Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens moet ik nemen ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

    aan de mods:

    zou het niet de moeite waard zijn de bijdrage van perrush op de nemen in de 'TIPS'? Daar blijven ze ultrasnel en voor 'eeuwig' toegankelijk!
    erik, Nikon materiaal

    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

    Comment


    • #47
      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

      Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
      aan de mods:

      zou het niet de moeite waard zijn de bijdrage van perrush op de nemen in de 'TIPS'? Daar blijven ze ultrasnel en voor 'eeuwig' toegankelijk!
      Daar sluit ik me bij aan (of Sticky)
      Want ik heb toch 15 min moeten zoeken voor ik dit draadje weer gevonden had

      Comment


      • #48
        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

        Heeft iemand tips voor een goedkopere macrolens? Heb een Sony Alpha, met een Sony DT 18-200mm f/3.5-6.3, waarmee ik al vrij dicht kan gaan, maar ik zou graag een macro hebben voor het "echte" macrowerk. Heb al wat rondgekeken maar ik ken er zo weinig van, en 600 euro of meer voor een lens kan m'n portefeuille niet aan

        Valt er voor rond de 250 euro al iets te vinden?
        Mijn foto's en fractals
        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

        Comment


        • #49
          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

          Valt er voor rond de 250 euro al iets te vinden?
          Ik denk dat je met 250,- geen nieuwe macrolens zult krijgen. De Tamron SP AF90mm f2.8 is één van de meest voordelige macrolenzen, en kwalitatief zeer goed. Deze is nieuw verkrijgbaar vanaf zo'n 369,- zie hier.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #50
            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

            Als je gaat zoeken naar een tweedehands lens, zal je wel dichter bij jouw budget komen.
            Ik heb zelf ook de tamron 90 mm en ik ben er echt tevreden van, vooral ook omdat de lens ook nog te gebruiken is als portretlens
            Nice pen, bet you write good stories with it.
            Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

            Comment


            • #51
              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik denk dat je met 250,- geen nieuwe macrolens zult krijgen. De Tamron SP AF90mm f2.8 is één van de meest voordelige macrolenzen, en kwalitatief zeer goed. Deze is nieuw verkrijgbaar vanaf zo'n 369,- zie hier.
              Lijkt me alvast een goeie lens Ik vraag me wel af wat ik dan daarmee zal kunnen trekken? Daarmee bedoel ik dat'k graag wat meer zou weten over de beperkingen, kan ik er bijvoorbeeld bijen mee trekken (zitten nooit stil), welke gemiddelde afstand moet'k houden tov m'n onderwerp?
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

              Comment


              • #52
                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                Oorspronkelijk geplaatst door 4Har Bekijk bericht
                Maar 1 ding mis ik nog in het verhaal.
                Namelijk de DOF. Stel ik wil met beide lenzen, bijv. de 90 en de 180 de zelfde 1:1 afbeelding. Dan moet ik uiteraard ruwweg gezegd met de 90 2x zo dichtbij als met de 180.
                Geeft dat dan ook een verschillende DOF, dus het aantal centimeters (of millimeters) scherpte of heb ik bij 1 van beide lenzen het dubbele??

                Kortweg, welke geeft meer DOF??
                Volgens ik het dacht, en dofmaster me ook bevestigd, zal dit dezelfde DOF geven, enkel je FOV en werkafstand veranderd.
                Een object op 1 meter afstand met 'n 90mm, f/8, DOF: 4cm
                Een object op 2 meter afstand met 'n 180mm, f/8, DOF: 4cm

                Ik heb 'n eindje terug eens getest met m'n sigma 70-300, op 300, f/32, statief, werkafstand +- 0.5m, op z'n "macro" stand (=+- 1:2.1) , met als object (binnenshuis) een bloem. Ik kreeg hem niet in genoeg DOF.
                Ik heb het toen eens uitgerekend met dofmaster (de huidige website geeft 0 aan) , maar van de vorige versie van z'n website herinner ik me dat de berekening 0,14mm DOF aan gaf. (ja, millimeter)
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #53
                  Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                  Ik vraag me wel af wat ik dan daarmee zal kunnen trekken? Daarmee bedoel ik dat'k graag wat meer zou weten over de beperkingen, kan ik er bijvoorbeeld bijen mee trekken (zitten nooit stil), welke gemiddelde afstand moet'k houden tov m'n onderwerp?
                  De Tamron 90mm lens heeft een minimale werkafstand van ongeveer 29 cm voor 1:1. Deze 29cm is echter gerekend vanaf de sensor. De lens is bij 1:1 vergroting ongeveer 15 cm lang. De sensor zit een paar cm diep in de body, dus is de minimale werkafstand bij 1:1 vanaf de voorkant de lens ongeveer 10cm.

                  Je zult dus redelijk dicht op je onderwerp moeten kruipen voor 1:1 vergrotingen. Dit is toch wel het grootste nadeel van deze lens. Bij bijv. de 150mm Sigma macro haal je de 1:1 vergroting met een minimale werkafstand van 38cm. Deze lens is 13,7 cm lang, dus zal de minimale afstand van voorkant lens naar onderwerp zo’n 20cm zijn. Scheelt dus behoorlijk, maar die 150mm is dan ook véél duurder…

                  Het voordeel van de kortere macro’s is (zoals ook reeds eerder geschreven) dat je er meer mee uit de hand zult kunnen fotograferen. Bij lange macro’s zul je dus vaker een statief nodig hebben om bewegingsonscherpte te voorkomen. Persoonlijk gebruik ik het statief zo weinig mogelijk, al zou het percentage geslaagde foto’s die ik maak waarschijnlijk wel drastisch stijgen. Ik vind het gebruik van een statief toch meestal te omslachtig. (het opzetten van zo’n ding kost meestal teveel tijd…) (denk er nog wel over om een monopod aan te schaffen)

                  Je hoeft overigens natuurlijk niet altijd alles 1:1 te fotograferen. Een libelle of vlinder is doorgaans wel zo groot dat die groter is dan je sensor. Voor een mooie beeldvullende foto van een dergelijk onderwerp hoef je dus niet perse altijd 10cm dichtbij te kruipen. Ook heb je altijd nog de mogelijkheid om je foto achter iets te croppen om de vergroting nog iets op te schroeven.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #54
                    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                    Voor de kleine beestjes dus croppen? Ik vroeg me dan af of een tussenring of voorzetlens gecombineerd met die Tamron 90mm een optie is om van verder beeldvullend te kunnen werken of gewoon van dezelfde werkafstand een grotere vergroting te krijgen? Is natuurlijk afhankelijk van de prijs ook, maar misschien is de Tamron 90mm plus tussenring/voorzetlens een alternatief voor een duurdere en grotere macrolens? Heeft die combi hetzelfde nadeel als een grote macrolens zijnde moeilijker uit de hand trekken? En qua kwaliteit van beeld?

                    Sorry voor al de vragen, ik ken er niet veel van Ik heb niet teveel geld maar al ik met een duurdere lens en heel veel betere kwaliteit heb dan een goedkopere lens met tussenring/voorzetlens dan zal'k misschien toch wat sparen.
                    Mijn foto's en fractals
                    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                    Comment


                    • #55
                      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                      Voor de kleine beestjes dus croppen? Ik vroeg me dan af of een tussenring of voorzetlens gecombineerd met die Tamron 90mm een optie is om van verder beeldvullend te kunnen werken of gewoon van dezelfde werkafstand een grotere vergroting te krijgen? Is natuurlijk afhankelijk van de prijs ook, maar misschien is de Tamron 90mm plus tussenring/voorzetlens een alternatief voor een duurdere en grotere macrolens? Heeft die combi hetzelfde nadeel als een grote macrolens zijnde moeilijker uit de hand trekken? En qua kwaliteit van beeld?
                      Alles hangt denk ik af van wat je precies wil. Wil je verder gaan dan 1:1 vergrotingen, of van grotere afstand 1:1 fotograferen, dan zul je moeten croppen. Maar met een 150mm of 180mm macro kom je óók niet verder dan 1:1 zonder te croppen. Da’s dus gelijk. Alleen kun je met de langere macro 1:1 fotograferen van een grotere afstand, zonder te croppen.

                      De enige manier om te voorkomen dat je moet croppen voor vergrotingen groter dan 1:1 is dmv het gebruik van tussenringen, teleconverters of voorzetlenzen. Tussenringen kosten geen kwaliteit maar wel lichtsterkte. Maar met tussenringen moet je nog dichter op je onderwerp kruipen, in plaats van dat je méér werkafstand creëert…. Tussenringen hebben overigens meer effect op korte macrolenzen dan op langere lenzen. Wil je verder vergroten dmv tussenringen, dan kun je dus beter een korte macrolens aanschaffen dan een lange…

                      Met teleconverters kun je meestal meer vergroten maar kost wel enige scherpte en lichtsterkte. Wel een voordeel van teleconverters is dat je werkafstand groter wordt voor 1:1 in plaats van kleiner. Een voorzetlens heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar ik weet wel dat deze ook ten koste gaan van de kwaliteit.
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #56
                        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                        Wat ik me nog afvroeg is, wat maakt dat een lens een macro lens is. Ben op dit ogenblik op zoek naar een lichtgevoelige lens ( f1.4 - f1.8 ) om in donkere omstandigheden te gebruiken, maar ben ook op zoek naar een lens om macro te gebruiken.

                        In jou uitleg staat dat macro lenzen over het algemeen een kleiner diafragma hebben, dus mijn vraag is, waarom is een lens een macro lens en is en bestaat een combinatie van een groot diafragma / macro lens.

                        Misschien wel een domme vraag, maar ben een compleet beginnertje.

                        mvg
                        Cindy
                        --------------------------------------------
                        Nikon D80 18-200 f3.5-f5.6

                        Comment


                        • #57
                          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                          alvast bedankt aan allen voor de nodig uitleg ...vond het gewoonweg heel interessant .... binnenkort ga ik me een macrolens aanschaffen ... maar sta nu voor een dilemma natuurlijk ... de korte of de lange macrolens ????? lol
                          [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

                          Comment


                          • #58
                            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
                            alvast bedankt aan allen voor de nodig uitleg ...vond het gewoonweg heel interessant .... binnenkort ga ik me een macrolens aanschaffen ... maar sta nu voor een dilemma natuurlijk ... de korte of de lange macrolens ????? lol
                            als ik het dan ook nog even kan bevestigen: de Sigma 150 mm 2.8 is een zalige lens.
                            HEb hem eerst op de 40D gebruikt en dat geeft redelijk wat tele. Maar ik ging toch voor de 150 mm (ipv de canon 100 mm) omdat ik wou uitbreiden naar FF. Is ondertussen gebeurd en nu kan ik met de Sigma wat korter op het onderwerp kruipen. Voor insecten niet zo'n groot verschil, maar het scheelt wel een paar stappen afstand bij "portretten" van spelende kinderen.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • #59
                              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              als ik het dan ook nog even kan bevestigen: de Sigma 150 mm 2.8 is een zalige lens.
                              HEb hem eerst op de 40D gebruikt en dat geeft redelijk wat tele. Maar ik ging toch voor de 150 mm (ipv de canon 100 mm) omdat ik wou uitbreiden naar FF.
                              Ook ik gebruik deze lens nu al ruim een jaar, en heb er nog geen moment spijt van gehad.
                              Al mijn macro's op dit forum zijn hiermee gemaakt (in combinatie met een 40D). De meeste met losse hand, enkele met monopod of statief.
                              Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                              Comment


                              • #60
                                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                                als ik het dan ook nog even kan bevestigen: de Sigma 150 mm 2.8 is een zalige lens.
                                HEb hem eerst op de 40D gebruikt en dat geeft redelijk wat tele. Maar ik ging toch voor de 150 mm (ipv de canon 100 mm) omdat ik wou uitbreiden naar FF. Is ondertussen gebeurd en nu kan ik met de Sigma wat korter op het onderwerp kruipen. Voor insecten niet zo'n groot verschil, maar het scheelt wel een paar stappen afstand bij "portretten" van spelende kinderen.
                                Voor starsofglass zal dit niet gaan want de sigma 150mm wordt jammer genoeg niet gemaakt met een A-mount. Je zou nog de sigma 180mm kunnen overwegen. Deze mist wel de HSM en kost evenveel als de nikon en canon variant...
                                Ik hoop dat sigma ooit nog de sigma 150 maakt met een Alpha mount.
                                50d + 17-55 2.8 :)

                                Comment

                                Working...
                                X