Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang/Falcon 8mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Samyang/Falcon 8mm

Beste,

Vandaag heb ik mijn Falcon 8mm ontvangen, allemaal goed en wel, super fijn ding, zeker voor die prijs. Dit is een MF lens, maar ik heb wat moeite met scherpstellen.

Aangezien je op 8 mm zit is dat niet zo evident om te doen, heeft iemand misschien wat tips hiervoor? Hoe je dat het beste kunt aanpakken. Op de focusring staan uiteraard aanduidingen, maar als ik op 0,7 of 1 meter sta, dat kan ik eigenlijk niet goed beoordelen.

Alvast bedankt!

Re: Samyang/Falcon 8mm

Bij een fisheye heb je een enorme scherptediepte dus scherpstellen maakt niet zo heel veel uit.
    ik zet m'n peleng meestal op f8 en dan scherpstellen op 1a2 meter, dan is alles scherp. Wat je niet mag doen is hem op f8 zetten en scherpstellen op je minimale focus afstand, tenzij je iets dicht wil trekken natuurlijk. Want dan is alles onscherp die zich wat verder bevindt

Grt
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
      Bij een fisheye heb je een enorme scherptediepte dus scherpstellen maakt niet zo heel veel uit.
      Groot misverstand, op mijn 15mm, wel geen circulaire maar diagonaal, heb je op korte afstanden een zeer dunne dof van 2 á 3 cm, bv 16 cm f 11 net boven de 15cm tot net onder de 17mm. Aan de andere kant zet je hem op 0,5m f16 dan is de dof van 30cm tot oneindig.
      FE met dof
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Groot misverstand, op mijn 15mm, wel geen circulaire maar diagonaal, heb je op korte afstanden een zeer dunne dof van 2 á 3 cm, bv 16 cm f 11 net boven de 15cm tot net onder de 17mm. Aan de andere kant zet je hem op 0,5m f16 dan is de dof van 30cm tot oneindig.
        FE met dof
        No offence, maar er is wel een gigantisch verschil tussen 15mm en 8mm hé, en als je m'n post deftig had gelezen dan had je gezien dat ik zei dat als je dicht scherpstelt je inderdaad ook een "dunne" dof hebt.
        Eventjes de hyperfocaal waarden voor een 8mm:
        op f3,5 is vanaf 1 meter tot oneindig alles scherp
        op f4 vanaf 0,9 meter
        op f5,6 vanaf 0,64 meter
        op f8 vanaf 0,45 meter
        op f16 vanaf 0,33 meter
        op f16 vanaf 0,22 meter
        Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Een fish eye werkt dus totaal niet zoals een gewone lens?

Ik kan aan de forucsring draaien, ik zie gewoon niks veranderen, klopt dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
            Een fish eye werkt dus totaal niet zoals een gewone lens?

Ik kan aan de forucsring draaien, ik zie gewoon niks veranderen, klopt dat?
            check post nummer 2 , ofwel werk je met de hyperfocaal afstand ofwel gok je de afstand...

Comment

Ik dacht al dat de focus kapot was, maar het is dus normaal.

Dan zal ik morge eens gaan proberen wat je vertelt, bedankt.

Comment

Volgens mij klopt er iets niet, ik heb onderstaande foto gemaakt,

ISO 100
                F 22 op 20 seconden, de foto is gewoon zo onscherp. Focus stond op oneindig, dus normaal moet het goed zijn.

Comment

Met die foto is er idd iets mis...
                  Vertel eens wat meer over je ander materiaal, camera, statief enz.
                  Post ook eens een foto van dezelfde situatie overdag als dat kan.
                  Mijn Peleng is alleszins veel scherper, zeker in het midden.
                  Grt

Comment

Zeker niet door een raam fotograferen, de hoeken zullen gegarandeerd onscherp zijn dan, maar dat komt niet door de Falcon.
                    Op F:22 treedt er zeker en vast diffractie op, dus doe gewoon een proef op diafragma 5.6, 8 en 11. Afstand instellen op 3 meter en je zal versteld staan van de scherpte van dat lenske.
                    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ik heb niet door het raam gefotografeerd, het raam stond open, en mijn camera stond vast op de ondergrond. De camera heeft NIET bewogen. Camera is een 350D. Tot nu toe is het mij overigens nog niet gelukt op echt scherpe foto's te kunnen maken. Ik neem al mijn foto's in de AV stand. Deze hierboven was in de M mode.

Voor die prijs van de lens heb ik geen hoge verwachtingen, maar de huidige resultaten vind ik toch echt te min.

Morge zal ik dan eens verschillende proeven nemen met diverse diafragma's om te testen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                        De camera heeft NIET bewogen.
                        Niet bewegen is natuurlijk altijd relatief, zeker bij sluitertijden van 20 seconden. Kleine trillingen bijv door langsrijdend verkeer kunnen dan al genoeg zijn voor onscherpte.
                        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

trek die foto eens overdag
                          zet het diafragma op f8 of f11
                          ISO 100
                          scherpstellen op 2m of iets meer (scherpstellen op oneindig geeft niet noodzakelijk scherpe beelden op oneindig. als je bvb sterren wil fotograferen moet je ook niet op oneindig scherpstellen)

als je foto dan nog niet scherp is, dan schilt er inderdaad iets met de lens
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                            Niet bewegen is natuurlijk altijd relatief, zeker bij sluitertijden van 20 seconden. Kleine trillingen bijv door langsrijdend verkeer kunnen dan al genoeg zijn voor onscherpte.
                            je hebt gelijk, maar de onscherpte in die foto lijkt mij niet veroorzaakt door beweging
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Het zal idd wel gewoon aan de f22 liggen, dat zal voor deze lens een opening van niet veel groter dan een pinhole betekenen, een (theoretische) 8mm f/1.0 lens zou al maar een diafragma opening van 8mm hebben..
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                              X