Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor wat trouwfoto's te maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips voor wat trouwfoto's te maken

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclicks Bekijk bericht
    Ik snap niet dat er zovelen zijn die persé mensen willen afraden een huwelijk te fotograferen en dat het overgelaten moet worden aan de pro's

...
    Dus mijn tip is: bespreek alles duidelijk af met het koppel. Laat weten dat het toestel (en eventueel jij als fotograaf) beperkingen hebt. Laat ze weten wat ze kunnen verwachten en minstens even belangrijk: wat ze niet kunnen verwachten!!!
    Volgens mij geef je het antwoord zelf een beetje De BD'ers hier zeggen dit enkel met de beste intenties en niet om hautain te doen. Bij een trouw komt gewoon veel kijken en vergt veel voorbereiding. Je kan natuurlijk er gewoon op af stappen en op goed geluk kiekjes maken, ofwel gaat dat goed, of wel valt dat dik tegen.

Maar zoals je zelf aangeeft is "op het juiste been" met het koppel starten primoridaal. Ze weten dat je geen pro bent, dus kunnen ze ook niet verwachten dat alles vlekkeloos verloopt.

Ik heb zelf 1 trouw gedaan, en enkele foto's op een andere. Bij die laatste ben ik gewoon ingesprongen (ik was eigenlijk geen fotograaf van dienst) omdat de fotograaf er mijns inziens niet veel van bakte. Belangrijke momenten zoals de ringen heeft die uberhaupt niet correct ge-shoot. Op die moment gaat er bij mij een stemmetje op dat zegt "nu maar hopen dat ze hier geen spijt van krijgen, je trouwt - normaal gezien - maar 1 keer...".

Dus, moraal van't verhaal: bezint eer ge begint (en dat geld zowel voor fotograaf als koppel).

Veel succes!
    Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
    http://digital.raptor-tec.be

Comment

Persoonlijk zou ik NOOIT een huwelijk fotograferen met een compact, maar als zij dat niet erg vinden, wie zijn wij dan om dat te bekritiseren?
      Je kan als alternatief eventueel een DSLR huren, echter rekening houdende met onderstaande tip, moet je hem al een tijdje huren en dan lopen de kosten weer op.
      Verder nog de klassieke dingen:
      - ken je camera, geen tijd om 'te wennen' op het huwelijk
      In ieder geval, veel succes.
      Zoals reeds gezegd, goede afspreken, daar begint alles mee dan zijn er later geen teleurstellingen.

Comment

Gaat Ferrari boos zijn op mij als ik 'slechts' een Ford koop?
        Nee toch?
        Dat kies je toch zelf!
        Een beetje een slechte vergelijking, niet...?

Autofabrikanten zouden bv wél boos kunnen zijn mocht jij zonder ook met iets in orde te zijn (zowel op fiscaal als op gelijk welk ander vlak) auto's aan veel goedkopere prijzen op de markt brengen, terwijl de fabrikanten met àlles in orde en legaal moeten zijn, en massa's testen inzake verkeersveiligheid van de wagen moeten doen.
        Als je dat dan nog eens op geregelde basis gaat doen en zij er ondanks alles broodwinning door verliezen, dan zouden ze inderdaad wél boos kunnen worden!

Mvg,
        Frederic

Comment

@iedereen: bedankt voor de eerlijke reacties

Toch even wat antwoorden

Oorspronkelijk geplaatst door kris_vdm Bekijk bericht
          Volgens mij geef je het antwoord zelf een beetje De BD'ers hier zeggen dit enkel met de beste intenties en niet om hautain te doen. Bij een trouw komt gewoon veel kijken en vergt veel voorbereiding. Dus, moraal van't verhaal: bezint eer ge begint (en dat geld zowel voor fotograaf als koppel).

Veel succes!

Ik zeg niet dat er mensen hautain proberen doen. Ik vind het enkel raar dat mensen anderen proberen te overtuigen het 'over te laten' aan de pro's. Maar ik zie de situatie zoals die zich hier voordoet echter een ideale kans om (meer) ervaring op te doen. Je wordt niet altijd gevraagd als huwelijksfotograaf. Dus als het koppel niet te veel zou verwachten en zij en jezelf denken dat je het aankan, dan zou ik zeggen: DOEN!

Maar zoals je zelf zegt: bezint eer ge begint!
          Alles goed bespreken is essentieel

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Een beetje een slechte vergelijking, niet...?

Autofabrikanten zouden bv wél boos kunnen zijn mocht jij zonder ook met iets in orde te zijn (zowel op fiscaal als op gelijk welk ander vlak) auto's aan veel goedkopere prijzen op de markt brengen, terwijl de fabrikanten met àlles in orde en legaal moeten zijn, en massa's testen inzake verkeersveiligheid van de wagen moeten doen.
          Als je dat dan nog eens op geregelde basis gaat doen en zij er ondanks alles broodwinning door verliezen, dan zouden ze inderdaad wél boos kunnen worden!

Mvg,
          Frederic
          Zo had ik het nog niet bekeken

Maar zoals ik het lees is het een vriendendienst en ga ik er van uit dat er niets illegaals aan de hand is

Er zijn mensen die geen Ferrari kunnen betalen en liever een dagje de Ford lenen van een kennis of zo

Het gaat me meer over het feit dat er mensen zijn die vinden dat er geen plaats is voor 'groentjes' en dat huwelijken sowieso door pro's moet geshoot worden. Ik vind dat iedereen een kans moeten krijgen! Nu is dit geval zo'n situatie waar dat perfect kan...

Comment

Ik zeg niet dat er mensen hautain proberen doen. Ik vind het enkel raar dat mensen anderen proberen te overtuigen het 'over te laten' aan de pro's. Maar ik zie de situatie zoals die zich hier voordoet echter een ideale kans om (meer) ervaring op te doen. Je wordt niet altijd gevraagd als huwelijksfotograaf. Dus als het koppel niet te veel zou verwachten en zij en jezelf denken dat je het aankan, dan zou ik zeggen: DOEN!

Maar zoals je zelf zegt: bezint eer ge begint!
            Alles goed bespreken is essentieel
            Toen ik gisteren van't werk naar huis ging bedacht ik me eigenlijk het volgende: an sich is het fotograferen van een trouw niet verkeerd, maar als het je eerste keer is vraag je misschien best iemand mee die er al wel ervaring mee heeft. Zo hebben wij de eerste keer ook met z'n tweetjes rondgelopen. De andere fotograaf had meer ervaring dan ikzelf, en van hem heb ik toen toch wel dingen geleerd. Dus ja, leren is inderdaad belangrijk (en de kans krijgen tot)...
            Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
            http://digital.raptor-tec.be

Comment

Hallo ben ik weer.

Nu toch een dslr kunnen lenen.
              Een 400D met 28-200 canon lens 3,5-5.6 ook nog een externe flitser erbij
              flitser is een speedlite 430x.

Nu had ik graag wat extra tips. Ik heb hem nu te leen om te leren.
              Moet hem tussendoor weer even missen en krijg hem dan weer een dag van te voren.

Wil nu niet te ingewikkeld gaan doen ,maar ben ook niet helemaal onkundig wat betreft theorie. Maar ja dit is nog geen praktijk.
              Wil dit weekend heel veel oefenen. Hebben jullie tips voor oefening?

Groetjes Wim
              "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

voor zover ik weet, flits proberen te vermijden...

camera op Av, diafragma zo groot mogelijk (klein getal) en ISO max 800...

ofwel easy mode : camera op P en op knopje drukken
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

Comment

tip? ga naar het betreffende stadhuis en vraag de lijst van trouwerijen. doe er gewoon één mee. als je niemand in de weg loopt (wat wél moet doen op jouw dag zoals gezegd hier) zal er niemand echt vreemd kijken en anders mompel je zoiets van: "ik ben gevraagd door een collega als verrassing" :S
                  de brutalen hebben de halve wereld.
                  je hebt wel geen ervaring maar dat betekent niet dat je niet je uiterste best kunt doen.
                  (die oefen foto's ga je alleen zelf bekijken dus experimenteer maar raak echter zorg dat je weet wat je hebt gedaan)

of tip 2

mocht je zelf ergens heel goed in zijn (auto's repareren, tunen, tuinieren) zou je ook een ruil kunne doen met een fotograaf? Hij/Zij maakt de reportage en jij behangt heel zijn huis, ik noem maar wat. Er bestaat op internet een ruil systeem (Let's of zoiets)

zomaar een gedachte

succes alvast! tismoeilijk hoor maar als je het niet doet kom je nooit een stap verder!
                  het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                  Telecaster weblog
                  km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Vind het eigenlijk een beetje raar, heb TS via pm aangeboden om gratis te helpen door deze trouwpartij te fotograferen voor hem, ben zelf pro met 2x40D en 2.8 L-lenzen, maar zelfs geen reactie gekregen ?

Meer 'tips' kan ik toch niet geven dacht ik ?
                    Beetje jammer, had hem best uit de nood willen helpen ...

Johan
                    Disegno-S
                    Disegno-S
                    Specialized in Automotive photography ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Disegno-S Bekijk bericht
                      Vind het eigenlijk een beetje raar, heb TS via pm aangeboden om gratis te helpen door deze trouwpartij te fotograferen voor hem, ben zelf pro met 2x40D en 2.8 L-lenzen, maar zelfs geen reactie gekregen ?
                      Misschien moet je wat geduldiger zijn en moet hij zijn berichten nog betantwoorden? Zou zeggen, wacht nog even af en herhaal eventueel je aanbod.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Disegno-S Bekijk bericht
                        Vind het eigenlijk een beetje raar, heb TS via pm aangeboden om gratis te helpen ........
                        maar da's dan wel weer mooi van dit forum hè, zo'n aanbod
                        het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                        Telecaster weblog
                        km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                          Zou zeggen, wacht nog even af en herhaal eventueel je aanbod.
                          En ga desnoods op je knieën zitten

Mvg,
                          Frederic

Comment

Als je naar Slimpie zijn vorige posts kijkt zie je dat hij steeds een poosje weg blijft voor hij weer komt kijken.
                            Ik denk dat hij gewoon je bericht nog niet gelezen heeft

Comment

Ikke heb vandaag gereageerd via privebericht.

Heb vriendelijk bedankt en helaas moeten zeggen dat het niet kon doorgaan,
                              omdat koppel het niet wilde.
                              Bruiloft bestaat uit 16 mensen en 4 kinderen. Dit zijn de kinderen en kleinkinderen en mijn gezinnetje. Ik ben het neefje.Zoals je ziet erg intiem en wilde dit zo houden.
                              Heb uitgelegd dat je geen last zou hebben van fotograaf, maar waren niet te verwurmen.
                              Waren wel heel blij met mijn mededeling dat ik een spiegelreflex heb weten te bemachtigen (400D) nadat ik de voordelen had uitgelegd en waren ook heel blij met mijn inzet. Ze hadden dit niet verwacht maar waren toch blij verrast met mijn ideeen .
                              Ze waren ook erg gecharmeerd van het feit dat er mensen bestaan die nog eens iets voor niets willen doen.

Bedankt voor jullie inzet en ga vooral door met tips geven. Kan er alleen maar nog meer van leren en ik beloof dat jullie wel een paar resultaten zullen zien. Heb dit al gevraagd of ze dit goed vonden en hadden er geen probleem mee.

groetjes Slimpie
                              "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
                                maar waren niet te verwurmen.
                                Dat is jammer, anders had het misschien nog leuke macrofoto's op kunnen leveren.

Comment

Working...
                                X