                Verklaring: Elke beroepsfotograaf dient eerst een rekening te maken vooraleer deze kan bepalen hoeveel winst hij overhoud.
                Allereerst dient de zelfstandige de bijbetaalde BTW af te dragen aan de staat.
                Dan dient er nog rekening gehouden te worden met (afhankelijk van de omzet) maandelijkse of driemaandelijkse RSZ-bijdragen. Waardevermindering van je apparatuur, transportkosten, kantoorkosten, publiciteit, verzekeringen en dergelijke kosten. Eénmaal op jaarbasis die kosten van de baten afgetrokken moet je dan ook nog eens een belasting betalen op de winsten die je geboekt hebt. Met als gevolg dat van die vooropgestelde € 1.200 een heel pak minder overblijft.

                Vanuit mijn persoonlijke overtuiging vind ik het onaanvaardbaar dat iemand die vanuit de gedachte dat hij/zij iets doet omwille van het plezier/interesse/kick (lees: hobby/vrije tijd), dit wil omzetten in geldgewin.

                Mijn besluit (beslissende vanuit mijn eigen gedachtengang dus): doe het gratis + terug te betalen gemaakte kosten als je het toch zelf wil doen.

                Off-topic: De enige personen die je opnames moeten goedvinden zijn enerzijds jijzelf, anderzijds het bruidspaar indien ze je de opdracht toekennen. Alle andere meningen zijn irrelevant.

                Met vriendelijke groeten,

                Peter Van Deyk

                Comment


                • #83
                  Re: bedrag voor trouw fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                  @ powerkiller, ik wilde je helemaal niet pakken op een dt fout hoor maar het feit dat de mensen die aanwezig waren op die receptie waar je onlangs ging fotograferen hoog opgeleid waren, is in je voorbeeld niet relevant.
                  Daar heb je gelijk, maar een foto blijft een foto, of dat op een trouwpartij is, of op een receptie. Hij moet goed zijn, Anders kan je beter stoppen met je hobby

                  Comment


                  • #84
                    Re: bedrag voor trouw fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                    als jij een nieuwe mercedes zou kopen...laat je hem dan onderhouden bij iemand "voor de fun"?

                    get a life... een huwelijk fotograferen is niet "voor de fun".... het is een uniek moment in 't leven van 2 mensen...dat neem je ernstig op of da doe je nie...

                    punt
                    Je hebt hier een punt, maar een amateurfotograaf doet zijn hobby voor de fun

                    Comment


                    • #85
                      Re: bedrag voor trouw fotograferen

                      Ik ben geen pro, heb het al veel gedaan. Ik doe enkel het avondfeest (van receptie tot einde) en vraag daar 150 € voor, foto's op cd. (owja, m'n vriendin gaat mee naar het feest om te assisteren, en beiden weten we mee met de rest.)

                      groeten
                      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                      Comment


                      • #86
                        Re: bedrag voor trouw fotograferen

                        Ik heb ook ooit eens gefotografeerd voor een huwelijk van een vriend, in het analoge tijdperk dan nog wel (nog een veel groter risico dan vandaag in het digitale tijdperk ). Dat was samen met een andere maat en we vulden elkaar goed aan (zeker toen het glas van zijn flash brak ).

                        We vroegen niks. Het koppel wist dat ze een risico namen door te besparen op fotografie. De foto's waren uiteindelijk zeer goed gelukt. Dat werd beloond met een etentje. De kostprijs werd naar boven afgerond zodat we ons iets extra's konden veroorloven (extra batterijen, nieuwe rugzak..).

                        Misschien kan je het zo aanpakken: vraag aanvankelijk niks (tenzij gemaakte kosten) + eventueel de afspraak dat als ze tevreden zijn ze zelf de beloning kunnen kiezen. Je kan dan eventueel suggereren dat je voor de (volgende) trouw een extra lens nodig had (hebt) of battery grip.... het is maar een gedacht...

                        Comment

                        Working...
                        X