Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

huwelijksreportage: welke objektieven?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: huwelijksreportage: welke objektieven?

Ik heb ondertussen 3 trouwfeesten gedaan, en nog geen klachten gehad. 1 keer een probleem gehad met de lichtmeting op de 350d, en sindsdien is er de EOS 5DII..waar de foto's alleen beter mee zijn, geen missers meer van belichting of focus.
    Als je trouwens focusproblemen of belichtingsproblemen opmerkt na de reportage, los ik deze meestal op door de foto in sepia te zetten, daar zit een veel grotere marge op qua belichting.
    Dan toch een 2e body..Maar dat is dan sowieso een toestel dat je minder kent en minder gewend bent..Bovendien is dat een crop camera, wat je een heel ander beeldveld geeft..
    Ik krijg er minder en minder zin in...

Bij de laatste trouw waar ik aanwezig was, en foto's nam op het avondfeest, had die man enkel een 5DI met de 24-105. Ook tijdens de fotosessie onder hun tweetjes, had die man niets anders gebruikt.. 't Hangt natuurlijk ook af van de fotograaf en welke foto's je verwacht..
    5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
    Fuji Finepix F30

Comment

Maak van je zwakheden je sterkte. Waarmee ik wil zeggen dat je met je huidige set gewoon moet gaan schieten. Hierdoor kom je waarschijnlijk met je eigen stijl en creativiteit origineler uit de hoek dan verwacht. Tenzij je copycat moet gaan spelen om de foto's van ...... na te maken. Dan kan het bruidspaar beter op zoek naar hem/haar.

Wat ik overigens toch ook zou adviseren. Bruiloften van vrienden/familie zijn zo precair om te doen. Ik begin er niet meer aan.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Je hebt ze, vanuit mijn beperkte ervaring, niet écht nodig die 70-200 f2.8, zelfs f4 niet.
        Zoals iemand anders al zei, doe het met het materiaal dat je hebt en maak er zo het beste van, lukt je wel!

Om even op de rest in te gaan, ik heb 1 huwelijk gedaan voor een goeie vriend, die kende mijn (gewone) foto's en wou graag dat ik zijn huwelijksfoto's ook zou verzorgen. Gelukkig was de trouw ook eerder beperkt zonder al teveel drukte en tierlantijntjes, zo had ik ook mijn tijd en samen met een goeie voorbereiding liep alles gesmeerd.
        M'n vriendin liep rond met de reservebody + lens en nam allerlei snapshots tussendoor, je kent dat wel van die typische vrouwelijke inzichten en de aparte kijk op de situatie.
        Het koppel was heel gelukkig en ik ook, Ik gaf hen massa's afdrukklare digitale, bewerkte beelden, van de volledig dag tot in de late uurtjes. Ik kreeg een flits die ik sowieso nodig had. Iedereen gelukkig!

Comment

Wat zou er fout kunnen lopen met je 70-300? Is toch een prachtige lens?
          Ik denk dat je meer hebt aan een reserve body, genoeg batterijen en kaartjes, dan aan een extra lens van 1500 euro. Tenzij het huwelijk een excuus is om jezelf een grote kado te doen

Ik heb al een paar keer backup fotograaf gespeeld, enkel en alleen met mijn 17-85 lens en externe flitser, en terwijl ik niet echt supertevreden ben van die lens in het algemeen, toch héle mooie foto's. Het moeilijkste voor mij blijft toch om met de flits overweg te kunnen. 70-300 niet nodig gehad.
          Maar ik ben dus géén pro, gewoon een prutser van om de hoek
          Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Een vriendin van mij stapt in juli ook in het huwelijksbootje. Hun eerste gedacht was om geen fotograaf te nemen, maar nu hebben ze mij toch gevraagd om foto's te nemen. Zo hebben ze toch foto's en ze weten dat ik mij daar wat wil in verdiepen, dus kan ik wat ervaring op doen.

Mijn materiaal staat in mn handtekening. Ik denk wel daarmee toe te komen.
            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
            500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
              Een vriendin van mij stapt in juli ook in het huwelijksbootje. Hun eerste gedacht was om geen fotograaf te nemen, maar nu hebben ze mij toch gevraagd om foto's te nemen. Zo hebben ze toch foto's en ze weten dat ik mij daar wat wil in verdiepen, dus kan ik wat ervaring op doen.

Op zich wel, toch zou ik je een tweede body erbij aanraden. Zowel back-up als gemak van het niet hoeven wisselen. Misschien dat je een camera kunt lenen/ huren voor die dag?
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Op de trouw liep ik zelf rond met drie camera's en op elke body een verschillende lens, uiteindelijk hebik mijn zoom lens niet nodig gehad. Een extra body is een must voor als het snel moet gaan. Je wisselt geen lens, je wisselt van camera en hup je kan weer verder. Ok het is wat meer sleuren maar uiteindelijk is het hun dag en je wilt niet dat je body het begeeft...

-2 body's
                -2 flitsen (1 voor de zekerheid)
                -2 lichtsterke lenzen (in mijn geval 50 mm 1.8 en tamron 17-50 2.8)
                -2 cf kaarten van 8 gb
                -Laptop (om foto's over te zetten)
                -drank en een koek

Dan lukt het wel, genoeg weten over je flitsen zodat je niet alles overbelicht
                Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
                Flickr

Comment

Zelf heb ik veel huwelijksreportages gedaan, ook steeds tweede boddy in reserve, maar sinds ik digitaal werk, heb ik deze eigenlijk nog nooit nodig gehad, vroeger was het gemakkelijk, om een analoge boddy geladen met een andere gevoeligheid film bij te hebben, maar ik heb het nooit meegemaakt dat een boddy het begaf.

Een huwelijksreportage is eigenlijk niet zo moeilijk te fotograferen, technisch redelijk simpel, de kerk en stadhuis, daar heb vooraf ruim de tijd om een en ander na te kijken qua belichting, niet zo moeilijk, best vooraf eens met de priester en de verantwoordelijke stadhuis praten, zodat ook zij wat rekening kunnen houden met de fotograaf, ik had eens een pastoor die geen kans onbenut liet om overal in de weg te gaan staan

Volgens mij is het moeilijkste, een locatie vinden passend met wat het koppel voor ogen heeft, en je vooral voorzien dat je bij zeer slecht weer iets achter de hand hebt.

Sommige koppels weten perfect wat ze willen, en hebben soms zelf een locatie voorzien, maar het tegendeel bestaat ook, dat vind ik soms moeilijk, bijzonder als het ergens is waar je zelf niet veel van de omgeving kent.

Maak vooraf ook de afspraak met het koppel, dat zij iemand van de familie van beide kanten verantwoordelijk stellen om de groepen samen te stellen voor de familiefoto's, in veel gevallen ken je er als fotograaf weinig mensen, en dan kan zo iemand wel handig zijn.

Comment

Bon, het is hier een forum voor fotografen, en niet per definitie voor experten in huwelijksfotografie, dus ik ga er toch mijn visie op geven ;-) (als fotograaf, niet als expert ;-) )

Door je gebrek aan ervaring, en ook door een niet al te uitgebreide fototas, heb je best wel een handicap tov een professionele (en veel duurdere) pro-huwelijksfotograaf; toch kan je beter niet van je beperkingen uitgaan, maar moet je vooral naar best vermogen meedragen wat je wel in je mars hebt. Waarschijnlijk ga je vooral een goede voorbereiding nodig hebben. Hoe beter je je kan voorbereiden (en niet: hoe meer nieuw materiaal je nog gaat kopen), hoe beter het resultaat.

-> Denk er op voorhand goed over na welke foto's je uiteindelijk in het album wil hebben. Hiervoor kan je je zowel baseren op wat traditioneel in een huwelijksalbum terecht komt, maar ook op je eigen specifieke vaardigheden. Als jij (en ook wel je petekind) jezelf een goede fotograaf vinden als het aankomt op spontane (ik zeg maar iets) zwart-wit-foto's in natuurlijke lichtomstandigheden lijkt me dat een interessanter uitgangspunt dan dat je alles zet op het leren imiteren van een soort fotografie dat je nog niet eigen is.
                    -> Draaiboek: maak voor jezelf in samenspraak met de ceremoniemeester ook een uitgebreid en zo gedetailleerd mogelijk draaiboek. Op die manier wordt je opdracht overzichtelijker, en weet je duidelijk op welke momenten je van pet moet wisselen (fotograaf <-> peter). Hoe gedetailleerder je je op die manier kan voorbereiden, hoe minder verrassingen op het moment zelf.
                    terwijl iedereen zich aankleedt en opmaakt voor de plechtigheden / kerk (wat gaat daar precies gebeuren? welke foto's wil je daarvan hebben?) / stadhuis / groepsfoto's bij stadhuis / lunch / "statiefoto's" van het koppel / klaarmaken voor receptie / receptie / avondfeest / huwelijksnacht ;-) / transport
                    -> als je zelf teveel moet switchen tussen je rol als peter/betrokkene en fotograaf kan je afspreken met je assistent dat hij jouw agenda van de dag beheert. Je assistent is dan niet alleen tweede fotograaf, maar maar ook jouw tweede paar ogen.
                    -> Vermoedelijk kan je ook een perfect album samenstellen zonder dat je moet investeren in een dure telezoom. Toch lijkt bijvoorbeeld (zoals al aangehaald) een 85mm f/1.8 wel een erg interessante en betaalbare toevoeging. Deze lens heb je ook sneller onder de knie dan een 70-200.
                    -> De belangrijkste regel (in mijn ogen) die je jezelf gaat moeten opleggen om je als fotograaf door zo'n vermoeiende huwelijksopdracht te wroeten: geen alcohol. Alcohol kan echt al je goede voorbereiding en je goede bedoelingen op het vlak van fotografie om zeep helpen en zou een veel grotere belemmering zijn voor die opdracht dan je gebrek aan een uitgebreide fototas.

Comment

Geen alcohol: dat spreekt vanzelf ;-)

Na het lezen van jullie leerrijke bijdragen ben ik dus tot de conclusie gekomen (en dat vermoedde ik al) dat niet zozeer het materiaal maar wel de (would-be) fotograaf belangrijk is. Een goede voorbereiding, draaiboek, verkenning van de sites en goede afspraken met de trouwers hebben meest belang. Zal proberen om de 40d van een vriend mee te nemen als backup. Bij mijn 17-55 2.8 zal ik ook nog een prime 85 1.8 aankopen (wou ik trouwens al langer). Voor wat betreft de buitenopnames beschik ik over mijn zeer scherpe (maar minder lichtgevoelige) 70-300.
                      Ik heb gisteren bevestiging gekregen van mijn leraar digitale fotografie dat hij zeker van de partij is (heeft veel ervaring met huwelijksfotografie en ook iets beter materiaal (nikon d700 fullframe met prima lenzen)). Voor de voorbereiding kan ik dus ook bij hem te rade gaan.
                      Misschien nog proberen om mijn vrouwtje wijs te maken dat een lichtgevoelige 70-200 toch een must is. Maar ik vrees dat dit niet zal pakken....
                      Bedankt en verdere tips zijn nog altijd welkom hoor!
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Je hebt toch IS op de 17-55, dus kan er toch een aperitiefje vanaf

Goede keuze, betreft de 70-200 misschien eerst de kwaliteiten van een prime (85 1.8 in dit geval) eens ondervinden, misschien koop je nog meer primes zoals ik en later een 100-400 voor meer zoombereik als afsluiter.
                        Er zijn heel wat sites met tips voor huwelijksfotografie, deze leuke site kwam ik tegen via FM reviews : http://www.haringphotography.com/
                        Last edited by CanonYouCan; 12 juni 2010, 11:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Op zich wel, toch zou ik je een tweede body erbij aanraden. Zowel back-up als gemak van het niet hoeven wisselen. Misschien dat je een camera kunt lenen/ huren voor die dag?
                          Een 2de Sony body lenen zal niet lukken, een vriendin heeft een Nikon... Maar daar stopt het dslr-materiaal in mn vriendenkring.

Huren is ook niet echt een optie, aangezien we geen goeie fotozaak in de buurt hebben.
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht

Ik bedoel dit niet verkeerd...maar verkijken veel mensen zich niet op het fotograferen van een huwelijk? Ik ben inmiddels wel bedreven in het maken van portretten, heb de goede spullen...toch wil ik mijn vingers er niet aan branden, het is zo'n hectisch gebeuren en de foto's zijn voor het bruidspaar zo ontzettend belangrijk, brrrr.
                            Ik laat het liever aan de echte vaklui over. Just my 2 cents

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              Ik bedoel dit niet verkeerd...maar verkijken veel mensen zich niet op het fotograferen van een huwelijk? Ik ben inmiddels wel bedreven in het maken van portretten, heb de goede spullen...toch wil ik mijn vingers er niet aan branden, het is zo'n hectisch gebeuren en de foto's zijn voor het bruidspaar zo ontzettend belangrijk, brrrr.
                              Ik denk dat het huwelijksfotografiegebeuren (wat een woord) ook een beetje overdreven wordt. Er zijn mensen die zouden van alles dubbel in de tas steken. Twee body's, dubbel flitsers... nemen jullie dan ook een bezemwagen mee voor als de eigen auto in panne valt?

Ik heb ondertussen 3 huwelijken gefotografeerd met een tevreden resultaat van zowel de koppels, als mezelf. Ik heb er uiteraard wel steeds op voorhand zéér uitdrukkelijk op gewezen dat ik geen pro ben, en dat de resultaten dus ook naargelang kunnen tegenvallen.
                              De 3 koppels hebben allen een prachtig album zelf laten afdrukken en meerdere vergrotingen aan de muur hangen, waardoor ik durf vermoeden dat het allemaal zo slecht nog niet was.

Ik zou zeggen, gewoon doen! En vergeet niet te genieten van uw fotografische momenten die dag! Niemand heeft het hier al gehad over hoe plezant het kan zijn om met zo'n koppel onderweg te zijn en op een leuke relaxte manier foto's te gaan schieten...

Edit: en als het niet relaxed is, dan vrees ik dat je niet genoeg tijd hebt gevraagd. Ik tel altijd een uur of 2.
                              Dat van die locaties wat Demeyereg vermeldt is wel zeer correct. Ook daar moet je het (on)bewuste koppel bewust van maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                                Maar allé Monica toch, zo erg is dat nu ook weer niet hoor, soms eens lekker stressen hoort erbij, maar ik zal het je zeker aanraden, waag gewoon eens de sprong, en je zal het nog doen, wedden.

Jammer dat ik het niet meer mag doen, het was een van de dingen die ik zeer graag deed, maar met mijn huidige stelsel, doen de belastingen mij de das om.

Comment

Working...