Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macrolens moet ik nemen ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

    Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
    Mijn vraag blijft nog altijd: kun je met een 180mm even scherpe foto's nemen als met een 100mm ? Ik ben eerder een leek, maar ik vraag mij toch af als je even scherpe foto's kunt nemen van een veel grotere afstand. Mij lijkt het 'logisch' dat lenzen waarbij je dichter bij het object komt, een veel scherper beeld geven. Of niet ?
    das volgens mij één van de redenen waarom een 180mm 2 maal zo duur is als een 90mm, de kwaliteit van het glas is daar nog belangrijker.

    Maar als ze scherpe lenzen van 500mm en meer maken, zou ik me om een 180mm niet druk maken.

    bovendien ... ... niet overtuigd van mijn plaatjes ??
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #17
      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

      Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
      Mijn vraag blijft nog altijd: kun je met een 180mm even scherpe foto's nemen als met een 100mm ? Ik ben eerder een leek, maar ik vraag mij toch af als je even scherpe foto's kunt nemen van een veel grotere afstand. Mij lijkt het 'logisch' dat lenzen waarbij je dichter bij het object komt, een veel scherper beeld geven. Of niet ?
      Over de kwaliteit van het glas stel ik me geen vragen, dat is voor beide in orde...
      Het grote verschil zal zijn dat je een kortere sluitertijd nodig zult hebben (of een monopod of 3-poot of een ijzeren arm) om je bewegingsonscherpte onder controle te houden...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #18
        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

        dat is inderdaad zo cooma, maar je zit met de afstandsvoordeel.

        op 50cm van je onderwerp kan er nog veel licht aan.
        op 10cm van je onderwerp wordt het licht deels afgeschermd door je body en lens.
        dus zul je je flits rondom de lens moeten plaatsen.

        neem 1/100 tegen over 1/200ste, terwijl we beiden weten dat velen scherpe fotos maken op lagere sluitertijden dan theoretisch aangegeven.
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #19
          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

          Ik heb een 100mm macro waar ik ook nog wel eens een omgekeerde 50mm op zet.
          Dan is je werkafstand kleiner dan 2cm.
          Toch lukt dat prima, als je maar rustig benaderd.
          Ik gebruik wel altijd twee kleine flitsers als ik 1:1 of meer vergroot.
          Voorbeelden 100mm + 50mm:



          De ingebouwde flitser gaat ook wel al is die niet zo krachtig, hij zit te ver weg voor kleine diafragma's.
          Hij bereikt het object wel als je maar de zonnekap eraf haalt.
          Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
          EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

          Comment


          • #20
            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            dat is inderdaad zo cooma, maar je zit met de afstandsvoordeel.

            op 50cm van je onderwerp kan er nog veel licht aan.
            op 10cm van je onderwerp wordt het licht deels afgeschermd door je body en lens.
            dus zul je je flits rondom de lens moeten plaatsen.

            neem 1/100 tegen over 1/200ste, terwijl we beiden weten dat velen scherpe fotos maken op lagere sluitertijden dan theoretisch aangegeven.
            Klopt perfect, maar ik wou het even theoretisch houden... In de zomer (wanneer de meeste macro's getrokken worden) heb je normaliter genoeg omgevingslicht... Dat kan natuurlijk wel veranderen als je op f22 begint te werken .
            Vandaar dat een monopod hier oplossing kan bieden om geen flitslicht te hoeven gebruiken, maar dan heb je er wel eentje nodig waarmee je snel kunt van hooogte veranderen... En er blijft natuurlijk veel afhankelijk van welk soort macro-foto's je wilt maken.... Dit is ook een macro, maar het zijn geen beestjes of bloempjes
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #21
              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

              Kan men ook een 300D of 350D op de lens schroeven ?
              Wat past er bv. op een sigma 70-200 f2.8 (77mm)
              Zijn de resultaten goed ?
              Wat kost zo'n extra opschroefstuk ? en waar bestellen ?
              The Sky is the limit. Digital Gigi

              Comment


              • #22
                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                Kan men ook een 300D of 350D op de lens schroeven ?
                Wat past er bv. op een sigma 70-200 f2.8 (77mm)
                Zijn de resultaten goed ?
                Wat kost zo'n extra opschroefstuk ? en waar bestellen ?
                Bedoel je de Canon 500D/250D macro-voorzetlens??

                Op een Sigma en Canon 70-200 f2,8 past een 77mm 500D voorzetlens.
                De resultaten zijn goed als de gebruikte lens scherp is (dat is geen probleem met die 70-200 lenzen). Alleen is de werkafstand vrij beperkt. Met een echte macrolens is die veel groter (van enkele centimeters tot oneindig, zonder dat je iets op of af de lens moet schroeven).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                  Bedankt Black B@ndit,
                  Die bedoelde ik inderdaad.
                  Ik heb die modelnummer eens gelezen maar niet echt onthouden.
                  Ik vond zelfs niet op google .. maar ja, da's wel logisch als je verkeerde info intypt.

                  Heeft er iemand voorbeelden van zo'n 500D op een sigma.

                  Hoe groot is die werkafstand ?
                  Moet ik altijd binnen de meter van mijn onderwerp staan ?

                  Thanks
                  The Sky is the limit. Digital Gigi

                  Comment


                  • #24
                    Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                    Ik citeer CooMa: "Het grote verschil zal zijn dat je een kortere sluitertijd nodig zult hebben"

                    (sorry voor de misschien domme vraag) maar die kortere sluitertijd, slaat dit op de 100 of de 180mm Macro lens ? (want parkiet begint zijn antwoord met "Maar...")

                    Diederik
                    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

                    Only when the last tree has been cut down,
                    Only when the last river has been poisened,
                    Only when the last fish has been caught,
                    Then only will you see that money cannot be eaten.

                    Comment


                    • #25
                      Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                      bij een 180 mm lens heb je een korte sluitertijd nodig omdat je anders meer bewegingsonscherpte hebt
                      pbase

                      Comment


                      • #26
                        Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
                        Heeft er iemand voorbeelden van zo'n 500D op een sigma.

                        Hoe groot is die werkafstand ?
                        Moet ik altijd binnen de meter van mijn onderwerp staan ?

                        Thanks
                        De werkafstand bij een Sigma 70-200 f2,8 (op een 20D, maar dat zal bij een Nikon wel hetzelfde zijn) zit rond de 50cm, en veel speling heb je daar niet in.
                        Dat is de reden waarom ik voor een echte macrolens gekozen heb.
                        Optisch is die combinatie Sigma 70-200 + Canon 500D prima in orde , maar je bent dus erg beperkt wat de werkafstand betreft .
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                          Sluitertijden die naar boven toenemen noemt men 'korter', dus 1/200 is een kortere tijd, geen langere zoals in je uiteenzetting.
                          Maar voor de rest zeer volledig

                          Comment


                          • #28
                            Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                            Sluitertijden die naar boven toenemen noemt men 'korter', dus 1/200 is een kortere tijd, geen langere zoals in je uiteenzetting.
                            Maar voor de rest zeer volledig
                            gijt zijt goe wakker precies

                            Als je dan weet hoeveel mensen dit al gelezen hebben ... dan vraag je je af of ze het wel begrepen hebben (zal wel zekers, is nu ook niet zo moeilijk)

                            als een mod dit nu ook nog in de tip & tricks wil aanpassen
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #29
                              Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                              gijt zijt goe wakker precies

                              Als je dan weet hoeveel mensen dit al gelezen hebben ... dan vraag je je af of ze het wel begrepen hebben (zal wel zekers, is nu ook niet zo moeilijk)

                              als een mod dit nu ook nog in de tip & tricks wil aanpassen
                              Eigelijk is hij ook niet helemaal correct he. Want het getal dat toeneemt bij kortere sluitertijden staat onder de breuk, dat wil zeggen dat het zou moeten zijn:

                              Sluitertijden die afnemen noemt men korter. 1/200ste is namelijk een kleiner getal dan 1/60. En zo klopt de logica weer volledig

                              (sorry om pietje precies te zijn )

                              Comment


                              • #30
                                Re: welke macrolens moet ik nemen ??

                                Mag ik vragen of deze redenatie (verschil tussen lange en korte telemacro's) ook opgaat voor het geval er tussenringen gebruikt worden ipv een dedicated macro-objecteif? Ik heb een setje tussenringen liggen (moet er nog altijd eens rustig mee gaan pielen) voor het close-up en macro-werk. Qua primes kan ik de tussenringen gebruiken op een 50mm(f1.7) en op een 135mm(f2.8) ; uiteraard heb ik ook qua zooms veel tussenbereik, maar dat is niet zo lichtsterk.

                                Is de kwaliteit van een macro-objectief zoveel beter dan een "gewoon"objectief met tussenringen???

                                THanks,
                                Michael
                                www.lowspark.nl

                                Comment

                                Working...
                                X