Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de senser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Stof op de senser

    Ik doe dit nu standaard iedere 2 weken met de Sensor-brush. Kost weinig moeite, geen zweet over de rug en perfecte resultaten
    http://harryvantol.nl

    Comment


    • #32
      Re: Stof op de senser

      ik wil toch even zeggen dat het kuisen van een ccd NIETS inhoud. ik was ook bang hiervoor maar het is zo eenvoudig als het licht aandoen.
      Inderdaad, maar toch zit ik telkens met trillende handen als ik eraan begin. De laatste keer heb ik niet minder dan 6 sensor swabs nodig gehad om mijn sensor +/- proper te krijgen (nog slechts 1 stofje te zien) Vandaag heb ik er mij opnieuw aan gewaagd (ondertussen een paart maand verder dus). Met veel stress ben ik er aan begonnen... er waren tientallen stofjes op mijn sensor. Na 1 passage met een sensor-swab bleef er nog 1 stofje over (hetzelfde hardnekkige stofje als de 1e keer) Na een 2e sensor-swab te hebben gebruikt was mijn sensor pico-bello proper zonder één stofje, zelfs op F22 en met autolevels. Mijn sensor is dus HELEMAAL proper Vanaf nu kuis ik hem echter met een sensor brush...veel minder stress (helaas enkel doeltreffend voor droge stofvlekjes, niet voor opgedroogde vlekjes). Enfin...conclusie mijn dag is goed want mijn sensor is eindelijk 100% stofvrij (voorloopgi dan toch )
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

      Comment


      • #33
        Re: Stof op de senser

        wat is zo'n sensorbrush?
        Fotooke?
        Waar kopen?
        Hoeveel kostda?

        Koen
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #34
          Re: Stof op de senser

          Zo'n sensor brush wordt verdeelt door Visible Dust.
          Kijk eens op hun site, veel interessante videos :
          How to clean digital SLR or mirrorless camera — cleaning methods and solutions to eliminate condemnations from digital camera sensor, focusing screen and mirror.

          't Is wel nogal duur voor zo'n onnozel borsteltje (voor zover ik mij herinner, zo'n 100 euro voor een setje voor een 1,6x sensor (zoals bijv. EOS 350D, D70s)), maar ik zou het niet meer kunnen missen.
          meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

          Comment


          • #35
            Re: Stof op de senser

            Sensor-brush is erop gebaseerd dat deze statisch wordt gemaakt. En heeft heeeeeeeeel fijne haartjes. Ik had wel eens ergens gelezen dat het dan ook met een kwastje moest kunnen dat vrouwen gebruiken voor op het gezicht (want dan is het zacht genoeg) maar die zijn niet statisch te maken, en de haartjes toch nog te grof. Inderdaad zeer duur (ik betaalde 70€ geloof ik) maar dan wel dat gevoel van veiligheid, en wat is 70€ op een camera van 1300€ en nog wat lenzen??
            http://harryvantol.nl

            Comment


            • #36
              Re: Stof op de senser

              Hier vind je nog wat info : http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #37
                Re: Stof op de senser

                om de twee weken uw sensor afborstellen lijkt me wat overdreven.

                sensor is 1 punt, algeme onderhoud is het andere. stof dat er niet is kan niet op je sensor vallen
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #38
                  Re: Stof op de senser

                  In het laatste fotoblad Foto-Video (06/2005) staat een bespreking hoe je de sensor zelf kan reinigen en hoe je daarbij kosten bespaart. Ze stellen er een pakket samen die je bijmekaar kan sprokelen in de drogisterij en apotheker voor 10€.
                  Er worden ook andere produkten besproken, wat de voordelen en nadelen zijn en de kostprijs.
                  www.chip-fotovideo.nl
                  tomprog.fotopic.net
                  NIKON D70 Shooter

                  Comment


                  • #39
                    Re: Stof op de senser

                    Oorspronkelijk geplaatst door tomprog
                    In het laatste fotoblad Foto-Video (06/2005) staat een bespreking hoe je de sensor zelf kan reinigen en hoe je daarbij kosten bespaart. Ze stellen er een pakket samen die je bijmekaar kan sprokelen in de drogisterij en apotheker voor 10€.
                    Er worden ook andere produkten besproken, wat de voordelen en nadelen zijn en de kostprijs.
                    www.chip-fotovideo.nl
                    iemand dit boekske met ev. uitleg wat je allemaal moet kopen?
                    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                    www.koendd.be

                    FZ50

                    Comment


                    • #40
                      Re: Stof op de senser

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen dd
                      iemand dit boekske met ev. uitleg wat je allemaal moet kopen?
                      Boekske in bezit:

                      tomprog.fotopic.net
                      NIKON D70 Shooter

                      Comment


                      • #41
                        Re: Stof op de senser

                        Hmm, imho. behandel je de sensor nooit met wattenstaafjes...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Stof op de senser

                          Hallo,
                          Ik heb het ook zitten op mijn D50!Reeds geprobeerd te kuisen met pec pads en eclipse,alsook met tape en blijf met hetvolgende zitten...Wie weet raad???Toch maar eens binnendoen?
                          Foto is genomen op diafragma 36

                          Marc

                          Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

                          Comment


                          • #43
                            Re: Stof op de senser

                            Oorspronkelijk geplaatst door tomprog
                            Boekske in bezit:

                            Boekske in bezit,...............en .............. al geprobeerd ??
                            Is het boekske na te bestellen ?
                            Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                            Web-Albums

                            Comment


                            • #44
                              Re: Stof op de senser

                              Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa
                              Boekske in bezit,...............en .............. al geprobeerd ??
                              Is het boekske na te bestellen ?
                              Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, werk vlak bij de Beukelaar . Normaal gezien is het boekske nog verkrijgbaar bij de dagboekhandelaar (Gazettenwinkel), heb het toch nog zien liggen. Het verschijnt 6 keer per jaar vandaar 06/2005 (niet Juni) .
                              tomprog.fotopic.net
                              NIKON D70 Shooter

                              Comment


                              • #45
                                Re: Stof op de senser

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spotterke
                                Hallo,
                                Ik heb het ook zitten op mijn D50!Reeds geprobeerd te kuisen met pec pads en eclipse,alsook met tape en blijf met hetvolgende zitten...Wie weet raad???Toch maar eens binnendoen?
                                Foto is genomen op diafragma 36

                                Dit is een typisch voorbeeld van neerslag op de sensor. Dit type vuil is moeilijker weg te halen dan gewoon stof. Maar opzich stel dit geen enkel probleem voor. Ik doe reeds meer dan 3 jaar macro opnames en daarbij gebruik ik altijd hoge Fwaardes waardoor zoiets direct opvalt. Vroeger vanalles gebruikt maar nu gewoon de 3M tape en binnen 10 sec is de sensor proper. Ik weet dat dit omstreden is, dat velen huiveren maar die personen hebben het nog nooit gedaan. Het is wel de doorzichtige matte tape waar je kunt opschrijven. Gewoon eerst op de zijkant vastplakken en dan de tape met een vlak voorwerp ( ik gebruik een 15mm brede rubberstrook uitgesneden van een ruiten trekker en in een houderje geplaatst, gewoon kwestie van iets in de hand te hebben waar je de tape kunt neer strijken op de sensor zonder echt druk uit te oefenen). Al die kleine stripjes op je sensors zijn direct verdwenen. Reeds tientallen keren uitgevoerd, snel en goed en kost 0 euro. Ik gebruik altijd een netvoeding voor dit werkje en hou altijd de sensor toestand bij voor en na de reiniging. Zo zie je tenminste wat je gedaan hebt en bezit je referentie's. Foto's altijd in RAW opnemen zodat je heel goed vergelijkingen kunt maken door extreem de kontrast op te trekken.
                                Ik gebruik altijd dezelfde testopstelling voor de meting, de AF60/2.8D micro lens, de ringflits, lens op kortste focus afstand F57, gemeten op een grijskaart maar uit focus zodat je een egaal vlak bekomt zonder vignetering zoals in uw geval. Flash regelen opdat belichting in het midden komt (128 op het histogram hoewel dit minder kritisch is maar beter altijd dezelfde omstandigheden gebruiken)

                                Maar zoals altijd, gebruik op eigen risico!

                                Frans.

                                Comment

                                Working...
                                X