Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen nikkon 85 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lenzen nikkon 85 mm

Toevallig misschien, maar photozone heeft net een review gedaan van de 85mm f/1.4 op de D3X...

http://www.photozone.de/nikon_ff/538-nikkorafd8514ff

Comment

Iemand ervaring met de combinatie Nikon 300D en de 85mm 1.8?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Toevallig misschien, maar photozone heeft net een review gedaan van de 85mm f/1.4 op de D3X...

http://www.photozone.de/nikon_ff/538-nikkorafd8514ff
        De mindere hoeken van de f1.4 in vgl met de f1.8. is inderdaad een puntje dat nog niet gevallen was. Is natuurlijk geen groot drama, aangezien je op f1.4 zelden scherpstelt op een uiterste hoek

En de samples tonen dat de f1.4 evengoed warrige achtergronden kan tonen, onder minder ideale omstandigheden.
        Last edited by caleido; 11 augustus 2010, 01:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          De mindere hoeken van de f1.4 in vgl met de f1.8. is inderdaad een puntje dat nog niet gevallen was. Is natuurlijk geen groot drama, aangezien je op f1.4 zelden scherpstelt op een uiterste hoek

En de samples tonen dat de f1.4 evengoed warrige achtergronden kan tonen, onder minder ideale omstandigheden.
          Die onscherpe hoeken zijn een deel van de "magie". Eens benieuwd wat de nieuwe gaat geven binnen een paar maanden.

Comment

Die onscherpe hoeken zijn een deel van de "magie".
            Vreemd dat ik die zin nog nooit gelezen heb in een review van bijvoorbeeld een mattige Sigma lens met softe hoeken.
            En toch wel doodjammer voor de f1.8 versie dan, die het moet stellen met scherpe hoeken. Komt dat tegen..

Ik veronderstel dat het sarcastisch bedoeld is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Vreemd dat ik die zin nog nooit gelezen heb in een review van bijvoorbeeld een mattige Sigma lens met softe hoeken.
              En toch wel doodjammer voor de f1.8 versie dan, die het moet stellen met scherpe hoeken. Komt dat tegen..

Ik veronderstel dat het sarcastisch bedoeld is
              Niet echt.

Nikon zal wel weten welke offers moeten gebracht worden om zo'n lichtsterke prime zo'n boterzachte achtergrond mee te geven zeker. Dat maakt ze inderdaad minder veelzijdig naar andere toepassingen toe. Maar deze AF 85mm f/1.4D is geen uitzondering. Zowel de CZ 85mm f/1.4 en de Canon EF 85mm f/1.2L hebben op volle opening onscherpe hoeken, al scoren die wel iets beter.

Zijn de fabrikanten in staat zo'n lichtsterke prime met scherpe hoeken te bouwen? Waarschijnlijk wel, maar dan zal mogelijk het gewicht verdubbelen en de prijs 3X hoger liggen Afwachten dus wat die AFS 85mm f/1.4G gaat brengen...

Dus als jij tevreden bent met de scherpe hoeken van de AF 85mm f/1.8D is dat voor mij opperbest

Comment

Zijn de fabrikanten in staat zo'n lichtsterke prime met scherpe hoeken te bouwen? Waarschijnlijk wel, maar dan zal mogelijk het gewicht verdubbelen en de prijs 3X hoger liggen
                Of ook mogelijk niet Deze review is op APS-C maar toch significant als je de verhoudingen van hoekscherpte/centrumscherpte en op die manier vergelijkt met de APS-C review van de Nikon 85

Comment

Het verschil tussen de 85f1.4 en de f1.8 is één van de langste en meest bediscussieerde topics op het internet. Je moet gewoon maar eens googlen; volop voor- en tegenstanders. Een sluitend antwoord zal je nergens vinden.
                  Beide lenzen zijn gewoon uitstekend en hebben hun verdiensten; het verschil zit hem vooral in hetgene waarvoor de fotograaf de lens gebruikt. Wie 100% portretten neemt zal allicht voor de f1.4 kiezen, wie kiest voor all-round gebruik zal meer dan tevreden zijn met de f1.8.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Het verschil tussen de 85f1.4 en de f1.8 is één van de langste en meest bediscussieerde topics op het internet. Je moet gewoon maar eens googlen; volop voor- en tegenstanders. Een sluitend antwoord zal je nergens vinden.
                    Beide lenzen zijn gewoon uitstekend en hebben hun verdiensten; het verschil zit hem vooral in hetgene waarvoor de fotograaf de lens gebruikt. Wie 100% portretten neemt zal allicht voor de f1.4 kiezen, wie kiest voor all-round gebruik zal meer dan tevreden zijn met de f1.8.
                    Perfecte conclusie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                      Of ook mogelijk niet Deze review is op APS-C maar toch significant als je de verhoudingen van hoekscherpte/centrumscherpte en op die manier vergelijkt met de APS-C review van de Nikon 85

http://www.photozone.de/sony-alpha-a...zeiss_za_85_14
                      Het kan ook nog heel wat goedkoper (maar den wel MF), ook op FF:

Die lens heeft in het centrum blijkbaar wel wat minder resolutie (kan ook aan de sensor liggen, 24 Mp Nikon - 21 Mp Canon, http://www.photozone.de/nikon_ff/538...8514ff?start=1), maar toch al veel betere hoeken. Ze heeft wsl wel nog iets meer LoCA, maar ook een heel zacht bokeh, en dat voor <€250

Wat me opvalt is de grote focusshift van de Nikkor, dat moet toch zelfs in de praktijk problemen geven?
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Het verschil tussen de 85f1.4 en de f1.8 is één van de langste en meest bediscussieerde topics op het internet.
                        Het is wel de eerste keer dat ik lees dat een lensfout als een voordeel of als pro-argument wordt gebruikt.

Ik zie mezelf als roepen: de CA onder de f2.2 is deel van de magie van de f1.8

Als alle rede en ratio wég is, is het geen discussie meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Het kan ook nog heel wat goedkoper (maar den wel MF), ook op FF:

Die lens heeft in het centrum blijkbaar wel wat minder resolutie (kan ook aan de sensor liggen, 24 Mp Nikon - 21 Mp Canon, http://www.photozone.de/nikon_ff/538...8514ff?start=1), maar toch al veel betere hoeken. Ze heeft wsl wel nog iets meer LoCA, maar ook een heel zacht bokeh, en dat voor <€250

Wat me opvalt is de grote focusshift van de Nikkor, dat moet toch zelfs in de praktijk problemen geven?
                          Die focus shift is voor zover ik weet geen probleem. Ik werk sowieso veel in de f/1.4 tot f/2 range. Voor ander werk gebruik ik meestal de 70-200mm

Het verschil tussen de D3X en 5D2 is ongeveer 400LW/PH Vergelijk die Samyang eens met de geweldige Canon 85/1.2L op dezelfde 21MP, en dan zie je toch nog een aardig verschil in centrum scherpte. Maar toegegeven, voor 250 Euro heb je een heel aantrekkelijke manuele lens.

In dit hele verhaal blijf ik toch benieuwd naar de prestaties van de nieuwe Nikon die op punt staat aangekondigd te worden. Met de AFS 24mm f/1.4G N hebben ze alvast bewezen dat ze een heel knap resultaat kunnen neerzetten Sigma kan overigens (hopelijk) nog voor verrassingen zorgen met hun nieuwe 85mm f/1.4 HSM

Comment

Met de AFS 24mm f/1.4G N
                            hola daar wist ik het bestaan niet van. oren zijn gespitst. 24mm kan ik wel smaken op DX en dan f/1.4

prijs is toch bijna 5x meer dan de 2.8 da's +/- 500€/stop
                            Last edited by putor; 11 augustus 2010, 16:48.
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              hola daar wist ik het bestaan niet van. oren zijn gespitst. 24mm kan ik wel smaken op DX en dan f/1.4

ik zal waarschijnlijk beter niet naar de prijs informeren.
                              Het is een koopje 2099Euro

http://www.kamera-express.nl/Product...0&c1=456&pc=47
                              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Die 85L is idd een van de (weinige) Canonlenzen die ik nog graag zou hebben, maar dat vind ik toch wat duur
                                Ik dacht trouwens dat die ook zo'n focusshift heeft, maar zolang je ze niet te ver sluit zal dat idd geen groot probleem zijn.
                                Overigens kunnen lensfouten idd een 'gewilde feature' zijn, bvb swirly bokeh van een Helios 85 1.5 ofzo, die lenzen zijn nog redelijk duur, deels door het specifieke effect/gevoel dat ze geven.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                                X