Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe pc voor grafisch werk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nieuwe pc voor grafisch werk

Hallo,

Ik werk heel veel met photoshop, illustrator, indesign en lightroom ... vaak heb ik er verschillende tegelijk open staan en spring bij wijze van spreken van het ene naar het andere prog.

Nu wil ik een nieuwe pc kopen maar heb een probleem. In de winkel raden ze me aan om met het besturingsprog win 7 professional te werken maar via een graficus kreeg ik door dat de win 7 home premium beter is omdat adobe software in de professional niet naar behoren zou werken (niet deftig ondersteund worden)

Heeft iemand van jullie fotobewerkers hier ervaring mee???? Ik wil geen aankoop doen waar ik mee in de problemen ga geraken.

gr

jedi

Re: nieuwe pc voor grafisch werk

Het is geen antwoord op je vraag maar waarom een PC? Voor jouw gebruik zou een Mac een erg goede oplossing zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leeuwarden Bekijk bericht
      Het is geen antwoord op je vraag maar waarom een PC? Voor jouw gebruik zou een Mac een erg goede oplossing zijn...
      Volledig mee eens
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht
        Hallo,

Ik werk heel veel met photoshop, illustrator, indesign en lightroom ... vaak heb ik er verschillende tegelijk open staan en spring bij wijze van spreken van het ene naar het andere prog.

Nu wil ik een nieuwe pc kopen maar heb een probleem. In de winkel raden ze me aan om met het besturingsprog win 7 professional te werken maar via een graficus kreeg ik door dat de win 7 home premium beter is omdat adobe software in de professional niet naar behoren zou werken (niet deftig ondersteund worden)

Heeft iemand van jullie fotobewerkers hier ervaring mee???? Ik wil geen aankoop doen waar ik mee in de problemen ga geraken.

gr

jedi
        Win 7 Professional & Enterprise edition is in principe enkel voor in domeinen en bedrijfsnetwerken (client/server).
        Win 7 Home Premium voldoet zeker aan jouw eisen.

Adobe gaat op beide systemen goed werken, alleen is de Professional iets duurder vandaar dat men dit in de winkel gaat aanraden waarschijnlijk.

Hier een vergelijk:
        Find help and how-to articles for Windows operating systems. Get support for Windows and learn about installation, updates, privacy, security and more.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

De reden om niet over te schakelen op een mac is de aankoop van de software.

Ik heb nu al die adobe software, wat toch wel een heel duur pakket is, voor een gewone pc en momenteel zie ik het niet zitten om die ook nog eens te gaan veranderen. Anders zou het idd wel een Mac geworden zijn!

Voor de rest weet ik het wel; heb een i7 processor, 8gb werkgeheugen en 2 harde schijven van enkel 1Tb met een mirror raide.
          Zou genoeg moeten zijn om alles goed draaiende te houden. Enkel die windows is zo iets waar ik tegenstrijdige dingen over hoor.

Het kan zijn dat het in de winkel idd om de prijs draait maar ik vraag me dan toch af waar die graficus het haalt dat de prof niet de juiste ondersteuning zou bieden voor grafische programma's

grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jedi Bekijk bericht
            De reden om niet over te schakelen op een mac is de aankoop van de software.

Ik heb nu al die adobe software, wat toch wel een heel duur pakket is, voor een gewone pc en momenteel zie ik het niet zitten om die ook nog eens te gaan veranderen. Anders zou het idd wel een Mac geworden zijn!

Voor de rest weet ik het wel; heb een i7 processor, 8gb werkgeheugen en 2 harde schijven van enkel 1Tb met een mirror raide.
            Zou genoeg moeten zijn om alles goed draaiende te houden. Enkel die windows is zo iets waar ik tegenstrijdige dingen over hoor.

Het kan zijn dat het in de winkel idd om de prijs draait maar ik vraag me dan toch af waar die graficus het haalt dat de prof niet de juiste ondersteuning zou bieden voor grafische programma's

grtz

Volgens mij kan je je licenties laten omzetten voor Mac, maar dit gaan de Apple aanhangers u zodra wel kunnen melden.

Wat Win 7 Pro en Home Premium betreft, waarschijnlijk ergens van horen zeggen etc.. maar volgens mij is er daar niks van aan. (allez, ik ben er vrij zeker van..).
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Maar waarom 2 x 1TB in RAID? is mijns insziens overkill.

Beter:
              1 SSD voor je OS en programma's.
              1 TB voor je Data.

Ga je veel meer deugd van hebben dan 2x1TB in RAID.

Comment

Waarom zou RAID overkill zijn? M.i. best een veilig idee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Maar waarom 2 x 1TB in RAID? is mijns insziens overkill.

Beter:
                  1 SSD voor je OS en programma's.
                  1 TB voor je Data.

Ga je veel meer deugd van hebben dan 2x1TB in RAID.
                  Plus nog 1HDD van 1TB voor de backup niet te vergeten.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leeuwarden Bekijk bericht
                    Waarom zou RAID overkill zijn? M.i. best een veilig idee...
                    RAID is niet veilig, een backup wel..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Plus nog 1HDD van 1TB voor de backup niet te vergeten.

Grtz, RF
                      Inderdaad, maar die was bij z'n andere config ook nog nodig

Comment

ik zou het zo doen met die 2 schijven omdat ik al ooit een crash gehad heb ... puur een keuze uit veiligheid dus.

Die ssd is me idd nog al wel ooit gezegd maar tegelijk zeiden ze me ook dat een 8 gb werkgeheugen voor dezelfde snelheid zou zorgen.

Ik ben geen pc - kenner dus ik luister hiervoor ook maar naar andere mensen :-) ik ben gewoon maar een ontwerpster :-)

in ieder geval heel erg bedankt voor al jullie tips! Het zal me zeker helpen om de best mogelijke pc samen te stellen.

grtz

Comment

Hier Win7 Pro 64bit met 8 GB geheugen, 2 x 1TB in RAID 0, Intel i5 CPU 680 aan 3.60GHz en VEEL externe backupruimte.

Alle soft (ook Adobe) loopt hier als een TREIN.
                          En een RAID 0 (built for speed) systeemschijf is niet echt overkill want fotobewerking vraagt nogal wat lees/schrijfactiviteit.
                          Ook zeer gelukkig met mijn "non-stop" backup (Acronis, nu we toch merken aan het noemen zijn) die me continu de kans geeft om terug te keren in de tijd.
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik kan alleen maar beamen dat zo'n SSD echt wel serieuze performance voordelen biedt, ongeacht de hoeveelheid RAM. Ga wel voor een goeie, want daar zit nogal wat verschil op. Op het moment dat ik een SSD aanschafte was de nieuwe reeks van intel net uit, die waren toen bij de betere, maar vermoedelijk is er ondertussen alweer héél wat veranderd.

Win 7 - 64bit draait overigens perfect, dus daar zou ik me niet druk in maken.

Als je backups neemt van al je belangrijkste bestanden (LR library, foto's, bestanden, mails, ...) , dan hoeft een RAID config niet. Het enige wat je dan eventuele moet doen bij een crash is een reinstall. En dan staat je computer meteen ook eens terug "netjes".
                            Ik werk op een dell met 12 Gb geheugen, een intel SSD van 80Gb voor OS en programma's en dan twee interne HD's van 1 en 2 TB. Op de 1Tb staat al mijn minder kritieke data en op de 2TB staan alle foto's. De 2TB is een WD canviar black omdat die sneller is. Aan de pc hangt een 2TB externe HD, waarnaar elke week een automatische backup gebeurd via "SynbackSE". Om de zoveel tijd backup ik ook nog eens naar andere externe HD's die ik dan op een andere locatie bewaar.

Ik kan trouwens Western Digital ook aanraden, want in al de tijd dat ik al achter een computer zit (en dat is nu toch al ruim 15j) heb ik nog nooit problemen gehad met die HD's.
                            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik werk momenteel met een PC met i7 processor, 8tb ram, 2tb disc (2x1tb ) en 8tb externe schijven waarvan er telkens twee in mirror staan ... kwestie van zeker te zijn als er iets misloopt.

Windows 7 pro Engels met Adobe Creative Suite Design Premium CS4 draait perfect hierop, net zoals DxO (wat toch serieus wat power nodig heeft )

Je kan inderdaad je Adobe licentie gratis laten overzetten naar Mac hoor, let wel dat je moet extra betalen als je een set DVD's wil ontvangen, en eens je licentie naar Mac overgezet kan je de PC licentie niet meer gebruiken !

Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                              X