Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
oke, ik heb dus net foto's genomen in het daglicht, alle foto's zijn genomen in de AV stand op correcte belichting op ISO 100. Gefotografeerd als RAW en omgezet naar JPEG in Photoshop.
lijkt mij ook niet zo slecht hoor. Ziet er mij perfect bruikbaar uit vanaf f5.6. Ik denk ook niet dat je van een 350D nog veel meer scherpte kan verwachten
lijkt mij ook niet zo slecht hoor. Ziet er mij perfect bruikbaar uit vanaf f5.6. Ik denk ook niet dat je van een 350D nog veel meer scherpte kan verwachten
Amai, als je dat vergelijkt met het resultaat dat ik met m'n peleng kreeg op m'n 350D dan ben ik toch blij dat ik voor de peleng gekozen heb...
Zeker in het midden was die vele vele scherper.
Het kan ook aan de afstand liggen natuurlijk tussen jou en je onderwerp.
Zou het mogelijk zijn ook nog eens een foto te maken van iets dat wat dichter is?
Grt
Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4
Ja, ik blijf er toch bij dat er iets niet klopt. Zeker als ik vergelijk met andere foto's van een Falcon lens. Van kortbij werkt de lens gewoon ook niet.
Ik weet het niet goed, het lijkt alleszins beter dan die foto's die je eerst poste. Maar toch vind ik ze nog vrij soft...
Mss dat Matthias hier beter kan over oordelen, die heeft dacht ik zowel een peleng en een falcon gehad.
Kan je de lens eventueel nog ruilen?
Grtz
Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4
Op de website staat dat er een full money refund is, als je om een reden niet tevreden bent.
Geld hoef ik niet trg, maar ik zou wel graag willen wisselen opzich. Misschien nog even wachten op het woord van Matthias...
Als ik dan vergelijk van foto's die op Flickr staan begin ik toch echt te twijfelen aan mijn lens:
Volgens mij zit je focus gewoon nog niet helemaal goed, de muur is al scherper dan dat doosje, als je camera dat heeft probeer eens scherp te stellen met 10x liveview!
Akkoord, je hebt een grote dof bij zo'n lens, maar toch zal de scherpte beter zijn als je de focus krijgt waar ze hoort.
Met een moderne zoeker zonder speciaal matglas kun je kritisch manueel focussen vergeten, dat blijft gissen (en missen)..
Dat zijn maar streepjes, geen idee hoe correct die zijn, ik zou er in ieder geval zeker niet op vertrouwen..
Je moet trouwens tot aan de sensor meten normaal gezien, maar als je van de voorkant van de lens hebt gemeten zou de focus normaal voor het object hebben moeten liggen.
Probeer nu maar eens met liveview, of als je dat niet hebt met kleine stapjes verstellen en telkens een foto maken
Dat zijn maar streepjes, geen idee hoe correct die zijn, ik zou er in ieder geval zeker niet op vertrouwen..
Je moet trouwens tot aan de sensor meten normaal gezien, maar als je van de voorkant van de lens hebt gemeten zou de focus normaal voor het object hebben moeten liggen.
Probeer nu maar eens met liveview, of als je dat niet hebt met kleine stapjes verstellen en telkens een foto maken
ik heb hetzelfde gedacht
De muur ziet mij er meer dan scherp genoeg uit, zelfs in de hoeken op f8 is de muur echt nog lekker scherp. Mijn Peleng doet het hier helemaal niet beter.
Wat ik wel raar vind is de foto op 1,5m. Daar is de scherpte al heel ver te zoeken. Scherpstellen met mijn Peleng (heb nooit een Falcon gehad maar denk wel om te wisselen aangezien de Falcon geen zwarte hoeken geeft op crop) doe ik ook altijd met LiveView want afgaan op de afstandsschaal alleen is niet altijd correct (met achteraf grote frustratie tot gevolg als de foto's op pc komen te staan)
als je hem op f8 en 1,5m niet beter gefocust krijgt dan de vorige foto, dan is er echt wel iets mis mee volgens mij en dan zou ik hem ook terugbrengen en vragen voor een ander exemplaar
De focus stond op 30cm en het object zelf was ook letterlijk 30 cm verwijdert, had namelijk gemeten. :P
als je makkelijk in Gent geraakt, kom gerust eens af met je toestel en lens en we maken eens een vergelijking met mijn Peleng en jouw Falcon op mijn body en omgekeerd...
als ik zo eens wat rondlees online dan vind ik veel mensen die de Falcon ook vlijmscherp vinden, wat ik niet meteen terugzie in jouw foto's.
Ik zou zelf naar de Falcon ovestappen omdat je door de vignettering van de Peleng toch wel een hele hoop van je beeld verliest als je moet croppen. Zelfs bij het filmen staan de hoeken er nog op, wat ook wel storend is : http://www.youtube.com/watch?v=btJu9eSbq-k
Ok, ik ga dadelijk dan mijn lens eens testen, heb je misschien nog tips om wat ik moet doen om de scherpte te kunnen meten? Van wat ik bijvoorbeeld foto's kan nemen etc..
Mijn 350D beschikt helaas niet over Liveview, wil graag een 50D kopen, maar dat is nog een tijdje verwijdert.
Volgens mij zit het wel goed met de lens, enkel is het even zoeken naar de focus.
100% crop, F8, focus lag op 30cm (scherp zat lijkt mij)
Comment