Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4 lenzen - ongeveer zelfde functie???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 4 lenzen - ongeveer zelfde functie???

Oorspronkelijk geplaatst door immage
    wat ik na het lezen van reviews eruit opmaak is dit.

tamron 28-75 vr nikkor 28-70 hé

optisch gelijkwaardig.

maar de tamron heeft:

mindere bouw.

plastiekerig "kit-gevoel"

tragere AF

luidruchtigere AF.

lens wordt langer bij focussen

filtermaat 67

zoom werkt omgekeerd. (nnar rechts is uitzoemen links is inzoomen)

zoomring is niet zo vlotjes

softer wijd open

warmere kleur

AF "hunt" bij schemer inval

zonnekap zou niet dat zijn.

besluit:

de tamron versie is zeker niet slecht. optisch zelfs gelijkwaardig en dat voor 1/3e van de prijs.

maar op al de andere punten verliest hij van de nikkor die dus 3 keer zo duur is.

is en blijft een persoonlijke keuze, alles hangt af van hoeveel eurokes je wil geven.
    maar na het lezen van de review ben ik content me mijn 28-70 nikkorke
    Hallo Koen,

Hier noem je allicht enkele zaken op die mij niet zo goed stemmen : tragere AF, lens die langer wordt bij focussen, omgekeerd zoomen, 67 mm filtermaat (mijn twee andere top Nikons hebben al 77mm diameter, kwestie van compatibiliteit met filters), luidruchtig, plastiekerig...
    Ja, inderdaad je krijgt waar voor je geld. Iets in mij zegt dat ik voor de Nikon moet gaan. Maar ja, een mens laat zich nogal eens beïnvloeden, niet ?

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
      Pol,

Ben ook nog steeds op zoek naar die combinatie, tot nu toe vergeefse zoektocht

Ik heb iets kunnen vinden, een review met enkele foto's : http://www.nikonians.org/html/resour...28/2875-1.html
      Dit kan misschien helpen, de foto's in de gallerij antwerpen op mijn fotopic-site zijn met uitzondering van de laatste 3 foto's allen genomen met de tamron 28-75 f2.8 di en nog wat. In combinatie met D70.
      Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EVA
        Dit kan misschien helpen, de foto's in de gallerij antwerpen op mijn fotopic-site zijn met uitzondering van de laatste 3 foto's allen genomen met de tamron 28-75 f2.8 di en nog wat. In combinatie met D70.
        Bedankt EVA.

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flap
          Pol even zoeken op P-Baseen je vind dit http://search.pbase.com/search?q=D70...ch+Photos&c=sp
          Ook bedankt Alfons. Kon even op de Pbase site niet geraken.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik zou toch een ander besluit trekken. Tenminste toch na het lezen van de review op Nikonians...
            Mijn bedenkingen staan tussen de quotes...

wat ik na het lezen van reviews eruit opmaak is dit.

tamron 28-75 vr nikkor 28-70 hé

optisch gelijkwaardig.

maar de tamron heeft:

mindere bouw.

plastiekerig "kit-gevoel"

tragere AF --> maar hoeveel trager is ie? Ga je daar last van hebben?

luidruchtigere AF.--> ervaring mee? Ik lees er niks over terug...

lens wordt langer bij focussen --> ik dacht dat er geen beweging in zat tijdens focussen...

filtermaat 67 --> ideaal, minder dure filters...

zoom werkt omgekeerd. (nnar rechts is uitzoemen links is inzoomen)

zoomring is niet zo vlotjes--> prima, dan valt ie ook niet in als je omhooggericht een foto neemt

softer wijd open--> meer even scherp vanaf f3.5

warmere kleur--> zo groot zal het verschil niet zijn en anders heb je nog altijd PS

AF "hunt" bij schemer inval--> volgens Nikonians heeft ie daar geen last van

zonnekap zou niet dat zijn.--> wat verwacht je dan van een zonnekap?

besluit:

de tamron versie is zeker niet slecht. optisch zelfs gelijkwaardig en dat voor 1/3e van de prijs.-->Groot voordeel voor Tamron denk ik...

maar op al de andere punten verliest hij van de nikkor die dus 3 keer zo duur is.

is en blijft een persoonlijke keuze, alles hangt af van hoeveel eurokes je wil geven.
            maar na het lezen van de review ben ik content me mijn 28-70 nikkorke
            Mijn besluit is dus anders maar zoals al dikwijls gezegd, dat kan persoonlijk zijn...

Comment

@ 21kine:Waarom neem je de Nikkor 35-70 F2.8 AFD niet in overweging?Is optisch evenwaardig aan de Nikkor 28-70mm (scherpte,mooie bokeh,onverslijtbare bouw..) maar je verliest natuurlijk wel mm onderaan en ze is gevoeliger voor flare.Sommigen geven de oudere 35-70mm een betere rating dan de 28-70mm wat betreft contrast en zelfs wat betreft de scherpte.
              Vind je het bereik te klein (breedhoek) kan je er de Nikkor AFD 20-35mm F2.8 bijkopen (een toplens voor redelijke prijs!) of de Nikkor AFS 17-35mm F2.8 (de opvolger van de 20-35mm die wel duurder is vanwege de extra mm en de AFS)Dan heb je echt wel zeer goed glas!

Ik heb mijn 35-70 op de kop getikt voor 295 Euro op Marktplaats.nl in absolute nieuwstaat met een B+W-filterke erbij.Dat is wel erg goedkoop maar je gaat ze zeker tussen de 300 à 400 Euro vinden.Ik heb de originele zonnekap vervangen door een grotere gummi zonnekap om minder vlug last te hebben van flare en dat werkt prima.

Je moet wel de AFD-versie kopen,niet de AF.Deze Nikkor wordt nog steeds nieuw gemaakt zonder enige aanpassing al bestaat ze nu al zo'n 20 jaar. Kost nieuw rond de 700 Euro en ze wordt nog steeds gebouwd met als doelgroep journalisten.
              Het is geen AFS-lens dus ze is ietske trager maar ze is zeker snel genoeg en er is geen hunting zelfs niet in een erg donkere omgeving.De lens heeft ook een macrostand op 70mm en dat is meegenomen.

Hier vind je wat info over deze lens: http://www.camerahobby.com/Review-35-70mm.htm en hier vind je een vergelijking met foto's op Nikonians:http://www.nikonians.org/html/resour...out/index.html
              Van Bjorn krijgt de lens een 4.5/5 over de ganse lijn :

De meeste fotookes in mijn album "Moselle and Eifel" heb ik enkele weken geleden getrokken met de 35-70mm.Hier alvast een voorsmaakje:

Last edited by roadrunner; 7 mei 2005, 10:32.
              Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Choclat-Moose
                Ik zou toch een ander besluit trekken. Tenminste toch na het lezen van de review op Nikonians...
                Mijn bedenkingen staan tussen de quotes...

Mijn besluit is dus anders maar zoals al dikwijls gezegd, dat kan persoonlijk zijn...
                ja zo kan je elke lens gaan afbreken he.

als al die punten je niets doen ja dan kan je ook een 18-200 kopen. dan hebde zelfs nog meer bereik ook. en ge moe nie meer wisselen.

als een tragere Af u niks doet, ja dan ... hebde gij geen probleem he

aangezien de tamron geen hsm is,en de nikkor is da wel, en gij hebt daar geen probleem mee ja dan... is da goed voor u hé

lens wordt langer vinde gij da nie erg , tja das dan goed voor u hé

filtermaat 67? goedkoper? ja en wa ma de mensen die een 70-200 hebben en een 17-.5 of een 17-55 die hebben al 77 filters ==> voor het is 77 goedkoper want ze hebben het al.

als uwe zoom invalt wanneer gij een foto van de kerktoren pakt dan wil da zeggen da uw lens nie echt veel waard is. maar om een stroeve focusring te gaan bezien als een voordeel?? das ma raar vind ik. de 28-70 is vlotjes en die valt nie in zenne.

warmere kleur. ja als da geen probleem voor u is en ge kunt idd alles maken in ps ja dan is da ok voor u he maar ik heb graag da mijn beelden natuurgetrouw op mij cf'ke komen .

volgens fredmiranda hunt hij wel

wa ik verwacht van een zonnekap is da ze nie van mijn lens valt en da ze beschermt tegen flare

besluit:

buiten de prijs is er geen voordeel voor de tamron. en da zeg ik nie omda ik een 28-70 heb ma das gewoon objectief na het lezen van reviews. de nikkor is een pak duurder maar is ook gewoon beter.

ps ik vind da het hier een beetje "mijn kind schoon kind" aan het worden is

de tamron is goed, hij is bijna even scherp, het is een koopje.
                maar het is geen nikkor 28-70 die 1000 euro durrder is. het verschil zit hem niet in de scherpte maar wel i de rest.
                Last edited by immage; 7 mei 2005, 10:34.

Comment

bovenstaand bericht bevat veel he

ik wil hier nie al te giftig overkomen

Comment

de nikkor is een pak duurder maar is ook gewoon beter.
                    het verschil zit hem niet in de scherpte maar wel i de rest.
                    Klopt!Bij lenzen zit het prijsverschil altijd ergens.De 28-70mm zal een eindlens zijn die je waarschijnlijk nooit zal verkopen (of misschien om de 17-55mm F2.8 te kopen die de "digitale vervanger" is van de 28-70).Het is een investering waar je jaren plezier gaat aan beleven.
                    Zelf blijf ik steeds bij Nikonlenzen al is het maar om eventuele comptabiliteitsproblemen te voorkomen.
                    Danny's Photosite

Comment

bovenstaand bericht bevat veel he

ik wil hier nie al te giftig overkomen
                      PPffff, ik kreeg al schrik

Nee, ik snap wel wat je bedoelt. Het verschil zit'm idd ergens (anders kan Nikon z'n prijs ook niet verantwoorden).

Maar wat ik bedoel is dat net als wat bij de D70 in de beginperiode gezegd werd...dat je hier eigenlijk wel heel veel waar voor relatief zeer weinig geld krijgt... (als je een goed Tamron model krijgt toch. Maar na de Tamron service schijnen ze wel allemaal perfect te zijn.)

Comment

..dat je hier eigenlijk wel heel veel waar voor relatief zeer weinig geld krijgt...
                        Klopt ook Als je echt naar prijs-kwaliteit gaat kijken dan zal de Tamron waarschijnlijk top of the bill staan.Of ze fatsoenlijk gaat blijven functioneren gedurende jaren en jaren is weer iets anders want dan spelen er weer andere dingen mee waarin de Nikkor uitblinkt en dat betaal je.
                        Danny's Photosite

Comment

Maar wat ik bedoel is dat net als wat bij de D70 in de beginperiode gezegd werd...dat je hier eigenlijk wel heel veel waar voor relatief zeer weinig geld krijgt... (als je een goed Tamron model krijgt toch. Maar na de Tamron service schijnen ze wel allemaal perfect te zijn.)
                          idd dat is waar.
                          prijs kwaliteit zal de tamron beter scoren dan de nikkor.

wat mij ook zou verontrusten bij de tamron is idd dat er redeljik wat mis afgestelde lenzen zijn die je moet binnen doen bij tamron, na herstel zijn ze wel super scherp. duurt ongeveer 6 weken om ze te herstellen.
                          maar het is niet leuk als net jou lens een fout heeft en je met ze al 6 weken missen.

Comment

Toevallig op een ander forum iets gevonden wat interessant is om te zien, zeker in verband met de Nikkor 28 - 70, een vergelijkende foto van de Nikkor 28 -70 met de Nikkor 60 mm Micro :
                            Vergelijking Nikkor 28 - 70mm en Nikkor 60 mm micro
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Kon ze niet onderscheiden. Dit spreekt weer eens voor de 28-70 niet?
                              Kopen dus die lens !

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door domibal
                                Zijn 10535 foto's van de tamron 28-75 voldoende om te beoordelen?
                                NEE! Niet als ze allemaal nabewerkt zijn
                                Geef ons liever 'enkele' full size voorbeelden recht uit de camera...

Comment

Working...
                                X