Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

huwelijksreportage: welke objektieven?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• huwelijksreportage: welke objektieven?

Mijn 'petekindje' heeft mij gevraagd om op haar huwelijk voor de foto's en bijbehorend album te zorgen. Na een lange aarzeling heb ik toegezegd. Op internet heb ik een aantal specifieke paginas gevonden en ben ik die aan het doorlezen.
    Mijn vraag: de meeste paginas zeggen dat een 70-200 f2.8 een must is voor die reportages. Ik heb die niet in mijn bezit en denk eerlijk niet dat deze betaalbaar is voor een amateurke als ik.
    Ik heb reeds de 17-55 f2.8 van Canon die het uitstekend doet op mijn 50d. Ik zou eventueel mijn EF 70-300 vervangen.
    Een alternatieve keuze voor de Canon 70-200 f2.8 is ofwel de 70-200 f4 van Canon of een 70-200 f2.8 van Sigma, die beiden in een meer aanvaardbare prijsklasse zitten. (beiden zonder stabilisatie weliswaar). Of zou ik toch proberen verder sparen voor een Canon f4 met IS of een f2.8 met of zonder IS? Een tweedehands kom je niet zo gauw tegen en als die er is, de prijs is nog heel hoog (90% van de huidige nieuwprijs vind ik niet echt een koopje).
    Wat is hieromtrent de mening van de forumleden? Wat zou de beste keuze zijn? De huwelijksreportage zal waarschijnlijk een uitzondering zijn want er is niet direkt een volgend huwelijk in de familie.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Re: huwelijksreportage: welke objektieven?

Huren is ook een optie.

Een 70-200/ (zo lichtsterk mogelijk) is ongeveer een must imo. Liefst gestabiliseerd.

Ik vind het niet zo een goed idee om foto's door een familielid te laten maken. Zeker als het familielid eigenlijk moet meevieren (petekind)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

De fotograaf die ons huwelijk heeft vastgelegd (Stef Gilissen) deed dit met een Canon EF 24-105mm f4L IS USM en de foto's waren prachtig.

Was dit de verdienste van het objectief of de fotograaf?
      Ik denk dat Stef op de eerste plaats kwam en z'n objectief er voor zorgde dat de goede foto's gewoon perfect waren.

Een objectief huren zou ik niet doen. Als zelf amateureke zijnde heb ik met nieuwe lenzen die ik kocht toch eerst heel wat mogen oefenen voor ik er de kwaliteiten en zwakheden van elke lens door had en ze zo kon gebruiken.
      Volgens mij kan je met de 17-55 2.8 erg mooie foto's maken.

Die 70-200 f2.8 is bijna ieders natte droom hier (ook die van mij ja) maar erg prijzig en het objectief is nog niet intelligent genoeg om een slechte fotograaf er mooie foto's mee te laten maken.

En hoe graag ook ik eens een huwelijk wil vastleggen zou ik dit helemaal nog niet aandurven. Lees maar eens rond op het forum en het net. Dit is een erg moeilijke tak van de fotografie!
      Ik ken jou werk niet en misschien ben je er wel klaar voor, maar het zou ideaal zijn mocht je het huwelijk vast leggen maar dan naast een pro. Hij/zij doet zijn/haar werk en jij doet jou ding. Hoef je ook niet te stressen als er iets mis loopt of de foto's niet zo prachtig blijken als je verwacht had. Zeker bij familie.
      Last edited by nevermore; 28 februari 2010, 09:58.
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
        De fotograaf die ons huwelijk heeft vastgelegd deed dit met een Canon EF 24-105mm f4L IS USM en de foto's waren prachtig.
        Gebruikt hij daarvoor een full-frame camera?
        Op een 1,6x crop camera zou die 24mm soms wel problemen kunnen geven omdat je dan te weinig breedhoek hebt.

Het is inderdaad zo dat ervaring wel een vereiste is om een zo goed mogelijke huwelijksreportage te maken.
        Ik heb zelf ervaring met verschillende soorten fotografie, maar ik begin niet aan een huwelijksreportage...
        Last edited by Black B@ndit; 28 februari 2010, 11:02.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het is helemaal niet de bedoeling om een 'model-album' te maken en daar zijn de trouwers van op de hoogte. Ik heb een van mijn betere klasgenoten digitale fotografie/lightroom (groep gevorderden) mee als tweede fotograaf en voor de plechtigheid/trouwalbum komt ook onze leraar (die zelf plenty ervaring heeft met huwelijksfotografie) af. Dan moet ik ook niet continu fotograaf zijn en kan ik ook gewoon gast zijn op bepaalde momenten.

Rest de vraag: 70-200, ja maar:

Prijsklasse 1: Canon f4 zonder IS of Sigma f2.8 zonder OS
          Prijsklasse 2: Canon f4 met IS of Canon f2.8 zonder IS
          prijsklasse 3: Canon f2.8 met IS versie I of II - valt spijtig genoeg uit wegens te duur voor een amateur.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

een 70-200mm 2.8 gebruik ik op een trouw voor "sniper" shots... tijdens receptie, tijdens de misviering...

een 17-55mm 2.8 voor het gemeentehuis, daar is meestal niet zo veel plaats, voor de kerk en gewoon om je tussen het volk te mengen, voor de kerk, voor het gemeentehuis...
            de groeps foto's die de familie dikwijls wilt

een 85mm 1.4 gebruik ik voor de mooie foto's van het koppel, de details, met een mooie DOF

ik denk dat je het bereik tussen 50 en pakweg 100 mist... een 85mm lens zou hier leuk zijn.

tenslotte is een goede flash ook belangrijk... en er mee kunnen werken natuurlijk.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Rest de vraag: 70-200, ja maar:

Prijsklasse 1: Canon f4 zonder IS of Sigma f2.8 zonder OS
              Prijsklasse 2: Canon f4 met IS of Canon f2.8 zonder IS
              prijsklasse 3: Canon f2.8 met IS versie I of II - valt spijtig genoeg uit wegens te duur voor een amateur.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?[/QUOTE]

Jammer dat ze zo duur zijn hé de zo gezegde superlenzen
              Met je 17-55 f/2.8 ga je al hééél ver komen,die 17 op je Canon wordt al 27,2mm en die 55 wordt 88mm , je gaat al niet veel meer moeten wisselen van lens,met een lens met vast brandpunt bv de 85 f/1.8 ga je prachtige foto's kunnen maken maar ook veel plaats nodig hebben en ga je je inzomen missen,niet bang zijn om een metertje dichter te komen bij de aanwezigen,veel mensen staan graag op de foto en zeker op een trouwfeest waar iedereen op zijn best staat,zeker een flitser mee nemen !!
              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                Mijn 'petekindje' heeft mij gevraagd om op haar huwelijk voor de foto's en bijbehorend album te zorgen. Na een lange aarzeling heb ik toegezegd. Op internet heb ik een aantal specifieke paginas gevonden en ben ik die aan het doorlezen.
                Mijn vraag: de meeste paginas zeggen dat een 70-200 f2.8 een must is voor die reportages. Ik heb die niet in mijn bezit en denk eerlijk niet dat deze betaalbaar is voor een amateurke als ik.
                Ik heb reeds de 17-55 f2.8 van Canon die het uitstekend doet op mijn 50d. Ik zou eventueel mijn EF 70-300 vervangen.
                Een alternatieve keuze voor de Canon 70-200 f2.8 is ofwel de 70-200 f4 van Canon of een 70-200 f2.8 van Sigma, die beiden in een meer aanvaardbare prijsklasse zitten. (beiden zonder stabilisatie weliswaar). Of zou ik toch proberen verder sparen voor een Canon f4 met IS of een f2.8 met of zonder IS? Een tweedehands kom je niet zo gauw tegen en als die er is, de prijs is nog heel hoog (90% van de huidige nieuwprijs vind ik niet echt een koopje).
                Wat is hieromtrent de mening van de forumleden? Wat zou de beste keuze zijn? De huwelijksreportage zal waarschijnlijk een uitzondering zijn want er is niet direkt een volgend huwelijk in de familie.
                Wat je nodig hebt voor een trouw is afhankelijk welke stijl je gebruikt hé.

Maar om concreet te zijn.
                Volgens prioriteit: (voor mij althans)

1) Groothoekzoom = moet de prioriteit krijgen. (17-55 2.8 of 24-70 2.8)
                2) Telezoom = ja, maar dan zo lichtsterk mogelijk. 2.8 is toch wel een must hoor. (70-200 2.8 of 70-200 4.0IS)
                3) Primes zoals er zijn : 35mm ,50mm ,85mm zijn zeer handig en zeer lichtsterk.

En ja, de prijs is er natuurlijk ook naar hé, goed materiaal = lost veel centjes.
                Je maakt daarmee geen betere foto's, maar je hebt da wel goed gerief in handen.

succes
                Last edited by Phote4you; 28 februari 2010, 14:09.
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Gebruikt hij daarvoor een full-frame camera?
                  Op een 1,6x crop camera zou die 24mm soms wel problemen kunnen geven omdat je dan te weinig breedhoek hebt.

full-frame
                  Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

ik heb zelf ook getrokken op de trouw van een goede vriend van mij. Heb eigenlijk maar twee lenzen echt gebruikt.
                    Mijn 17-50 2.8 van tamron en mijn 50 mm 1.8 prime lens van canon. Beiden op een aparte body en dit ging perfect. Het hangt natuurlijk ook van je stijl af...
                    Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
                    Flickr

Comment

Ik zou gewoon een 70-200 2.8 IS huren voor een dagje. Heb je meteen een leuke ervaring met een kanjer van een lens.
                      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Op FF de 24-105 + 50 1.4 en een 135L, deze laatsten beiden voor de lichtsterkte, scherpte en bokeh.
                        Last edited by CanonYouCan; 12 juni 2010, 11:01.

Comment

Grappig,
                          Het ziet hier blijkbaar zwart van de amateur fotografen die gevraagd worden om huwelijken te doen.
                          Moet toch zijn dat die prijzen van de pro's stilaan erg hoog worden in deze economisch barre tijden.
                          Ik heb zelf een trouw, maar dan alleen stadhuis, die ik moet 'coveren'. Deze mensen betalen mij gewoon mijn heel erg lage prijs, om het niet gratis te noemen.
                          Ik ben van plan om dit gewoon met de 5DII te doen in combo met de 24-105L die ik al jaren heb, samen met de speedlite 550EX. Ik ga ervan uit dat dit voldoende is ? Ik vrees dat een plechtigheid op het stadhuis te kort is om van objectief te wisselen. Je kan sowieso erg kort bij het koppel geraken, getuigen, beetje 'open' shots van de mensen in de zaal.
                          Of toch nog een tele-zoom meenemen stijl 70-200 2.8 ?
                          Een body kan ik eventueel van een collega lenen, maar ik vrees dat ik mijn bewegingsvrijheid ga verliezen met die extra body om mijn lijf.
                          Help ?
                          5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                          Fuji Finepix F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tinky-winky Bekijk bericht
                            Grappig,
                            Het ziet hier blijkbaar zwart van de amateur fotografen die gevraagd worden om huwelijken te doen.
                            Moet toch zijn dat die prijzen van de pro's stilaan erg hoog worden in deze economisch barre tijden.
                            Ik heb zelf een trouw, maar dan alleen stadhuis, die ik moet 'coveren'. Deze mensen betalen mij gewoon mijn heel erg lage prijs, om het niet gratis te noemen.
                            Ik ben van plan om dit gewoon met de 5DII te doen in combo met de 24-105L die ik al jaren heb, samen met de speedlite 550EX. Ik ga ervan uit dat dit voldoende is ? Ik vrees dat een plechtigheid op het stadhuis te kort is om van objectief te wisselen. Je kan sowieso erg kort bij het koppel geraken, getuigen, beetje 'open' shots van de mensen in de zaal.
                            Of toch nog een tele-zoom meenemen stijl 70-200 2.8 ?
                            Een body kan ik eventueel van een collega lenen, maar ik vrees dat ik mijn bewegingsvrijheid ga verliezen met die extra body om mijn lijf.
                            Help ?
                            Zorg toch maar voor een extra body in je tas. You never know
                            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Sja, mensen hebben minder geld te besteden, maar willen wel graag mooie foto's van hun trouw. Voor vrienden zou ik het willen doen, mits ik een extra fotograaf kan regelen (met kennis van zake he)
                              Maar ik vind zelf huwlijken zo'n vak apart en er kan zoveel misgaan....ik blijf er voorlopig van af en laat het aan de profs over.

Comment

Working...
                              X