Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin van de lange telezooms

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zin van de lange telezooms

    Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
    En iedere lensfout (hoe klein ook) met factor 14 uitvergroten
    LOL, tegen dan zijn ook de lenzen beter hé ;-)

    Comment


    • #17
      Re: Zin van de lange telezooms

      Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Dit is dus geen echt faire vergelijking. Je vergelijkt een goedkope superzoom met een erg dure teleprime. Die telezooms zijn bewust geproduceerd aan een relatief lage kost, en daar wringt het schoentje.
      Kijk eens naar de Sigma 300-800 /5.6. Die moet optisch niet onderdoen voor de meeste teleprimes in haar bereik. En het voordeel van een telezoom, een vogeltje zoeken of volgen met een 600 mm lens wordt soms moeilijk, als je dan effe kan uitzoomen wordt dat een beetje makkelijker...

      sugar

      Er zijn inderdaad maar een paar telezooms die zich naast deze primes mogen zetten. Je ziet dit ook aan hun prijs.

      De Nikkor 200-400 F/4 en de Sigma 120-300 F/2.8
      300-800 5.6 heb ik nog nooit gezien .

      Canon heeft geen kwaliteitszooms in deze range (allee dat denk ik toch)
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #18
        Re: Zin van de lange telezooms

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
        Frank, je hebt hier een goed verhaal. De markt maakt wat de koper wil. Die wil een goedkoop objectief met een lange zoom. Het liefst een 10-500 mm.



        Of Photo Shop

        Comment


        • #19
          Re: Zin van de lange telezooms

          15-500 - knap gedaan.
          En dan begint de discussie opnieuw: kan ik een 3x teleconverter gebruiken op deze lens? Of, ik had liever een 6-14/2.8 gehad, en waarom is deze lens zo groot en duur?
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #20
            Re: Zin van de lange telezooms

            50-500mm?
            Last edited by Innovator; 31 mei 2008, 22:19.

            Comment


            • #21
              Re: Zin van de lange telezooms

              Das hier allemaal peanuts vergeleken met de Sigma 1000mm





              Comment


              • #22
                Re: Zin van de lange telezooms

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Ik vraag me hierbij dan ook af wat voor zin het heeft deze telezooms op de markt te brengen Marketing???
                Ik denk dat het antwoord grotendeels ligt bij gebruiksgemak. En het grote publiek wil graag véél gebruiksgemak en daar spelen de fabrikanten op in. En da's ook logisch want dat is hun broodwinning. Ik herken het ook. Ook ik heb een tijdje geleden gekozen voor de lange zoom, de 100-400. Een goede telezoom, maar toch merkbaar met allerlei compromissen. Maar 't gebruiksgemak heeft het toch gewonnen van de optische kwaliteit. Bovendien speelde de factor € ook een grote rol. Met een 100-400 heb besla je een grote range voor relatief weinig geld. Want had ik gekozen voor de primes dan was ik vele malen meer geld kwijt geweest.

                Toch weet ik nog niet wat ik zal gaan doen. Binnenkort koop ik mij de 70-200 f4 IS, wellicht direct inclusief een 1.4x extender. Ik zit er af en toe over te dubben daarna toch de 100-400 maar te verruilen voor een 300mm f4 IS, omdat ik tot nog toe niet de scherpte met de 100-400 heb gehaald, die ik zou willen halen. (maar ik ben de eerste die toegeeft dat dit ook best door 'pilot error' zou kunnen komen)
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #23
                  Re: Zin van de lange telezooms

                  Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                  Das hier allemaal peanuts vergeleken met de Sigma 1000mm
                  Das een 200-500 2.8 (2x TC is bij de prijs wel inbegrepen)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zin van de lange telezooms

                    Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                    Das hier allemaal peanuts vergeleken met de Sigma 1000mm
                    En hoe ga je zo'n onding hanteren? Het is altijd leuk om met dit monsterobjectief mee in de discussie te nemen, maar welke onderwerpen ga je op welke plaatsen mee fotograferen? Ik ken maar 1 toepassing, en dat is sportfotografie vanaf een vaste positie en met een redelijk goed voorspelbare actie zoals atletiek. Voetbal gaat waarschijnlijk al te snel

                    MVG,

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zin van de lange telezooms

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      En hoe ga je zo'n onding hanteren? Het is altijd leuk om met dit monsterobjectief mee in de discussie te nemen, maar welke onderwerpen ga je op welke plaatsen mee fotograferen? Ik ken maar 1 toepassing, en dat is sportfotografie vanaf een vaste positie en met een redelijk goed voorspelbare actie zoals atletiek. Voetbal gaat waarschijnlijk al te snel

                      MVG,
                      Op een statiefke met HSM servoke en afstandsbediening.

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zin van de lange telezooms

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        En hoe ga je zo'n onding hanteren? Het is altijd leuk om met dit monsterobjectief mee in de discussie te nemen, maar welke onderwerpen ga je op welke plaatsen mee fotograferen? Ik ken maar 1 toepassing, en dat is sportfotografie vanaf een vaste positie en met een redelijk goed voorspelbare actie zoals atletiek. Voetbal gaat waarschijnlijk al te snel

                        MVG,
                        Neen, neen, ik ken nog een toepassing: sensatie-journalisten die in Monaco een foto willen bemachtigen van een beroemdheid die "vreemd" gaat op één van hun privé-jachten
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zin van de lange telezooms

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Ik denk dat het antwoord grotendeels ligt bij gebruiksgemak. En het grote publiek wil graag véél gebruiksgemak en daar spelen de fabrikanten op in. En da's ook logisch want dat is hun broodwinning. Ik herken het ook. Ook ik heb een tijdje geleden gekozen voor de lange zoom, de 100-400. Een goede telezoom, maar toch merkbaar met allerlei compromissen. Maar 't gebruiksgemak heeft het toch gewonnen van de optische kwaliteit. Bovendien speelde de factor € ook een grote rol. Met een 100-400 heb besla je een grote range voor relatief weinig geld. Want had ik gekozen voor de primes dan was ik vele malen meer geld kwijt geweest.

                          Toch weet ik nog niet wat ik zal gaan doen. Binnenkort koop ik mij de 70-200 f4 IS, wellicht direct inclusief een 1.4x extender. Ik zit er af en toe over te dubben daarna toch de 100-400 maar te verruilen voor een 300mm f4 IS, omdat ik tot nog toe niet de scherpte met de 100-400 heb gehaald, die ik zou willen halen. (maar ik ben de eerste die toegeeft dat dit ook best door 'pilot error' zou kunnen komen)
                          Nu een jaar later is mijn mening ook genuanceerder hoor, en ik ga 100% akkoord met wat je schrijft

                          Ik ken de prestaties van beide Canons niet, maar ik neem wel aan dat de vaste 300mm wel eens scherper zou kunnen zijn? Er zullen waarschijnlijk wel genoeg vergelijkingen te vinden zijn online? Photozone bv?

                          MVG,
                          Last edited by frank207be; 2 juni 2008, 22:01.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zin van de lange telezooms

                            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                            Neen, neen, ik ken nog een toepassing: sensatie-journalisten die in Monaco een foto willen bemachtigen van een beroemdheid die "vreemd" gaat op één van hun privé-jachten
                            Undercover?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zin van de lange telezooms

                              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                              Neen, neen, ik ken nog een toepassing: sensatie-journalisten die in Monaco een foto willen bemachtigen van een beroemdheid die "vreemd" gaat op één van hun privé-jachten
                              nadeel van zo'n kanon is wel dat je het niet mee aan boord kan nemen zonder zo'n jacht te laten zinken wegens overgewicht
                              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                              like.no.other

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zin van de lange telezooms

                                Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                                Neen, neen, ik ken nog een toepassing: sensatie-journalisten die in Monaco een foto willen bemachtigen van een beroemdheid die "vreemd" gaat op één van hun privé-jachten

                                Nee, die maken ze van een sateliet (natuurlijk wel met een télé....)

                                Comment

                                Working...
                                X