Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ligt het aan mij??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: ligt het aan mij??

    Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
    Als ik sommige reacties hierboven lees lijkt het wel alsof BD voor de elitaire fotografen moet blijven, een soort golfclubje eigenlijk en daar voel ik me niet zo thuis geloof ik.

    Voilà, da's ook helemaal mijn gedacht. Ik zal hier nog wel zaken komen opzoeken, maar een foto plaatsen zal ik niet meer durven. Het niveau van dit forum kan er alleen maar wel bij varen...

    Comment


    • #47
      Re: ligt het aan mij??

      Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
      Voilà, da's ook helemaal mijn gedacht. Ik zal hier nog wel zaken komen opzoeken, maar een foto plaatsen zal ik niet meer durven. Het niveau van dit forum kan er alleen maar wel bij varen...
      Maar gaat uw niveau er wel bij varen?
      Want dat is de reden waarom de meeste nieuwelingen hier posten : om hun niveau omhoog te krijgen.
      It's not the size that matters, it's how you use it.
      Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

      Comment


      • #48
        Re: ligt het aan mij??

        Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
        Tot eind vorig jaar voelde ik me hier redelijk thuis als beginnende fotogr... oh nee, kiekjes maker. Als ik sommige reacties hierboven lees lijkt het wel alsof BD voor de elitaire fotografen moet blijven, een soort golfclubje eigenlijk en daar voel ik me niet zo thuis geloof ik.
        Ik vrees ook dat sommigen BD willen omvormen tot een elitair clubje, waar enkel de duurste apparatuur, de grootste lenzen en duurste software tellen, met de knapste modellen, ...

        Als echt amateurke - 'kiekjesmaker' om Willem te quoten, voel ik me hier ook steeds meer minder thuis. Nochtans heb ik hier via het forum al enkele koopjes kunnen doen, goede tips gekregen en enkele toffe fotoshoots kunnen meemaken. En dat zou IK dan wel weer willen behouden.

        Misschien toch maar het beste om sommige rubrieken te splitsen in een echt amateurgedeelte en een (semi)profgedeelte, kwestie het niveau van de echte (?) fotografen niet omlaag te halen.

        Ik zou graag zien dat BD blijft voor alle soorten fotografen, van beginners tot de profs, zodat we iets kunnen bijleren en dat daardoor het niveau daalt, tja, dat hoort er dan eenmaal bij.

        Comment


        • #49
          Re: ligt het aan mij??

          Ook maar effe mijn mening neerpennen hier.
          In het verleden heb ik al vaker gereageerd op platen die naar mijn bescheiden mening niet in "showcase" thuis hoorden, maar je mag volgens de regeltjes zelf weten waar je de foto doet posten.
          Dan kwamen er ook vaak nog wat vragen bij die om commentaar vroegen en ook dat is niet de bedoeling in showcase, daar hebben we het onderdeel "discussie" voor.
          Ik heb zelfs al eens een mail hierover gehad nadat ik iemand op een correcte manier hierop had geattendeerd, maar binnen de kortste tijd kreeg ik een mailtje met de vraag "Waar ik me mee bemoeide....

          Ik kan me voorstellen dat ook en beginner zijn foto's wil laten zien, maar er staat ook ergens "Als je er zelf tevreden over bent...." en dat is dan weer iets dat iemand toch zelf zou moeten kunnen bepalen en als je daaraan twijfelt dan maar posten in het onderdel "discussie".

          Voor mij hoeven de mods geen politieagentje te spelen, maar verplaats dan de platen die niet voldoen aan de regels voor "showcase".
          (iemand die vragen stelt over zijn geposte foto bijv.)

          Dan nog effe over het geven van commentaar, zelf geef ik meestal korte comments in showcase omdat ik ervan uitga dat hij anders in "discussie" had moeten staan.
          Last edited by jan.brouwers; 4 april 2007, 19:21.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #50
            Re: ligt het aan mij??

            Je moet ook het gevoel meerekenen hé , als beginneling zijn nu eenmaal vele foto's goed. De waw foto's van toen (eigenlijk nog niet zo heel lang geleden) die je post in showcase om te showen omdat je er trots op bent zijn meestal nx meer vergeleken met wat je hier leert in enkele maanden. De foto's van toen zou ik nooit meer posten niet onder discussie nog onder showcase maar dit is enkel omdat ik voor mijzelf de lat hoger leg. Daarom begrijp ik nog alle beginnende mensen die soms geen echt goeie foto posten en mijn commentaar pas ik ook aan aan de persoon. Een foto kan prachtig zijn als die gemaakt is door een beginner ( waar ik ook nog ben ) zo'n mensen moet je blijven aanmoedigen en niet afbreken naar jou maatstaven , maar te slecht om door een expert gepost te worden maar daar durven vele mensen (ook ik af en toe) nx over te zeggen.
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #51
              Re: ligt het aan mij??

              Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
              Ik hou toch ook meer van showcase omdat je er drie foto's mag posten. Ik hoop er altijd wel op enig commentaar, en dankzij (onder meer) bouk komt dat er ook... zo heb ik al een idee wat er nog allemaal moet verbeteren. Ik kan mij voorstellen dat een gefundeerde uitgebreide mening geven op alle geposte foto's niet echt mogelijk is. En aan dat kernachtige commentaar heb ik vaak al genoeg om weer nog wat aan te passen in de toekomst.

              Tja, showcase of display, een discussie die onlangs pas gevoerd is en waar er verschillende kampen in zijn... Volgens mij posten mensen foto's in showcase als ze er tevreden over zijn (wat nog niet wil zeggen dat ze goed zijn), en in fotodiscussie (al dan niet extra) als ze er niet uit geraken wat er nog aan verbeterd moet worden.

              Als ik geen slechte foto's in showcase had mogen posten zou ik nooit veel bijgeleerd hebben vrees ik - en ik moet nog véél meer bijleren. 'k Zou het dus jammer vinden als er met een soort "kwaliteitscommissie" gewaakt zou moeten worden over de inzendingen...

              Misschien is 't een beetje zoals de tv, bouk... sommige weken is er niks dan pulp en zever op, sommige weken weet je niet waar eerst kijken omdat ze overal goeie dingen geven...
              Als een heel pak beginners de weg vinden naar hier en de zeer goeie fotografen nemen allemaal een snipperweekje, of ze nemen de moeite niet meer om te posten, dan zakt het niveau... maar hopelijk leren die beginnelingen mettertijd ook bij en dan zal het wel weer beteren zeker?

              Die ongemeen lovende kritieken voor halfslachtige foto's zijn mij ook al opgevallen, soms heb ik dan ook het hart niet om er tegen in te gaan. Misschien is het soms ook wat "ons kent ons", voor mij hoeft dat niet. Ik kijk eerst naar de foto, en dan naar de naam. Soms zijn er ook foto's waar ik niet koud of warm van word, dan geef ik ook geen commentaar... want 't is niet omdat het onderwerp me niet interesseert dat het een slechte foto is.

              Wat de hoeveelheid geposte dieren- en andere foto's betreft: dat hangt af van de interesse van de fotografen zelf hé, en van de seizoenen... de ene moment zijn 't allemaal vlinders, daarna is 't weer een stormvloed van "18+"'en, dan zijn 't weer landschapjes... Net zoals ze op TV plots allemaal documentaires gaan uitzenden over Da Vinci, de week erna weer allemaal "reality"-reeksjes...

              Niks aan te doen, over die "showcase" zijn er evenveel verschillende gedachten als mensen denk ik, en ik weet ook niet wat "de" goeie richting is hoor... maar ik vrees dat een forum vol Cartier-Bressons niet tot de mogelijkheid behoort... of het zou moeten afgesloten worden en beperkt tot een aantal vaste kwaliteitsfotografen, en de rest mag "sprakeloos" toekijken... toch ook niet de bedoeling van bd denk ik?

              Allez, en nu terug aan 't werk ofwel achter de fototoestellen!
              @vanslycken

              'k Ben het voor 99,99% met je eens.
              100% zou een te grote eer zijn

              Groetjes
              Skitch
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #52
                Re: ligt het aan mij??

                Hmm, ik vind het niveau anders echt niet zo slecht hoor. Maar, ik ben hier nog niet zo lang, en heb dus niet gezien hoe het vroeger was.

                Ik heb mss een voorstel, kweet niet of het veel voorstelt of niet, maar 't is het proberen waard...

                Ik ga wel akkoord als je zegt dat er soms een paar "mindere" foto's tussen zitten, maar mss kan er een regel komen dat vanaf er 3 mensen dit laten kennen door een reply + opbouwende kritiek, een mod de post kan verplaatsen naar fotodiscussie ofzo...

                Een beetje hetzelfde als wat iemand hier een paar posts boven voorstelde, maar dan in de richting Showcase -> discussie ipv Discussie -> Showcase.

                Op die manier krijg je een objectieve moderering van de kwaliteit in de showcase, zonder dat je de vrijheid van de forumleden om er te posten afneemt, en het "recht" om in de showcase te staan volledig bij de mods legt. Anders krijg je een soort pre-HOF, wat toch niet de bedoeling kan zijn denk ik?

                Zet anders bij de beschrijving ipv Forum voor het tonen van foto's..." het woord "beste" of "betere" erbij. Dus: "Forum voor het tonen van je beste foto's"
                Zo weten de posters dat ze zeker moeten zijn van de foto's die ze daar posten. Geen "is het iets?" of "Wat moet ik hiermee doen?" meer.

                Het zijn maar een paar voorstellen...er zijn uiteraard andere manieren om tot een oplossing te komen.

                Wat de reacties betreft, ga ik enigzins akkoord met seppuku. Daar zit soms een probleem. Een reactie hoeft niet altijd positief te zijn, maar als ze negatief is, dan moet er iets bijstaan waar de fotograaf iets aan heeft. Een goede raad, iets als "gebruik een kleiner diafragma" of "probeer mss eens je compositie op deze manier te veranderen:..."

                Er zijn een aantal enorm getalenteerde fotografen die regelmatig in de showcase posten. Hierbij denk ik aan Madmax, lana, fotofolio, en nog heel wat anderen.
                Als je de showcase echter te strenge beperking gaat opleggen, ga je uiteindelijk enkel nog posts zien van die fotografen. Op die manier wordt het enorm moeilijk voor een nieuw forumlid om te durven in de showcase posten, wat jammer zou zijn...

                De kunst zit hem erin de gulden middenweg te zoeken...


                Oja, je zit met een groep van 5.336 mensen. Wat je ook doet, er gaan altijd mensen zijn die niet tevreden zijn, dat is nu eenmaal zo
                ~TDN
                fotoblog: www.tdn9.be

                Comment


                • #53
                  Re: ligt het aan mij??

                  Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                  Ook maar effe mijn mening neerpennen hier.
                  In het verleden heb ik al vaker gereageerd op platen die naar mijn bescheiden mening niet in "showcase" thuis hoorden, maar je mag volgens de regeltjes zelf weten waar je de foto doet posten.
                  Kijk, ik heb thuis een schoendoos waar al mijn foto's in zitten (mijn harddisk), daarnaast heb ik een foto-album, daarin zitten foto's ik ik zelf wel goed vind en ook aan anderen durf te laten zien, mensen die ik dat album laat zien vraag ik soms wat ze van die foto's vinden (Foto-Discussie). Tot slot heb ik een aantal foto's die ik persoonlijk mooi vind in mijn kamer opgehangen omdat *ik* denk dat iedereen die mag zien, daar ben ik dus "trots" op, los of dat anderen dat een goede foto vinden (Showcase). Het staat bezoekers aan mijn huis vrij om daar ongevraagt commentaar op te geven maar ze hoeven dat niet te doen.
                  Ik ben er klaar mee.

                  Comment


                  • #54
                    Re: ligt het aan mij??

                    Zo een 'pre' beoordeling zou toch altijd zeer subjectief blijven ...
                    Wat de ene mooi vind, vind de andere daarom niet het bekijken waard en omgekeerd.

                    Comment


                    • #55
                      Re: ligt het aan mij??

                      Zoals ik reeds eens voorgesteld heb, kan er geen systeem komen zoals bij photosig?
                      • default: je kan maximaal 1 (3?) foto per 24/48/72 uur posten
                      • als je bij 1 v/d 3 eerste bent om (nuttig?) commentaar te leveren op nieuwe foto(s) dan krijg je 3 "credits" (=foto-posts)
                      • na de eerste 3, slechts 1 "credit"
                      • als het commentaar dat je gegeven hebt niet nuttig bevonden werd, door de poster of andere bezoekers, dan gaat er 'n credit vanaf, is het daarentegen wel nuttig dan komt er 1 bij
                      • enz, enz....

                      Je moet er hun site maar eens op na zien voor meer info, maar dit zijn dus de basics.
                      Iemand die niet deelneemt aan nuttig commentaar leveren (of er geen geeft), heeft dan zo ook minder mogelijkheden iets te posten.
                      Iemand die iets posts wat niet in de smaak valt, of niet zo goed is, zal meer (nuttige!) commentaren krijgen dan nu het geval is. (of in sommige gevallen 500 views maar 0 reakties!)

                      My 5c
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

                      Comment


                      • #56
                        Re: ligt het aan mij??

                        Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                        Iemand die niet deelneemt aan nuttig commentaar leveren (of er geen geeft), heeft dan zo ook minder mogelijkheden iets te posten.
                        En helpt dit systeem om beginnelingen hun niveau omhoog te krijgen?
                        Ik heb daar mijn twijfels over, want ik voel mezelf niet echt in staat om 'nuttige' commentaar te geven.
                        Ik probeer wel af en toe, maar met dit systeem zou ik dus minder kans hebben om een foto te plaatsen dus ook minder kans om mijn niveau omhoog te krijgen.
                        It's not the size that matters, it's how you use it.
                        Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

                        Comment


                        • #57
                          Re: ligt het aan mij??

                          Wat mij opvalt is dat het niveau van de HOF toch vrij hoog ligt hoor, dus laten we dat als filter binnen de showcase houden

                          Het probleem bij negatieve kritiek is dat die aan de andere kant al maar te vaak verkeerd begrepen wordt of in het verkeerde keelgat schiet waardoor nog al eens onaangename discussies ontstaan. Hierdoor verkiezen velen om dan maar niet te reageren denk ik.

                          Soit, vanaf morgen zit ik een weekje in de bergen, ga me bezinnen en voor mezelf de lat ook hoger leggen en minder posten. Beschouw de vlieg van vandaag maar als men laatste hals-over-kop post



                          grtz.

                          Comment


                          • #58
                            Re: ligt het aan mij??

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            Neen, het ligt aan ons allen ...
                            1) We willen veelal doorgaan als "de" fotograaf en om dat te bewijzen tonen we fier onze foto's.
                            2) De gegeven commentaren duwen ons nog in die richting want ze zijn altijd heel mooi, vooral de modellen ...
                            3) kritiek aanvaarden we niet meer en lezen doen we ze zeker niet ...
                            Mijn gedacht...

                            Dit indachtig zijn we veel te lui om zelf zaken te zoeken en dingen te lezen ... BD wordt meer en meer een kringloopgebeuren waar we anderen liever zien werken dan onzelf ...
                            4. Men reageert vaak op namen ipv op foto's.(ons kent ons)

                            Comment


                            • #59
                              Re: ligt het aan mij??

                              Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                              4. Men reageert vaak op namen ipv op foto's.(ons kent ons)
                              Of net niet op foto's van bepaalde namen!

                              Comment


                              • #60
                                Re: ligt het aan mij??

                                Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
                                Of net niet op foto's van bepaalde namen!
                                En dat vind zijn oorzaak in bovenstaande, maw een vicieuze cirkel

                                Comment

                                Working...
                                X