Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap op FF (#697451), lange lijst met twijfels.

Met één lens van super kwaliteit kan het ook: 6D + 24 - 105. Twee nadelen: Op 24mm opletten voor lensvertekening en ze is erg zwaar, juist hetgeen u wilt vermijden. Voordeel: met 1 lens kunt u veel.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

16-35, 24-105 en dan je 100 l macro. als het daar niet mee lukt..... goeie reis
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
        - 14-24/2.8 (met een 16-35 lukt het best ook wel)
        - een 50 mm (35 mm is eigenlijk idealer, maar ik vind f1.4 lenzen te zwaar)
        - 70-200/4 VR(portret)
        Zou voor FF ook mijn keuze zijn. Hiernaast zou ik nog een TC 1.4 meenemen.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Heb je een idee wat je meest gebruikte brandpuntsafstand is tot nu toe? Als je ff gaat zou ik eerst de beste lens daarvoor kiezen. Dan zorgen dat je nog iets wijder en langer kan gaan. Ook eens opletten hoe vaak je in donkere omgevingen bent en hoe je met scherptediepte omspringt.

Lenzen kiezen is iets dat niemand voor jou kan doen omdat het zoveel afhangt van hoe je zelf foto's maakt. Er zijn er die zweren bij een 35mm, er zijn er die een 50mm het einde vinden. Enkel jij weet wat je zelf het meeste gebruikt. De ene wil 1.4 om de dof te beperken, de andere om bij minder licht te kunnen werken. Enkel jij kan beslissen wat belangrijk is. Je kan best vragen of je die 35mm of een andere zou nemen, maar niet of je een 35 of een 50 moet nemen. Er zijn er hier die een lens voorstellen om portretten te maken, maar maak jij wel portreten op reis?

Zelf gebruik ik voor 80% een 35mm op reis en wil ik wel behoorlijk wat scherptediepte dus een 2.8 is genoeg. Portretten maak ik nooit en 50% is binnen met natuurlijk (en dus te weinig) licht. Maar of dat voor jou een probleem is weet jij alleen.

Comment

de raw files van de fuji bevatten toch een stuk meer info en de beelden hebben een andere look&feel dan die van de OM-D (heb ze beiden getest in echte situaties)
            zowel de OM-D als de Fuji zijn goed. De rest zijn persoonlijke voorkeuren en smaken
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Heb je een idee wat je meest gebruikte brandpuntsafstand is tot nu toe? Als je ff gaat zou ik eerst de beste lens daarvoor kiezen. Dan zorgen dat je nog iets wijder en langer kan gaan. Ook eens opletten hoe vaak je in donkere omgevingen bent en hoe je met scherptediepte omspringt.

Lenzen kiezen is iets dat niemand voor jou kan doen omdat het zoveel afhangt van hoe je zelf foto's maakt. Er zijn er die zweren bij een 35mm, er zijn er die een 50mm het einde vinden. Enkel jij weet wat je zelf het meeste gebruikt. De ene wil 1.4 om de dof te beperken, de andere om bij minder licht te kunnen werken. Enkel jij kan beslissen wat belangrijk is. Je kan best vragen of je die 35mm of een andere zou nemen, maar niet of je een 35 of een 50 moet nemen. Er zijn er hier die een lens voorstellen om portretten te maken, maar maak jij wel portreten op reis?

Zelf gebruik ik voor 80% een 35mm op reis en wil ik wel behoorlijk wat scherptediepte dus een 2.8 is genoeg. Portretten maak ik nooit en 50% is binnen met natuurlijk (en dus te weinig) licht. Maar of dat voor jou een probleem is weet jij alleen.
              Bedankt voor reactie. Ik maak inderdaad wel portretten op reis. Onderwerp isoleren vanop verdere brandpuntsafstand is de reden waarom ik de 35mm F/1.4 zou willen meenemen op reis maar de grootte, gewicht en prijs/lens houden mij tegen. Mensen reageren vaak onnatuurlijk wanneer er zo'n kanon op hen gericht staat en ik probeer voor mezelf nu de afweging te maken of ik niet beter af zou zijn met een Olympus OM-D.

Voorkeur is zoals ik heb gezegd 6D + 17-40 + 35mm F/1.4 + 70-200 F/4
              Samen is dat (ruw geschat 1600 + 600 + 900 + 1000)

Er is ook een zeer compleet lenzenpakket en voor hetzelfde geld als ik aan een FF body + 24-70 zou spenderen kan ik een (omgerekend) bereik van 16 - 600mm hebben in m4/3 in een veel handzamer formaat en nog een stuk in mijn broekzakken kunnen steken. Kleine gewicht en formaat zorgt er voor dat ik de camera mee zou kunnen nemen op momenten dat ik de zware DSLR thuis laat, en hoewel ik aan DOF inboet en low-light inboet is het voor de rest vrij compromisloos en probeer ik nu voor mezelf af te wegen of het prijsverschil te rechtvaardigen valt of niet

Het liefst van al zou ik gewoon eens zo'n olympus OM-D een dagje willen testen, kijken of het mij bevalt en wat voor resultaten ik er mee behaal en op basis daarvan dan mijn keuze maken.

Dus de titel van de thread stemt al niet meer helemaal overeen met waar mijn twijfels vandaag de dag liggen, sorry daarvoor
              flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Comment

ik heb een 5D mark 2 met een stuk of wat blenzen erbij, waaronder een 70-300L, perfecte lens, maar sinds ik een OM-D heb zit dit Canon spul al een gehele tijd in een tas om er maar niet uit te komen, de OM-D is zo fijn, licht, snel en goed om te gebruiken, met name met de primes van Olympus en Panasonic erbij haast een perfecte reiscombinatie, daarnaast een 45-200 en een 100-300 zoom erbij en ik kan elke situatie de baas, dit alles in een tasje waar normaal alleen de Canon plus 24-105 plus eventueel een extra lensje in past heb ik nu van (omgerekend naar FF) 24-600 mm !! inzitten.
                Dus kijk ook eens met een scheef of recht oog naar dit juweeltje.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Hoe gedraagt de om-d zich voor dat soort afstanden? Valt de kwaliteit van zo'n zoom mee in vgl met de Canon 100-300? Valt ie nog uit de losse hand te gebruiken?

Comment

Ik denk dat je geen slechte keuze maak met 17-40, 35/1.4 en 70-200f4.
                    Dergelijke combinatie is kwalitatief zeer hoogstaand, zeer allround en toch niet loodzwaar.

Ik heb het niet begrepen op all-round zooms; qua beeldkwaliteite schenken ze mij geen voldoening. Ook een standaardzoom tussen de 24 en 70 mm geeft doorgaans saaie reisbeelden. Groothoek (landschap, architectuur), telezoom (portret) en een 35mm prime is het beste dat je kan combineren.
                    Als ik mijn exifs bekijk van de laatste 5 jaar reizen dan komen deze brandpunten dan ook het meest voor.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

kwaliteit is mij 100% meegevallen, als ik hem (bv) vergelijk met een 100-400L van Canon dan doet de 100-300 van Panasonic daar niet voor onder, door de IBIS (is systeem van Olympus) erg goed uit de hand te gebruiken.
                      paar voorbeeldjes met een 100-300 plus OM-D uit de hand geschoten, JPEG vrijwel direct uit de camera :

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                        Bedankt voor reactie. Ik maak inderdaad wel portretten op reis. Onderwerp isoleren vanop verdere brandpuntsafstand is de reden waarom ik de 35mm F/1.4 zou willen meenemen op reis maar de grootte, gewicht en prijs/lens houden mij tegen. Mensen reageren vaak onnatuurlijk wanneer er zo'n kanon op hen gericht staat ...
                        Je kan met een groter diafragma wel een kleinere scherptediepte krijgen, maar dit compenseert onvoldoende de korte brandpuntsafstand. Je gaat uiteindelijk zelfs heel wat korter moeten komen. Bovendien ga je zwaar moeten croppen.

... en ik probeer voor mezelf nu de afweging te maken of ik niet beter af zou zijn met een Olympus OM-D.
                        Dan heb je wellicht nog meer kwaliteit met een 18-200. Maar uiteraard ook meer gewicht en minder tele.
                        Ik ben zeker niet tegen een goeie compact of een systeemcamera, maar wil je minder scherptediepte en beter beedkwaliteit of wil je minder gewicht/volume en meer draagbaarheid ?

... Dus de titel van de thread stemt al niet meer helemaal overeen met waar mijn twijfels vandaag de dag liggen, sorry daarvoor
                        Geen probleem, juist daarom heb je deze topic gelanceerd.

Ik wil je toch ook nog even laten overwegen om gewoon terug een instap crop-camera te kopen (al dan niet 2de hands). Hierbij de 100mm macro voor portretten en wat tele, en een groothoek prime (bvb Canon EF 24mm F2.8 IS USM - deze heeft ook beeldstabilisatie waardoor je nog sluitertijden tot 1/3 kan gebruiken bij uit de hand fotograferen).
                        Ben je onderweg niet tevreden, dan kan je proberen je camera in een winkel te verkopen (waar je dan een goeie compact aanschaft).
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Een crop camera met een 28mm f2.8 zal ongeveer hetzelfde beeld maken als een Olympus 17 f1.8. Maar is een pak zwaarder en groter, en niet weather sealed, geen IBIS en minder lichtsterk. Ik ben echt zwaar onder de indruk van het systeem en zou het elke dag van de week verkiezen over een crop camera

Ik had hiervoor een 7D met 17-55 en dat was ook niet bepaald een plezier om rond te dragen maar het ging wel, dus Ff zal ook wel lukken. Gewichtsverschil tussen crop en Ff is zo goed als nul dus ik zie geen reden om hier opnieuw voor te kiezen.
                          Last edited by lykmeraid; 27 augustus 2013, 08:23.

Comment

Zie geen enkele reden om nog voor een Crop DSLR te kiezen, buiten Sport kan je met een OMD alles.
                            Beeldkwaliteit is hoger dan gelijk welke Canon Crop Camera.
                            Accessoires en lenzenkeuze is heel omvangrijk.
                            Wat men ook bewere.. een kleinere camera is gewoon veel handiger en neem je veel gemakkelijker mee.
                            FF camera's hebben zeker nog hun nut, maar voor de meesten die graag creatief fotograferen volstaat M/43 ruimschoots en in vele gevallen zelfs beter.
                            De EVF is ook een super nuttig ding die b.v. zijn dienst bewijst bij manueel fotograferen.
                            Met de snelle primes is een beperkte DOF ook al geen probleem. (er zitten een paar zeer goede primes tussen die een zeer mooie Bokeh afleveren)
                            Mijn Canon FF camera die staat meer en meer stof op te nemen.. en zie nog zeldzaam redenen om hem boven te halen.
                            Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

+1 klopt als een bus hierboven.

Wil er even nog bij vermelden dat het werken met een EVF in het begin ietwat wennen is, maar de voordelen laten zich snel zien, zo kun je bv gelijk eventuele belichtingscorrectie's zien in de zoeker, dus fotografren met tegenlicht wordt een fluitje van een cent, ook bij landschapsfotografie direct de invloed van corrigeren te zien in de zoeker, beetje plus, beetje min, erg handig !!

Comment

Nu staat de om-d em1 natuurlijk om de hoek. En zo blijven we bezig.

Comment

Working...
                                X