Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen nikkon 85 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lenzen nikkon 85 mm

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    wat je niet hebt... kan je niet vergelijken...
    Meen je dat nu echt, die reactie?

Ik hoef toch die lens niet te hebben om te weten dat f1.6 en 1/500 gelijk is aan f1.8 en 1/400 en dat de foto in kwestie - een doorsnee sportfoto met een achtergrond op grote afstand - juist hetzelfde zal zijn?

De link tussen sluitertijden, diafragma's en ISO waarden is op elke camera of lens gelijk, dus ook met een 85mm f1.8 of een 85mm f1.4.

Echt spijtig dat er nooit normaal over materiaal kan gepraat worden, zonder dat er iemand zijn eigen materiaal begint te verdedigen ver voorbij rede en verstand.

Misschien best nog eens de feiten?

Enige verschil zijn de pixelpeeping scherpte vollopen en de vorm van de achtergrond lichten - is dat de 1000 euro extra waard? Dat beslis je zelf. De lens is alvast niet 1000 euro beter.
    Alhoewel mijn exemplaar scherper is dan die hier gebruikt in de test.
    Last edited by caleido; 4 augustus 2010, 23:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
      wat een onzin antwoord.
      is er dan een van de dingen die ik zei die je kan ontkennen? ik heb ze pas naast elkaar zien staan.

ik heb over de beide tests en reviews bekeken. Gebruikerservaringen en studiotests. Daaruit blijkt dat de f/1.8 een superlens is en de f/1.4 ook, maar dan eentje met een stopje lichtsterkte meer dat in bepaalde gevallen het verschil maakt tussen een scherpe foto kunnen maken of niet en er is natuurlijk de wondermooie bokeh van de f/1.4.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        toch wel...

't is een beetje zoals de smaak van wijn... je kan boeken erover lezen, mensen bevragen, reviews consulteren...

maar de echte kennis over de wijn is er pas als je ze ZELF proeft...

De 85mm 1.4 is er ééntje dat je moet proeven... en die je niet meer los laat...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Mooier kan ik het niet omschrijven, dit is gewoon een feit
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Het wondermooie BOKEH alleen maakt de 1.4 zijn geld meer dan waard
            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
              Het wondermooie BOKEH alleen maakt de 1.4 zijn geld meer dan waard
              verschillen de bokeh van de 1.4 en 1.8 van elkaar als je beide toeknijpt tot 2.8 ?

Comment

Wacht nog even tot de nieuwe AFS 85mm f/1.4 wordt aangekondigd...dan kan er weer een heftige discussie ontstaan oud vs nieuw

Comment

Ik hoef toch die lens niet te hebben om te weten dat f1.6 en 1/500 gelijk is aan f1.8 en 1/400 en dat de foto in kwestie - een doorsnee sportfoto met een achtergrond op grote afstand - juist hetzelfde zal zijn?
                  Kan zijn dat ik mis ben, maar komt f1.6 - 1/500 niet eerder overeen met f1.8 - 1/333?

Bovendien heb je met de 1.8 lens dan het max uit uw lens gehaald, inclusief het maximum aantal lensfouten. Terwijl die 1.6 toch nog 1/3de dichtgestopt is... Toegegeven, héél veel is dat niet :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Wacht nog even tot de nieuwe AFS 85mm f/1.4 wordt aangekondigd...dan kan er weer een heftige discussie ontstaan oud vs nieuw
                    ah ja en of de AF-S sneller is of niet

Comment

toch wel...

't is een beetje zoals de smaak van wijn... je kan boeken erover lezen, mensen bevragen, reviews consulteren...

maar de echte kennis over de wijn is er pas als je ze ZELF proeft...

Dat is emotie en zelfbevestiging en romantiseren, geen objectieve vaststelling.

De 1.8 en 1.4 zijn niet dag en nacht. Ik heb het nog eens getoond met de link, zo zijn er nog veel te vinden, maar dit wordt natuurlijk handig genegeerd

Gewoon nuchter en eerlijk neertypen dat de lens inderdaad niet spectaculair veel verschilt met zijn broer - of bijvoorbeeld veel meer last heeft van flare - is niet aan iedereen weggelegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                        Kan zijn dat ik mis ben, maar komt f1.6 - 1/500 niet eerder overeen met f1.8 - 1/333?
                        Maar de bokeh (DOF) gaat toch wel anders zijn, niet?
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

De 1.8 en 1.4 zijn niet dag en nacht. Ik heb het nog eens getoond met de link, zo zijn er nog veel te vinden, maar dit wordt natuurlijk handig genegeerd
                          Goh, ik vind het verschil in die laatste 2 foto's toch wel vrij dramatisch. Puur subjectieve mening uiteraard, maar ik denk dat de impact van dergelijke "mooie" onscherpte niet onderschat mag worden.

Of het zo'n prijsverschil waard is, dat is ook voor iedereen anders.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Misschien best nog eens de feiten?
                            interessante test... hier uit blijkt dat de 1.4 alvast ruim beter (subjectieve perceptie) is als de 1.8 wanneer getest wordt binnen het gebied waar de 1.8 dat ook kan...

maar daarenboven kan de 1.4 nog een stuk verder... 1.6, 1.4... met de navenante mooie beelden dat dat oplevert...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Goh, ik vind het verschil in die laatste 2 foto's toch wel vrij dramatisch. Puur subjectieve mening uiteraard, maar ik denk dat de impact van dergelijke "mooie" onscherpte niet onderschat mag worden.
                              Maar in de praktijk loop je niet constant op f1.4 foto's te nemen, ook niet op f1.8, dat is onrealistisch wegens de geringe scherptediepte. En al helemaal als je bijvoorbeeld foto's neemt van een basketballwedstrijd. De achtergronden zijn zodanig afleidend en warrig, dat geen enkele lens daar een mooi romige bokeh van kan maken, laat staan een duidelijk zichtbaar verschil gaat geven tussen f1.4-f1.6-f1.8, waarbij de f1.8 foto "voor de vuilbak is".
                              Tenzij je óp het court gaat staan natuurlijk, voor een close-up portret van schouder-hoofd.

Dat was beetje mijn punt ook, in 3/4 van de gevallen en bij normaal gebruik merk je geen enkel verschil. En in die gevallen dat je echt vollopen moet werken, is het resultaat veel meer afhankelijk van andere factoren dan de bokeh die de lens kan, kán geven.

Maar als je ŕlleen foto's wil nemen op f1.4, tja dan is de 85mm f1.4 jouw weapon of choice vaneigens. Maar dat was niet de vraag van de TS.

Comment

Maar in de praktijk loop je niet constant op f1.4 foto's te nemen, ook niet op f1.8, dat is onrealistisch wegens de geringe scherptediepte. En al helemaal als je bijvoorbeeld foto's neemt van een basketballwedstrijd. De achtergronden zijn zodanig afleidend en warrig, dat geen enkele lens daar een mooi romige bokeh van kan maken, laat staan een duidelijk zichtbaar verschil gaat geven tussen f1.4-f1.6-f1.8, waarbij de f1.8 foto "voor de vuilbak is".
                                toch wel hoor! het maakt het verschil tussen een geslaagde foto en een mislukte foto...

hier zie je een voorbeeldje van 800 ISO op 1/250, je kan duidelijk zien dat ik een snellere sluitertijd nodig had... dus 1600 ISO en 1/500 en f/1.6...
                                ik werk met m'n 85mm meestal tussen 1.4 en 2.0 en vermits de 1.4 lens beter is op de gehele lijn... is dit voor mij z'n geld waard...

zoals ik het al eerder zei: "the proof of the pudding is in the eating"

Camera Nikon D700
                                Exposure 0.004 sec (1/250)
                                Aperture f/1.6
                                Focal Length 85 mm
                                ISO Speed 800

Comment

Working...
                                X