Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR,of Nikon AF-D 24-85mm F/2.8-4.0 IF
Vaak mis ik bij de 17-55 net die extra mm voor een portret tussendoor en moet ik vaak wisselen naar de 80-200.
Ik ken dat gevoel, want ik had precies hetzelfde probleem toen ik nog een 80-200 had.
Zelf heb ik lang getwijfeld tussen de Nikon 18-105 VR en de Nikon 18-200 VRII. Het is uiteindelijk die 2de geworden, die ik nu heel vaak bij "familiale" gelegenheden (vooral buiten dan) gebruik. Binnen kom ik meestal met de 17-55 toe.
Ik twijfel ook al een tijdje tussen de Nikkor 24-85 AF-S 3.5-4.5 en de Nikkor 24-85 AF-D 2.8-4.0
Het is voor mij vooral van belang voor een familie shoot ergen op lokatie.
Vaak mis ik bij de 17-55 net die extra mm voor een portret tussendoor en moet ik vaak wisselen naar de 80-200.
Alleen weet ik nog steeds niet welke de beste keuze van die 2 zou zijn
ook het bokeh speelt wel een rol
Ik heb de 2.8-4.0 en heb de 3.5-4.5 ook geprobeerd. Voor portretten vond ik de 3.5-4.5 niet geschikt door de vervorming op 85mm, hoofden van personen werden te fel vervormd en de 2.8-4.0 heeft dat niet. Ik ben er voor de rest tevreden over! Fijn lensje, geringe vervorming, scherp, stevig gebouwd en de macro functie werkt prima. Ik kan er mee scherpstellen tot op 4cm van het onderwerp. Voor landschappen is ze wel niet breed genoeg op een DX camera.
@ KvP
Ik zou gezien het doel toch ook een 35-70 2.8 denken of aan een 1.8 85mm
Volledig mee eens !
Een goede zoom die over de volle range scherp en contratsrijk is heeft een zoomfactor van max 3X. Bij meer dan 3X zoom heb je al snel een verlies van contrast en scherpte.
Mvg
Spogy
Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.
Comment