Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bedrag voor trouw fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: bedrag voor trouw fotograferen

    Mijn eerste trouw heb ik gratis gedaan . Achteraf toch iets gekregen. Trouwers, ouders en schoonouders waren heel tevreden dus weet ik dat ik op goede weg ben . Volgende keer denk ik persoonlijk als Hobby fotograaf aan een 300 a 400€ zonder afdrukken en ook wat eten en drinken . Velen zeggen mij dat dit goedkoop is, maar ik ben er tevreden mee . Meestal zijn het ook vrienden, kennis, via via....
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

    Comment


    • #17
      Re: bedrag voor trouw fotograferen

      Die vraag is hier al vaak gesteld en dat leidt steeds tot de discussie over welles en nietes, prof en amateur....

      Feit is dat je met een huwelijksreportage veel werk hebt achteraf Ik spreek uit ervaring, ook als "prof" Voor de rest staat het je in principe vrij te vragen wat je wil, maar 1200 euro aan vrienden vragen voor iets waar je niet eens van weet of je resultaat gaat halen, is IMHO heel veel.

      Comment


      • #18
        Re: bedrag voor trouw fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
        Beste
        Ik heb een groot probleem en daarom vraag ik het aan een pro,
        Ik moet op 2 november een trouw gaan trekken van iemand dat ik nog nooit heb gezien maar wel is deze persoon familie van een kennis.

        Ik moet de trouw foto’s trekken,de foto’s in het stadhuis trekken en een deel van de trouwfeest s’avonds.

        Nu vraagt deze vrouw hoeveel ik vraag,nu aan jullie hoeveel vragen jullie voor zo’n sessie en hoe pakken jullie dit aan voor de foto’s en de afdrukken

        Ik heb net gelezen op het forum dat een semi-pro of amateur een kleine
        12OO euro mag vragen klopt dit,is dit niet wat veel voor een dagje fotografie

        kunnen jullie mij helpen hoe ik dit moet aan pakken???
        Als je de antwoorden op al deze vragen hier nog moet zien te achterhalen dan denk ik dat je óók het fotograferen beter aan een échte pro kunt overlaten.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #19
          Re: bedrag voor trouw fotograferen

          je mag altijd vragen wat je wilt .. of de fiscus je nadien met rust laat is een andere zaak .. en of die mensen niet beter direct naar een echte prof waren gegaan is ook niet waar de TS naar vroeg dus on topic: vraag wat je wilt .. als je foto's goed genoeg zijn, en je klant is bereid de gevraagde prijs te betalen is elke prijs de juiste prijs

          Comment


          • #20
            Re: bedrag voor trouw fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            je mag altijd vragen wat je wilt .. of de fiscus je nadien met rust laat is een andere zaak .. en of die mensen niet beter direct naar een echte prof waren gegaan is ook niet waar de TS naar vroeg dus on topic: vraag wat je wilt .. als je foto's goed genoeg zijn, en je klant is bereid de gevraagde prijs te betalen is elke prijs de juiste prijs
            Het is natuurlijk niet mogelijk om vooraf al te bepalen of de mensen achteraf tevreden zullen zijn.
            Alleen is de kans op geslaagde platen bij een pro toch wat groter denk ik.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #21
              Re: bedrag voor trouw fotograferen

              ik heb wel gezecht dat ik vraag aan jullie é,
              en niet om mij af te breken tot op het bot.
              ik heb dat gelezen hier op het forum dat je mag 1200 euro vragen.
              wat ik niet van plan was zelfs te durven vragen.

              als die mensen mij perse willen kwam ik hier om hulp vragen maar wat hier gebeurt staat mij niet echt aan

              ik weet de gevolgen en ik weet dat de trouw een belangrijk punt is en dat je dat maar 1 keer mee maakt in je leven
              dus weet ik heel goed dat het niet van het simpelste is

              maar de kritiek die hier gegeven wordt vind ik niet erg pro ze

              nu zoek ik eerst in de forums en dan krijg je nog op u donder dage zot zijt als ge zoveel vraagt

              maar ja swat jullie kunnen jullie vak ik zijn de grote prutser in het vak

              sorry voor de vraag die zo'n reacties lokte

              toch bedankt aan de mensen die wel iets nuttig wisten te zeggen
              30D + BP + EF 28-200 + EFS 10-22+ EF 50 1.8 + 100MM macro 2.8 + ringflits + ex420 + CF 12GIG + nog wa ander materiaal

              Comment


              • #22
                Re: bedrag voor trouw fotograferen

                wat hierboven staat is IMO eerder bedoeld om je een wat realistischer beeld te geven dan om je af te breken. het is nu eenmaal een vraag die vaak gesteld wordt en het is nu eenmaal ook een vrij groot risico dat toch velen blijkbaar onderschatten.
                mij mening is dezelfde: begin er niet zomaar aan, en als je de vraag al moet stellen zegt dat eigenlijk ook al genoeg (wat niet slecht bedoeld is, iedereen moet ergens beginnen) als je toch wil proberen: loop dan eerst een aantal keer mee met een pro, kan je veel van leren.

                groeten, robbe
                Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
                Wait. Look. Feel.
                Then shoot ! (David Muench)

                Comment


                • #23
                  Re: bedrag voor trouw fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
                  ik heb wel gezecht dat ik vraag aan jullie é,
                  en niet om mij af te breken tot op het bot.
                  Jammer dat je het zo ziet... ik heb alles nog eens overlezen, en ik meen dat er weinig antwoorden zijn die je afbreken tot op het bot.

                  Ah ja... nog een deel van je vraag. Voor het afdrukken, als je het niet zelf doet, zou ik gaan naar ELKA. Als ik een "specialleke" wil, doe ik dat altijd. Iets duurder maar een heel goede afdrukkwaliteit en heel veel mogelijkheden (mat/glanzend, witte rand, formaten...).

                  Veel succes nog met je huwelijksreportage, en ik vind het al moedig dat je het aandurft.

                  Mvg

                  Comment


                  • #24
                    Re: bedrag voor trouw fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
                    maar de kritiek die hier gegeven wordt vind ik niet erg pro ze

                    nu zoek ik eerst in de forums en dan krijg je nog op u donder dage zot zijt als ge zoveel vraagt
                    Als je echt de zoekfunctie hebt gebruikt en alle topics hebt gelezen waarin dergelijke vragen gesteld werden, mocht je wel weten welke antwoorden te verwachten...

                    Ik vind de raad die hier werd gegeven niet afbrekend, mensen die het kunnen weten proberen je enkel op enkele valkuilen te wijzen.
                    www.bigducksix.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: bedrag voor trouw fotograferen

                      ik besef ook welk risico het inhoud,daarom zou ik geen raad vragen mocht ik zeker zijn van mijn stuk waaraan ik begin

                      maar gewoon was het bedrag die mij een rol speelde

                      ik besef wel van mijn eigen ook dat ik niet mee kan met jullie fotografie maar als je niet de stap waagt om het te proberen graak je nergens.

                      maar wanneer is de eerste stap goed voor te leren zeg mij dat eens;

                      en zij nu eens redelijk welke Pro wil een prutser amateur meenemen bij een trouwsessie geef mij daar eens een antwoord op. zou jij willen dat er 1tje de ganse dag vraagt hoe dit en hoe dat en welk diafragma en welke positie en welk sie en welk la, neen en geeft da maar toe dat ik gelijk heb daarin

                      dus nu nog eens,waar moet je het dan leren als je niet mag proberen
                      ik weet ook dat ik de garantie niet kan geven voor een perfecte sessie maar ik weet 1 ding dat ik toch ga PROBEREN mij de VOLLE 100 procent in te zetten voor zo iets dergelijks en de mensen content te stellen met wat ik te bieden heb

                      Maar wat mij vooral ging om het bedrag dat je voor zoiets mag vragen als beginner of prutser of amateur eerste klas ???
                      30D + BP + EF 28-200 + EFS 10-22+ EF 50 1.8 + 100MM macro 2.8 + ringflits + ex420 + CF 12GIG + nog wa ander materiaal

                      Comment


                      • #26
                        Re: bedrag voor trouw fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
                        en zij nu eens redelijk welke Pro wil een prutser amateur meenemen bij een trouwsessie geef mij daar eens een antwoord op. zou jij willen dat er 1tje de ganse dag vraagt hoe dit en hoe dat en welk diafragma en welke positie en welk sie en welk la, neen en geeft da maar toe dat ik gelijk heb daarin.
                        ik denk dat je zou verschieten.
                        als ik het zo lees zijn er al heel wat die naast de pro-fotograaf hebben meegelopen op een trouwerij ...
                        als je daarbij vanalles wil vragen en te weten komen, zul je eigenlijk zélf de pro moeten betalen, omdat je dan eigenlijk een privé-les krijgt.
                        als je van plan bent te "proberen" zou ik zeker geen geld vragen voor de trouwerij. vermits je geen garanties kan bieden,
                        of zou je ook willen werken met "niet tevreden - geld terug?" als amateur heb je ook geen "extra" kosten of afschrijving van materiaal, dus ...

                        Maar wat mij vooral ging om het bedrag dat je voor zoiets mag vragen als beginner of prutser of amateur eerste klas
                        als beginner of prutser of amateur eerste klas? niks, is mijn advies.
                        misschien is dit mogelijk: vraag zelf een pro voor welk bedrag hij jouw een privé-les trouwfotografie wil geven
                        en of je zelf de dag/lokatie mag bepalen ... iedereen tevreden!

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #27
                          Re: bedrag voor trouw fotograferen

                          Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
                          Maar wat mij vooral ging om het bedrag dat je voor zoiets mag vragen als beginner of prutser of amateur eerste klas ???
                          Nothing, niks, zip, nada.! Experience is worth more than any price.
                          Starting from zero experience you should be happy to get the chance to simply do it.
                          You say it's not about the money. Your opening question was about money and your last line was about money !

                          Suggest they pay someone to do it properly, but ask them if you can go as 2nd photographer to catch the candid shots. There are enough suggestions in this topic already. Do it for food, cover the party, a favour to the friends...

                          Comment


                          • #28
                            Re: bedrag voor trouw fotograferen

                            Beste,

                            Ik heb een aantal reportages gemaakt voor kennissen, ik heb dit volledig gratis gedaan, om ervaring te winnen. De grote fout die ik gemaakt heb is om geen blauwfilter te gebruiken in een kapel met veel rood.
                            Als ik een pro was, of wat meer ervaring had, had ik geweten hoe ik dit moest aanpakken.
                            Wat je eventueel kunt vragen is om je uren te vergoeden bij het maken van de foto's en zeker je te laten bijstaan door een Prof. Als de fotos gelukt zijn, kan je een stapje verder gaan, en hen een voorontwerp of idee van het fotoalbum aanbieden. Dan kun je daar extra geld voor vragen.

                            Flitsfotografie is zeker niet te onderschatten omdat de flits op alles terugkaatst en een verkleuring kan geven op de foto's.
                            Zijn er veel spiegels aanwezig ? Wat is de kleur van de muren, het plafond ?
                            De lichtinval van de ramen ? Allemaal zaken waar je rekening moet mee houden.
                            Mocht je ervaring hebben, vraag dan eventueel om naar de locatie te gaan, en je het een keer mag uittesten. ALs het resultaat goed is? dan ben je al wat zekerder van jou zaak. En dan maar hopen dat de toestellen niet stuk zijn, Of je te zenuwachtig bent geworden om de juiste instellingen te kiezen op je camera.

                            Maar veel succes nog, en als je het doet, doe het dan in de eerste plaatst voor de ervaring, en niet voor het geld.

                            Comment


                            • #29
                              Re: bedrag voor trouw fotograferen

                              Ik ben bang dat je het met de lenzen die je nu hebt (zie onderschrift van je) niet echt zal redden. Je mist lichtsterke lenzen en dat zal je toch gaan opbreken.

                              Zelf hou ik niet zo van het fotograferen van mensen enz, maar toch wordt ik hiervoor gevraagd. Dit doe ik tot zover nog altijd gratis, omdat ik er elke keer weer van leer. Die mensen zien niet dat je in de nabewerking nog meer tijd moet steken dan de shoot zelf, maar dat maakt niet uit. Ervaring opdoen, daar gaat het voor mij om. Uiteraard vertel ik ook dat het fotograferen van mensen niet mijn "specialiteit" is, zodat zij op de hoogte zijn. Een bruiloft zou ik nooit alleen durven fotograferen, ondanks dat ik er het materiaal voor heb. Maar met de profotograaf kun je vaak toch wel wat bespreken van te voren. En mits je die niet in de weg loopt tijdens de dag zelf, kun je er nog mooie tips enz aan over houden ook.
                              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                              --------

                              Comment


                              • #30
                                Re: bedrag voor trouw fotograferen

                                Als hobby-fotograaf die nu toch al een viertal volledige trouwen heeft gedaan (van 9u 's morgens tot 3u 's nachts, telkens voor vrienden) kan ik misschien wat tips geven en een antwoord op je vraag: wat mag ik vragen?
                                Voor mij is dit duidelijk: NIETS. Ten eerste, wil je dit als amateur één keer betaald doen, is het de rompslomp niet waard qua officiële beslommeringen. (Ik neem aan dat je het niet in het zwart zou doen want daar is elke verantwoordelijke burger tegen, niet )
                                Ikzelf zie in de trouwreportages een gouden kans om me eens goed uit te leven met mijn hobby, en hopelijk mijn vrienden blij te maken met een mooie reeks. That's it. Komen ze later af met een goei fles cognac of zo, geen probleem uiteraard . In de prakijk kosten die trouwen mij eigenlijk redelijk wat geld maar so what, 't is een hobby.
                                Mijn tip is dus: zie het als een fantastische ervaring, bereid je goed voor en maak duidelijk dat je niets kan garanderen. Qua voorbereiding vind je veel nuttige info op't net (ook hier op BD). Wat ik uit persoonlijke ervaring kan meegeven:
                                - zorg voor backup materiaal. Dan slaap je beter de nacht ervoor.
                                - zorg voor genoeg geheugen, liefst veel kaartjes, en batterijen. Trek best RAW + jpeg als je camera een grote buffer heeft (je wil altijd klaar zijn voor de volgende foto)
                                - oefen je flitstechniek! Verken liefst eerst de plekken waar je zal moeten fotograferen.
                                - bekijk portfolio's van goede trouwfotografen en probeer door te krijgen waarom die foto's zo goed zijn. Gewoon goed kijken en nadenken is meestal genoeg. Denk, op voorhand na wat voor soort foto's je wil maken (en wat het koppel wil): klassiek/gepland of eerder journalistiek/spontaan?
                                - vergeet niet om op de dag zelf iedereen te fotograferen, de meeste mensen willen zichzelf wel ergens terugvinden in de trouwreeks. Maak ook "gemakkelijke" foto's, zoals details, die komen handig uit als afwisseling achteraf, maar vergeet je soms gewoon te trekken op de dag zelf.
                                - voel je je er niet 100% goed bij, doe het niet. Het MOET niet, je bent amateur (denk ik). Maar laat je ook niet afschrikken door onheilsprofeten: als je ervoor gaat zal het allicht meevallen en zal je fier kunnen zijn op je foto's!

                                Hopelijk heb je hier iets aan...
                                Kris

                                Comment

                                Working...
                                X