Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op de senser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Stof op de senser

    vergeet geen blaaspeer


    ik heb voorlopig aan een blaaspeer genoeg gehad om het kleine beetje stof op mijn sensor te verwijderen.
    (superkleine stipjes die je enkel ziet bij kleinste diafragma en dan auto levels in PS tel ik nie mee, wat ik in mijn foto's niet zie, trek ik mij niet aan!)


    gewoon sensorreiningen aanzetten, camera met sensor naar beneden houden, enkele keren goed in blazen met blaaspeer en alles weg
    1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
    EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

    Comment


    • #17
      Re: Stof op de senser

      Een blaaspeer wordt zowel door de fabrikant als door andere gebruikers afgeraden...heeft de neiging krassen te veroorzaken.

      Comment


      • #18
        Re: Stof op de senser

        Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
        Een blaaspeer wordt zowel door de fabrikant als door andere gebruikers afgeraden...heeft de neiging krassen te veroorzaken.
        Het is niet de bedoeling dat je daarmee het oppervlak van de sensor raakt .
        Door te blazen zal je nooit krassen kunnen maken .

        Ik gebruik altijd eerst de blaaspeer, en als er dan toch nog stofjes blijven zitten, ga ik er met een Sensor Swab + Eclipse reinigingsvloeistof over.

        Als ik geen macro's moet maken, dan kijk ik meestal niet zo nauw. De stofjes worden meestal toch maar pas zichtbaar vanaf f16, bij gewone foto's vallen ze niet zo snel op.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Stof op de senser

          Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
          Een blaaspeer wordt zowel door de fabrikant als door andere gebruikers afgeraden...heeft de neiging krassen te veroorzaken.
          toch wel raar

          heb het voor alle zekerheid eens nagekeken, en in de handleiding van mijn 20D toont men net de blaaspeermethode bij het stukje 'sensor reinigen'

          rare manier van afraden


          hoe wil jij trouwens door lucht te blazen krassen maken in een glazen plaat???
          1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
          EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

          Comment


          • #20
            Re: Stof op de senser

            Gebruik ook eerst een blaaspeer. Tot nu heeft het geholpen voor alle stofjes

            Als je de sensor niet raakt kan dit geen kwaad hoor
            Groeten,
            Ludo

            Comment


            • #21
              Re: Stof op de senser

              Niemand die deze gebruikt?

              Visibledust

              Werkt echt waanzinnig en geen gedoe met vloeistofjes, tape en andere enge zaken. Gewoon een spuitbus lucht en een borsteltje.
              Bij Canon CPS in Nederland werken ze er ook mee en ook Robgalbraith raadt 'm aan.

              Maar pas stof na 1 jaar, gebruik je nooit eens diafragma 22 ofzo???

              Comment


              • #22
                Re: Stof op de senser

                Ja ik heb altijd al na ene paar weken stof! gelukkig heb ik nog 4 nieuwe rolletje Scotch Magig tape, die zal ik natuurlijk niemand aanraden. Ik zeg alleen hoe ik het al 200x gedaan heb zonder problemen, ieder moet voor zichzelf beslissen wat hij/zij de beste oplossing vindt.

                Ik heb hier nog 9 sensorswabs en een flesje eclipse te koop voor 50 rolletjes scotch magic
                Maar eerlijk gezegd liever 50 euro inclusief verzendkosten; doe ik er gratis een rolletje scotch magic bij.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #23
                  Re: Stof op de senser

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                  Ik zeg alleen hoe ik het al 200x gedaan heb zonder problemen
                  Euh ... ging dit nog over die sensor?

                  Tweehonderd keer??? Ik werk sinds november 2003 met DSLR en heb op die tijd misschien 4 of 5 keer mijn sensor gekuist, een paar keer geblazen met een peertje en da's alles ... en ik ben nochtans ook een maniak als het op stof aankomt ...

                  Voor 1 puntje op > f 11 doe ik mijn lens er niet af zelle, dan wordt het PS ...
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Stof op de senser

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                    Een blaaspeer wordt zowel door de fabrikant als door andere gebruikers afgeraden...heeft de neiging krassen te veroorzaken.
                    Een blaaspeer kan geen krassen veroorzaken ... komt alleen lucht uit ...

                    Hetgeen de fabrikanten vermelden is dat je geen blaaspeer "met borsteltje" mag gebruiken omdat dit krassen kan maken. Ook staat er dat je de blaaspeer niet te diep in het toestel mag steken ...

                    Je moet natuurlijk niet het stof eraf proberen te wrijven of te kloppen met die blaaspeer hé
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Stof op de senser

                      Volgens een test zou het volgende het beste resultaat geven :



                      Iemand dit al getest?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Stof op de senser

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                        Een blaaspeer wordt zowel door de fabrikant als door andere gebruikers afgeraden...heeft de neiging krassen te veroorzaken.

                        lucht onder 1500bar kan waarschijnlijk krassen en snede's veroorzaken maar lucht uit een blaaspeer

                        ge moet da nie op uw sensor zetten he, maar ne cm ofzo ervanaf
                        In mijn Lowepro Nova 4 AW neem ik mee: Canon Eos 350D + 70-200 f2.8L IS USM + 24-105 f4L IS USM + 10-22ef-s USM + grip + 580EX - Manfrotto statiefke - Canon powershot A75

                        Comment


                        • #27
                          Re: Stof op de senser

                          ondertussen is de ccd gekuist.

                          het is mss de duurtse methode maar ik voel mij er toch zeker bij.

                          ccd heeft nu nog 2 zeek kleine stofjes op f22 en je moet ze in auto level zetten en een beetje met scherm draaien dan kan je ze zien. op een gewone foto zelfs van een wit scherm zie je niks meer.

                          ik wil toch even zeggen dat het kuisen van een ccd NIETS inhoud. ik was ook bang hiervoor maar het is zo eenvoudig als het licht aandoen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Stof op de senser

                            Oorspronkelijk geplaatst door immage
                            ondertussen is de ccd gekuist.

                            het is mss de duurtse methode maar ik voel mij er toch zeker bij.

                            ccd heeft nu nog 2 zeek kleine stofjes op f22 en je moet ze in auto level zetten en een beetje met scherm draaien dan kan je ze zien. op een gewone foto zelfs van een wit scherm zie je niks meer.

                            ik wil toch even zeggen dat het kuisen van een ccd NIETS inhoud. ik was ook bang hiervoor maar het is zo eenvoudig als het licht aandoen.
                            met wat heb je het gedaan? (en voor de dubbelzinnigen onder ons, ik heb het over de sensorcleaning )

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                            Euh ... ging dit nog over die sensor?
                            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                            www.koendd.be

                            FZ50

                            Comment


                            • #29
                              Re: Stof op de senser

                              Mannekkes, hoe meer ge hierover leest hoe groter de angst om "hét" te doen, dus just do it and talk less (spreek uit eigen ondervinding) of schrijf anders een boek
                              Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Stof op de senser

                                Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                                Mannekkes, hoe meer ge hierover leest hoe groter de angst om "hét" te doen, dus just do it and talk less (spreek uit eigen ondervinding) of schrijf anders een boek
                                Zijn ze hier nog altijd aan't kuisen.
                                mvg FrançoisVM
                                Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X