Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

resolutie-aantal pixels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• resolutie-aantal pixels

Misschien een domme vraag, maar ik ben echt niet handig met computers...
    Ik laad mijn foto's vanuit Iphote op via tinypic en laat tinypic dan automatisch verkleinen.
    Nu blijken de bestanden die hier komen vrij klein te zijn en een lage resolutie te hebben zegt men mij en misschien mede hierdoor lijken ze minder scherp.

Nu dacht ik als ik het aantal pixels op 900 maximum zet, of dat Tinypic voor me laat doen, dat de resolutie vast ligt daardoor, maar blijkbaar heb ik het mis?

Wie kan me op eenvoudige wijze uitleggen hoe ik dit beter kan doen en wat dan wel het verband tussen die 2 is?
    Ik heb PSE en ergens eigen webruimte als dat kan helpen, PSE heb ik al een paar keer open gehad maar ik kan er nog bijna niks mee doen (als ik eens veel meer tijd heb zoek ik ook dat wel eens uit). Verder heb ik Iphoto en Voorvertoning.

Alvast bedankt voor jullie geduld!

edit: ik heb deze http://download.belgiumdigital.com/h.../PC-web-BD.pdf gevonden maar begrijp nog steeds het verband tussen aantal pixels en bestandsgrootte niet
    Last edited by Boutje; 14 maart 2011, 12:57. Reden: aanvulling

Re: resolutie-aantal pixels

Opgelet, ik ga hier niet de hele wiskundige bewijsvoering doen, maar ik wil toch het volgende kwijt.
    Breng je foto's op een grootte van 900 pixels langste zijde (voor een 3:2 foto betekent het dan 900x600 pixels), en zorg dat je een bestandsgrootte hebt van ±400KB. Dat kan dus een JPG kwaliteit "12" zijn, maar als je veel kleuren of detail hebt, misschien maar een kwaliteit "10".
    Dat laad je dan op naar je hosting site (zonder die site nog verder te laten verkleinen - houd dat proces zelf onder controle!), en post je hier.
    Ik zie dat je Tinypic vermeldt. Wel... dan heb ik slecht nieuws voor jou. Tinypic doet momenteel weer wat Photobucket vroeger al eens gedaan heeft: namelijk een bestand van ±400KB zonder dat je dat vraagt verkleinen naar zo'n 60-70KB, en dan gaat de kwaliteit er echt onder lijden.
    Lees zeker mijn draadje erop na:
    Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.

Photobucket is momenteel weer "veilig" - Tinypic niet - maar voor hoelang? Een tendens die je zeker in die topic waarnaar ik verwijs, gaat lezen is dat je "een gekregen paard niet in de bek mag krijgen", en als je gegarandeerde kwaliteit wil, dat je daar dan ook voor zult moeten betalen.
    Ach, 't is overal wel iets, hoor. Fotopic (weet niet of dat te betalen is) doet momenteel "raar". Macroshopper heeft er een topic over in ChitChat, en Flickr, tja, zo men daar al problemen mocht hebben met onze BD-afmetingen van 900 pixels, dan worden de exif data toch wel gestript zeker?
    Ik test momenteel Dropbox. Werkt goed, tot we daar ook weer mankementen aan gaan vinden...
    Last edited by LesC; 14 maart 2011, 15:09.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Re: resolutie-aantal pixels

Ok, bedankt!
      Ik heb ergens eigen webruimte, ik probeer dit eens en kijk of dat wel werkt.

Comment

Working...
      X