Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens op FF Camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke macrolens op FF Camera

Allen,
    Ik denk erover een macrolens aan te schaffen,daar deze tak van fotografie mij wel intereseert.(bv insecten,bloemen,etc..)
    Ik dacht zelf aan de nikon 105mm f2.8,maar ben bang dat dit wat te kort gaat zijn op FF. Misschien beter voor bv de tamron 180mm gaan?
    Iemand raad?

Re: Welke macrolens op FF Camera

Ik gebruik de Sigma 180mm f2,8 OS op een full-frame en ook op een crop camera.
    Dat is een heel goede lens, maar voor de meesten zal die waarschijnlijk te duur, te groot en te zwaar zijn.
    De Sigma 150mm f2,8 OS is heel wat lichter, compacter en goedkoper.

Die 150 en 180 mm Sigma lenzen zijn goed te combineren met een 1,4x teleconverter (dat is voor jou geen probleem, maar als je een Kenko teleconverter combineert met die lenzen op een 5D MKIII, dan blokkeert de camera, de accu moet er dan even uit om de camera terug aan de praat te krijgen, met andere Canon camera's zijn er geen problemen.)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

De Sigma 150mm f2,8 OS is heel wat lichter, compacter en goedkoper.
      Is er misschien wel eentje om rekening mee te houden.. thx alvast

Comment

105; 150 of 180 mm maakt wat vergroting betreft niets uit bij macro op een FF camera, het voordeel van een langere lens is dat je verder van het onderwerp kunt (moet) blijven, het nadeel dat ze te lomp en zwaar zijn om ze uit de hand goed stil te houden. Een teleconvector heeft wel invloed op de grote maar dat gaat weer ten koste van de scherpte.
        Last edited by Eenbes; 30 september 2013, 01:43.

Comment

Om je insecten goed te isoleren, neem je best een langere lens.
          Zoals Bart aangeeft: de Sigma 150/2.8 OS is een bijzonder goed macro-objectief...voor een 'deftige' prijs...
          Ik heb mijn Nikkor 105 verkocht en me de Sigma 150 aangeschaft, persoonlijk voldoet die meer aan mijn eisen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
            Om je insecten goed te isoleren, neem je best een langere lens.
            .
            Met een lange lens druk je het plaatje in elkaar zodat er weinig perspectief ontstaat en ook de scherptediepte neemt af. Je moet een keuze hebben en dat is niet of of maar en en 150mm en 60 tot 100mm.
            Het isoleren van het onderwerp hangt af van de achtergrond: bij een drukke of rommelige achtergrond begin ik er niet aan.

Comment

Met n fullframe neemt de scherptediepte ook af vgln met een crop, dus ik begrijp niet waarom je dat zou doen.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Dat de scherptediepte klein is komt door de grootte van de beeldsensor. Maar ook door het aantal millimeters van het objectief.
                heel veel mensen denken dat f voor diafragma staat, maar dat staat voor brandpunt. Het is stiekem zelfs een formule... wanneer je bijv. 50mm deelt door 2.8 heb je de diameter bij f = 50mm met de nietszeggende 2.8 omdat dat geen eenheid is. als je die diameter deelt door 2. komt daar de straal uit. en straal x straal x pi is de oppervlakte van een cirkel.

Dat is dus de oppervlakte van je lensopening bij die brandpunt afstand en 'getal'. de brandpunt afstand heeft dus invloed op de diameter van het glas van het objectief...

Zet daar een grotere fullframe beeldsensor achter en je bent helemaal in de aap gelogeerd wil je een macro opname maken met een lang macro objectief. Het kan wel, maar je scherptediepte blijft groter dan met een APS-C of doorgaans een compact camera.

Dat is mijn gedachte erachter a.d.h.v. m'n natuurkunde lessen ;-)

Comment

Ik gebruik een 100mm op FF, het gaat wel maar achteraf moet er vaak wel gecropt worden voor opnames van insecten omdat ge gewoon niet dicht genoeg kunt gaan. Het voordeel is zoals hierboven vermeld dat het geheel niet al te zwaar is en dat ge uit de losse hand macro's kunt nemen, iets wat ik met de 180mm Canon zonder IS niet direct moet proberen.

Dit is een crop. (met uw D600 hebt ge nog at extra MP op overschot om in te croppen)

Dit is een foto +- op ware grootte, veel dichterbij dan dit kan ik dus niet komen.

Om het goed te doen zou ik een langere lens en een statief aanraden, als ge lui van nature zijt (zoals ik) dan zou ik een kortere lens met IS kiezen
                  Last edited by lykmeraid; 30 september 2013, 17:14.
                  flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                    Ik gebruik een 100mm op FF, het gaat wel maar achteraf moet er vaak wel gecropt worden voor opnames van insecten omdat ge gewoon niet dicht genoeg kunt gaan. Het voordeel is zoals hierboven vermeld dat het geheel niet al te zwaar is en dat ge uit de losse hand macro's kunt nemen, iets wat ik met de 180mm Canon zonder IS niet direct moet proberen.

Dit is een crop. (met uw D600 hebt ge nog at extra MP op overschot om in te croppen)

Dit is een foto +- op ware grootte, veel dichterbij dan dit kan ik dus niet komen.

Om het goed te doen zou ik een langere lens en een statief aanraden, als ge lui van nature zijt (zoals ik) dan zou ik een kortere lens met IS kiezen
                    Dit zijn toch al behoorlijke resultaten vindt ik,maar ben toch ook meer geneigd richting 150mm te gaan ipv pakweg 100. Heb destijds al een zo goed als nieuwe 24-70 2.8 verkocht omdat ik 70mm veel te kort vondt op FF.(heb ik nu wel een beetje spijt van )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht

105-150 of 180 mm de vergroting blijf 1:1 De kortste instelstand is 31.2 cm bij de 105mm; 38cm bij de 150 mm en 47cm bij de 180 mm objectief. Je zult dus altijd bij een FF indien nodig moeten croppen ten opzichte van een cropcamera ongeacht welke van deze marco-objectieven je gebruikt. Gebruik je een teleconvector dan wordt bij de zelfde instelstanden de vergroting x 1,4 of 2.
                      Last edited by Eenbes; 1 oktober 2013, 10:09.

Comment

Ik leer alle dagen bij
                        flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
                          Dat de scherptediepte klein is komt door de grootte van de beeldsensor. Maar ook door het aantal millimeters van het objectief.
                          heel veel mensen denken dat f voor diafragma staat, maar dat staat voor brandpunt. Het is stiekem zelfs een formule... wanneer je bijv. 50mm deelt door 2.8 heb je de diameter bij f = 50mm met de nietszeggende 2.8 omdat dat geen eenheid is. als je die diameter deelt door 2. komt daar de straal uit. en straal x straal x pi is de oppervlakte van een cirkel.

Dat is dus de oppervlakte van je lensopening bij die brandpunt afstand en 'getal'. de brandpunt afstand heeft dus invloed op de diameter van het glas van het objectief...

Zet daar een grotere fullframe beeldsensor achter en je bent helemaal in de aap gelogeerd wil je een macro opname maken met een lang macro objectief. Het kan wel, maar je scherptediepte blijft groter dan met een APS-C of doorgaans een compact camera.

Dat is mijn gedachte erachter a.d.h.v. m'n natuurkunde lessen ;-)
                          Het hangt er maar vanaf hoeveel pixels die FF sensor te bieden heeft, bij de D800 bv. heb je in APS-C crop modus nog dik 15MP, méér dan voordien op D2X, D300, D200, en voldoende om relatief groot af te drukken.

Walter
                          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Het hangt er maar vanaf hoeveel pixels die FF sensor te bieden heeft, bij de D800 bv. heb je in APS-C crop modus nog dik 15MP, méér dan voordien op D2X, D300, D200, en voldoende om relatief groot af te drukken.
                            Dat klopt ook, maar dan gebruik maar een deel van de beeldsensor. En dat oppervlak van het gebruikte deel komt dan dus overeen met APS-C (DX).
                            De prijs van een D800 ligt wel een stuk hoger dan die van een DX toestel wat vergelijkbare of hogere resolutie in pixels schiet op DX formaat.

Comment

Ik ben ook aan het kijken voor een macro lens , ik bezit een Nikom D3200 camera en weet niet goed wat bugetaire en kwaliteit het beste zou zijn .
                              Demeulemeester André

Comment

Working...
                              X