Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
    Je kan met een groter diafragma wel een kleinere scherptediepte krijgen, maar dit compenseert onvoldoende de korte brandpuntsafstand. Je gaat uiteindelijk zelfs heel wat korter moeten komen. Bovendien ga je zwaar moeten croppen.
    ? Precies nog nooit gewerkt met een 35 1.4...
    Onderwerp isoleren gaat perfect, portret van hoofd tot teen en nog steeds een boterzachte wazige achtergrond.

Lykmeraid:
    De Sigma 35 1.4 is niet zeer groot, zeker niet als je de lenshood eraf doet, en is beter dan de Canon en Nikon variant (op elk vlak).
    Het is veruit mijn meest gebruikte reislens op de D800e.
    Bij reis- en straatfotografie heeft het weglaten van een strap een veel grotere invloed dan de grootte van je lens. Afplakken van alle merken en labels op je camera maakt je volledig onzichtbaar . Dan mag je zelfs met een Nikon 70-200 2.8 rondlopen, niemand kijkt naar je camera (ik zeg Nikon 70-200 omdat de witte canon en sony's best gebruikt met een zwarte lenscoat om niet op te vallen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
      Nu staat de om-d em1 natuurlijk om de hoek. En zo blijven we bezig.
      Idd, nog even afwachten of deze camera de moeite loont.
      De 1/8000 en iso 100 (iso 200 blijft natief) zijn alvast een welkome verbetering, alsook de fameuze VF4.
      Op sensorvlak is er nog weinig geweten.
      Hopelijk zijn sommige knoppen verbetert tegenover de EM5, want op deze laatste zijn er twee toetsen minder handig maar het went wel.
      Extra Grip bij de EM1 is ok maar maakt de camera wel weer groter en zwaarder. Gebruikers van de OM5 zullen de Grip van de EM1 zeker kunnen waarderen. Olympus komt hier duidelijk zijn gebruikers tegemoet omdat de tweedelige grip van de EM5 alleen gekocht werd voor de horizontale Grip (1e deel ) .. een vrij kostelijk accessoire dus.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        ? Precies nog nooit gewerkt met een 35 1.4...
        Onderwerp isoleren gaat perfect, portret van hoofd tot teen en nog steeds een boterzachte wazige achtergrond.
        Inderdaad, zoals je in mijn handtekening kan lezen heb ik die niet en ik heb ze ook nooit gehad.
        Dat gij dat opgemerkt hebt is wel heel knap ...

Maar ik heb wel een 50mm f1.4 en TC1.4 en daarmee heb ik best wel praktijk ervaring in het gebruik van grote diafragma's en verschillende brandpuntsafstanden bij het maken van portretten.
        Portretten zijn niet enkel opnames van kop tot teen en dat weet jij ook. Met een 35mm f1.4 moet je heel onaangenaam kort komen als je een close-up wil maken. Bij een vreemde kan je onmogelijk nog een ontspannen gelaat of houding vastleggen.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Misschien een update voor iedereen die toen heeft geholpen

Ik heb ondertussen de 6D aangeschaft en de sigma 35mm F/1.4
          Hiermee al een paar keer op stap geweest en ben echt heel blij met mijn aanschaf. In tegenstelling tot wat hierboven vermeld is vind ik het een fijne brandpuntsafstand om mensen in hun omgeving vast te leggen. Het is allemaal wel iets meer "in your face" dan een langere lens maar het is ook niet echt bedoeld als klassieke portretlens. Enfin, ik ben heel content en ik neem mijn gerief overal mee naartoe, ik schep veel plezier uit het maken van foto's dus meer moet het niet zijn.

Aangezien ik veel in Australië ga reizen ben ik nu aan het kijken voor een deftige set filters. Ik zou een 17-40 willen aanschaffen als volgende lens en heb al een (goedkoper) filterset voor deze maat.
          De circ/pol is wat mij betreft goed genoeg maar de ND-filter (3 stops) die er bij zit is wat mij betreft onvoldoende om het gewenste effect te bereiken dus ik ben nu mezelf aan het inlezen in de Hitechs, Lee's en Cokins van deze wereld aangezien ik toch een beetje voorbereid wil zijn om landschappen te kunnen vastleggen.
          flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

Veel plezier met de nieuwe spullen !
            En geniet vooral van de reis op zich, ook los van de foto's .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
              +1 klopt als een bus hierboven.

Wil er even nog bij vermelden dat het werken met een EVF in het begin ietwat wennen is, maar de voordelen laten zich snel zien, zo kun je bv gelijk eventuele belichtingscorrectie's zien in de zoeker, dus fotografren met tegenlicht wordt een fluitje van een cent, ook bij landschapsfotografie direct de invloed van corrigeren te zien in de zoeker, beetje plus, beetje min, erg handig !!
              Is die EVF ook goed in het donker (ik fotografeer nogal eens in donkere theaters)?

Ik overweeg om de nieuwe OM-D EM1 te kopen maar
              - de EVF schrikt me een beetje af
              - ik werk dikwijls met ISO 3200 en 6400 en de reden waarom ik na de OLY E3 (met spijt in het hart) overschakelde naar een ander merk was omdat de kwaliteit op hoge ISO gewoon erbarmelijk was
              - ik zou moeten testen of ik A2 Fine Art afdrukken kan maken van hoge kwaliteit (Ming Thein, waarschijnlijk kennen de meeste Olympus gebruikers hem wel, zei me dat hij van foto's genomen met de EM-5 op ISO 3200 al afdrukken maakte van 5x3 Ft - = 150 cm x 90 cm!!! en heel tevreden was, maar ik heb ze niet gezien)

Comment

Working...
              X