Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de senser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Stof op de senser

    Die vignetering komt enkel maar op de proppen omdat ik de foto in ps zo gemaakt heb om de dustspots beter te zien.Is ook maar genomen met de kitlens van de D50.
    Marc

    Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

    Comment


    • #47
      Re: Stof op de senser

      Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke
      Die vignetering komt enkel maar op de proppen omdat ik de foto in ps zo gemaakt heb om de dustspots beter te zien.Is ook maar genomen met de kitlens van de D50.
      Maar is wel te vermijden ook voor deze tests omdat je beter de toestand van je sensor kunt beoordelen.

      Comment


      • #48
        Re: Stof op de senser

        grondige uitleg over sensorcleaning...

        een spateltje (verkrijgbaar voor verschillende sensormaten) kost slechts 6,6 €... daarbij nog pec'pads en eclipse en je bent gesteld.

        Comment


        • #49
          Re: Stof op de senser

          Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
          met wat heb je het gedaan? (en voor de dubbelzinnigen onder ons, ik heb het over de sensorcleaning )
          sensor swab + eclipse

          is voor mij zijn geld zeker waard. + je doet hier ook wel ff mee hoor.

          ik kom hier makkellijk 3 jaar mee toe. aan dees tempo he (tenzij ik in de woestjn ga zitten)

          Comment


          • #50
            Re: Stof op de senser

            lucht onder 1500bar kan waarschijnlijk krassen en snede's veroorzaken maar lucht uit een blaaspeer
            Laten we vooral niet nadenken en de boel maar in het belachelijke trekken...

            Natuurlijk kras je niet met de lucht, maar net met de stofdeeltjes die je over de sensor blaast! Dit staat trouwens ook in die editie van chip foto-video, het aangeraden product zuigt ipv te blazen net om die reden!

            Ik gebruik mijn camera het meeste in het hooggebergte en als je dan terug onder aankomt zit je lensoppervlak onder de kwartsdeeltjes. Als je lenzen verwisselt komen die vroeg of laat ook op je sensor terecht.
            Fijn kwartsstof heeft hetzelfde effect als schuurpapier als het ergens overheen wordt geblazen...ergo...

            Gelieve in het vervolg na te denken alvorens..enfin.

            Comment


            • #51
              Re: Stof op de senser

              Natuurlijk kras je niet met de lucht, maar net met de stofdeeltjes die je over de sensor blaast! Dit staat trouwens ook in die editie van chip foto-video, het aangeraden product zuigt ipv te blazen net om die reden!
              Het aanzuigen waar je van spreekt is volgens mij pas efficient als je de zuiger maar op een paar mm van de sensor houdt. Ik vrees dat het risico dan groot is dat je met de zuigmond de sensor raakt, hetgeen volgens mij een veel groter risico op krassen geeft dan het blazen met een peer.
              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

              Comment


              • #52
                Re: Stof op de senser

                Bedankt voor de reacties allemaal.
                Ik ben al heel wat wijzer geworden, en ook al gerust gesteld.
                Ik ga nu naar de winkel en koop mij een blaasbalg. Zeker de eerste keer is het toch veilig de sensor nog niet aan te raken met Swabs. Als het stof kleeft, schaf ik mij de Eclipse met Sensor Swabs aan. De Scotch durf ik mij (nog) niet aan wagen.
                Ik heb de aflevering van het tijdschrift Chip Foto-Video ook gekocht en daar komt de Sensor Swab heel goed uit de test. Er staan ook een aantal tips vermeld over hoe je stof kan vermijden (hoewel het meeste daarvan wel voor de hand ligt natuurlijk).

                Nogmaals bedankt voor de hulp!
                Last edited by JdW_photography; 25 januari 2006, 14:11.

                Comment


                • #53
                  Re: Stof op de senser

                  Om geen nieuwe draad te openen post ik hier effe mijn vraag.
                  Is dit VEEL stof?

                  350D met 50mm. Die ik bijna nooit afgehaald heb. Deze week enkel 2x om een kitlens te testen.

                  Ik heb op f22 een foto genomene van mijn TFT scherm. En dan hard level toegepast. zodat ze duidelijker zijn. Allen die 2 in de linker bovenhoek vallen op als ik de lucht fotografeer. Maar via levels verschrik ik toch van hoeveel er wel zijn. Kan natuurlijk ook stof op mijn UV filter, of lens zijn. Maar die lijken zuiver met het blote oog.

                  Wil iemand een vergelijkende test doen?

                  Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                  Comment


                  • #54
                    Re: Stof op de senser

                    Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                    Om geen nieuwe draad te openen post ik hier effe mijn vraag.
                    Is dit VEEL stof?

                    350D met 50mm. Die ik bijna nooit afgehaald heb. Deze week enkel 2x om een kitlens te testen.

                    Ik heb op f22 een foto genomene van mijn TFT scherm. En dan hard level toegepast. zodat ze duidelijker zijn. Allen die 2 in de linker bovenhoek vallen op als ik de lucht fotografeer. Maar via levels verschrik ik toch van hoeveel er wel zijn. Kan natuurlijk ook stof op mijn UV filter, of lens zijn. Maar die lijken zuiver met het blote oog.

                    Wil iemand een vergelijkende test doen?

                    Je hebt F22 en welke sluitertijd en focus of out-focus ? Want mijn testen worden altijd zo wit.

                    De tip die ik pas las is dat je hem moet maken met een langere sluitertijd en out-focus en dan links-rechts-links bewegen met je toestel dan kan je uitsluiten of het stofjes zijn op je lens of sensor als je twijfelt.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Stof op de senser

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wopper
                      Je hebt F22 en welke sluitertijd en focus of out-focus ? Want mijn testen worden altijd zo wit.

                      De tip die ik pas las is dat je hem moet maken met een langere sluitertijd en out-focus en dan links-rechts-links bewegen met je toestel dan kan je uitsluiten of het stofjes zijn op je lens of sensor als je twijfelt.
                      Maakt niet uit wat je fotografeert. Als het maar egaal is van kleur.
                      Een perfect witte muur. Of blauwe lucht. Of je scherm wat volledig wit is.
                      Als je probs hebt met focussen type wat tekst, dan kan je daar op focussen.
                      Auto exposure gewoon.
                      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                      Comment


                      • #56
                        Re: Stof op de senser

                        Van mijn 300D reinig ik regelmatig de sensor.
                        Ik doe dat met Sensorswabs en eclipse vloeistof.
                        Mijn zoon die als wetenschapper in de chip ontwikkeling werkzaam is heeft mij dat geadviseerd en het gaat prima!
                        Hij adviseert ook om niet een keer heen daarna swab omdraaien en terug te vegen aangezien dan grote kans aanwezig is dat je het vuil terug veegt. Hij adviseert twee keer indezelfde richting te vegen met de tweede keer de andere kant van de swab. Beschouw het als voorwas/inweken en hoofdwas voor hardnekkig stof.

                        Eclipe vloeistof is wel erg duur. Zeker als je weet dat het gewoon Methanol is.
                        Iedereen die in een technisch/chemisch laboratorium of fabriek werkt kan hier denk ik voor veel minder geld aankomen.

                        Gebruik echter geen alcohol of ethanol deze laten een vervuilende waas achter op de chip. Na een keer zul je dat niet merken maar na meerdere keren reinigen ga je dat zeer zeker zien.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Stof op de senser

                          Methanol is normaal ook verkrijgbaar in de apotheek...
                          Nikon D70s en bijhorend speelgoed
                          www.rocksolid.be

                          Comment


                          • #58
                            Re: Stof op de senser - Anti shake?

                            ..en wie heeft er ervaring met het reinigen van de sensor van een KM5D/7D???

                            Zoals bekend heeft deze een anti-shake functie, dwz de sensor kan bewegen. Hierop kracht uitoefenen (wrijven, tape) lijkt me niet aan te raden.

                            Meer als zuigen of een heel licht borsteltje zou ik niet doen. Voor het beschadigen van de glazen afdekking van de chip op zich ben ik niet bang, dat kun je maar moeilijk bechadigen. Over enige jaren (als er genoeg sloop apparaten zijn) wordt dat wel uitgeprobeerd.

                            Ook de Olympus met z'n ultrasone trillingsmechanisme lijkt me niet aanraakbaar. En ik betwijfel of dit trillen een wat plakkerig stofje kan wegkrijgen.
                            het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                            Telecaster weblog
                            km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                            Comment


                            • #59
                              Re: Stof op de senser - Anti shake?

                              Oorspronkelijk geplaatst door TeleCaster
                              ..en wie heeft er ervaring met het reinigen van de sensor van een KM5D/7D???
                              Vandaag nog de sensor van mijn KM7D gereinigd.
                              Op de Sensorswab (met 3 druppels Eclipse vloeistof) moet je niet hard drukken. Na 5 reinigingen werkt de AS nog steeds probleemloos.
                              Ik gebruik nu SWAB-1 die normaal voor een full size sensor zijn bedoeld. Deze swabs zijn net even groot als de KM7D sensor zodat je met 1 wipe de hele sensor reinigt in de horizontale richting.
                              Heb 1 maal een splinternieuw Hama blaaspeertje met borsteltje geprobeerd. Heel de sensor stond vol met vette strepen. Dat gebruik ik nooit meer.
                              Last edited by notex; 14 maart 2006, 17:32.

                              Comment

                              Working...
                              X