Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jpeg of Raw?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jpeg of Raw?

Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
    de sony´s (en eigenlijk alle, van instapmodel tot en met a850/a900) leveren trouwens de beste resultaten af in RAW met juiste nabewerking, grote boosdoener is de door sony ingestelde ruisonderdrukker, die m.i. nogal veel zijn best doet, vooral op hogere iso´s.. ) dan zou het zomaar eens kunnen, dat RAW toch net dat beetje meer heeft, nietwaar? je gaat toch niet met 24MP FF schieten in jpeg zekers?? kun je net zo goed met een instapperke en kitlenske aan de gang gaan..
    het is inderdaad zo dat den dag van vandaag de a900 in RAW, nog altijd een van de betere is wat beeldkwaliteit betreft. De standaard jpeg instellingen die sony gebruikt zijn misschien niet ideaal, maar waarschijnlijk weet je niet dat ze knoppekes op dat toestel geplaatst hebben waarmee je die instellingen kunt wijzigen, straf he , waardoor je veel betere resultaten kunt krijgen. A900 jpeg in combi met een bijhorend Zeiss primeke tovert belekes uit dat toestel die je met de beste Canon lens en dito toestel in RAW niet kunt evenaren !

Wat je ook niet schijnt te begrijpen is dat ik niet schrijf dat jpeg beter is dan RAW, ze hebben beide voor en nadelen, Jpeg vraagt meer skills tijdens de opname, maar uiteindelijk is de beeldkwaliteit van recente toestellen zeer goed en kun je sommige opnames in RAW moeilijk evenaren. Als je een beetje detail met een 16mp jpeg beeld verliest zit je doorgaands nog beter dan met een 12mp RAW.Als je dan nog al de mogelijkheden bijneemt welke hedendaagse toestellen in jpeg bieden.

Wat ik tegenspreek zijn de uitspraken van nen zekere yourt die beweert dat jpeg zo slecht is dat het onbruikbaar is .

Als je dit draadje doorbladert zie je dat de meeste RAW gebruiken omdat de Jef en de Pier gezegd heeft dat dit beter is, en ze zelf niet beseffen wat de echte voordelen van RAW zijn. RAW heeft voordelen als je er kunt mee werken, maar ik denk dat de grote hoop beter af is met jpeg.
    Moet wel toegeven dat LR het gebruik van RAW veel flexibeler gemaakt heeft, maar ook hier blijven de nodige skills van groot belang.

Bijna alle beroepsfotografen die ik ken gebruiken jpeg voor huwelijksreportages, de meeste amateurs gebruiken meestal RAW, dat is het verschil.

Als je jpeg gebruikt moet je toestel leren gebruiken en ook de de knoppekes, maar de meeste weten zoals jij, niet dat er knoppekes op een toestel staan om die te gebruiken, die denken waarschijnlijk dat die dienen als versiering of zoiets en die zelfde komen dan vertellen hoe het moet
    Last edited by puerte; 25 juli 2011, 10:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      het is inderdaad zo dat den dag van vandaag de a900 in RAW, nog altijd een van de betere is wat beeldkwaliteit betreft. De standaard jpeg instellingen die sony gebruikt zijn misschien niet ideaal, maar waarschijnlijk weet je niet dat ze knoppekes op dat toestel geplaatst hebben waarmee je die instellingen kunt wijzigen, straf he , waardoor je veel betere resultaten kunt krijgen. A900 jpeg in combi met een bijhorend Zeiss primeke tovert belekes uit dat toestel die je met de beste Canon lens en dito toestel in RAW niet kunt evenaren !

Wat je ook niet schijnt te begrijpen is dat ik niet schrijf dat jpeg beter is dan RAW, ze hebben beide voor en nadelen, Jpeg vraagt meer skills tijdens de opname, maar uiteindelijk is de beeldkwaliteit van recente toestellen zeer goed en kun je sommige opnames in RAW moeilijk evenaren. Als je een beetje detail met een 16mp jpeg beeld verliest zit je doorgaands nog beter dan met een 12mp RAW.Als je dan nog al de mogelijkheden bijneemt welke hedendaagse toestellen in jpeg bieden.

Wat ik tegenspreek zijn de uitspraken van nen zekere yourt die beweert dat jpeg zo slecht is dat het onbruikbaar is .

Als je dit draadje doorbladert zie je dat de meeste RAW gebruiken omdat de Jef en de Pier gezegd heeft dat dit beter is, en ze zelf niet beseffen wat de echte voordelen van RAW zijn. RAW heeft voordelen als je er kunt mee werken, maar ik denk dat de grote hoop beter af is met jpeg.
      Moet wel toegeven dat LR het gebruik van RAW veel flexibeler gemaakt heeft, maar ook hier blijven de nodige skills van groot belang.

Bijna alle beroepsfotografen die ik ken gebruiken jpeg voor huwelijksreportages, de meeste amateurs gebruiken meestal RAW, dat is het verschil.

Als je jpeg gebruikt moet je toestel leren gebruiken en ook de de knoppekes, maar de meeste weten zoals jij, niet dat er knoppekes op een toestel staan om die te gebruiken, die denken waarschijnlijk dat die dienen als versiering of zoiets en die zelfde komen dan vertellen hoe het moet
      met mijn knoppekeskennis zit het wel snor hoor..en ik zeg ook niet dat RAW ineens veel beter is dan JPEG he? wel dat het onder bepaalde omstandigheden wel eens makkelijk kan zijn, en dat je voor de zekerheid nog altijd dat RAW bestand hebt..over beroepsfotografen laat ik mij niet uit, al wil ik er wel bij opmerken, dat het woordje ´beroepsfotograaf´ niet per definitie betekent dat ze ineens vele malen beter zijn dan amateurs. (ze halen hun gehele inkomen uit fotografie, net zoals een beroepschauffeur zijn inkomen haalt uit rijden, en ook die gaan wel eens de mist in..) en die zullen voor huwelijksreportages hoogstwaarschijnlijk in JPEG en RAW schieten.. er wordt wel wat verwacht voor de betaalde centjes, en ook een beroepsfotograaf komt in dezelfde belichtingsomstandigheden als wij, de ´domme, onwetende´ amateurtjes terecht. denk niet dat een beroepsfotograaf ineens geen fouten meer kan maken he? of gaan we de trouwpartij nu ineens helemaal over doen, omdat de jpeg´s toevallig overbelicht zijn? trouwens, ik heb overigens een sterk vermoeden, dat een klant zich minder druk maakt over met welk toestel of zeiss-lenske de fotookes gemaakt zijn, en met zeiss valt het ook wel mee hoor.. we moeten niet gaan overdrijven heej..? het is inderdaad zo, dat er in jpeg meer ´rek´ zit dan de meesten verwachten, en dat het inderdaad op het toestel zelf, zaak is om zoveel mogelijk al de boel op orde te hebben, maar het wil natuurlijk niet zeggen, dat mensen, die in RAW schieten, er zomaar een eind op los staan te schieten.. verre van dat zelfs..(het zou wel handig zijn, als dat kon, minder tijdsverlies door knoppekes-tijdverdrijf en meer tijd om me zorgen te maken over mijn compootje..misschien komt er ooit nog eens zo´n toestel, dat zelfdenkend is, en anticipeert op alles wat fotograaf en de omstandigheden doen..al zal foto-beoordeling dan wel geheel anders worden, want wat heeft het toestel gedaan en wat heeft de fotograaf aan eigen input erin gehad? ) gaan de beroepsjongens NOG meer klagen als dat ze nu al doen denk ik..
      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

zag trouwens op digitalrev dat de canon EF 85mm f/1.2 L weer de Zeiss ZE 85mm 1.4 de oortjes gewassen had.. (of de presentator kon niet goed manueel focussen natuurlijk.. )
        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
          zag trouwens op digitalrev dat de canon EF 85mm f/1.2 L weer de Zeiss ZE 85mm 1.4 de oortjes gewassen had.. (of de presentator kon niet goed manueel focussen natuurlijk.. )
          het gaat hier wel over jpeg versus RAW, maar effe terzijde dan:

Ben Horton is een fotograaf die Canon materiaal gebruikt en werkt voor National Geographic, omdat hij niet de gewenste resultaten kan halen met zijn Canon materiaal heeft hij als test Zeiss objectieven gebruikt, zijn vergelijkende foto's tussen de canon f1,2 en de zeiss f1.4 85mm zijn niet min, zou zelfs durven zeggen dat de canon vrij slecht is voor een lens in die category, natuurlijk met Zeiss objectieven beschik je niet over AF bij Canon, bij Sony gelukkig wel

onderaan volgend web page staan de voorbeeldjes, gewoon al op A4 formaat zie je het verschil in kwaliteit tussen beide objectieven, je kunt ze ook bekijken in full formaat, op foto's klikken volledig onder op de page

conclusie: verschil tussen objectieven is veel groter dan verschil tussen RAW en jpeg

Comment

het gaat hier wel over jpeg versus RAW, maar effe terzijde dan:

Ben Horton is een fotograaf die Canon materiaal gebruikt en werkt voor National Geographic, omdat hij niet de gewenste resultaten kan halen met zijn Canon materiaal heeft hij als test Zeiss objectieven gebruikt, zijn vergelijkende foto's tussen de canon f1,2 en de zeiss f1.4 85mm zijn niet min, zou zelfs durven zeggen dat de canon vrij slecht is voor een lens in die category, natuurlijk met Zeiss objectieven beschik je niet over AF bij Canon, bij Sony gelukkig wel

onderaan volgend web page staan de voorbeeldjes, gewoon al op A4 formaat zie je het verschil in kwaliteit tussen beide objectieven, je kunt ze ook bekijken in full formaat, op foto's klikken volledig onder op de page

conclusie: verschil tussen objectieven is veel groter dan verschil tussen RAW en jpeg
            maar schatteke toch.. da´s ne vergelijk tussen ne 16-35 wide-angle en ne 85mm prime..da´s geen appelkes met perkes vergelijken maar ne crop salat met ne tros banans..

en het gaat idd tussen raw vs jpeg, en niet tussen belekes met ne a900 en ne zeiss primeke en ne canonneke..

mijn primekes zijn ook scherper dan mijn zoomkes zenne..

Comment

ge moet eens goed leren kijken, heb het er nog expliciet bijgeschreven, helemaal vanonder de webpage, vergelijk zeis f1,4 85mm met canon f1,2 85mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                Eén van de voorbeelden van niet meer ondersteunde formaten (en ik weet dat ik hier nu buiten foto ga) is bijvoorbeeld video, het eens "zo populaire" super VHS is al zeer moeilijk om te zetten nu en nog moeilijker wordt het met de ooit populaire 8mm films...
                De vergelijking met VHS is wel extreem slecht gekozen. VHS is analoog in tegenstelling tot DVD en opvolgers.
                Verder is het een pak meer werk om een VHS om te zetten naar bijvoorbeeld XVID of ander digitaal formaat, aangezien je film per film volledig moet doorlopen.
                (Mensen hebben het dus veel moeilijker om dit op te brengen)

Wanneer je uw foto's centraal bewaart (los van backup etc natuurlijk), dan is de overzetting echt wel extreem simpel en absoluut niet te vergelijken met de overgang van VHS naar DVD.
                Er is trouwens voldoende overlap geweest tussen VHS en DVD en ook tussen DVD en Blu-ray.
                Het stopzette van ondersteuning wordt normaal gezien altijd op voorhand aangekondigd.

Ik wil maar zeggen dat het absoluut onrealistisch is om te beweren dat ALLE aanbieders van RAW converters van de éne op de andere dag zonder aankondigen alles offline halen.
                Dan spreek ik zelfs nog niet over de gemakkelijke oplossing om bij uw foto's (of bij uw andere bestanden waar je zorg voor draagt en niet zomaar delete) de installer van dergelijk programma te bewaren.

Uw argument vind ik dan ook een volledig onterecht argument.
                Dergelijk doemscenario kun je evengoed over JPEG zeggen, want het is niet omdat het een open standaard is, dat applicaties zoals Lightroom, photoshop, windows viewer etc JPEG MOETEN ondersteunen.

Als er een beter formaat zou uitkomen, kan het altijd zijn dat JPEG verdwijnt voor een andere algemene standaard. Dan is het ook niet onrealistisch om aan te nemen dat de mogelijkheid bestaat dat ooit programma's JPEG niet meer zullen ondersteunen.

Maar opnieuw zal dat niet van vandaag op morgen zijn en zal daar genoeg tijd tussen zitten zodat je foto's kunt omzetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                  De vergelijking met VHS is wel extreem slecht gekozen. VHS is analoog in tegenstelling tot DVD en opvolgers.
                  Verder is het een pak meer werk om een VHS om te zetten naar bijvoorbeeld XVID of ander digitaal formaat, aangezien je film per film volledig moet doorlopen.
                  (Mensen hebben het dus veel moeilijker om dit op te brengen)

Wanneer je uw foto's centraal bewaart (los van backup etc natuurlijk), dan is de overzetting echt wel extreem simpel en absoluut niet te vergelijken met de overgang van VHS naar DVD.
                  Er is trouwens voldoende overlap geweest tussen VHS en DVD en ook tussen DVD en Blu-ray.
                  Het stopzette van ondersteuning wordt normaal gezien altijd op voorhand aangekondigd.

Ik wil maar zeggen dat het absoluut onrealistisch is om te beweren dat ALLE aanbieders van RAW converters van de éne op de andere dag zonder aankondigen alles offline halen.
                  Dan spreek ik zelfs nog niet over de gemakkelijke oplossing om bij uw foto's (of bij uw andere bestanden waar je zorg voor draagt en niet zomaar delete) de installer van dergelijk programma te bewaren.

Uw argument vind ik dan ook een volledig onterecht argument.
                  Dergelijk doemscenario kun je evengoed over JPEG zeggen, want het is niet omdat het een open standaard is, dat applicaties zoals Lightroom, photoshop, windows viewer etc JPEG MOETEN ondersteunen.

Als er een beter formaat zou uitkomen, kan het altijd zijn dat JPEG verdwijnt voor een andere algemene standaard. Dan is het ook niet onrealistisch om aan te nemen dat de mogelijkheid bestaat dat ooit programma's JPEG niet meer zullen ondersteunen.

Maar opnieuw zal dat niet van vandaag op morgen zijn en zal daar genoeg tijd tussen zitten zodat je foto's kunt omzetten.
                  Lees aub nog eens wat ik geschreven heb... ik stel enkel dat er een mogelijkheid bestaat dat er op een zeker moment in de toekomst (en dan spreek ik niet over dit jaar of volgende jaar hé) bepaalde raw formaten (en dan vooral van de wat kleinere spelers op de markt, ik hoop dat de ondersteuning voor de grotere spelers heel wat langer zal zijn) waarschijnlijk niet meer zullen ondersteund worden... en dat het daarom in mijn inzicht wijselijker is om naast het bewaren van een RAW ook een ander formaat te bewaren dat niet fabrikant afhankelijk is... en lees ook maar dat ik ook geschreven heb dat waarschijnlijk ook die formaten een eindig leven hebben.
                  Maar ieder moet dit voor zich uitmaken hé ik kan enkel meegeven hoe ik denk over de toekomst met de lessen die ik geleerd heb uit het verleden (en inderdaad er was een overgang van analoog naar digitaal en waarschijnlijk zal digitaal nog wel een tijdje bij ons blijven...), het argument we doen het wel als de noodzaak zich voordoet is voor mij de minder veilige oplossing... en als ik dan een raad (bemerking) wil maken kan ik die enkel maken met wat ik ervaren en geleerd heb uit het verleden. U spreekt zlf over back-up waarom dan naast de back-up niet een ander formaat bewaren, enkel en alleen, als een bijkomende veiligheid naar de toekomst
                  En nog een kleine opmerking over het bewaren van de software... ik heb hier een zolder vol liggen met software die ik met geen mogelijkheid nog kan gebruiken omdat er zo'n evolutie geweest is in de laatste jaren dat zowel hard als software van iets meer dan een paar jaren oud niet meer ondersteund wordt...
                  Ik zou willen eindigen met te schrijven dat wat ik hier geschreven heb zeker geen helijg schrift is en ieder er mee doet wat hij wenst te doen en voorts wens ik mij te excuseren aan al degene die aanstoot genomen hebben aan het feit dat ik geschreven heb "één van de grootste gevaren" (en ik wil hierbij ndus nogmaals benadrukken dat ik dit geschreven heb omdat er volgens mij geen andere, groot of klein, gevaren zijn) hopelijk kunnen degenen die dit lezen verestaan wat ik bedoelde en begrijpen dat wat ik geschreven zeker geen pleidooi was om RAW niet te gebruiken of te bewaren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                    Het stopzette van ondersteuning wordt normaal gezien altijd op voorhand aangekondigd
                    Nu moet ik toch toegeven dat deze vergelijking niet zo dom is als he op het eerste gezicht zou denken. Het is stom toeval, maar twee weken terug heb ik nog de vraag van iemand gekregen om zijn foto's van een iOmega 100mb Zip disk te halen, je weet wel, die kleine, dikke blauwe doosjes waar een disk in stak ... een uit de kluiten gewassen floppy disk zeg maar, niemand heeft zo'n lezer nog tegenwoordig.

Ik ben zeker dat op een bepaald moment heel wat pro's deze schijfjes (en de oude 44 en 88mb versies) gebruikt hebben om backup's op te maken ... en heel dat formaat is nu ook verdwenen van de markt ... net zoals VHS naar DVD en nu naar BluRay ... identiek dezelfde evolutie.

Ik heb honderden (zoniet duizenden) DVD's met backup's op zolder liggen, ik ben zeker dat een groot deel gewoon niet meer te lezen is door 'rot' ... en nu zijn we naar externe schijven, sticks en dergelijke ... over enkele jaren koop je een USB 3 stick van 1Tb waarschijnlijk.

De wereld evolueert, en we moeten volgen, willen of niet ... en ik heb bewust niets meer over Jpg of Raw geschreven
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Nu moet ik toch toegeven dat deze vergelijking niet zo dom is als he op het eerste gezicht zou denken. Het is stom toeval, maar twee weken terug heb ik nog de vraag van iemand gekregen om zijn foto's van een iOmega 100mb Zip disk te halen, je weet wel, die kleine, dikke blauwe doosjes waar een disk in stak ... een uit de kluiten gewassen floppy disk zeg maar, niemand heeft zo'n lezer nog tegenwoordig.

Ik ben zeker dat op een bepaald moment heel wat pro's deze schijfjes (en de oude 44 en 88mb versies) gebruikt hebben om backup's op te maken ... en heel dat formaat is nu ook verdwenen van de markt ... net zoals VHS naar DVD en nu naar BluRay ... identiek dezelfde evolutie.

Ik heb honderden (zoniet duizenden) DVD's met backup's op zolder liggen, ik ben zeker dat een groot deel gewoon niet meer te lezen is door 'rot' ... en nu zijn we naar externe schijven, sticks en dergelijke ... over enkele jaren koop je een USB 3 stick van 1Tb waarschijnlijk.

De wereld evolueert, en we moeten volgen, willen of niet ... en ik heb bewust niets meer over Jpg of Raw geschreven
                      FWIW: ik heb nog zo'n ZIP lezer liggen ;-P
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

ge moet eens goed leren kijken, heb het er nog expliciet bijgeschreven, helemaal vanonder de webpage, vergelijk zeis f1,4 85mm met canon f1,2 85mm
                        volledig offtopic natuurlijk, maar leest gij ook nog es wat andere reviews, ipv hetgene wat ge wilt horen of lezen..? ik ga never nooit niet af op reviews die enkel en alleen positief zijn, ik kijk en vergelijk.. en als ik het dingske in eigen handen heb, is het nog kijken wat en hoe..zit trouwens ook nog verschil tussen de ´german made´ zeisskes en de japanese versies.. voigtlander, zeiss, cosina.. allemaal 1 pot nat..MF is mooi, maar als je AF kunt hebben is dat altijd een pre..goede bouwkwaliteit met diene zeiss, maar soft like hell vollopen..planar is en blijft een design van enkele decennia oud..klinkende namen uit het verleden spreken altijd aan.. een harley davidson heeft ook zijn charme, een japanse sportmotor ligt wel 10x beter op de weg..

maar laten we ff terug naar de oorspronkelijke discussie gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          FWIW: ik heb nog zo'n ZIP lezer liggen ;-P
                          Ik heb zelfs nog zo'n grote witte 'doos' om de 88mb schijven te lezen ... via een SCSI poort ... ook die vind je tegenwoordig alleen nog bij de die hards zoals wij die oud materiaal nooit weggooien ... of het allemaal nog perfect werkt weet ik niet, steekt al een tijdje op zolder (na de verhuis niet meer uitgepakt zelfs )
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ergens in een kast heb ik ook zo'n zip-drive, en een aantal zip-schijfjes. Weet niet eens meer of ie nog aansluitbaar is, laat staat dat ie nog draait.
                            Enkele weken geleden nog eens een externe floppy drive (met USB aansluiting) moeten bovenhalen, omdat ik een document op een floppy had staan dat ik nog nodig had. Da's wel gelukt!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

U spreekt zlf over back-up waarom dan naast de back-up niet een ander formaat bewaren, enkel en alleen, als een bijkomende veiligheid naar de toekomst
                              Dit is een persoonlijke keuze die ik aangehaald heb in mijn eerste post. Ik vind het onaangenaam om verschillende 'versies' van foto's te hebben door fotobewerking.
                              Je zou natuurlijk kunnen elke keer opnieuw een JPEG aanmaken dan, maar dat is tijdsintensief en ingewikkeld qua management.

En nog een kleine opmerking over het bewaren van de software... ik heb hier een zolder vol liggen met software die ik met geen mogelijkheid nog kan gebruiken omdat er zo'n evolutie geweest is in de laatste jaren dat zowel hard als software van iets meer dan een paar jaren oud niet meer ondersteund wordt...
                              Klopt, maar dat is enkel een gevaar als je het effectief "laat liggen". Iemand die vaak bezig is met foto's zal snel tot het besef komen wanneer RAW dreigt te verliezen.

Ik zou willen eindigen met te schrijven dat wat ik hier geschreven heb zeker geen helijg schrift is en ieder er mee doet wat hij wenst te doen en voorts wens ik mij te excuseren aan al degene die aanstoot genomen hebben aan het feit dat ik geschreven heb "één van de grootste gevaren" (en ik wil hierbij ndus nogmaals benadrukken dat ik dit geschreven heb omdat er volgens mij geen andere, groot of klein, gevaren zijn)
                              Het is te zien in welke situatie hoe groot dat gevaar is.
                              Persoonlijk wordt bij mij alles bewaard op een fileserver die enkel dient voor data opslag (netwerkschijven). Mijn gewone PCs en fileserver zullen nooit geupgrade worden naar een OS zonder iets van Raw ondersteuning, tenzij ze ook effectief geconverteerd worden. Persoonlijk zie ik dan ook geen reëel gevaar.

Als je natuurlijk alles gaat gaan bewaren op aparte CDs en DVDs, dan is omzetting tijdsintensief en wanneer je bij een plotse dreiging van het verdwijnen van RAW alles laat liggen voor nog eens 5 jaar en dan pas begint te converteren, krijg je een ander verhaal.

PS: ik neem ook absoluut geen aanstoot tot uw uitspraken. Maar ik heb enorm veel data staan in alle soorten formaten (niet enkel foto's) en nieuwe formaten horen er nu éénmaal bij.
                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

Uw vergelijking is gelijkaardig aan zijn vergelijking, niet aan die van Raw en JPEG.
                              Opnieuw hier mijn uitleg waarom uw vergelijking (en zijn vergelijking) absoluut niet gelijkaardig is.

Jullie spreken over mediadragers (al dan niet met het bijhorend formaat).
                              Uw vergelijking gaat niet over het fotoformaat zelf, wel over de drager.

Wanneer de drager dreigt uit te sterven, is het zowel duur als tijdsintensief om alles over te zetten naar een andere drager. Dan zwijgen we nog over het feit dat idd dergelijke zaken kapot gaan.

Met een HD oplossing met goeie (software/hardware) RAID oplossing kun je foute HDs gemakkelijk detecteren en vervangen.

De omzetting van RAW naar JPEG kan op elk moment (wanneer het nodig zou blijken) gebeuren zonder iets van kost en zonder veel tijd.

Dus vergelijk dat aub niet met situaties waarbij mensen 500 films op DVD gekocht hebben en in de toekomst het gevaar er is dat dit niet meer gebruikt kan worden. De prijs en de tijd dat er nodig is om bijvoorbeeld 500 DVDs te rippen naar PC, om te zetten naar een nieuw formaat en te branden op een nieuw opslagmedium is zeer hoog.

Het is vooral de drager die in jullie voorbeeld het probleem is (en in mijn geval zijn dat harde schijven en als de ondersteuning van de normale harde schijven van vandaag ooit zou verdwijnen, dan zal ik in de tussenweg ook moeten overgeschakeld zijn naar een ander opslagmedium en zal mij dat veel geld kosten, maar dat zou volledig los staan van RAW vs JPEG).
                              Last edited by MilM; 27 juli 2011, 10:15.

Comment

Ik had ook graag de link naar dat filmpje waarover je spreekt.

Comment

Working...
                                X