Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Oké, voordat ik schrijf: ik besef dat er geen "beste" is en dat alles afhangt van wat ik zelf belangrijk vind. Ik hoop gewoon een beetje ervaring mee te pikken van mensen die in soortgelijke situaties hebben en een beetje te kunnen meesurfen op jullie ervaringen. Bedoeling is om deze reis (en toekomstige reizen) zo goed mogelijk te kunnen vastleggen voor zo weinig mogelijk geld

Ik ga binnenkort hoogstwaarschijnlijk een hele tijd rondtrekken in Australië en Azië. Omdat de reis op zich niet genoeg kostte, heb ik besloten om ook nog eens een heleboel geld te versmijten aan peperdure camera-apparatuur. Liefst zo kost-efficiënt mogelijk, het moet allemaal netjes in mijn rugzak passen en als het even kan, mij niet binnen het jaar met een hernia opzadelen.

Ik heb zonet mijn crop-materiaal verkocht en wil nu overstappen op FF. Wat ik heb overgehouden:

430 EX II
    100mm L IS Macro

Wat ik zeker ga kopen:
    Canon 6D

Mijn grootste dilemma is dan nu de lens die ik erbij zou aanschaffen. Ik heb enorm veel gelezen de afgelopen tijd maar dat maakt de keuzes vaak alleen maar ingewikkelder

Basislens

- Zelf ben ik het meest geneigd naar de Sigma 35mm f/1.4. Om in de Aziatische straten rond te lopen lijkt dit mij een fantastische lens om sfeervolle beelden mee te verzamelen en laat creatief gezien ook meer toe dan standaard f2.8 zooms.

- Andere optie is dus een 24-70 F/2.8. Dan heb ik ofwel de keus tussen Canon en Tamron. Flexibeler is het wel, maar ik heb om een of andere reden gewoon het gevoel dat dat zo'n noch vis noch vlees-lens is. Ik heb hiervoor altijd in het crop-equivalent gewerkt en ik merk dat ik dan vaak aan het tele-uiteinde zat voor portretten.

Enfin ja, hier zit een beetje mijn grootste twijfel

Breedhoek

- 16-35 F/2.8 of 17-40 F/4. Het zou vooral voor landschappen buiten gaan, en moest ik toch binnen iets willen fotograferen geraak ik wel een heel eind dankzij de ruisprestaties van de 6D, dus een (tweedehands) 17-40 lijkt mij hier de meest logische keus.

Zoom

- Hier zal ik waarschijnlijk niet direct budget voor overhouden in de komende maanden. Ik heb er wel over nagedacht en het liefst zou ik natuurlijk een 70-200 F2.8 hebben, maar dat is budgettair niet haalbaar. Daarbij heb ik ze ook al een paar keer vastgehad en zelf kunnen vaststellen wat een grote, zware lens het wel niet is.

Zou vooral dienen om lokale fauna te fotograferen, portretten en landschappen. Heb mijn oog laten vallen op de 70-300 (zowel L als non-L), of een 70-200 F/4 maar dit is zoals gezegd niet voor onmiddellijk.

Macro

- 100mm L IS. Ik vrees dat die een beetje aan het korte uiteinde zal zijn op een FF camera (spreek mij gerust tegen als ik fout zit). Misschien deze proberen te verkopen in ruil voor een (tweedehands) Tamron 180mm en het geld dat ik overhoud investeren in een statief (ik moet momenteel steeds lenen bij een kameraad). Ik verlies hierbij wel een ragscherpe lens met goede AF die ook kan dienen als portretlens, maar ik kan de keren dat ik dat gedaan heb de afgelopen 2 jaar op 1 hand tellen.

Meningen en tips geapprecieerd
    Last edited by lykmeraid; 22 augustus 2013, 12:59.
    flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Re: Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Gaan rondtrekken in twee continenten en net daarvoor je aps-c-materiaal door FF vervangen... Moedige beslissing .

Persoonlijk zou ik het dan bij Nex + 18-200 + 19/2.8 + 50/1.8 houden denk ik .

Maar voor FF zou ik in elk geval een 24-70/2.8 mee nemen.
    Tijdens de laatste vakantie heb ik daarmee toch ruim 50% van de foto's gemaakt, ook al was het een vakantie met tochtjes in de Alpen.

Als je het gewicht nog iets wil verhogen, dan zou ik daarnaast nog een Sigma 35/1.4 of 50/1.4 mee nemen, en verder enkel nog genoeg geheugen, een paar batterijen, en geen grip wegens het gewicht...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik zou juist mijn crop bijhouden om met de macrolens te gebruiken, zo heb je zogezegd 160 mm ipv 100 en moet je geen lenzen wisselen als je 2 bodies meepakt.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik ga geen 2 bodies meenemen tijdens het backpacken om snel te kunnen switchen tussen lenzen Moest het effectief zo blijken dat 100mm te kort is voor macro's op FF dan verkoop ik mijn lens wel en probeer ik een langere lens te pakken te krijgen.
        Last edited by lykmeraid; 22 augustus 2013, 17:47.

Comment

Ik veronderstel dat je vele dagen van 's morgens tot 's avonds met uw materiaal rondtrekt? Om het draagbaar te houden vind ik persoonlijk op een FF één van deze combinaties interessant:

- 35mm 1.4 + 85mm 1.4
          - 24mm 1.4 + 85mm 1.4
          - breedhoek zoomlens (bv 16-35 of 17-40) + 85mm 1.4

Als je meer tele nodig hebt: de 85mm vervangen door een 70-200 f4

Een 24-70 f2.8 is zeer flexibel maar vind ik te zwaar. Ik zou dan eerder naar een 24-105 f4 kijken en aanvullen met een lichtsterke 35mm (voor mij interessanter) of 50mm (kleiner en lichter).

Comment

Het gewicht van je set wordt veel te zwaar als je alles tot de max neemt. ik zou zeggen; een Sigma 15-30 (nooit tegen de zon in, verder prima voor weinig gewicht en geld), een 50mm en je 100mm eventueel met een extra 1,4x converter.
            In plaats van de macro lens eventueel een f4 70-200 IS.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Gaan rondtrekken in twee continenten en net daarvoor je aps-c-materiaal door FF vervangen... Moedige beslissing .
              Persoonlijk zou ik het dan bij Nex + 18-200 + 19/2.8 + 50/1.8 houden denk ik .
              Merci Op zich denk ik niet dat er een groot gewichtsverschil zal zijn in gewicht tussen FF en crop.
              Foto's maken is 50% van de pret voor mij en ik zou bij elke foto mezelf afvragen of het niet beter zou zijn geweest met een "volwassen" camera als ik zou opteren voor een systeemcamera. Uiteindelijk zijn beiden te groot om in de broekzak te steken.

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Maar voor FF zou ik in elk geval een 24-70/2.8 mee nemen.
              Tijdens de laatste vakantie heb ik daarmee toch ruim 50% van de foto's gemaakt, ook al was het een vakantie met tochtjes in de Alpen.

Als je het gewicht nog iets wil verhogen, dan zou ik daarnaast nog een Sigma 35/1.4 of 50/1.4 mee nemen, en verder enkel nog genoeg geheugen, een paar batterijen, en geen grip wegens het gewicht...
              Bedankt.

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
              Ik veronderstel dat je vele dagen van 's morgens tot 's avonds met uw materiaal rondtrekt? Om het draagbaar te houden vind ik persoonlijk op een FF één van deze combinaties interessant:

- 35mm 1.4 + 85mm 1.4
              - 24mm 1.4 + 85mm 1.4
              - breedhoek zoomlens (bv 16-35 of 17-40) + 85mm 1.4

Als je meer tele nodig hebt: de 85mm vervangen door een 70-200 f4

Een 24-70 f2.8 is zeer flexibel maar vind ik te zwaar. Ik zou dan eerder naar een 24-105 f4 kijken en aanvullen met een lichtsterke 35mm (voor mij interessanter) of 50mm (kleiner en lichter).
              Dank voor de tips. De 35mm f/1.4 is de lens die mij het meest aanspreekt momenteel, aangevuld door een 17-40 (of variant van samyang oid, moet hier nog onderzoek doen naar wat de beste keus zou zijn). De 17-40 zou soft zijn in de zoeken, zelfs wanneer diafragma dichtgeknepen wordt, maar is wel licht, betaalbaar en laat het gebruik van filters toe, maar ik ben ook alternatieven aan het onderzoeken zoals bv een 14mm F/2.8 samyang prime.

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Het gewicht van je set wordt veel te zwaar als je alles tot de max neemt. ik zou zeggen; een Sigma 15-30 (nooit tegen de zon in, verder prima voor weinig gewicht en geld), een 50mm en je 100mm eventueel met een extra 1,4x converter.
              In plaats van de macro lens eventueel een f4 70-200 IS.
              de F4-700 IS met een 1.4TC is inderdaad een goed idee. Als er nog ruimte is in het budget is de kans groot dat ik hiervoor opteer. Over de Sigma 15-30 weet ik verder weinig maar alleszins bedankt voor de tip, ga ik verder over lezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                ...
                Ik ga binnenkort hoogstwaarschijnlijk een hele tijd rondtrekken in Australië en Azië ...
                Meningen en tips geapprecieerd
                Ziet er veelbelovend uit ! Geniet vooral !

Je vraagt naar tips :
                Ik heb er maar 1 : Pack light
                Bij backpacken gedurende enkele maanden is elke kilo er één teveel.

Daarom volg ik nog het meest de tip van K-2 : lichtgewicht NEX

greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

Comment

Ik zou, als ik jou was, eerst eens een proefweekend ergens in de Ardennen of zo met heel dat materiaal gaan doen. Dan weet je direct wat er te veel is.
                  Ik persoonlijk zou een 18-(105)200/4-5.6 kitlens meenemen en een lichtsterke vast brandpunt. bv. 35/1.4 of 50/1.4.

YMMV
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Over de Sigma 15-30 weet ik verder weinig maar alleszins bedankt voor de tip, ga ik verder over lezen.
                    Heb ik ook voor op de D800 en komt daarop goed tot zijn recht, tweedehands goedkoop en alhoewel ik ook altijd kijk naar een 16/35 word die aankoop altijd weer uitgesteld omdat die 15/30 voldoet.
                    D800 en een goed glasservies

Comment

Ik heb vrij veel ervaring met lange afstandsreizen (alle continenten) en FF.
                      Mijn voorkeur (ik werk wel met Nikon)
                      - 14-24/2.8 (met een 16-35 lukt het best ook wel)
                      - een 50 mm (35 mm is eigenlijk idealer, maar ik vind f1.4 lenzen te zwaar)
                      - 70-200/4 VR(portret)

Aan mijn exifs merk ik steeds dat de brandpunten tussen 24mm en 70 mm het minst van al worden gebruikt. Een f2.8 zoom heb je hier niet nodig.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

OK bedankt Dat is +- waar ik dus ook aan dacht.

Momenteel denk ik richting
                        14mm F/2.8 prime
                        35mm F/1.4 prime
                        70-200 F/4 zoom

Welke lens staat er het vaakst op je camera?

Comment

persoonlijk : je zoom zijn je beste voeten en van een 16mpix kan je perfect een 8Mpix maken en je kan nog steeds zeer grote afdrukken laten maken.

dus ikzelf zo nu voor een fuiji X-pro1 gaan.
                          Klein maar niet te klein.
                          Licht en SUPER beelden.
                          De lenzen zijn niet te duur en compact.

Je zal gewoon geen verschil zien in de FF en de fuji. ( de pixelneukers niet meegerekend)
                          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht

Ik ga binnenkort hoogstwaarschijnlijk een hele tijd rondtrekken in Australië en Azië. Omdat de reis op zich niet genoeg kostte, heb ik besloten om ook nog eens een heleboel geld te versmijten aan peperdure camera-apparatuur. Liefst zo kost-efficiënt mogelijk, het moet allemaal netjes in mijn rugzak passen en als het even kan, mij niet binnen het jaar met een hernia opzadelen.

Ik heb zonet mijn crop-materiaal verkocht en wil nu overstappen op FF.
                            Snijdt toch geen hout man.

Ik zou een 500D of zoiets kopen en een Efs 17-55 F2.8 en een EF 100-400 L.

Klaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                              persoonlijk : je zoom zijn je beste voeten en van een 16mpix kan je perfect een 8Mpix maken en je kan nog steeds zeer grote afdrukken laten maken.

dus ikzelf zo nu voor een fuiji X-pro1 gaan.
                              Klein maar niet te klein.
                              Licht en SUPER beelden.
                              De lenzen zijn niet te duur en compact.

Je zal gewoon geen verschil zien in de FF en de fuji. ( de pixelneukers niet meegerekend)
                              waarom de fuji over een Olympus OM-D E-M5 bv?
                              Ik ben dankzij de tips hier ook m4/3-systemen aan het onderzoeken en moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben tot nu toe.
                              Weeral meer twijfels, bedankt daarvoor

Comment

Working...
                              X