Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens moet ik nemen ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

    Oorspronkelijk geplaatst door lix Bekijk bericht
    Voor starsofglass zal dit niet gaan want de sigma 150mm wordt jammer genoeg niet gemaakt met een A-mount. Je zou nog de sigma 180mm kunnen overwegen. Deze mist wel de HSM en kost evenveel als de nikon en canon variant...
    Ik hoop dat sigma ooit nog de sigma 150 maakt met een Alpha mount.
    Oeps... je hebt gelijk. Niet op gelet. Ik dacht dat ze de 150 mm ook met A-mount uitbrachten (gezien succes). Dan zou ik de 105 mm Sigma prefereren (gezien de CA van de 180 mm wanneer je diafragma dichtdraait en omwille van de 2.8 ook).
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #62
      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      gezien de CA van de 180 mm wanneer je diafragma dichtdraait
      Normaal gezien moei ik mij niet langer in dergelijke lens aangelegenheden maar daar wil ik, als jarenlange Sigma 180mm gebruiker, toch wel eventjes op inpikken. Ik heb van mijn hele macro leven nog nooit een spetter CA op die lens gezien, en ik mag toch zeggen dat ik een beetje macro ervaring heb .

      Zie hier een goede review van de Sigma 180 mét een link die hem vergelijkt met de 180 van Canon : http://www.juzaphoto.com/eng/article...cro_review.htm

      PS : ik heb ook de zo gewaardeerde 100mm macro van Canon, omwille van z'n snelle AF én als lichter alternatief. Ook vooral voor mijn dochter als we samen op stap zijn. Wel die Canon 100mm is zéker niet scherper dan mijn oude Sigma 180mm (ik heb nog de allereerste versie). Ik zou bijna zeggen integendeel maar ik heb nog geen side-by-side test gedaan.
      Last edited by hvr_oosterzele; 6 mei 2009, 09:37.

      Comment


      • #63
        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

        Oorspronkelijk geplaatst door lix Bekijk bericht
        Voor starsofglass zal dit niet gaan want de sigma 150mm wordt jammer genoeg niet gemaakt met een A-mount. Je zou nog de sigma 180mm kunnen overwegen. Deze mist wel de HSM en kost evenveel als de nikon en canon variant...
        Ik hoop dat sigma ooit nog de sigma 150 maakt met een Alpha mount.
        Ondertussen (mijn reactie dateerde van 2007 ) ben ik de trotse eigenaar van een Tamron 90mm
        Mijn foto's en fractals
        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

        Comment


        • #64
          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

          Yeehaa..De Sigma 105 2.8 DG Macro is great..
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #65
            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

            oud topic opgerakeld.... tja... het geldt nog steeds.
            De Sigma 150 mm 2.8 en de Canon 100 mm zijn twee referenties. En als Hans zegt dat de 180 mm Sigma zeer scherp is, dan vind ik dat terug in verschillende testen. Wat die CA's betreft, dat komt uit testrapporten en die zoeken vaak de zwakke punten door express in tegenlicht te gaan fotograferen... Een insect bij F8 of F11 fotgraferen zie ik wel gebeuren omwille van de DOF, maar dat ga je meestal niet in "tegenlicht" doen (of met de zon in een hoekje van het beeld)... wat bij gebruik als portretlens misschien wel al eens gebeurt. 't Is vaak wel eens spijkers op laag water zoeken... en afhankelijk van het gebruik van de lens moet je zelf kiezen uiteraard. En zoals steeds: als het budget je niet tegenhoudt, ga dan voor de beste lenzen. Daarbij moet je dan nog eens rekening houden met het gebruik dat je gaat maken: in dit geval eveneens portret en 2.8 voor de bokeh of zuiver macro en scherpte nodig. En een Canon 200 mm 2.0 blijft een beetje overkill op een Eos 1000D.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #66
              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
              Wat die CA's betreft, dat komt uit testrapporten en die zoeken vaak de zwakke punten door express in tegenlicht te gaan fotograferen... <knip> ... wat bij gebruik als portretlens misschien wel al eens gebeurt. 't Is vaak wel eens spijkers op laag water zoeken...
              Die reviewers weten niet met wat ze bezig zijn. Een 180mm macrolens is een echte macrolens, zeker geen portretlens. Compleet onbruikbaar zelfs als portretlens met die AF. Daar is ie gewoon veel te traag voor. Alleen als je echt niets anders hebt, maar wie koopt er nu als enige lens een 180mm macro?

              Comment


              • #67
                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                Iemand die aan macro-fotografie doet, ik neem aan dat de fabrikanten ze toch niet voor jan met de korte naam maken.....
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                Comment


                • #68
                  Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                  Volledig akkoord met uw standpunt ivm. gebruik van statief, maar zou een monopod hier event. geen uitkomst kunnen bieden?...
                  minimum hoogte van een monopod is voor de meeste planten al te hoog... ik gebruik mijn statief vaak op zo'n manier dat de camera ondersteboven tussen de benen van het statief hangt, op 10-30cm boven de grond.
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #69
                    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                    Iemand die aan macro-fotografie doet, ik neem aan dat de fabrikanten ze toch niet voor jan met de korte naam maken.....
                    Ik doe aan macro fotografie, heel veel zelfs, ik heb meerdere macrolenzen, maar ik fotografeer er geen portretten mee.

                    Comment


                    • #70
                      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Die reviewers weten niet met wat ze bezig zijn. Een 180mm macrolens is een echte macrolens, zeker geen portretlens. Compleet onbruikbaar zelfs als portretlens met die AF. Daar is ie gewoon veel te traag voor. Alleen als je echt niets anders hebt, maar wie koopt er nu als enige lens een 180mm macro?
                      LOL.... je hebt gelijk. daarom liet ik de 180 mm ook links liggen. Ik gebruik de 150 mm al wel eens voor portretten, en de AF doet het daar wel goed voor. De fabrikanten weten gelukkig wel vaak waar ze mee bezig zijn (al schieten ze er ook wel al eens langs soms).
                      Ik ga bij het zoeken naar lenzen meestal voort op 4 criteria:
                      1/technische tests (met zoiets als CA op een 180 mm macro)
                      2/gebruikersreviews
                      3/expertenmeningen (en fotoresultaten)
                      4/en tenslotte mijn eigen verwachtingsprofiel (naar gebruik en prestaties toe) en afwegen...

                      Je ziet vaak naast het veel voorkomende "upgrade" dat mensen die hun lenzen verkopen als reden ook "ik gebruik/heb nood aan" gevolgd door Fx.x of snellere AF motor of meer scherpte of meer telebereik, lager gewicht, IS/OS/VR, minder vervorming,... opgeven.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #71
                        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                        Iemand ervaring met deze ??

                        Sigma AF 105mm F2.8 EX DG Macro voor Nikon

                        Greetzzz
                        NIKON D80 | Nikkor AF-S DX 18 - 135 F/3.5-5.6G | Nikkor AF 50 F/1.8D | Lowepro Slingshot AW200

                        ...De wereld van de digitale fotografie aan het ontdekken...

                        Comment


                        • #72
                          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door D. Serge Bekijk bericht
                          Iemand ervaring met deze ??

                          Sigma AF 105mm F2.8 EX DG Macro voor Nikon

                          Greetzzz
                          Niemand?
                          NIKON D80 | Nikkor AF-S DX 18 - 135 F/3.5-5.6G | Nikkor AF 50 F/1.8D | Lowepro Slingshot AW200

                          ...De wereld van de digitale fotografie aan het ontdekken...

                          Comment


                          • #73
                            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                            Al eens gezocht op het forum?
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #74
                              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door D. Serge Bekijk bericht
                              Niemand?
                              Als je nu even een beetje leest en zoekt zal je wel overtuigd geraken.Antwoord 64
                              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                              Comment


                              • #75
                                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                                ik heb net de nikon micro 55mm 2.8 gekocht voor 116 euro, natuurlijk tweede hands

                                Comment

                                Working...
                                X