Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe pc voor grafisch werk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe pc voor grafisch werk

ik heb zelf zeer recent een nieuwe pc gekocht.
    geen idee of photoshop op Win 7 Pro minder goed zou werken maar thuis op Windows 7 Home Premium 64-bit loopt ie als een trein!

config :
    Intel i5 2400 3,1ghz
    8gig ram
    128gb ssd voor OS, progs, adobe cache, swap, ...
    1tb sata voor opslag
    1tb extern voor backup
    redelijke vga-kaart (weet niet van buiten welke chip)

Photoshop staat in 2secs werkbaar op mijn scherm

een SSD wil ik NOOIT MEER MISSEN! Meer RAM gaat een SSD echt niet vervangen.
    Voor wat RAM nog kost, zou ik er sowieso 8gig in steken en je hebt een VLIEGMACHIEN!
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      Hier Win7 Pro 64bit met 8 GB geheugen, 2 x 1TB in RAID 0, Intel i5 CPU 680 aan 3.60GHz en VEEL externe backupruimte.

Alle soft (ook Adobe) loopt hier als een TREIN.
      En een RAID 0 (built for speed) systeemschijf is niet echt overkill want fotobewerking vraagt nogal wat lees/schrijfactiviteit.
      Ook zeer gelukkig met mijn "non-stop" backup (Acronis, nu we toch merken aan het noemen zijn) die me continu de kans geeft om terug te keren in de tijd.
      Als je op je RAID 0 je progs en OS zet dan ben je beter af met 1 goeie SSD.
      RAID0 zou ik overigens nooit doen, je hebt namelijk 2x zoveel kans dat je PC crasht, zet ze dan in RAID1.

Die Intel X25-M's zijn nog steeds top hoor.

Maar nogmaals RAID1 of 5, 6 of 10 beschermt niet tegen data verlies bij virus, stroomstoot, diefstal, ... het is enkel een vorm van high availability en redundancy.
      Vandaar externe backup blijft een MUST!
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht

De reden om niet over te schakelen op een mac is de aankoop van de software.

Ik heb nu al die adobe software, wat toch wel een heel duur pakket is, voor een gewone pc en momenteel zie ik het niet zitten om die ook nog eens te gaan veranderen. Anders zou het idd wel een Mac geworden zijn!

grtz
        je zet toch ook geen nieuwe motor in een wagen omwille van het behoud van je set banden

Ik werk heel veel met photoshop, illustrator, indesign en lightroom ... vaak heb ik er verschillende tegelijk open staan en spring bij wijze van spreken van het ene naar het andere prog.
        Dat is juist de reden waarom ik overgestapt ben.... en licenties heb ik kunnen overzetten na contact met adobe.

De meeste binnen grafische sector zijn al lang overgestapt om mac.

t'is geen evidente stap maar éénmaal gezet besef je dat je het veel eerder had moeten doen.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Als je op je RAID 0 je progs en OS zet dan ben je beter af met 1 goeie SSD.
          JUIST maar... te laat... en mijn RAID 0 doet dat goed!
          RAID0 zou ik overigens nooit doen, je hebt namelijk 2x zoveel kans dat je PC crasht, zet ze dan in RAID1.
          JUIST, maar "so what": mijn backups zijn even veel waard als backups van een RAID1, 5, 6, enz... of van een SSD .
          Vandaar externe *_backup_* blijft een MUST!
          JUIST!
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

Backup maken doe ik zoiezo ook nog naar een externe (western digital) harde schijf dus op dat vlak zit het wel goed.

Toch maar eens nadenken over die SSD dan ... 'k moet vandaag wel beslissen dus mijn hersenen zullen nog toerkes mogen draaien :-)

thx!

Comment

Ik hoop dat dit draadje andermaal niet uitdraait op een PC versus Mac oorlog.

Op mijn PC met een i7 920 (2,66GHz - 8MB cache), 6GB DDR3 (1600Mhz), WD 150GB Raptor (C), 2 X WD 500GB (D en E), 1 X WD 500GB extern en een Asus P6T mobo (oef)
              ....... met Win 7 Ultimate 64BIT draait Adobe CS5 Web Premium (zucht),
              ....... met de volledige Nik Software Suite (proefversie) zéér goed.
              Enige beperkend component aan mijn PC is die Raptor (10.000 rpm) die met tijd vervangen zal worden door een Intel SSD.
              Trouwens, als men de vereisten van CS5 zou lezen dan weet men welke minimum eisen dit programma nodig heeft.
              Het zal natuurlijk niet volledig soepel draaien net als toen MS XP draaide op 256MB geheugen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Backup maken doe ik zoiezo ook nog naar een externe (western digital) harde schijf dus op dat vlak zit het wel goed.

Toch maar eens nadenken over die SSD dan ... 'k moet vandaag wel beslissen dus mijn hersenen zullen nog toerkes mogen draaien :-)

thx!
                Niet twijfelen, gaan voor die SSD 100% zeker!

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

8GB Ram is een must, de prijzen van geheugen zijn serieus gekelderd de laatste paar maanden.
                  Een SSD is ook een must, OCZ Vertex2 120GB is zeer snel.
                  En Intel heeft nieuwe i5 en i7 processors die toch weer een stuk sneller zijn.
                  Voor opslag : 2TB van WD of Samsung, die heb je voor ong 80€
                  Grafische kaart : MSI GTX 460 of 560 zijn prima en stil (En een goede videokaart heeft wel degelijk nut, heb ik al ondervonden)
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

let op met SSD!
                    Het is vlug, goed, stabiel.
                    maar er is een grote maar aan verbonden.
                    Hoe meer deze gebruikt word hoe trager deze zal beginnen werken na verloop van tijd. ( nieuwe technologie met kinderfoutjes). (inderdaad zoals onderstaande persoon zegt bij een Mac, maar heb al gevallen geweten bij een gewone pc ook)

Ik zou eerder opteren voor een velociraptor 10 000 rpm HD

Voor de rest gebruik ik een:
                    I7 870
                    vengeance 16 gb DDR3 ram @1600
                    velociraptor 10 000
                    SSD 160 gb
                    ATI 5870
                    2TB interne gewone HD
                    3x 1TB externe HD's

philips HD 24" monitor.

eigenlijk speelt alles in de pc een grote rol
                    Goede stabiele RAM is natuurlijk een must, eventueel met headsink, vooral voor foto en video bewerking is inderdaad een x64 pc met 8 gig wenselijk.
                    processor: De I7 870 is een quad core met mult threading dus heeft deze er zogezegt 8, maar met een I5 pc geraak je ook al ver (bv I5 750), best zowiezo een 1156 socket, je kunt ook de 1136 socket nemen voor een I7 920/960, maar is wel wat duurder.
                    Een grafische kaart is zeker ook niet te onderschatten. Om toch wat jaren vooruit te blijven opteer je misschien best voor een 5 of 6 reeks van ati of een gtx 470 of hoger van nvidia.
                    Harde schijf is ook belangrijk, wat veel mensen vergeten. Hierin kun je dus opteren voor een SSD, maar daar zou ik nog even mee wachten. Je kunt ook gaan voor een High Speed HD, je hebt er van 10000 maar ook van 15 000rpm.

Niet te vergeten --> Koeling in uw pc, de temperaturen kunnen hoog oplopen. Zorg voor voldoende ventilatie in de case.
                    Cardreader (logisch)
                    Voeding: tussen de 600-800 is voldoende. (als je met crossfire of SLI Grafische kaarten werkt neem je mssn best iets van 1000W).
                    mobo (moederbord): Neem een goede, lees wat reviews, zorg dat deze usb3.0 heeft, want deze komen er binnenkort aan. ik heb geopteerd voor een P55A-UD4 van gigabyte.

Hopelijk bent u of anderen hiermee geholpen.

mvg,

fotoshotz
                    Last edited by micn; 10 februari 2011, 13:28.
                    "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

Comment

een SSD op Win7 geeft geen problemen mits deze juist ingesteld is natuurlijk
                      een SSD op mac geeft wel nog problemen dat deze trager worden na verloop van tijd

Ik ben zelf een voorstander van mac, maar als de ts liever een pc heeft maak ik daar geen problemen van, de laptop met SSD en win7 bolt hier extreem vlot (bijna zo vlot als men mac voor op te starten van programma's enzo)

moest je opteren voor win7, neem dan een SSD en kijk eventueel op google eens naar de instellingen of vraag het na in de pc winkel
                      Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        t'is geen evidente stap maar éénmaal gezet besef je dat je het veel eerder had moeten doen.
                        ja en waarom dan wel ?

koppeke gewoonweg niet laten zot maken PC is zekers zo goed als MAC, was anders 10 jaar terug.
                        Last edited by puerte; 10 februari 2011, 13:16.

Comment

Heb net contact gehad met Dell en de SSD is niet mogelijk op het systeem dat ik gekozen had.

Ik had nl al een pc besteld een aantal weken geleden maar kreeg gisteren een mail dat die niet kon geleverd worden wegens het uit de handel nemen door intel van een bepaalde chipkaart.
                          Dell stelde een alternatief voor wat ik zou kunnen krijgen voor dezelfde prijs (Studio XPS 8100 stellen ze voor) en daarop zou blijkbaar geen SDD kunnen. Dan zal de keuze rap gemaakt zijn denk ik :-)

De raid is trouwens een 1TB(2x1TB) Serial ATA Raid 1 "Mirror"(7200RPM)Dual HDD, de processor een Intel Core i7 Processor 870 (2.93GHz, 8MB), het werkgeheugen 12288MB (2x4096 + 2x2GB) 1333MHz DDR3 Dual Channel en de grafische kaart 1 GB NVIDIA GeForce GTX 460

Elk systeem zal wel zijn voor- en nadelen hebben maar uiteindelijk twijfelde ik alleen over de windows 7 versie die ze ginder gekozen hadden en zit ik nu met een hoofd vol vragen :-))

grtz

Comment

...twijfelde ik...
                            Niet te veel twijfelen! Doen!
                            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                            Oók wandelen met GPS?

Comment

Elk systeem zal wel zijn voor- en nadelen hebben maar uiteindelijk twijfelde ik alleen over de windows 7 versie die ze ginder gekozen hadden en zit ik nu met een hoofd vol vragen :-))

grtz

Zit er bij Dell geen OS meegeïnstalleerd of kun je dat kiezen?

Je gaat echt niks van functionaliteit missen met de Home Premium vs Pro hoor.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

OS???

Nu ben je me kwijt ... wat is dat juist? Ik heb al veel geleerd over pc de voorbije weken maar dat ken ik niet??

Comment

Working...
                                X