Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen nikkon 85 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lenzen nikkon 85 mm

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Het is wel de eerste keer dat ik lees dat een lensfout als een voordeel of als pro-argument wordt gebruikt.

Ik zie mezelf als roepen: de CA onder de f2.2 is deel van de magie van de f1.8

Als alle rede en ratio wég is, is het geen discussie meer.
    Het is verleidelijk enkel scherpte als maatstaf te nemen voor de kwaliteit van een objectief, maar er zijn nog andere optische eigenschappen die mee tellen, en hier is dat een vloeiende achtergrond werking. Zoals ik in de vorige post al zei, ben ik benieuwd wat de modernste ontwerp/productie technieken gaat opleveren in die nieuwe AFS 85mm f/1.4G N. De huidige AF 85mm f/1.4D stamt immers nog uit het analoge tijdperk

CA is overigens geen magie, maar simpelweg storend, en gelukkig ook grotendeels verwijderbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      CA is overigens geen magie, maar simpelweg storend, en gelukkig ook grotendeels verwijderbaar
      Wat niet kan gezegd worden van softe hoeken

Nuja ik hoop voor jou dat de nieuwe 85mm f1.4 ook geen scherpe hoeken biedt. Zou de lens toch veel minder performant maken niewaar, de magie zou weg zijn. Dikke ontgoocheling voor iedereen die wacht op de lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        hola daar wist ik het bestaan niet van. oren zijn gespitst. 24mm kan ik wel smaken op DX en dan f/1.4

prijs is toch bijna 5x meer dan de 2.8 da's +/- 500€/stop
        Minder compromissen beteken natuurlijk veel hogere prijzen

Dit objectief is voornamelijk interessant op FF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          hola daar wist ik het bestaan niet van. oren zijn gespitst. 24mm kan ik wel smaken op DX en dan f/1.4

prijs is toch bijna 5x meer dan de 2.8 da's +/- 500€/stop
          Er zitten maar 2 stops tussen 1.4 en 2.8... dus da's eerder 750€ per stop :s

Comment

Wat niet kan gezegd worden van softe hoeken

Nuja ik hoop voor jou dat de nieuwe 85mm f1.4 ook geen scherpe hoeken biedt. Zou de lens toch veel minder performant maken niewaar, de magie zou weg zijn. Dikke ontgoocheling voor iedereen die wacht op de lens.
            Exact

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Die 85L is idd een van de (weinige) Canonlenzen die ik nog graag zou hebben, maar dat vind ik toch wat duur
              Ik dacht trouwens dat die ook zo'n focusshift heeft, maar zolang je ze niet te ver sluit zal dat idd geen groot probleem zijn.
              Overigens kunnen lensfouten idd een 'gewilde feature' zijn, bvb swirly bokeh van een Helios 85 1.5 ofzo, die lenzen zijn nog redelijk duur, deels door het specifieke effect/gevoel dat ze geven.
              I.v.m. die focus shift kan je als de situatie het toelaat manueel Live View focus gebruiken op het gewenste diafragma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                ik mis de absolute scherpte van men (nieuwe) 24-70 f 2.8 ED .(gebruikt op D3) Ik vind zelfs men oude 70-200 f2.8 scherper dan die nieuwe 24-70! Vandaar dat ik voor vaste lenzen wil gaan zoals de 85 mm.
                dan zou ik met jou exemplaar eens naar de dealer stappen...24-70 is razendscherp...

Comment

maar wat bij mij toch opvalt in onderstaande test dat de 1.4 gewoon scherper is ( zie lemen beeldje) , dat die onscherpte bij de 1.4 mooier is dan bij de andere is voor mij minder van belang, het is bij mij om de algemene scherpte te doen.

Misschien best nog eens de feiten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
                    dan zou ik met jou exemplaar eens naar de dealer stappen...24-70 is razendscherp...
                    heb tocn nog al gehoort van iemand dat hij de 24-70 niet echt scherp vind..
                    en juist nog iemand mij gemaild dat hij ook teleurgesteld is in deze lens. Ik weet het niet , soms doet die raar vind ik , met men andere lens 80-200 f2.8 zijn die beelden precies frisser

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pict Image Bekijk bericht
                      Iemand ervaring met de combinatie Nikon 300D en de 85mm 1.8?
                      Voor mij is de 85mm 1.8 persoonlijke de beste (portret)lens die ik me wensen kon, heb natuurlijk die 85mm 1.4 nog niet kunnen testen... Mocht je twijfelen: zeker doen die 85mm 1.8, is z'n geld meer dan waard!

Hieronder enkele voorbeeldjes van Nikon 300D in combo met 85mm op f1.8:

f1.8, 1/2.500, ISO-200

f1.8, 1/1.600, ISO-200

f1.8, 1/2.000, ISO-200

Groeten,
                      Tom

Comment

Mooie plaatjes.

Ik neem aan dat dat een D300 is ipv een 300D?

Heb je geen last dat je té ver achteruit moet stappen?
                        Ik heb dat gevoel nu al met een 50mm op een DX camera.

Comment

Het eerste lek is een feit.

Op Nikonrumours is een scan verschenen van een Duits magazine waarin AFS 85 f/1.4G N aangekondigd wordt samen met D3100, AFS VR 24-120 f/4G N, AFS VR 28-300 f/3.5-5.6G N en AFS VR 55-300 f/4.5-5.6 DX

Continuation from my previous post – this is the new Nikon D3100 scanned from the German magazine ”Foto Digital” (click on image for larger view): and the four new lenses (click for larger view): I have a scan of the whole article and I am going through all the details now (it’s in German). No […]

Comment

...1200 euro voor een 24-120mm f4 zoom? Zal dan best wel perfect mogen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                              heb tocn nog al gehoort van iemand dat hij de 24-70 niet echt scherp vind..
                              en juist nog iemand mij gemaild dat hij ook teleurgesteld is in deze lens. Ik weet het niet , soms doet die raar vind ik , met men andere lens 80-200 f2.8 zijn die beelden precies frisser
                              dan zou ik ze echt toch even laten nakijken...

Comment

...1200 euro voor een 24-120mm f4 zoom? Zal dan best wel perfect mogen zijn.
                                <ironie> maar het is een N he dus denk ik dat er nog wel wat bij mag.</ironie>

in ieder geval gaat het weer leuk worden op de tweedehands markt als iedereen ineens N glas wil
                                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                                X