Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen nikkon 85 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen nikkon 85 mm

Weet er iemand of er een groot kwaliteit verschil is tss de nikkor 85 mm 1.4 en de nikkor 85 mm 1.8 ?? ( de grotere opening van de 1.4 niet meegerekend)

als je bv de 2 lenzen allebei op difragma f 8 zet, is er dan een kwaliteitsverschil?

want de 1.4 kost meer dan het dubbele!

Re: lenzen nikkon 85 mm

Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
    Weet er iemand of er een groot kwaliteit verschil is tss de nikkor 85 mm 1.4 en de nikkor 85 mm 1.8 ?? ( de grotere opening van de 1.4 niet meegerekend)

als je bv de 2 lenzen allebei op difragma f 8 zet, is er dan een kwaliteitsverschil?

want de 1.4 kost meer dan het dubbele!
    er is al heel veel te lezen over deze lenzen, gebruik de zoekfunctie eens...

en ja er is een groot verschil, ik heb de 85mm 1.8 gehad, en ben later overgestapt naar de 85mm 1.4 en dit is heden één van m'n meest gebruikte lenzen... Hij is het dus dubbel waard voor mij.

Als je deze lenzen op F8 wilt gebruiken, koop dan een andere lens... zal veel goedkoper zijn... kitlenzen kunnen dit ook.
    Op 1.4 is de 85mm 1.4 erg goed...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De 1.8 is een superlens
      de 1.4 is een superlens maar groter, zwaarder, duurder en lichtsterker.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

maar verschillen ze veel in scherpte?

Comment

Heb al verschillende keren gelezen dat de f1.8 scherper zou zijn in de hoeken? maar dat de f1.4 dan weer een bokeh heeft?
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

om het verschil exact te weten kan je naar reviews en tests googlen. Ik heb de 85 f/1.8 getest toen ik hem net niet gekocht is. Ik zou die angstaanjagend scherp noemen, de f/1.4 lijkt me meer verontrustend scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
              maar verschillen ze veel in scherpte?
              de 85mm 1.4 laat je toe om foto's te maken die je met de 1.8 niet kan maken... full stop!
              op F8 zijn ze even scherp... maar dat is een kitlens ook...

Camera Nikon D700
              Exposure 0.002 sec (1/500)
              Aperture f/1.6
              Focal Length 85 mm
              ISO Speed 1600

Camera Nikon D700
              Exposure 0.017 sec (1/60)
              Aperture f/1.4
              Focal Length 85 mm
              ISO Speed 100

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                Als je deze lenzen op F8 wilt gebruiken, koop dan een andere lens... zal veel goedkoper zijn... kitlenzen kunnen dit ook.
                Ja kitlenzen hebben ook een f8 diafragma, maar het detail en de ruwe scherpte die ik zie bij mijn 85mm f1.8 (net zoals bij de 50mm) zie je toch niet terug bij de kitlenzen.

Mijn 85mm f1.8 is ook perfect scherp en CA vrij vanaf f2.2.
                Daaronder bij extreme contrast soms wat CA.

Zeer goedkoop te vinden tweedehands - zelf 190 betaald - en maakt een nieuwe 85mm f1.4 dan nóg een extra brug te ver naar mijn mening.

Dat Nikon maar snel met een AF-S versie komt.

Comment

[QUOTE=d_oracle;2762194]

Camera Nikon D700
                  Aperture f/1.6
                  Focal Length 85 mm
                  ISO Speed 1600

die bovenste zou je dus ook met de f/1.8 gemaakt kunnen hebben

Comment

[QUOTE=putor;2762225]

Camera Nikon D700
                    Aperture f/1.6
                    Focal Length 85 mm
                    ISO Speed 1600

die bovenste zou je dus ook met de f/1.8 gemaakt kunnen hebben
                    neen, want die kan geen f1.6

Comment

neen, want die kan geen f1.6
                      Alsof f1.6 & f1.8 - of zelf f1.4 - zodanig verschillen qua sluitertijden.... wel realistisch blijven.

Je foto zou er helemaal hetzelfde uitgezien hebben, alleen 1/400s ipv 1/500.
                      En als je per se 1/500s wou, kon je altijd je ISO klein heel klein beetje opschroeven.

Ja, de f1.4 haalt het van de f1.8 met een fractie betere bokeh, maar beweren dat foto's gemaakt met de f1.4, onmogelijk gemaakt kunnen worden met de f1.8... dan hebben we weer te maken met een bekend syndroom

Lichtsterke primes vergelijken met kitlenzen OK, maar lichtsterke primes, die quasi identiek zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Alsof f1.6 & f1.8 - of zelf f1.4 - zodanig verschillen qua sluitertijden.... wel realistisch blijven.

Je foto zou er helemaal hetzelfde uitgezien hebben, alleen 1/400s ipv 1/500.
                        En als je per se 1/500s wou, kon je altijd je ISO klein heel klein beetje opschroeven.

Ja, de f1.4 haalt het van de f1.8 met een fractie betere bokeh, maar beweren dat foto's gemaakt met de f1.4, onmogelijk gemaakt kunnen worden met de f1.8... dan hebben we weer te maken met een bekend syndroom

Lichtsterke primes vergelijken met kitlenzen OK, maar lichtsterke primes, die quasi identiek zijn?
                        denk dat quasi identieke lenzen niet het meer dan het dubbele in prijs verschillen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          wat je niet hebt... kan je niet vergelijken...

Comment

ik mis de absolute scherpte van men (nieuwe) 24-70 f 2.8 ED .(gebruikt op D3) Ik vind zelfs men oude 70-200 f2.8 scherper dan die nieuwe 24-70! Vandaar dat ik voor vaste lenzen wil gaan zoals de 85 mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              De 1.8 is een superlens
                              de 1.4 is een superlens maar groter, zwaarder, duurder en lichtsterker.
                              wat een onzin antwoord.
                              De fotos zijn gewoon veel mooier dankzij het geweldige bokeh van de 1.4.

Ik heb ook de 1.8 gehad, deze kan er echtniet aan tippen, ondankt dit ook een geweldige lens is.
                              de 85 1.4 is gewoon de beste lens die nikkor ooit maakte, daar ben ik vrij zeker van.
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
                              X