Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

17-40 overdreven CA?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 17-40 overdreven CA?

ik heb een tijdje terug al eens gezegd dat ik veel CA had met mijn 17-40 4L maar toen geen goeie foto had. ik heb mij deze lens een tijdje geleden gekocht en sommige foto's hebben er inderdaad echt veel last van en zijn ook niet zo scherp(en echt wel sommige foto's, anderen zijn perfect)
    ik zal hier enkele foto's posten en kunnen jullie misschien zeggen of dit normaal is...
    want eigenlijk vind ik dit niet kunnen voor zulke dure lens

dit is een 100% crop

waarvan hier de originele foto:

en deze foto vind ik dan weer heel onscherp(of komt het echt door de iso 1600?)

ze zijn wel allen op iso 1600 getrokken met mijn 20D dus er is wel een hoopje ruis aanwezig maar ik weet niet of de onscherpte of de CA daaraan te wijten is? (zou mij toch wel verbazen)

dit is bijvoorbeeld eentje die ik meer dan scherp genoeg vind en wat ik verwacht van die lens...
    en weet er toevallig iemand wat de scherpste f-waarde is van de 17-40 want ik zie net dat deze foto is genomen op 5.6, kan daaraan het grote verschil liggen?
    Last edited by Matthias; 17 september 2006, 11:25. Reden: bijvoegen foto die wel scherp is
    5DmkIII en wat glas

Re: 17-40 overdreven CA?

heb het allemaal eens bekeken, maar wees gerust hoor, volgens mij ligt het gewoon aan je extreme instelling van je camera(waarom??).
    heb zelf ook die lens, tot grote tevredenheid.
    mijn beste resultaten op de 300D zijn:
    ISO; 200.
    F; vanaf 8 en hoger.
    snelheid; boven de 60 ivm bewegingonscherpte.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik zie niet zoveel CA op die crop hierboven. 't Leek mij eerlijk gezegd een z/w-foto. Ik heb het niet vergroot en kijk op de grootte waarop je het gepost hebt.

Even kijken of we het over hetzelfde hebben want ik heb je vorige posts geloof ik niet gelezen. Onder CA versta ik blauwachtige en paarse kleuringen rond gebieden met een hoog contrast, vaak takjes tegen een overbelichte lucht. Dat zou hier langs de randen van de witte letters kunnen onstaan maar ik vind het in ieder geval niet opvallen. De foto is wel onscherp en er is inderdaad veel ruis.

Die paarse bandjes op het frame is geen CA, he, dat zijn de bedrijfskleuren van T-Mobile.

Comment

Dat huis op de voorgrond is niet scherp, dat op de achtergrond wel

Comment

het logo op de fiets is wel enkel wit, er zit niets van paars in... dus het is wel degelijk CA waar je echt niet naast kan kijken want met mijn 70-200 4L heb ik nog nooit zulke CA gehad...
          mijn iso stond nog zo hoog omdat ik de dag ervoor foto's van binnesport heb zitten nemen en gewoon vergeten was terug te veranderen...
          de foto van het huis zie ik nu ook dat het huis op de achtergrond iets scherper is, maar helemaal nog altijd niet zo scherp als ik zou willen
          het kan zijn dat ik misschien veel eis van mijn lenzen maar ik vind dat dat wel mag van zo'n lenzen als ik er met mijn beperkt budget zo lang voor spaar, dan heb ik liefst dat het de moeite is, of ik koop mij beter 2 goedkopere lenzen ipv één
          Last edited by Matthias; 17 september 2006, 13:42.
          5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            het logo op de fiets is wel enkel wit, er zit niets van paars in... dus het is wel degelijk CA waar je echt niet naast kan kijken want met mijn 70-200 4L heb ik nog nooit zulke CA gehad...
            Kun je dan niet nog iets groters posten want ik zie het echt niet. Ik begin te twijfelen of het niet aan je monitor ligt.

EDIT: ik heb nu even een kopie in PS geplakt. Op 400% zie ik het wel, maar op 100%? Misschien is mijn monitor wel niet goed.
            Last edited by Leonidas; 17 september 2006, 13:49.

Comment

de scherpte kan ik nog begrijpen omdat ik op f4 werk en bij de meeste foto's op hogere f zijn merkbaar scherper
              maar hetgeen waar ik toch het meest mee zit is die CA
              waarom heb ik dat het ene moment, en het andere niet want op de foto die ik hierboven poste kan je er toch echt niet naast kijken. Leonidas, ik snap niet hoe je dat niet ziet (en waar kan je nu meer contrast hebben dan op de scheiding tussen zwart en wit...)
              5DmkIII en wat glas

Comment

Tja, ik weet ook niet waarom ik dat op het plaatje hierboven niet zie. Ik denk dat we wat dat betreft eerst eens reacties van anderen moeten afwachten.

Als tip wil ik wel meegeven dat je met tests eerst eens wat idealere omstandigheden moet nemen, dan kun je later nog eens wat extremen bekijken. Dus diafragma op f/8 of hoger, voldoende belichting zodat die ISO naar 100 of 200 kan, statief als je met je sluitertijd onder de 1/200 of zo komt. Dan kun je ook beter je scherpte beoordelen.

Comment

Er zit wel degelijk heel wat CA in je foto. Maar op een foto van zo'n slechte kwaliteit zou ik een lens echt niet afrekenen. Neem eens wat gewone foto's op lagere iso en op hogere sluitersnelheden, dan zullen ze er wel heel wat beter uit zien. En ja, de meeste breedhoeken hebben wat last van CA, zeker als je ze wijd open gebruikt. Knijp eens wat dicht, dan ga je waarschijnlijk niets meer zien.
                  Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

ah, dus die CA kan ook liggen aan de lage f waarde?
                    ga ik zeker en vast eens testen
                    alvast bedankt voor de zeer behulpzame antwoorden
                    5DmkIII en wat glas

Comment

In de foto die je post, zit geen CA. Het enige wat er mis mee is, is dat hij zo onscherp als de neten is
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

dan vraag ik mij af of jij ooit al CA hebt gezien daniel... (tenzij je kleurenblind bent natuurlijk)
                        Last edited by Matthias; 17 september 2006, 14:50.
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          dan vraag ik mij af of jij ooit al CA hebt gezien daniel... (tenzij je kleurenblind bent natuurlijk)

Ik weet wat CA is en heb zelf ook foto's met CA en deze foto heeft dat (bijna) niet. Foto is trouwens zo slecht en onscherp dat je niet kunt bepalen of dit CA is
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

moet je dan om CA te zien vlijmscherpe foto's hebben? ik snap echt nie hoe je hier nu geen CA in kan zien... download de volledige foto eens en zoom maar eens tot 200%-300%, dan zal je het wel zien. dan vraag ik mij af waarvan die paarsblauwe randjes op de letters van T-moblile komen, want denk je dan, dat ik er met een blauw lichtje heb zitten op schijnen?
                            5DmkIII en wat glas

Comment

en kijk ondertussen ook eens naar de weerspiegelende delen op de achterrem, daar zat bij mijn weten ook geen blauw lichtje op gemonteerd hoor...
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                              X