Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4 lenzen - ongeveer zelfde functie???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 4 lenzen - ongeveer zelfde functie???

Oorspronkelijk geplaatst door immage
    wat ik na het lezen van reviews eruit opmaak is dit.

tamron 28-75 vr nikkor 28-70 hé

optisch gelijkwaardig.

maar de tamron heeft:

mindere bouw.

plastiekerig "kit-gevoel"

tragere AF

luidruchtigere AF.

lens wordt langer bij focussen

filtermaat 67

zoom werkt omgekeerd. (nnar rechts is uitzoemen links is inzoomen)

zoomring is niet zo vlotjes

softer wijd open

warmere kleur

AF "hunt" bij schemer inval

zonnekap zou niet dat zijn.

besluit:

de tamron versie is zeker niet slecht. optisch zelfs gelijkwaardig en dat voor 1/3e van de prijs.

maar op al de andere punten verliest hij van de nikkor die dus 3 keer zo duur is.

is en blijft een persoonlijke keuze, alles hangt af van hoeveel eurokes je wil geven.
    maar na het lezen van de review ben ik content me mijn 28-70 nikkorke
    heu ... ik dacht dat deze lens "IF" had? wordt ze nu wel of niet langer bij het focussen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door norab
      heu ... ik dacht dat deze lens "IF" had? wordt ze nu wel of niet langer bij het focussen ?
      ze wordt langer

Comment

ze wordt langer
        dan snap ik dus niet wat IF betekent.

Comment

Hij wordt langer bij het zoomen, niet bij de scherpstellen.
          http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

dan snap ik dus niet wat IF betekent.
            http://www.tamron.com/lenses/prod/2875mm.asp
            hier zie je dat ze langer wordt
            http://www.bobatkins.com/photography...ron_28_75.html

Comment

Voor alle duidelijkheid: de Tamron wordt langer bij het zoomen, niet bij het focussen (IF). Vergelijk het met de kitlens van de D70. Was volgens mij een verspreking (of "verschrijving") van immage.

seppuku.

Comment

Ik denk dat die IF meer duidt op het feit dat het voorste lenselement niet draait bij het focussen, wat dus handig is als je op die lens gebruik wil maken van bvb een polarisatiefilter...

Is het trouwens niet zo dat de meeste zoomlenzen in lengte veranderen bij het zoomen??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                  Voor alle duidelijkheid: de Tamron wordt langer bij het zoomen, niet bij het focussen (IF). Vergelijk het met de kitlens van de D70. Was volgens mij een verspreking (of "verschrijving") van immage.

seppuku.
                  yep had het nog nie eens gezien tot nu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                    Is het trouwens niet zo dat de meeste zoomlenzen in lengte veranderen bij het zoomen??
                    De meeste zoomlenzen veranderen inderdaad in lengte bij het zoomen, maar sommige lenzen (bijvoorbeeld de Sigma 70-200 f2,8) doen dat niet.
                    In een omgeving waar er veel stof is kan dat een voordeel zijn, omdat er dan geen luchtverplaatsing is tijdens het zoomen. Er wordt geen lucht in de camera gezogen bij het uitzoomen (wat bij een andere zoomlens wel altijd het geval is) en daardoor is de kans dat er stof binnenkomt wat kleiner. Op de motorcross gebruik ik daarom liever de Sigma 70-200 dan de Canon 100-400L .
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

De Tamron 28-75mm doet het vrij behoorlijk op dx formaat maar de meeste exemplaren laten het op full frame behoorlijk afweten. De built quality is ook wat minder maar lijkt me voor amateurgebruik wel OK.
                      Natuurlijk niet vergeten dat je voor 1300 euro ook bijvoorbeeld kunt aanschaffen:

Sigma 1.8 20/24 of 28 mm
                      Nikon 2.0 35mm
                      Nikon 1.4 50mm
                      Nikon 1.8 85mm
                      + een lichtere zoomlens (of gewoon de kitlens)
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

wat ik na het lezen van reviews eruit opmaak is dit.

tamron 28-75 vr nikkor 28-70 hé

optisch gelijkwaardig.

maar de tamron heeft:

mindere bouw.

plastiekerig "kit-gevoel"

tragere AF

luidruchtigere AF.

lens wordt langer bij focussen

filtermaat 67

zoom werkt omgekeerd. (nnar rechts is uitzoemen links is inzoomen)

zoomring is niet zo vlotjes

softer wijd open

warmere kleur

AF "hunt" bij schemer inval

zonnekap zou niet dat zijn.

besluit:

de tamron versie is zeker niet slecht. optisch zelfs gelijkwaardig en dat voor 1/3e van de prijs.

maar op al de andere punten verliest hij van de nikkor die dus 3 keer zo duur is.

is en blijft een persoonlijke keuze, alles hangt af van hoeveel eurokes je wil geven.
                        maar na het lezen van de review ben ik content me mijn 28-70 nikkorke
                        Ook even wat zeggen :
                        - mindere bouw is nog niet gelijk aan slechte bouw hè ?
                        - plastiekerig "kit-gevoel" ? da's misschien met de kitlenzen zo, maar alleszins niet met die Tamron hoor, nu ja, ze is natuurlijk ook niet van edelstaal ...
                        - luidruchtigere AF ? Dat kan natuurlijk, maar ik hoor die van mij toch bijna niet hoor ...
                        - lens wordt langer bij focussen : werd hier al beantwoord (ik was mij al ongerust aan het maken )
                        - zoomring is niet zo vlotjes ? Dat snap ik nu niet, die bij mijne Tamron is zo soepel als het kan, en valt zeker niet omlaag bij het opwaarts richten ...
                        - warmere kleur : omgekeerd zou je kunnen zeggen van de Nikkor : koelere kleur ...
                        - AF hunt bij schemer(inval) : tenzij van een zonsondergang, maar waarvan neem je nu foto's in schemerlicht ? En voor dichtbij voorwerpen heb je nog altijd de AF-assist. En dan bestaat er ook nog zoiets als manuele focus
                        - zonnekap niet behoorlijk ? komaan, kun je ook zeggen dat de lenskap een plastieken onding is...

Allez, oftewel heb ik een uitzonderingsexemplaar van Tamron... dat kan natuurlijk ook zijn.

't is wat je eraan wilt besteden, budget geen probleem : de Nikkor, budget speel mee : de Tamron (in geval van keuze tussen enkel die 2 welteverstaan).

Ludovic
                        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                        BD0118BE

Comment

Ik heb de Tamron vandaag aangekregen.
                          Ze kan misschien wel van plastiek gemaakt zijn, maar ze voelt toch vrij stevig aan (veel steviger en stabieler dan de kitlens die ik op mijn 300D had).

Bij het focussen blijft de lens dus even lang, en vooraan draait er ook niets mee. De zoom werkt soepel, maar niet te soepel, zodat de lens niet vanzelf begint te zoomen als je de camera rond je nek hebt hangen. Er zit wel een zoom-stop-knop op, maar ik denk niet dat die echt noodzakelijk is (die van de Sigma 18-50 f2,8 EX DC heb ik trouwens ook nog nooit gebruikt).

Scherpstellen gaat vrij snel, ook als er wat minder licht is. Ik heb pas een testje gedaan, het is hier bijna donker (1/13 sec bij f2,8 en iso 1600, dan is er niet veel licht meer) en het scherpstellen gaat dan nog altijd vlot .

De scherpte bij f2,8 is wel wat minder, dat is zo bij elke lens die helemaal open gebruikt wordt, maar nog wel bruikbaar (misschien een beetje frontfocus, maar dat moet ik nog beter bekijken). Vanaf f4 is die Tamron heel scherp.
                          En je kan ook vrij dichbij focussen, het is geen macrolens, maar als je eens een niet al te kleine bloem wil fotograferen hoef je niet elke keer de macrolens boven te halen.

Doordat de filtermaat "maar" 67mm is, past die lens nog op dezelfde plaats als de Sigma 18-50 in mijn fototas. Dat is ook een voordeel .

De AF is niet superstil, maar ik heb al veel ergere gevallen gehoord.

De zonnekap is vrij stevig, en volgens mij veel degelijker dan die van een Canon 100-400L .

Volgend weekend hoop ik die wat beter te testen.

En die "linkse" zoom, als je een paar seconden met die lens werkt, dan merk je dat al niet meer, dat is dus ook geen probleem .

Even een opmerking voor de Canon-gebruikers:
                          De Canon 24-70 f2,8 is 3x zo duur en deze is volgens de meeste tests optisch vergelijkbaar (of zelfs beter) dus is de Tamron 28-75 wel een koopje . Die 4mm meer breedhoek van de Canon, dat maakt niet echt zoveel uit (ik heb het verschil eens bekeken op de 18-50), dus daarvoor moet je ook niet zoveel geld uitgeven.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                            Die 4mm meer breedhoek van de Canon, dat maakt niet echt zoveel uit (ik heb het verschil eens bekeken op de 18-50), dus daarvoor moet je ook niet zoveel geld uitgeven.
                            Bij mij waren die 4mm de belangrijkste reden om de Canon te kopen. Ik greep voordien veel vaker terug naar de groothoek, terwijl ik nu deze geweldige lens in meer situaties op de body kan laten staan.

Om maar te zeggen dat het nut van die paar mm sterk van je manier van fotograferen kan afhangen...

EDIT: voor de volledigheid, toen ik die kocht, was de nieuwste Sigma 24-70 er nog niet; misschien dat ik vandaag voor een iets minder goede maar goedkopere oplossing zou kiezen

Neemt niet weg dat de Tamron 28-75 absoluut een uitstekende lens is.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                              Bij mij waren die 4mm de belangrijkste reden om de Canon te kopen. Ik greep voordien veel vaker terug naar de groothoek, terwijl ik nu deze geweldige lens in meer situaties op de body kan laten staan.
                              Om maar te zeggen dat het nut van die paar mm sterk van je manier van fotograferen kan afhangen...
                              Inderdaad, die 4 mm minder groothoek hebben mij aanvankelijk ook doen twijfelen om voor de tamron te gaan, want dan zou ik mijn kitlens zo goed als helemaal niet meer nodig hebben. Zoals je zegt, ieder zijn ding

EDIT: voor de volledigheid, toen ik die kocht, was de nieuwste Sigma 24-70 er nog niet; misschien dat ik vandaag voor een iets minder goede maar goedkopere oplossing zou kiezen
                              En die lens was er al wel als ik de tamron kocht, doch de sigma kon mij niet overtuigen wegens te weinig possitieve revieuws, en dan heb ik het over de nieuwste 24-70 mm F2.8 EX DG Macro.

Neemt niet weg dat de Tamron 28-75 absoluut een uitstekende lens is.
                              Dat is het tot hiertoe het enige betaalbare antwoord op de Canon 24-70.
                              Jammer dus, voor de extra 4 mm zal er zwaar moeten betaald worden en dat had ik er niet voor over.
                              De Tamron dus
                              Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                              Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Persoonlijk moet ik me aansluiten bij RoadRunner.
                                De 35-70 f2.8 van Nikon is een perfect alternatief voor de kleinere beurs tov de 28-70.

Wat zijn de nadelen?
                                - zoomcreep als je verticaal naar boven of beneden fotografeert.
                                - schuifzoom (moet je toch even aan wennen)
                                - lensflare
                                - je verliest 7 mm in het groothoekgebied (op een D70 is het echter het verschil tussen 42 en 52 mm..... da's geen van beiden groothoek)
                                - ongewaardeerd, en dus lage herverkoopprijs.... wat het interessant maakt om nu te kopen en bij te houden ;-)

Voordelen:
                                - gebouwd als een tank
                                - schitterende foto's
                                - wordt bij optische testen nog altijd hoger geplaatst dan de 28-70
                                - de focusring gaat met één draai van dicht naar oneindig. Dit wil zeggen dat de lens misschien ietsjes minder nauwkeurig zou focussen. Daar staat wel tegenover dat ze snel is voor een niet AF-S lens.
                                - goedkoop
                                - goedkoop
                                - goedkoop

Tweedehands heb ik al meerdere van die lenzen zien verkocht worden voor 250 euro. Voor dat geld is het een fantastische lens.
                                Ze bevalt zelfs zo, dat het de standaardlens voor onze D70 is geworden.

Comment

Working...
                                X