Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Canon EOS 5D topic!

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
    Ik heb het LCD van D300 gezien en dat is WOW
    De 51 AF punten leek me ook zalig... je kiest gewoon de positie waar je moet scherpstellen zonder dat je moet herkadreren..
    Zolang ik reeds een dslr gebruik heb ik nog nooit de behoefte gehad om een ander scherpstelpunt te gebruiken dan het middelste.
    Ik hoop dat de gebruikers van een 51 af punten camera snelle vingers hebben bij het schakelen tussen alle punten...dat ze van de eerste keer het juiste punt kunnen selecteren....en dat hierna het onderwerp ook nog eens op dat punt wil blijven.Bij statische onderwerpen kan je net zo goed handmatig scherpstellen

Herkadreren gaat mijn inziens nog altijd stukken sneller.

De meeste rommel en uitbreidingen die men tegenwoordig op een non-pro dslr wil proppen zijn gewoon totaal overbodig voor 99% van de gebruikers.

Wat mij het meeste interesseerd is de betrouwbaarheid en de levensduur van het toestel( dat ze na 10jaar nu eindelijk al de errors eens uit de verschillende body's halen).Dat de camera wanneer hij in de winkel ligt werkt zoals hij hoort te werken vanaf de eerste dag (zonder firmware updates achteraf).....en een hogere beeldkwaliteit( dynamisch bereik) is ook steeds welkom.Geef mij maar een solide betrouwbare fullframecamera die tegen een stootje kan met 5-6milj pixels zonder al te veel prullen. Met hetgene wat de fabrikanten nu vandaag de dag weten moet het mogelijk zijn om een sensor met een minder hoge resolutie te bouwen die de kleuren weergeeft zoals ze echt zijn ....met een nog lagere ruiswaarde ...en een hoog dynamisch bereik.Ik ben slechts een amateur en heb geen behoefte aan een niet-pro toestel met 16 milj pix om slechts een foto op een A4-formaatje af te drukken.Imho lijkt het er mij altijd maar meer en meer op dat men mensen die totaal geen idee hebben hoe ze met een dslr camera moeten werken wil overtuigen met allerhande prullen dat de nieuwere versie van zo'n toestel ook voor hen uiterst geschikt is. Door massaproductie dalen de prijzen van de toestellen ......en de laatste jaren ook de betrouwbaarheid van de toestellen(ongeacht wel merk). Het uiteindelijke doel waarvoor een camera uiteindelijk dient blijkt men stilletjes aan uit het oog te verliezen.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Zolang ik reeds een dslr gebruik heb ik nog nooit de behoefte gehad om een ander scherpstelpunt te gebruiken dan het middelste.
      Ik hoop dat de gebruikers van een 51 af punten camera snelle vingers hebben bij het schakelen tussen alle punten...dat ze van de eerste keer het juiste punt kunnen selecteren....en dat hierna het onderwerp ook nog eens op dat punt wil blijven.
      ik gebruik mijn 45 AF punten maar al te graag hoor bij mn 1D, en dit merk ik des te meer wanneer ik met de 400D werk,dat ik de vele AF punten echt wel mis
      het schakelen tussen AF punten op de horizontale lijn is een kwestie van tienden van een seconde (verticaal is het al iets lastiger)
      soms heb ik gewoon geen tijd om na het scherpstellen nog te herkadreren en dan is het een verademing om nagenoeg exact je AF punt te kunnen selecteren op voorant

maar ja, voor vele foto's heb je inderdaad enkel het middelste AF punt nodig maar dat neemt niet weg dat voor mij veel AF punten enorm handig kan zijn
      5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
        Bedoel je hiermee dat Canon niet eerst een aankondiging doet waarna een wachttijd komt tegen dat het leverbaar is, maar het toestel "direct op tafel legt"?
        Voor de 1D reeks is dit niet geval.
        Voor prosumer, dus ook voor de 5D opvolger, worden de wachttijden steeds minder lang.

In dezelfde week dat de 40D is aangekondigd was er al een 40D gebruiker op dpreview, dus na enkele dagen.

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
        Ik heb het LCD van D300 gezien en dat is WOW
        De 51 AF punten leek me ook zalig... je kiest gewoon de positie waar je moet scherpstellen zonder dat je moet herkadreren..
        Bij FF is dit minder eenvoudig dan bij APS omdat de 51 (of 45) AF punten in een kleiner gebied zitten.

Dit nadeel heeft de 1Ds reeks ook tegenover de 1D reeks.

En bij de meest recente 1D(s)III reeks kunnen alleen nog 19 van de 45 AF punten geselecteerd worden, niet zoveel meer dan de 9 AF punten van de 40D en de 5D.

Ik denk dat je nu een Nikon D300 kan kopen.

Jan.
        Last edited by Jan_10D; 16 december 2007, 19:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          En bij de meest recente 1D(s)III reeks kunnen alleen nog 19 van de 45 AF punten geselecteerd worden, niet zoveel meer dan de 9 AF punten van de 40D en de 5D.

Ooh, slechts meer dan twee keer zoveel. Je vergeet ook te melden dat die 19 AF punten een pak gevoeliger en preciezer zijn dan de 9 AF punten op de 20/30/40D of 5D.

Dave
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Ooh, slechts meer dan twee keer zoveel. Je vergeet ook te melden dat die 19 AF punten een pak gevoeliger en preciezer zijn dan de 9 AF punten op de 20/30/40D of 5D.

Dave
            In vergelijking met 54 AF punten is 19 iets minder.

En de 8 extra AF punten van de 40D zijn nu wel gelijk aan het midden AF punt.

Dit is inderdaad een groot nadeel van de 5D em 20D en 30D.

Ik verwacht dus ook 9 cross type AF punten bij de 5D opvolger.

Ik zeg ook niet dat de AF van de 1D(s)III minder goed is dan van de D300.

Jan.

Comment

In vergelijking met 54 AF punten is 19 iets minder.

En de 8 extra AF punten van de 40D zijn nu wel gelijk aan het midden AF punt.

Dit is inderdaad een groot nadeel van de 5D em 20D en 30D.

Ik verwacht dus ook 9 cross type AF punten bij de 5D opvolger.

Ik zeg ook niet dat de AF van de 1D(s)III minder goed is dan van de D300.

Jan.
              Maar je doet ook geen afbreuk aan wat ik zeg. Die 8 extra AF punten van de 40D en alle AF punten van de 400D/20D/30D/40D/5D zijn minder gevoelig dan die 19 van de 1D Mk III(s), en nu haal je die 54 van Nikon erbij? Zijn die 54 dan alle even bruikbaar?

Ik ben trouwens nog niet zo zeker van je statement '8 extra AF punten van de 40D zijn nu wel gelijk aan het midden AF punt'. Het zijn nu alle 9 cross-type, maar dat heeft niets met gevoeligheid te maken. Het zou best kunnen dat het middenste punt gevoeliger is.

Dave
              pixelpusher

Comment

Maar je doet ook geen afbreuk aan wat ik zeg. Die 8 extra AF punten van de 40D en alle AF punten van de 400D/20D/30D/40D/5D zijn minder gevoelig dan die 19 van de 1D Mk III(s), en nu haal je die 54 van Nikon erbij? Zijn die 54 dan alle even bruikbaar?
                De vergelijking ging dan ook over de 40D en de D300.

The D300 features a new 51 point auto focus sensor, the center fifteen (3x5 grid) being cross point sensors even with F5.6 aperture lenses.
                Ik ben trouwens nog niet zo zeker van je statement '8 extra AF punten van de 40D zijn nu wel gelijk aan het midden AF punt'. Het zijn nu alle 9 cross-type, maar dat heeft niets met gevoeligheid te maken. Het zou best kunnen dat het middenste punt gevoeliger is.

Dave
                Het midden AF punt van de 40D is inderdaad nog beter dan dat van de 5D.

New AF system with 9 cross-type sensors, and world's first diagonal high-precision cross-type AF at center point with f/2.8 and faster lenses.
                Voor de 1DIII werkt alleen het midden AF punt tot f4 als cross type. Alle 45 AF punten zijn lijn gevoelig tot f5,6 en het midden AF punt tot f8.

The 18 cross-type AF points other than the center AF point detect vertical lines at f/2.8 and horizontal lines at f/5.6.
                If the maximum aperture of the lens or lens/extender combination in use is f/2.8 or larger, high-precision, cross-type focusing is possible.
                Also, if the maximum aperture of the lens or lens/extender combination in use is f/5.6 or larger, horizontal-line sensitive AF is possible.

The Assist AF sensors are horizontal-line sensitive at f/5.6.

The center AF point can use cross-type focusing with f/4 and faster lenses and still can focus with f/8 lenses.
                f5,6 is wel iets beter dan f2,8.

Jan.
                Last edited by Jan_10D; 17 december 2007, 22:05.

Comment

De 5D is een camera uit 2005. Destijds werd vermeld, dat deze camera 3,5 beelden per seconde kon schieten. Toen had men nog geen snelle Extreme IV CF-kaarten. Zal dit aantal nu verhoogd kunnen zijn, nu de bestanden sneller kunnen worden overschreven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door waiso Bekijk bericht
                    De 5D is een camera uit 2005. Destijds werd vermeld, dat deze camera 3,5 beelden per seconde kon schieten. Toen had men nog geen snelle Extreme IV CF-kaarten. Zal dit aantal nu verhoogd kunnen zijn, nu de bestanden sneller kunnen worden overschreven?
                    De snelheid van foto's nemen hangt niet samen met de snelheid van de kaartjes waarmee je werkt. Je foto's worden namelijk opgeslagen in een interne buffer alvorens naar de kaart te worden geschreven. Dat de opvolger dus om die reden sneller zal schieten, lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Het is trouwens niet zo makkelijk om een FF camera sneller te laten schieten: de spiegel is groter, waardoor die meer lawaai maakt, en meer kracht vergt om tegen dezelfde snelheid te bewegen als een kleinere spiegel. Toch denk ik dat men zal ijveren voor een kleine snelheidswinst, al is het maar om marketingtechnische redenen.

Dave
                    pixelpusher

Comment

Na 2,5 jaar denk ik dat er 50 % zekerheid is dat we in Jan 08 een opvolger van de 5D krijgen.
                      Er stond tot nu toe geen opvolger voor de 5D tussen de lijst van nieuwe toestellen die tot maart gaan uitkomen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Er stond tot nu toe geen opvolger voor de 5D tussen de lijst van nieuwe toestellen die tot maart gaan uitkomen.
                        Bedankt voor de info.

Nu weten we heel zeker dat er op 24 Jan 08 niets wordt aangekondigd.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                          Ik hoop dat de gebruikers van een 51 af punten camera snelle vingers hebben bij het schakelen tussen alle punten...dat ze van de eerste keer het juiste punt kunnen selecteren....en dat hierna het onderwerp ook nog eens op dat punt wil blijven.Bij statische onderwerpen kan je net zo goed handmatig scherpstellen

Herkadreren gaat mijn inziens nog altijd stukken sneller.

De meeste rommel en uitbreidingen die men tegenwoordig op een non-pro dslr wil proppen zijn gewoon totaal overbodig voor 99% van de gebruikers.

Wat mij het meeste interesseerd is de betrouwbaarheid en de levensduur van het toestel( dat ze na 10jaar nu eindelijk al de errors eens uit de verschillende body's halen).Dat de camera wanneer hij in de winkel ligt werkt zoals hij hoort te werken vanaf de eerste dag (zonder firmware updates achteraf).....en een hogere beeldkwaliteit( dynamisch bereik) is ook steeds welkom.Geef mij maar een solide betrouwbare fullframecamera die tegen een stootje kan met 5-6milj pixels zonder al te veel prullen. Met hetgene wat de fabrikanten nu vandaag de dag weten moet het mogelijk zijn om een sensor met een minder hoge resolutie te bouwen die de kleuren weergeeft zoals ze echt zijn ....met een nog lagere ruiswaarde ...en een hoog dynamisch bereik.Ik ben slechts een amateur en heb geen behoefte aan een niet-pro toestel met 16 milj pix om slechts een foto op een A4-formaatje af te drukken.Imho lijkt het er mij altijd maar meer en meer op dat men mensen die totaal geen idee hebben hoe ze met een dslr camera moeten werken wil overtuigen met allerhande prullen dat de nieuwere versie van zo'n toestel ook voor hen uiterst geschikt is. Door massaproductie dalen de prijzen van de toestellen ......en de laatste jaren ook de betrouwbaarheid van de toestellen(ongeacht wel merk). Het uiteindelijke doel waarvoor een camera uiteindelijk dient blijkt men stilletjes aan uit het oog te verliezen.
                          Ik sluit me hier volmondig bij aan.

Ik heb nog afdrukken van 40x60 van macro opnames die ik 'schoot' met een 4mp (olympus e10).
                          Man kwaliteit.
                          Als je nu 4 mp zegt staan ze je ronduit uit te lachen.

!!!
                          kurt!
                          Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Comment

Tjah, kwaliteit is subjectief zeker?

Als de inhoud van de foto op zich al hoogstaand is, dan scheelt de rest ook niet zoveel meer. Een beetje minder scherpte hier, wat uitbranding daar, maar man.. wat een emotie!

Er is echter altijd een wedijver om ook die laatste stap, die laatste onscherpte en die laatste kleurfout weg te halen, omdat er een markt voor is. En de fotografen die die markt willen benaderen, komen van analoge of digitale mediumformaat camera's en kijken nu naar de high-end DSLRs omwille van de prijs en het gebruiksgemak.

Maar inderdaad, pixelpeepen om het pixelpeepen is ook niet mooi en uitlachen nog minder. En zeker niet als het gaat om aspecten die geen afbreuk doen aan de kwaliteit. Ik denk dat men in dat geval meer blijk geeft van onbenul dan dat men zich interessant maakt.

Ik trek m'n parties tegenwoordig ook op sRAW. Voordeel: minder pixels, minder ruis, en sneller verwerkt. En daar heeft men mij nog nooit voor uitgelachen.

Wel toen ik beweerde die "nutteloze afdrukknop op de 5D" af en toe te gebruiken op familiefeestjes.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Wel toen ik beweerde die "nutteloze afdrukknop op de 5D" af en toe te gebruiken op familiefeestjes.

Dave
                              Die afdrukknop...daar heeft Canon al flink wat "respons" op gehad. Ik vraag me af of er iemand die knop al eens gebruikt heeft?
                              Ik alvast niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                                Die afdrukknop...daar heeft Canon al flink wat "respons" op gehad. Ik vraag me af of er iemand die knop al eens gebruikt heeft?
                                Ik alvast niet.
                                Ik wel dus.

Op m'n Canon Selphy printertje.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X