Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek Nikon (+ Sigma?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek Nikon (+ Sigma?)

    Beste BD’ers,

    Ik ga mijn eerste lens(zen) kopen om mee op reis te gaan voor mijn de Nikon D80 en de twijfel is toegeslagen! Ik wou in eerste instantie niet wisselen van lens waardoor ik bij de Nikon 18-200mm uitkwam gezien het mooie bereik. Nu zag ik enkele prachtige foto’s van groothoeklenzen zoals de sigma 10-20mm waardoor ik de smaak van “groothoek” te pakken heb waardoor ik interesse kreeg voor de Sigma 10-20mm. In dat geval zit ik wel met 2 lenzen. Om dit probleem op te lossen dacht ik aan de Nikon 16-85mm omdat die toch wat meer groothoek heeft dan de 18-200mm en kwalitatief een stuk beter schijnt te zijn., maar dan mis ik wel het bereik 10-15mm. Dan begon ik weer te twijfelen of ik de 16-85mm zou aanvullen met de Sigma 10-20mm toch alle mogelijkheden van “groothoek” te hebben. Man, man is lenzenkeuze niet gemakkelijk . Ik vermoed dat de ideale oplossing toch 2 lenzen zal zijn zeker?

    Ik twijfel dus over volgende combinaties waarbij groothoek belangrijk is:

    • Nikon 18-200mm (meer zoom) + Sigma 10-20mm
    • Nikon 16-85mm (kwalitatief stuk beter)+ Sigma 10-20mm
    • Nikon 16-85mm

    Graag wat advies!

    PS I: Zijn er ergens voorbeelden te zien van de verschillen in bereik van bv. 10mm – 16mm en 85mm – 200mm om een idee te krijgen?

    PS II: Er wordt altijd beweert dat een kit veel goedkoper is dan de body en de lens afzonderlijk. Als we dit bekijken bij Konijnenberg blijkt dit toch niet te kloppen…
    Nikon D80 + 18-200 VR

  • #2
    Re: Groothoek Nikon (+ Sigma?)

    Op de Tamronsite staat een tooltje om de brandpuntsafstanden goed te simuleren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek Nikon (+ Sigma?)

      Ik zou voor 18-200 en 10-20 gaan. Doe ik ook.
      tussen 10 en 16 zit een gigantisch verschil.
      Je moet trouwens ook verder denken dan je reis alleen.
      18-200: perfect all rounder
      10-20: perfecte groothoek

      waarom voor iets anders gaan?

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek Nikon (+ Sigma?)

        Nikon 18-200 en Sigma 10-20.
        Ik heb ze beiden en ze zijn zeer goed. Op reis neem ik niets anders meer mee.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek Nikon (+ Sigma?)

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Op de Tamronsite staat een tooltje om de brandpuntsafstanden goed te simuleren.
          Handig tooltje, bedankt voor de tip!

          Oorspronkelijk geplaatst door Ikke_006 Bekijk bericht
          Ik zou voor 18-200 en 10-20 gaan. Doe ik ook.
          tussen 10 en 16 zit een gigantisch verschil.
          Je moet trouwens ook verder denken dan je reis alleen.
          18-200: perfect all rounder
          10-20: perfecte groothoek

          waarom voor iets anders gaan?
          Via het tooltje op de tamronsite zag ik ook dat er een groot verschil zit tussen 10mm en 16mm. De reden dat ik voor de 16-85mm zou gaan is omdat die blijkbaar kwalitatief een stuk beter is zowel optisch als de bouw ervan.
          Nikon D80 + 18-200 VR

          Comment

          Working...
          X