Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 of 2 lenzen nodig voor actie en concert?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1 of 2 lenzen nodig voor actie en concert?

Mijn interesse gaat uit naar actieshots (o.a. rally, ...) die zich vooral buiten bevinden en anderzijds concerten.
    Heb momenteel een EF 50 f1.8 II en EF-S 17-85 (allemaal Canon materiaal)
    Budget om uit te breiden is ongeveer 1000€. Minder mag uiteraard!

Wat schaf ik mij best aan?
    1. 70-200 f2.8L IS voor zowel de actieshots als concerten.
    2. 70-200 f2.8L zonder IS voor actieshots + 50 f1.8 voor concerten.
    3. 70-200 f4L IS voor actieshots + 50 f1.8 voor concerten
    4. of voor concerten naar 50 f1.4 of 85 f1.8 gaan?

2de hands materiaal is altijd een optie.

Misschien veel vragen maar belangrijk om toch de juiste keuze te maken.
    Zijn er misschien mensen die zowel beide doen en voorbeelden kunnen laten zien met deze verschillende lenzen?

bedankt!
    canon 400D -- EF-S 17-85 f4-5.6 IS USM -- EF 50 f1.8 II

Re: 1 of 2 lenzen nodig voor actie en concert?

Voor concerten waar je vlakbij t podium kunt komen, is een 70-200 wel wat overdreven.
    Daar is een 50 mm f 1.8 eigl voldoende.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Voor concerten gebruik ik in 80% van de foto's een Nikkor 70-200 2.8 VR en het aantal scherpe foto's ging er drastisch op vooruit tov 80-200 2.8.

Verder in gebruik bij concerten: Sigma 15mm FE, Nikkor 50/1.4 en 85/1.8(alleen gebruikt bij heel weing licht) en een 80-400 VR om echt elk detail te kunnen pakken.

Ik maak bij concerten zelden overzichtsfoto's(één per concert met de fish eye), maar richt me op personen en instrumenten.

En zowel bij aktiefotografie hangt alle heel erg veel af van hoe dicht je erbij kan komen en hoe je het wil weergeven. Vorige week stond ik constant met 70-200 en naast stond iemend met een 17-40.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Voor concerten gebruik ik in 80% van de foto's een Nikkor 70-200 2.8 VR en het aantal scherpe foto's ging er drastisch op vooruit tov 80-200 2.8.

Verder in gebruik bij concerten: Sigma 15mm FE, Nikkor 50/1.4 en 85/1.8(alleen gebruikt bij heel weing licht) en een 80-400 VR om echt elk detail te kunnen pakken.

Ik maak bij concerten zelden overzichtsfoto's(één per concert met de fish eye), maar richt me op personen en instrumenten.

En zowel bij aktiefotografie hangt alle heel erg veel af van hoe dicht je erbij kan komen en hoe je het wil weergeven. Vorige week stond ik constant met 70-200 en naast stond iemend met een 17-40.
        70-200 2.8 (op een ff) ook mijn lievelingslens in 90% van de gevallen.

Comment

Ga voor de meest veelzijdige lens, de 70-200 2.8 IS

Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
            70-200 2.8 (op een ff) ook mijn lievelingslens in 90% van de gevallen.
            en ook DX, want dan zit de 80-400 op de D700, die kan het gebrek aan lichtsterkte beter aan.
            Last edited by hjanssen; 17 mei 2010, 11:11.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als voorlopige en snelle oplossing denk ik eraan om eerst eventueel de EF-S 55-250 aan te schaffen. Hiermee te werken en te kijken of ik dergelijke zoom inderdaad veel nodig heb. Kan daarna overstappen op 70-200L f4 of 2.8.

Nu is het de vraag of deze 55-250 geschikt is om actieshots te nemen zoals rally (overdag).
              Iemand hier ervaring mee? Ik hoor hier en daar dat de AF niet zo heel snel is. Is dit dan minder geschikt om dergelijke atiefoto's te nemen?
              Zou een Canon 70-300 IS dan beter zijn?

Bedoeling is om volgend weekend in Bochelt al eens te gaan proberen.

grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door forfun Bekijk bericht

Nu is het de vraag of deze 55-250 geschikt is om actieshots te nemen zoals rally (overdag).
                Iemand hier ervaring mee? Ik hoor hier en daar dat de AF niet zo heel snel is. Is dit dan minder geschikt om dergelijke atiefoto's te nemen?

grtz
                Eentje die niet in het lijstje staat maar misschien ook een optie.
                Ik gebruik de Sigma 18 -250 voor actie (rally) fotografie en die doet het prima (ik gebruik deze lens voor alles want is de enige lens die ik heb ), snelle AF en lichtsterkte is (overdag) geen probleem en als het wat later wordt op de dag is het wat moeilijker (maar dan moeten onze collega's met hun dure 100-400 ook hun camera opbergen hoor ).
                De Sigma is wel duurder dan de 55 - 250 maar ik kan hem wel aanbevelen

En tot zaterdag (ik zal er ook zijn in Bocholt )

Groeten Dave

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door forfun Bekijk bericht
                  Als voorlopige en snelle oplossing denk ik eraan om eerst eventueel de EF-S 55-250 aan te schaffen. Hiermee te werken en te kijken of ik dergelijke zoom inderdaad veel nodig heb. Kan daarna overstappen op 70-200L f4 of 2.8.

grtz

Der zijn mensen die graag ge***** zijn hé, als iedereen zegt 70-200 F2,8 al of niet met IS, want da maakt niet zoveel uit, zeker niet voor een beweeglijk concert, waarom wil je dan ni luisteren. Nu mij maakt het niks uit hoor, ge doe maar.
                  Ik weet wat er mijn tasje zit, en das veel belangrijker als een ander zijn tasje.

MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Uiteraard zegt iedereen al direct 70-200 f2.8 omdat dit zowat het beste op de markt is, maar ook met het bijbehorende prijskaartje wat niet voor iedereen onder ons weggelegd is. Zeker niet wanneer je met bepaalde zaken wil starten.

Uw opmerking dat ik 'niet wil luisteren' vind ik dan ook ongepast en enorm teleurstellend als je hier tracht om advies in te winnen.

Ik MOET niets maar ik WIL wel advies inwinnen wat mij verder op weg kan helpen.

Het advies is duidelijk dat voor zowel actieshots als concert een 70-200 f2.8 IS aangeraden wordt.
                    Echter ligt dit vandaag buiten mijn budget en bijgevolg tracht ik een alternatief te zoeken. Hierbij zou ofwel 70-200 f4 (zonder IS!) een mogelijke oplossing zijn of (indien IS alsnog absoluut noodzakelijk is omwille van concerten) dacht ik om voorlopig verder te gaan met een 55-250 IS (budgetvriendelijk). Dan kan ik later de overstap maken naar een 70-200 f2.8 IS.

Dus, ofwel wil ik gaan voor 70-200 f4 (zonder IS) en hiermee geruime tijd verder werken, ofwel ga ik tijdelijk met 55-250 IS aan de slag om daarna zeker over te stappen op 70-200 f2.8 (IS).

Comment

Nog iets : een 70-200 f2.8 is enorm zwaar ! Dat nodigt niet echt uit om overal mee te nemen. Dan pak ik nog liever mijn 55-250 mm mee, tenzij het niet anders kan (weinig licht verwacht).
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

@TS; ik zal het vrij simpel houden,

die 55-200, daar ou ik het geld niet aan geven, pas op, je gaat uitstekende foto's kunnen maken als het licht voldoende is, maar je gaat er ook veel foto's mee moeten maken aan sluitertijden in de orde van 1/15s, wat veel te weinig is.

een 70-200 f4 lijkt me een veeel betere keuze.

een 5Dmk2 met een 70-200 f4 gaat u bijvoorbeeld betere resultaten geven dan een xxD of xxxD reeks camera met een 70-200 2.8.

te overweging is anderzijds een 35mm f2 en 85mm 1.8. goedkoop EN lichtsterk, nadeel wisselen van lenzen. en niet echt geschikt voor rally.

Dus als rally het belangrijkste is zeker die 70-200 f4 overwegen

Comment

Een 2de handse, die je wel kan betalen, bv een Sigma 70-200 2.8 of een Canon. Ga zoeken naar een lichtsterke prime 2de hands, zo'n 55-250 wordt helemaal niks bij concerten of je moet een nieuwe camera kopen, want met mijn 80-400 4.5-5.6 lukt het ook, maar wel op een D700 en ik zou niet graag op een andere camera(behalve een D3s) proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                            te overweging is anderzijds een 35mm f2 en 85mm 1.8. goedkoop EN lichtsterk, nadeel wisselen van lenzen. en niet echt geschikt voor rally.
                            De 35mm/2.0 AF is te traag. Ik zou een 85mm f1.8 kopen + 70-200mm f4.
                            Die telezoomlens voor buiten en eventueel concerten met genoeg licht. En de 85mm f1.8 samen met je huidige 50mm 1.8 voor concert met weinig licht.

Comment

Ok, denk dat mijn keuze aan de hand van deze feedback inderdaad op 70-200 f4 zal vallen. Hier kan ik heel veel richtingen mee uit.
                              Voor concerten heb ik de 50 f1.8 al en kan ik eventueel ook nog de 85 f1.8 aanschaffen.

Comment

Working...
                              X