Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen nikkon 85 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lenzen nikkon 85 mm

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    toch wel hoor! het maakt het verschil tussen een geslaagde foto en een mislukte foto...

hier zie je een voorbeeldje van 800 ISO op 1/250, je kan duidelijk zien dat ik een snellere sluitertijd nodig had... dus 1600 ISO en 1/500 en f/1.6...
    ik werk met m'n 85mm meestal tussen 1.4 en 2.0 en vermits de 1.4 lens beter is op de gehele lijn... is dit voor mij z'n geld waard...
    Ik snap je niet, ik zie niets wat een f1.8 niét zou kunnen. Gewoon ISO iets omhoog (je zegt 1600 ISO, maar de foto is ISO 800), perfect haalbaar met de D700, en een 85mm f1.8.

Je toont echt de verkeerde plaatjes.. Ik wéét dat een 85mm f1.4 in specifieke gevallen betere resultaten kan geven, maar de voorbeelden die jij toont, foto's met bewegingsonscherpte en doodgewone achtergronden, zijn die alvast niet.

Had je nu een schitterend portret getoond met een compleet geïsoleerd model en creamy bokeh, dan was het een compleet ander verhaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht

Had je nu een schitterend portret getoond met een compleet geïsoleerd model en creamy bokeh, dan was het een compleet ander verhaal.
      je bedoeld zoiets?

1.

2.

3.
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik snap je niet, ik zie niets wat een f1.8 niét zou kunnen. Gewoon ISO iets omhoog (je zegt 1600 ISO, maar de foto is ISO 800), perfect haalbaar met de D700, en een 85mm f1.8.

Je toont echt de verkeerde plaatjes.. Ik wéét dat een 85mm f1.4 in specifieke gevallen betere resultaten kan geven, maar de voorbeelden die jij toont, foto's met bewegingsonscherpte en doodgewone achtergronden, zijn die alvast niet.

Ik zie dat je in alle topics waar je verschijnt het laatste woord moet hebben ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
          Ik zie dat je in alle topics waar je verschijnt het laatste woord moet hebben ...
          Dat is iedereen zijn goed recht
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
            En iedereen ziet dat je mij achtervolgt in elk topic. Ieder zijn bezigheid zeker?

@KvP & pics
            That's what I'm talking about

Zo komt die f1.4 tot zijn volledige recht, inderdaad.
            Eindelijk

Comment

En iedereen ziet dat je mij achtervolgt in elk topic. Ieder zijn bezigheid zeker?

@KvP & pics
              That's what I'm talking about

Zo komt die f1.4 tot zijn volledige recht, inderdaad.
              Eindelijk
              Toch weer het laatste woord he, haha, geintje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                Toch weer het laatste woord he, haha, geintje
                Het laatste woord? Ik?

Comment

@KvP

kan je van die drie (mooie) foto's de belangrijkste gegevens geven aub?

mvg Jozef
                  D800 en een goed glasservies

Comment

De info zit nog in de foto (exif)

Dit kan je lezen met een programma zoals opanda exif viewer

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    @KvP

kan je van die drie (mooie) foto's de belangrijkste gegevens geven aub?

mvg Jozef
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                      De info zit nog in de foto (exif)

Dit kan je lezen met een programma zoals opanda exif viewer
                      klopt.

maar bij deze: F1.8, 1/80 tot 1/125 sec, iso 200 tot 400, en 85mm spreekt voor zich

Comment

@KvP

Bedankt voor de snelle reactie en ik zal eens kijken naar dat programmaatje van PVA.

grtjs Jozef
                        D800 en een goed glasservies

Comment

Maar als je àlleen foto's wil nemen op f1.4, tja dan is de 85mm f1.4 jouw weapon of choice vaneigens. Maar dat was niet de vraag van de TS.
                          Ik had het eigenlijk over die foto's op f/2.8, waarbij de 85 1.8 de puntlichtbronnen nogal hoekig aftekende en de 1.4 mooi rondjes gaf. Zo'n hoekige bokeh-rondjes vind ik nogal een turnoff. Als ik ooit het budget voor handen heb, koop ik zo'n 1.4 enkel en alleen om de kwaliteit van de bokeh. Dan tegenlicht foto's maken van vlinders/libellen of bloemen in het bedauwde gras
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Dan tegenlicht foto's maken van vlinders/libellen of bloemen in het bedauwde gras
                            ...en daar zijn nu toevallige geen kleine straat- kerst -of neonlichtjes hé.

Zoals ik al zei, veel hangt af van de achtergrond zelf, dan pas de lens. Een warrige achtergrond met grote contrasten, gaat op beide lenzen slechte bokeh geven. Omgekeerd ook.

Vandaag ook weer m'n 85mm gebruikt, trouwreportage. Schaduwrijke diepe, rechte dreef met zon door bladerdek en koppel pal in het midden. Achtergrond is roomzoet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                              je bedoeld zoiets?

1.

2.

3.
                              Deze 85 1.4 lens heeft ook iets weg van bokeh van de 50 1.2 die ik heb.

De 85 1.4 heb ik zelf niet, wel de 1.8 versie
                              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

...en daar zijn nu toevallige geen kleine straat- kerst -of neonlichtjes hé.
                                Juist wel: dauwdruppels op gras in tegenlicht gedragen zich ook als puntlichtbronnen en geven aanleiding tot hetzelfde effect.

(voorbeelden met sigma 180mm macro gemaakt, doet het vrij goed qua bokeh)

Als je dan allemaal veelhoekjes gaat zien ipv rondjes dan verstoort dat heel het beeld (imho). Het is maar waar je belang aan hecht hé. Ik wil zeker niet beweren dat de 85 1.8 een slechte lens is (prijs/kwaliteit lijkt ze moeilijk te overtreffen) maar ik vind die veelhoekjes echt een afknapper.
                                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                                X