Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jpeg of Raw?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Jpeg of Raw?

Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
    ...
    De reden waarom ik RAW/DNG boven JPEG verkies, is niet zozeer het huidige resultaat, maar vooral de schrik om eventuele informatie te verliezen die belangrijk zou kunnen zijn voor toekomstige programma's.

....
    En laat dit nu een van de grootste gevaren van RAW zijn. Raw is geen algemeen aanvaarde open standaard (elke fabrikant vult het op zijn manier in en ze doen het allemaal net weer iets anders). Er is niemand die kan zeggen of binnen X tijd er nog een ondersteuning zal zijn voor de RAW's getrokken met een bepaalde camera, daarom alleen al zou ik (en ik doe het ook hé) van iedere raw die ik bewaar er ook een kopie van bewaren in jpeg of tiff (of een ander algemeen aanvaard open formaat), just my 2 cents...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      Moet jij niet wat onder "aangeboden" gaan posten? Als je geen tijd hebt, of als je met 10 merken en 20 modellen fotografeert, zou ik mss. ook jpg schieten en de porgrammaatjes gebruiken. En ik weet het: je moet geen foto's posten om een mening te hebben, maar ik zou wel eens wat van die prachtplaatjes in jpg willen zien;

Het is zoals met de bodies en lenzen wat mij betreft: met een bridge of een instapper met budgetlens kan je ook zeer knappe foto's maken, zeker in de studio op ISO 100. Maar als het extreem wordt en/of je wil de scherpte en kwaliteit waar je (letterlijk) groot mee kan uitpakken... dan eindig je in andere regionen. Als de fotograaf tevreden is met zijn jpg's en zijn eventuele klanten ook, is dat het belangrijkste.
      Wat een zielepoot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
        En laat dit nu een van de grootste gevaren van RAW zijn. Raw is geen algemeen aanvaarde open standaard (elke fabrikant vult het op zijn manier in en ze doen het allemaal net weer iets anders). Er is niemand die kan zeggen of binnen X tijd er nog een ondersteuning zal zijn voor de RAW's getrokken met een bepaalde camera, daarom alleen al zou ik (en ik doe het ook hé) van iedere raw die ik bewaar er ook een kopie van bewaren in jpeg of tiff (of een ander algemeen aanvaard open formaat), just my 2 cents...
        Toch een kleine nuance nodig vind ik:
        Het verliezen van informatie in jpg is van een andere orde dan het "verliezen" van je foto zelf doordat het RAW-formaat niet meer zou ondersteund worden.
        Je weet net zo goed als wij dat bij jpg je toestel (of je PC-bewerking) informatie uit de foto weggefilterd heeft die niet meer te recupereren valt. Weg is weg. Punt.
        Maar als de ondersteuning van mijn RAW formaat dreigt weg te vallen... heb ik nog ruim de tijd om de nodige maatregelen te treffen om mijn foto's veilig te stellen in het formaat (bvb het niet door iedereen als levensreddend beoordeelde DNG-formaat) dat me het best uitkomt. Ik ga me daar NU toch zeker nog niet mee bezig houden!?
        Dus beweren dat het verliezen van je fotoverzameling nu net één (zijn er dan nog?) van de grootste gevaren is van RAW vind ik toch wat bij het haar getrokken. Just my 2 cents.
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
          (bvb het niet door iedereen als levensreddend beoordeelde DNG-formaat)
          Levensreddend? Misschien gooit Adobe morgen wel het bijltje erbij neer....

En als ik nu mijn RAWs kan bewerken, kan ik dat ook over 10 jaar nog...gewoon je besturingssyteem bewaren en je bewerkingssoftware.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik denk dat ik me niet duidelijk uitgedrukt heb: als ik zeg "het niet door iedereen levensreddend beoordeelde DNG formaat" wil ik eigenlijk zeggen dat ik over dát onderwerp hier GEEN oordeel wens te vellen want er zijn er zoveel verschillende meningen over. Maar dat is een andere (en in het verleden al dikwijls geleid tot een ZEER VERHITTE) discussie. 'k Hoop dat ze hier nu niet begint .
            'k Wou dat formaat slechts als VOORBEELD geven om aan te tonen dat het einde van de ondersteuning van een RAW-formaat helemaal niet betekent dat je je fotocollectie kwijt zou spelen.
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik heb jaren enkel Jpeg gebruikt, en dan overgestapt op RAW.
              Maar.... ik heb gemerkt dat het van heel groot belang is dat je met die Raw bestanden eenvoudig overweg kan.
              Gewoon in verkenner uw foto's bekijken is een ramp.
              Ik moest dan elke foto openen in PS en dan manueel de nabewerking doen , dan opslaan etc..
              een heel tijdrovend werk waardoor ik terug in Jpeg begon te fotograferen.
              Ik was mij wel bewust van het voordeel van Raw.
              Nu heb ik Lightroom en dat is dan ook het moment geweest dat ik direct terug Raw begon te fotograferen.
              alle foto's worden tijdens de import automatisch omgezet in DNG met de juiste bestandsnaam in de juiste map en met een zelfgemaakt pre-instelling al mooi ontwikkeld.
              Het is dan enkel nig even de foto's nalopen , wat lokale aanpassingen doen en klaar.
              Nu is RAW een plezier geworden.
              Het is dus ook een kwestie van overweg te kunnen met die RAW bestanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                ...Nu is RAW een plezier geworden.
                Helemaal akkoord.
                Net zoals het een kwestie is van met ons toestel overweg te kunnen!!!
                En al doende (en/of tijdens een opleiding) leert men.
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                  Wel, in dat geval: gelukkig maar dat Adobe het DNG-formaat heeft vrijgegeven, niet waar?
                  Geen patent, gepubliceerd, enz. Dus Adobe hebben we niet echt meer nodig.
                  Enkel een apocalyptische catastrofe kan dan nog roet in het eten gooien (internet weg, alle storage weg, heu, wij ook weg,...).
                  Een zeer grote asteroïde mss.?
                  Groeten,
                  ShaoLynx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn
                    Maar.... ik heb gemerkt dat het van heel groot belang is dat je met die Raw bestanden eenvoudig overweg kan.
                    Niet akkoord. Als het goed is komt jouw camera met een CD.
                    En op die CD staat een codec en met die codec kan je in Verkenner meteen je RAW-bestanden visualiseren.
                    Anderzijds klopt je opmerking over LR, natuurlijk.
                    Groeten,
                    ShaoLynx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                      Zoals aangehaald door anderen, dit is geen gevaar.
                      De dag dat een fabrikant stopt met Raw, zullen niet plots alle tools automatisch verdwijnen van internet.

Genoeg tijd dus om de foto's om te zetten in batch naar een ander formaat op dat moment.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        ...
                        En als ik nu mijn RAWs kan bewerken, kan ik dat ook over 10 jaar nog...gewoon je besturingssyteem bewaren en je bewerkingssoftware.
                        En natuurlijk ook nog de nodige hardware waar je software op draait!

Zo heb ik nog een iMac G3 onder OS9, en een Powerbook G4 die zowel OSX draait als OS9, en reken maar dat die toestellen nog af en toe van stal komen.
                        Ik heb ooit professioneel aan "Document Management" gedaan, en in die hoedanigheid af en toe seminars e.d. in de States gevolgd. Eén motto staat me nog altijd bij: "Hoe komt het dat we nog steeds in staat zijn om papyrusrollen van >5000 jaar oud te lezen, maar moeite hebben met een computerbestand van 10 jaar oud?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                          Ik moest dan elke foto openen in PS en dan manueel de nabewerking doen , dan opslaan etc..
                          een heel tijdrovend werk waardoor ik terug in Jpeg begon te fotograferen.
                          Ik was mij wel bewust van het voordeel van Raw.
                          Nu heb ik Lightroom en dat is dan ook het moment geweest dat ik direct terug Raw begon te fotograferen.
                          alle foto's worden tijdens de import automatisch omgezet in DNG met de juiste bestandsnaam in de juiste map en met een zelfgemaakt pre-instelling al mooi ontwikkeld.
                          Het is dan enkel nig even de foto's nalopen , wat lokale aanpassingen doen en klaar.
                          Nu is RAW een plezier geworden.
                          kun je met jpeg ook, ik gebruik dat in LR allemaal door elkaar, om te weten of het RAW of jpeg is moet ik dikwijls naar file extentie kijken.
                          En als ik beide heb neem ik JPEG dikwijls als referentie voor RAW bij te sturen.
                          5 jaar terug was dat allemaal anders.

Comment

jpeg vs RAW.. internet staat er vol mee..ieder zijn dingske hoor.. ..
                            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              kun je met jpeg ook, ik gebruik dat in LR allemaal door elkaar, om te weten of het RAW of jpeg is moet ik dikwijls naar file extentie kijken.
                              En als ik beide heb neem ik JPEG dikwijls als referentie voor RAW bij te sturen.
                              5 jaar terug was dat allemaal anders.
                              de sony´s (en eigenlijk alle, van instapmodel tot en met a850/a900) leveren trouwens de beste resultaten af in RAW met juiste nabewerking, grote boosdoener is de door sony ingestelde ruisonderdrukker, die m.i. nogal veel zijn best doet, vooral op hogere iso´s.. ) dan zou het zomaar eens kunnen, dat RAW toch net dat beetje meer heeft, nietwaar? je gaat toch niet met 24MP FF schieten in jpeg zekers?? kun je net zo goed met een instapperke en kitlenske aan de gang gaan..
                              EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                                Toch een kleine nuance nodig vind ik:
                                Het verliezen van informatie in jpg is van een andere orde dan het "verliezen" van je foto zelf doordat het RAW-formaat niet meer zou ondersteund worden.
                                Je weet net zo goed als wij dat bij jpg je toestel (of je PC-bewerking) informatie uit de foto weggefilterd heeft die niet meer te recupereren valt. Weg is weg. Punt.
                                Maar als de ondersteuning van mijn RAW formaat dreigt weg te vallen... heb ik nog ruim de tijd om de nodige maatregelen te treffen om mijn foto's veilig te stellen in het formaat (bvb het niet door iedereen als levensreddend beoordeelde DNG-formaat) dat me het best uitkomt. Ik ga me daar NU toch zeker nog niet mee bezig houden!?
                                Dus beweren dat het verliezen van je fotoverzameling nu net één (zijn er dan nog?) van de grootste gevaren is van RAW vind ik toch wat bij het haar getrokken. Just my 2 cents.
                                Dus inderdaad zoals je in je laatste zin schrijft een van de grootste gevaren is inderdaad dat je een deel van je fotoverzameling zou kunnen verliezen, en dat schreef ik dan ook omdat er volgens mij geen andere gevaren zijn aan RAW... en je kunt stellen dat het inderdaad misschien wat "dramataisch" geschreven is maar ontkennen dat dit een van de mogelijke senario's is zou men ook kunnen omschrijven als een te groot vertrouwen hebben in de "goedheid" van degenen die over de intelectuele rechten (en dus ook de commerciële belangen) van het formaat beschikken....
                                Eén van de voorbeelden van niet meer ondersteunde formaten (en ik weet dat ik hier nu buiten foto ga) is bijvoorbeeld video, het eens "zo populaire" super VHS is al zeer moeilijk om te zetten nu en nog moeilijker wordt het met de ooit populaire 8mm films...
                                We hebben de laatste paar jaren (lees hier laatste generaties) veel zien komen maar ook veel zien terug gaan waarbij er voor sommigen (velen?) een deel van de opgebouwde verzameling verloren is gegaan (denk maar eens hoeveel lp's verloren zijn gegaan bij de opkomst van de CD, hoeveel video's bij de opkomst van DVD, hoeveel banden bij de opkomst van de cassette die nu ook al achterhaald is,... de lijst kan zeer zeker heel ver uitgebreid worden).
                                En om deze reden en alleen om deze reden raad ik aan om naast RAW ook een meer aanvaard (lees open) formaat van uw digitale bestanden te bewaren... het is een les die ik geleerd heb dat het uitstellen tot later voor mij altijd geleid heeft tot het verlies van een stuk van de opgebouwde verzameling... maar ieder doet wat hij denkt dat voor hem het beste is natuurlijk. Ik ben er mij ook van bewust dat ook JPEG of TIFF waarschijnlijk een eindig leven zullen hebben alleen hoop ik dat ze het heel wat langer zullen uitzingen dan sommige RAW formaten...

PS het stukje over het verlies in JPEG weet ik maar al te goed en daarom ook dat ik geschreven had JPEG/TIFF want zoals jij wel weet kun je in TIFF een kopie bewaren waar er geen verlies aan data is opgetreden

Comment

Working...
                                X