Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

landschap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: landschap

Oorspronkelijk geplaatst door Odul Reilouc Bekijk bericht
    met alle respect voor jouw betrachting, maar ik vrees dat mijn kijkreflex ook niet overeenstemt met jouw visuele ervaring.
    bedankt voor t respect, Odul
    www.coppez.exto.be
    www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
      Beetje ongelukkig met het mistige weer. Ik zou nog eens teruggaan bij helder weer, want het lijkt me een mooie streek
      dat ga ik zeker doen Ticor
      www.coppez.exto.be
      www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        alles gedaan wat hier boven is beschreven, maar het helpt mij toch niet hoor.
        misschien met de volgende opname wel.
        grt,bouk.
        ik ga mijn best doen, bouk.
        groet,
        steven coppens
        www.coppez.exto.be
        www.yoshiwara.exto.be

Comment

zie het onderstaande....
          mijn webstie: http://www.henkspix.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Dit belooft in ieder geval interessant te worden. Het laatste woord is hier nog niet gezegd denk ik.

Goed, ik snap je uitgangspunt. Ik ben hier al heel lang aan het ijveren om de mensen duidelijk te maken dat je in de eerste plaats naar de INHOUD van een foto moet kijken, in plaats van naar de eventuele technische mankementen. Die kun je ook wel gaan bekritiseren, maar mijns inziens verdient de fotograaf, doordat hij zijn werk hier openbaar maakt, ook een uitleg over de interpretatie van zijn werk door anderen. Omdat fotografie niet enkel een kwestie van technisch handelen is, maar ook van een denkproces, en de interpretatie van de fotograaf van wat zich binnen de ruimte van zijn compositie bevindt. Een fotograaf wil IETS laten zien, iets zeggen. Niet enkel maar pixels afleveren. En daar schort het hier vaak aan. In die zin kan ik je dus volgen. MAAR: het is ook aan de fotograaf om hints te geven en duidelijk te maken wat hij nu eigenlijk wil zeggen, waarna de kijker er zijn eigen verhaal bij verzint. Of de fotograaf volgt.
            Ik kan jou dus wel volgen. Vermoedelijk probeer je zelf expressieve foto's te maken. Geen descriptieve, maar foto's waarbij je moet nadenken. Geloof me: ik train daar al jaren op, en het is absoluut niet simpel.
            Laat me je een theorie voorschotelen die mij werd aangeleerd (en waarmee ik nog steeds worstel) door een Amerikaanse fotograaf. Een expressieve foto heeft nood aan twee of meer van de volgende elementen om expressief te zijn:

1. ongerijmdheid.
            Iets wat eigenlijk niet kan, of wat vreemd lijkt. bijvoorbeeld ongerijmdheid in schaal: met een brede hoek een foto maken van iemand dichtbij, zodat die heel groot lijkt, terwijl bijvoorbeeld het stadsplein op de achtergrond klein lijkt. Normaal voor wie niet nadenkt bij een foto, maar eigenlijk toch raar.

2. Tegenstelling
            Spreekt voor zich: een man met een winterjas loopt naast iemand in een t-shirt. Er zijn ontelbare mogelijkheden

3. Een menselijke waarde
            Liefde, woede, blijdschap, anderen helpen en ga zo maar door. dit hoeft niet gepaard te gaan met menselijke aanwezigheid in de foto. Een bos bloemen tegen een deur geeft blijk van waardering bijvoorbeeld

4. Abstractie
            In mijn ervaring: hoe meer abstractie je in je beeld brengt, hoe minder je ongerijmdheid nodig hebt. Abstractie breng je erin door contrast, een ongebruikelijk camerastandpunt, uitgesproken achtergrond, enzovoort.

Wat ik bij jouw foto zie, is enkel abstractie, en daar kan je niks mee. Tenzij je zonder meer gewoon een abstracte foto wil tonen, maar dan mag je niet verwachten dat mensen er iets anders dan dat in zien. Wat dat betreft verwoorden je schilderijen veel meer wat ik bedoel.

Denk er eens over na, ik wil graag weten wat jij hierover denkt.
            PS: wie meer uitleg wil over deze theorie hierboven, kan ik de gallerijen van deze Amerikaan doorgeven. Ze staan op Pbase, en vormen zowel woordelijk als visueel de beste cursus expressieve fotografie die ik ooit heb gezien. Als je blijk geeft van interesse en als hij ziet dat je zijn gallerijen bekeken hebt, zal hij je zelfs bij je zoektocht begeleiden. Een harde weg, maar zeer de moeite!
            interessant. bedankt om mee te denken. wie is die amerikaanse fotograaf ? Wel, kweet in feite niet of ik wel 'expressieve' foto's wil maken. Aan 't woord 'expressief' hangt een muf geurtje, vind ik .ik kan momenteel gn gepaste term bedenken. 't gaat mij oa om de paradox die ontstaat bij het elimineren van elk herkenbaar object uit het beeld. Want bij een foto verwacht je nu eenmaal een nabootsing vd werkelijkheid; wel, ik ontneem de kijker elk houvast, en dan ist idd zeer moeilijk om de blik vd kijker vast te houden, omdat hij aanknopingspunten zoekt, maar niet vind; dus in die zin heeft hij mss al langer gekeken, en ook op een andere manier dan naar een gewone foto. ik denk dat het met kijkervaring te maken heeft, verschillende stadia mss. Ik wil ook niks opdringen hé, ik probeer enkel aan te brengen, en voor wie 't niks zegt, even goei maten. maar kijk, voor jou ist wel interessant, en leer ik al wat meer bij.
            ik las net een typerende reactie op een beeld van mij in de architectuur showcase (ondertss verhuisd ). 't beeld is niet meer dan twee vertikale vlakken, eigelijk twee muren, de rechterkant vormt een hoek met een andere muur, die je niet ziet, het linkerdeel is eigelijk een achterliggende muur, maar je ziet dus gewoon 2 vertikale rechthoeken. enfin, soit, een forumlid vond het maar niets, 't zou volgens hem of haar leuker geweest zijn mocht er een spin over de muur kruipen, of mocht er een post-itje aan de muur hangen. .kijk dat bedoel ik nu met houvast, en als het ontbreken van dat houvast int beeld impliceert dat niemand kijkt, dan is dat (momenteel) maar zo. Ik heb niet meer de ambitie om (met alle respect overigens) 'prentjes' te maken, dat heb ik al meer dan genoeg gedaan in mijn carrière. Maar we komen der op terug ok, kben der ook nog totaal niet uit hoor
            steven
            www.coppez.exto.be
            www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zebosenior Bekijk bericht
              zie het onderstaande....
              euh .......adem ?
              www.coppez.exto.be
              www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SKurt Bekijk bericht
                Tja, beats me, ik zie een onscherpe foto en ik vraag me af wat er op staat en wat de bedoeling is.
                Ik heb even gekeken op je website, ik zie beelden met gradienten die lijken gemaakt te zijn in photoshop.
                Nee, 'k snap het niet.

Ooit toonde iemand me een ploeg op een hekstijl, en die persoon zei erbij, die domme boerenpummels hier in dit dorp zien niet dat dit kunst is.
                Tja, ik zal dan ook wel een domme boerenpummel zijn, want ik zag ook enkel een oude ploeg op een hekstijl staan.
                Niet aan mij besteed, sorry.
                Skurt, je hoeft je nt af te vragen wat het is, lekker makkelijk.
                Het zijn géén gradienten, het strafste dat ik met de beelden bewerk is ze onscherp maken, maar dat kan je evengoed met je focus op manueel doen (bij mij niet: compact ). ik ben in 97 afgestudeerd en heb eigelijk de grote Photoshop boot gemist. het interesseert mij echt niet wat je der allemaal niet mee kunt aanvangen; mij interesseert de realiteit, en hoe die te benaderen.
                Je bent geen boerenpummel (denk ik toch, ik ken je niet ), en om deze beelden te apprecieren moet je zeker niet slim zijn (ben ik ook niet), probeer der gewoon onbevangen naar te kijken, met in je achterhoofd: "dit is de realiteit".
                gr
                steven
                www.coppez.exto.be
                www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  Mooi mooi mooi.
                  Het is een schilderij, tot stand gekomen met de technieken van de fotografie.
                  Men kan erover discussiëren of dit nog een foto is. Ze is alleszins duizend maal interessanter dan bepaalde Photoshop-collages, die ook nauwelijks foto's meer zijn.

zeer juist. Hoewel je hier wel erg hebt geabstaheerd om de kijker nog IN het beeld te laten kijken. Maar toegegeven, au fond kan het een landschap zijn.
                  Joew Control-Z !
                  over dat schilderij: ik wil wel benadrukken dat dit een foto is. dat vind ik belangrijk omdat je der als kijker moet vanuitgaan dat je niet naar de verftoets ve schilder aan 't kijken bent, maar naar een fotografisch beeld. hetgeen een "realistische" weergave vd de natuur impliceert. maar kheb die reactie nog al gehad, kwou da gewoon wel verduidelijken
                  bedankt voor de comment !
                  www.coppez.exto.be
                  www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                    'k begrijp niet waarom je een mooie studiofoto van een model bij 'Natuur en Landschappen' plaatst...

Mvg,
                    Frederic
                    ik snap het ook niet fré, kmoet ff vd wereld geweest zijn
                    www.coppez.exto.be
                    www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Sorry hoor. Maar te abstract.
                      Met photoshop heb ik ze onderste boven gezet en zo is ze veel natuurlijker :
                      - donker onderaan en lichter bovenaan.
                      Maar dan nog zie ik er niets in .

Is het je bedoeling dat we naar "niets" kijken ?

Groetjes
                      Skitch
                      lol, ik had 't beeld al gekeerd, omdat het mi nog te 'natuurlijk' was. zo zie je maar hoe geconditioneerd jij kijkt lol.
                      quote:"Maar dan nog zie ik er niets in .
                      Is het je bedoeling dat we naar "niets" kijken ?

Zat je naar niets te kijken ? Wss te veel spiegeling op je scherm . groetjes terug
                      www.coppez.exto.be
                      www.yoshiwara.exto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lux69aeterna Bekijk bericht
                        hier nog 1 die met zichzelf aan 't lachen is. nou ja, ook groetjes dan maar.
                        www.coppez.exto.be
                        www.yoshiwara.exto.be

Comment

...een geluk dat de natuur er zo niet uitziet, er zouden nog meer depressieve mensen rondlopen peins ik...
                          'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                          Grtjs, Jacky

Comment

Ik begin je te snappen hoor, maar in denk dat je te ver gaat. Een kind raakt ook niet opgevoed door hem boeken te geven over opvoeding. Je brengt het geleidelijk bij hoe het in de maatschappij kan functioneren, en zo kan je ook niet verwachten dat mensen hier, en uitgerekend hier, weten of zelfs kunnen ontdekken hoe ze naar jouw werk moeten kijken. 't Zit hier vol geconditioneerde mensen. Ik mag daar zelfs bij vermelden dat velen zelfs niet naar foto's kijken, maar naar pixels. Als het beeld maar perfect is, de inhoud telt niet. Nou, daartegen ben ik aan het opboksen, en een aantal mensen volgt mijn redenering nu wel, maar velen snappen er niks van. Jij gaat nog een oneindigheid veel verder, en ik ben ervan overtuigd dat je pogingen boter aan de galg zijn.
                            Maar ik volg je perfect en snap helemaal wat je bedoelt.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CoppeXX Bekijk bericht
                              je begrijpt me verkeerd, ik beweer niet dat er zoiets bestaat als 'ONgeconditioneerd kijken'. kijk, we zien een foto ve landschap, met een boompje, of de zon die aan 't ondergaan is boven de zee, en we weten dat dat een landschap is, ok ? Wel, 't is mijn bedoeling om die elementen in vraag te stellen. dat doe ik door ze weg te laten (vrij logisch), en in dit beeld ,door een suggestie van een horizon en mogelijk een soort strook mist over te houden. IK zeg dat het een landschap is, en daar kan geen bibliotheek vol waarnemingspsychologielectuur iets tegen opbrengen. . Maar ik begrijp het dat je der van wegkijkt, omdat je niet wil dat dit beeld een representatie vd natuur is; omdat je geconditioneerd bent om de natuur te zien als iets romantisch, idyllisch, ongerept.
                              denk daar maar eens over na .
                              bedankt voor te kijken.
                              Inderdaad, de term "ongeconditioneerd kijken" was door jou dus een beetje ongelukkig gekozen. Enkel daarover gaat mijn opmerking.
                              Het is dus niet mijn bedoeling om ostentatief van het beeld weg te kijken en het dus niet te aanvaarden.
                              Het beeld en de gekozen titel roepen vragen op want het verband tussen titel
                              en beeld is simpel gezegd ongewoon of: een andere conditie.
                              Je beeld wil ons dus tot nadenken stemmen en elke perceptie in vraag te
                              stellen.
                              Deze vorm van kunst heeft dus een diepere bedoeling.
                              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Leuke discussie ondertussen maar ik denk dat ik een nieuwe bril nodig heb!!!

Comment

Working...
                                X