Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

bedankt voor de info

denk dat ik er een 5D ga bijdoen als ik 't budget vrij heb... een 1ds 2 scoren voor 3500€ zal toch bij dromen blijven denk ik

Comment

Mijn 5D is het beste wat me na het analoge gebeuren is overkomen. Ik had Olympus E10, E20, Canon D60, Canon 20D (nog altijd) en nu dus 5D! FF is iets wat ik altijd heb gemist in heel het digitale gebeuren. Werk graag met groothoek overigens! AF was met alle andere camera's een flauwe zaak. Met uitzondering van de 20D. Maar goed, bij het gebruik van groothoek is AF niet echt zo belangrijk. Ik fotografeer trouwens nog altijd graag in manuele funktie. Heb de oude school meegemaakt weet je wel Om eerlijk te zijn was het fotograferen met de 5D een aanpassing aan hetgeen ik met de andere digitale camera's heb gedaan. Eigenlijk terug 'to basis'. Belichting is terug een zaak van 'naar het bord' kijken. Niet zo maar foto's maken op de 'p' van... poef er maar op los. Basiskennis van de fotografie weet je wel. Zoals vroeger, elke brandpuntafstand van zowel prime lens als zoomlens heeft zijn eigenschappen wat betreft belichting. Laat staan de ISO waarden. Ik gebruik trouwens af en toe nog eens mijn Minolta lichtmeter uit de hand. Wat me vooral verbaasd aan de 5D is zijn ongelooflijke mogelijkheid om te fotograferen in hoge ISO waarden. (Ik fotografeer wel altijd in RAW! Er is GEEN ander alternatief voor het maken van top kwaliteits foto's. Zeker niet als je in deze hoge ISO waarden gaat werken). Die converteer ik in PS CS2 naar 16 bitt PS files. (RAW files worden uiteraard eerst op DVD gebrandt! Wat ik eigenlijk wou zeggen is... Ik gebruik mijn 20D niet echt meer met volle goesting als het gaat om top foto's! Mijn 5D doet me echt denken aan mijn Leica's die ik als analoge camera heb gebruikt. Een absolute aanrader voor diegenen die een betaalbaar superding willen in huis halen. Zorg wel voor een degelijk objektief, anders ga je groen kijken. Greetz

Comment

Ik weet niet of de lichtmeting van Nikon zoveel beter is dan deze van Canon maar over de Nikon licht meet methode is toch iets meer nagedacht.
        Moh, over de digic-chip (die de lichtmeting evalueert) is toch ook wel nagedacht gok ik. Je geeft aan dat je niet direct een probleem met de lichtmeting hebt. Wat maakt het dan uit of het 'slechts' 35 segmenten zijn, waarom zou een 1000-kleurpixels ccd beter zijn? Als de foto's goed zijn met 7 segmenten of 20, dan is dat toch ook goed? Méér is niet per se beter, het ligt er nog aan wat ermee wordt gedaan.

Ik heb met de D30/10D/5D nog geen metingproblemen gehad zoals hier worden beschreven. De enige camera met een typisch blown highlights-probleem was ironisch genoeg juist mijn Nikon 5000 (dat was overigens geen echt probleem, na de eerste paar foto's heb ik de EV een stapje teruggedraaid). Het gaat er me dus niet om dat Canon beter zou zijn dan Nikon, maar ik zou die canonmeting niet zomaar afschrijven op basis van 'slechts 35 segmenten'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
          Is enkel afhankelijk van hoelang je kan wachten.
          Elke DSLR daalt continu in prijs. Meestal wordt een model na 1 of 1,5 of 2 jaar vervangen en dit heeft vaak een gunstige invloed op de prijs van het oude model.

Ik heb alle voor en nadelen van de Canon 5D even samengevat:

Voordelen:

- Afmetingen. Canon 5D is grootste en zwaarste wat een DSLR mag zijn.
          - Hoge ISO. Alhoewel nog steeds niet echt indrukwekkend is er vandaag nog geen goedkoper alternatief.
          - Erg veel detail.zonder beeldfouten. Wordt enkel overtroffen door 1DsII.
          - Heel goede resultaten. Fotos hebben goede kleuren en 3D effect.
          - LCD echt bruikbaar. Scherpte van resultaat kan op LCD beoordeeld worden.
          - Zoeker is het minimum dat vereist is. De grootte zoeker ligt ongeveer tussen 20D en goede oude analoge cameras van 20 jaar terug.
          - Kleinere DOF bij ideaal f getal. De lens kan bij een hoger f getal gebruikt worden waardoor de scherpte van de foto beter is.
          - Sluitergeluid is heel aangenaam en niet storend. 10D blijft onovertroffen.
          - Veel goedkoper dan 1DsII met vergelijkbaar resultaat.
          - Autofocus beter dan van Canon 20D. Focust bij heel weinig licht. Zelf nog geen enkel probleem opgemerkt.
          (gebruik standaard centraal focus punt)
          - Edit: het allerbelangrijkste niet vergeten. De Canon 5D is vooral een heel aangenaam toestel tijdens het fotograferen.

Nadelen:

- Erg duur.
          - Veel te duur in vergelijking met Canon 20D.
          - Principe van lichtmeting is verouderd. Grootste gebrek van alle Canon DSLR.
          - Stof op de sensor. Bij APS sensoren verzamelt het stof naast de sensor. Bij FF aan de randen van de sensor.
          - Stof in zoeker. Probleem op diverse fora gemeld. In de praktijk niet echt belangrijk.
          - Vignetting is heel opvallend bij de laagste f getallen, ook met de duurste L lenzen. Voor sommige fotos heeft vignetting geen belang.
          Vignetting kan vermeden worden door een hoger f getal te gebruiken.
          - Beperkte DOF. Gebruikers fouten bij het scherpstellen zijn onmiddelijk zichtbaar en leveren meestal een onbruikbaar resultaat.
          - Heel hoog batterijverbruik.
          - Heel grote bestanden. Typisch 12 tot 14 MP in RAW.
          - Geen ingebouwde flits.
          - Voordeel van FF is relatief beperkt.

Conclusie:

De kans is er dat de Canon 5D mijn eerste en ook laatste FF DSLR wordt.
          Enerzijds omdat ik niets meer nodig heb dan de Canon 5D.
          Anderzijds omdat DSLR met APS sensoren ook voordelen bieden en dit tegen een veel lagere prijs.
          Voorwaarde is wel dat een alternatieve APS sensor DSLR een even lage ruis heeft als de Canon 5D met evenveel of meer MP en met gelijke of betere beeldkwaliteit.
          Vandaag bestaat deze APS sensor camera in elk geval nog niet en is er dus ook geen alternatief voor de Canon 5D.

Jan.
          Jan er ontbreken drie essentiële elementen in het + lijstje
          - beschikbaarheid van een aantal speciale lenzen die op een APSC weinig nut hebben de 'Fish-eye' en de '24 mm TSE'
          - Meer breedhoekmogelijkheden dan een APSC sensor (14 mm bij Canon, 12 mm bij Sigma), terwijl de mawimale beeldhoek op de 20D en 350D overeenkomt met een 16 mm lens
          - Topzoomlenzen hebben een nuttig/zinnig bereik 'ik denk dan aan 24-70 24-105 en 70-200)

sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert Soenens
            Mijn 5D is het beste wat me na het analoge gebeuren is overkomen. Ik had Olympus E10, E20, Canon D60, Canon 20D (nog altijd) en nu dus 5D! FF is iets wat ik altijd heb gemist in heel het digitale gebeuren. Werk graag met groothoek overigens! AF was met alle andere camera's een flauwe zaak. Met uitzondering van de 20D. Maar goed, bij het gebruik van groothoek is AF niet echt zo belangrijk. Ik fotografeer trouwens nog altijd graag in manuele funktie. Heb de oude school meegemaakt weet je wel Om eerlijk te zijn was het fotograferen met de 5D een aanpassing aan hetgeen ik met de andere digitale camera's heb gedaan. Eigenlijk terug 'to basis'. Belichting is terug een zaak van 'naar het bord' kijken. Niet zo maar foto's maken op de 'p' van... poef er maar op los. Basiskennis van de fotografie weet je wel. Zoals vroeger, elke brandpuntafstand van zowel prime lens als zoomlens heeft zijn eigenschappen wat betreft belichting. Laat staan de ISO waarden. Ik gebruik trouwens af en toe nog eens mijn Minolta lichtmeter uit de hand. Wat me vooral verbaasd aan de 5D is zijn ongelooflijke mogelijkheid om te fotograferen in hoge ISO waarden. (Ik fotografeer wel altijd in RAW! Er is GEEN ander alternatief voor het maken van top kwaliteits foto's. Zeker niet als je in deze hoge ISO waarden gaat werken). Die converteer ik in PS CS2 naar 16 bitt PS files. (RAW files worden uiteraard eerst op DVD gebrandt! Wat ik eigenlijk wou zeggen is... Ik gebruik mijn 20D niet echt meer met volle goesting als het gaat om top foto's! Mijn 5D doet me echt denken aan mijn Leica's die ik als analoge camera heb gebruikt. Een absolute aanrader voor diegenen die een betaalbaar superding willen in huis halen. Zorg wel voor een degelijk objektief, anders ga je groen kijken. Greetz
            Ook voor mij is de 5D een belangrijke stap voorwaarts, alhoewel de zoeker nog steeds niet zo groot is als ik dat vergelijk met mijn Fuji 601ST (mijn metgezel in de jaren '80 en '90).
            Ik werk ook graag manueel met mijn camera, dat is ook één van de redenen waarom ik een manueel focusscreen van 200 EUR heb gekocht, gewoon om meester te zijn over manuele focus van mijn apparaat. Maar toch vind ik dat een camera van 3000 EUR in het jaar 2005 een fatsoendelijk lichtmetingssysteem zou moeten hebben. Ik wil me kunnen bezig houden met andere zaken dan belichting (tenzij ik me daar creatief zou mee willen bezighouden).
            Canon had voor deze camera echt creatief kunnen zijn (gezien de roeping van deze camera) en een dubbel exposure systeem kunnen ontwikkelen om een perfecte 'expose to the right' uit te werken. Je neemt één shot, waarvan de camera het histogram bekijkt (foto wordt niet geregistreerd, alleen in geheugen bewaard en belichting geanalyseerd) en daarna trekt de camera en foto bij perfecte belichting...

sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Zo een expose to the right moet wel een leuke optie zijn als extra metering methode maar dat als algemene metering dat zou serieus mislopen denk ik. Sowieso moet je die foto's nabewerken naar een foto met een normale belichting en daarvoor in RAW werken. Daartoe zullen velen al niet bereid zijn vrees ik. En bij vele foto's zou het eindresultaat veel slechter zijn dan wat je nu krijgt.

Neem nu deze foto:

Als je hier expose to the right toepast dan zie je echt niets meer en nu is hij al enkel ok als sfeerfoto voor de mensen die er waren. En om dit dan in nabewerking goed te krijgen ga je met zoveel artifacten zitten dan het op niets meer trekt en totaal onbruikbaar wordt.

Ik vind ook dat er op internet overdreven wordt met uitgebrande highlights in de foto's. Bij vele foto's is dit eigenlijk normaal je zit nu eenmaal met een beperkt dynamisch bereik en je zal dus keuzes moeten maken. Liever een goed belicht onderwerp met uitgebrande highlights elders in de foto dan een donker geval maar dan zonder uitgebrande highlights. In raw valt dit laatste wel beter bij te trekken dan uitgebrande hihglights. Maar ook dat is een keuze die je met eender welk metering systeem uiteindelijk zelf moet maken.

De evaluative mode een niet fatsoenlijke metering noemen...Tja het kan altijd beter maar ik betwijfel dat de 5D een stap achteruit gemaakt zou hebben tov de 20D en gezien wat je beschrijft met spot lijkt het mij toch echt eerder een defect. En matrix of evalutive wat het beste is ik zou het niet weten ze vergelijken is ook moeilijk vermits ze anders werken. Ik ga regelmatig met een vriend die een D70 heeft foto's maken en mij lijkt het uiteindelijk dat in de meeste gevallen ze beide perfect werken (buiten dat de D70 foto's te donker zijn maar dat is een nikon keuze) en in andere gevallen is het meer situatiegebonden dan dat er echt 1 uitspringt. Misschien is matrix wel beter maar erg vaak ga je dat niet zien en indien je in raw werkt is het verschil verwaarloosbaar maakt niet uit wie nou het beste zou zijn.

Goeie info over hoe evalutaive werkt kan je hier vinden. Het artikel is al redelijk oud maar het principe is nog steeds hetzelfde : info evaluative metering of zone metering

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                Ik heb met de D30/10D/5D nog geen metingproblemen gehad zoals hier worden beschreven. De enige camera met een typisch blown highlights-probleem was ironisch genoeg juist mijn Nikon 5000 (dat was overigens geen echt probleem, na de eerste paar foto's heb ik de EV een stapje teruggedraaid). Het gaat er me dus niet om dat Canon beter zou zijn dan Nikon, maar ik zou die canonmeting niet zomaar afschrijven op basis van 'slechts 35 segmenten'
                Voor alle duidelijkheid, de Canon 5D is een uitstekende DSLR, op alle gebied beter dan de Canon 20D, dus ook met betere autofocus en lichtmeting.
                Ik probeer enkel te bepalen wat er nog beter kan voor de opvolger van de Canon 5D, bijvoorbeeld de methode van lichtmeting.
                Bij de Canon 10D was de trage snelheid en bij de Canon 20 de kleine zoeker nog het grootste probleem.
                Dat bij de Canon 5D de lichtmeet methode nu het grootste probleem is zegt heel veel over hoe goed de Canon 5D is.

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                - beschikbaarheid van een aantal speciale lenzen die op een APSC weinig nut hebben de 'Fish-eye' en de '24 mm TSE'
                - Meer breedhoekmogelijkheden dan een APSC sensor (14 mm bij Canon, 12 mm bij Sigma), terwijl de mawimale beeldhoek op de 20D en 350D overeenkomt met een 16 mm lens
                - Topzoomlenzen hebben een nuttig/zinnig bereik 'ik denk dan aan 24-70 24-105 en 70-200)

sugar
                De breedhoek lenzen of TSE lenzen spreken mij op dit moment niet echt aan.
                Maar ik denk dat ik later een vaste 14 mm ga kopen.
                De EF-S 10-22 gebruik ik nu meestal op 10 mm en echt tevreden over de fotokwaliteit ben ik niet.

Maar het bereik van de 70-200L IS en van de 135L is voor mij wel het belangrijkste argument voor de FF sensor van de Canon 5D.

Jan.

Comment

De nieuwprijs van de 5D is 3400 euro.

De 1DII prijs is gestart op 4600 euro, later verlaagd door Canon tot 4000 euro. De online prijs was na 18 maand 3300 euro.
                  Bij dezelfde prijsevolutie is de 5D prijs na 18 maanden 2500 euro.

De 20D prijs is gestart op 1600 euro. De huidige online prijs na 1 jaar is 1300 euro.
                  Bij dezelfde prijsevolutie is de 5D prijs na 1 jaar 2750 euro.

Jan.
                  Voor wie nog geen Canon 5D heeft.

Volgens dit (onbevestigde) bericht komt er een cash back aktie voor de Canon 5D.

Hiermee breekt de Canon 5D alle vorige records en is de prijs na 6 maand nog 2/3 van de nieuwprijs.

De nieuwprijs van de Canon 5D was duidelijk veel te hoog. (Of de nieuwprijs van de Nikon D200 te laag )

Jan.

Comment

Volgens dit (onbevestigde) bericht komt er een cash back aktie voor de Canon 5D.

Hiermee breekt de Canon 5D alle vorige records en is de prijs na 6 maand nog 2/3 van de nieuwprijs.

De nieuwprijs van de Canon 5D was duidelijk veel te hoog. (Of de nieuwprijs van de Nikon D200 te laag )

Jan.
                    Of wie weet is het die 35D(of wat het ook is) die zo scherp in prijs gaat staan dat het verschil wat groot wordt. Want ook deze wordt aangekondigd op 21/2/06

Comment

Jan.
                      Of wie weet is het die 35D(of wat het ook is) die zo scherp in prijs gaat staan dat het verschil wat groot wordt. Want ook deze wordt aangekondigd op 21/2/06

Comment

In elk geval is het resultaat dat het prijsverschil tussen de Canon 5D en de Nikon D200 beperkt wordt tot iets meer dan 500 euro. (of 1 Minolta 5D )

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                          Ah Jan dit is niet de thread om hier op in te gaan maar dat is nu juist waar ik mee zit te piekeren voor het moment. 5D + 24-105 gaan of die 17-55 f2.8 + 30D kopen( 30D want 20D + 17-85 is een gemakkelijkere verkoop en de kost blijft ong hetzelfde als de lens alleen en de upgrades van 30D vind ik eigenlijk heel goed). Die cash back brengt de 5D binnen wat ik er wel voor wil geven. Maar de andere optie blijft een stuk goedkoper en is FF dan wel de meerprijs waard. Zeker omdat het gebruiksgemak voor mij met 5D gaat dalen. Maar de mogelijkheden van DOF controle stijgen dan weer en dat vind ik heel belangrijk(alhoewel ik er ook wat schrik van heb). Twijfels twijfels twijfels.
                          Merkwaardig genoeg zijn dit net dezelfde vragen die ik in Augustus vorig jaar ook had.
                          Voor 4000 euro kon ik ofwel een Canon 5D en een 24-105L kopen ofwel starten met Nikon, bijvoorbeeld met een Nikon D200.

Maar ik heb de Canon 5D gekocht omdat ik exact wou weten hoe goed of hoe slecht FF nu werkelijk is. Dat weet ik nu heel nauwkeurig.
                          En deze ervaring wou ik zeker niet missen.

De 24-105L was toen niet leverbaar.
                          Ik ga deze lens ook niet kopen omdat 24 mm op FF voor mij teveel groothoek is. Ik vind dat de 70-200L IS op FF een ideaal bereik oplevert.

Persoonlijk vind ik een upgrade van 20D naar 30D weinig zinvol. De fotos gaan er niet echt beter door worden. En volgend jaar kan je dan de 40D kopen. En het jaar daarna de 50D...

Jan.
                          Last edited by Jan_10D; 27 februari 2006, 00:43.

Comment

Merkwaardig genoeg zijn dit net dezelfde vragen die ik in Augustus vorig jaar ook had.
                            Voor 4000 euro kon ik ofwel een Canon 5D en een 24-105L kopen ofwel starten met Nikon, bijvoorbeeld met een Nikon D200.

Maar ik heb de Canon 5D gekocht omdat ik exact wou weten hoe goed of hoe slecht FF nu werkelijk is. Dat weet ik nu heel nauwkeurig.
                            En deze ervaring wou ik zeker niet missen.

De 24-105L was toen niet leverbaar.
                            Ik ga deze lens ook niet kopen omdat 24 mm op FF voor mij teveel groothoek is. Ik vind dat de 70-200L IS op FF een ideaal bereik oplevert.

Persoonlijk vind ik een upgrade van 20D naar 30D weinig zinvol. De fotos gaan er niet echt beter door worden. En volgend jaar kan je dan de 40D kopen. En het jaar daarna de 50D...

Jan.
                            Tja eigenlijk wil ik niet de 30D kopen maar gewoon de 17-55 f2.8 IS. Maar wanneer ik dat zou doen dan kan ik eigenlijk voor een kleine opleg ook de 30D kopen en gemakkelijker mijn 20D + 17-85 IS verkopen. Alleen 30D zou ik niet kopen want dan kost het mij teveel maar Canon heeft de vervelende gewoonte bij elke body upgrade verdomd interessante lenzen te verkopen. En tegen de tijd dat ik deze body weer verkoop heb ik die kleine opleg in verkoopwaarde weer terug. En enkele verbeteringen die in de 30D zitten vind ik heel waardevol. En dan denk ik vooral aan 5fps of 3fps(dat had op 20D moeten zitten), grotere buffer, verbeterde joystick, iso in viewfinder. Spotmeter en grotere LCD zijn ook leuk om te hebben maar veel waarde hecht ik daaraan niet. Dit alles aan een kleine opleg die ik uiteindelijk toch terugkrijg dat maakt dat het wel de moeite is.

MAAR er is ook de optie 5D + 24-105. Deze combinatie heeft ook serieuze voordelen voor mij. Problemen met FF zijn er in de praktijk toch niet dus daar maak ik mij alvast geen zorgen over. Mijn primes daarentegen die komen pas echt tot hun recht op een FF camera en die 24-105 is zowat de ideale lens voor mij. 24 mm is juist dat beetje groothoek meer dat ik soms wel eens mis. 105 is korter dan ik nu gewoon ben op mijn standaardlens maar dat verschil kan ik door het overschot aan pixels gewoon croppen(zelfs meer). De beeldkwaliteit is verdomd goed en op 1 DSLR(+7000€) na het beste op de markt. Of ik het echt ga merken dat ben ik nu in prints aan het testen.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur wel naar deze combinatie maar ik zit met 1 probleem. Het is dan nog iets dat ik liever niet gebruik maar toch ga missen de onboard flash. Vaak gebruik ik deze toch snel effe om de voorgrond op te lichten wanneer er veel licht in de achtergrond is. En dat levert mooiere foto's op dan zonder flash. En de betere DR van de 5D is niet zoveel beter dat hij dit kan oplossen. En mijn externe flash heb ik ten eerste al niet altijd bij en vaak zal het al te laat zijn tegen de tijd dat ik deze gemonteerd heb

Wat ik in deze vergelijking nog mis is de f2.8 van de 17-55 maar de andere heeft dan weer het interessantere bereik. De 5fps zal ik ook wel eens missen maar 3fps is eigenlijk toch meer dan genoeg en maakt voor mijn gebruik niets uit. Alhoewel de extra DOF mogelijkheden voor mij het belangrijkste voordeel is heb ik er ook wat schrik van vermits ik dan wel eens regelmatig te weinig dof zou kunnen hebben en dat in situaties waar ik de hoge sluitertijd nodig heb.

Zoals je ziet twijfels twijfels twijfels. Beide combinaties voldoen tenvolle voor mij maar FF heeft zijn aantrekkingskracht maar is het ook de extra kost waard dat is de vraag.
                            Iedereen zijn ervaringen bij de overstap zijn altijd welkom.

PS: en jan natuurlijk kan ik dan later 40D, 50D enz blijven kopen maar dat is met 5D, 5D II, 5D IIN enz toch ook het geval he. Maar de 3D wanneer komt die nu dat is de body waar ik nog steeds op wacht. Alhoewel die ga ik dan weer te duur vinden. En je moet nooit niks kopen, ik doe het enkel omdat ik er uiteindelijk voordeel uit haal. 20D vond ik ook niet echt interessant tov 10D maar 17-85 IS wel en de meerkost was daar door een gelijkaardige bedenking ook zo goed als niets. Nu moet ik ook zeggen dat 20D veel beter was dan ik eerst ingeschat had want ik vreesde voor de hoge iso en dat deed ie uiteindelijk veel beter net zoals al de rest ook eigenlijk. Bij 30D is de vooruitgang zeker niet zo sterk maar de 20D is al zo goed dat de verbeteringen een prachtige body nog beter maken.

PPS: ik ga mij zelfs alvast nog een andere camera kopen ook, de S3IS want mijn videocamera gebruik ik nooit en dat werkt gewoon niet praktisch. Zo een S3is is ideaal om toch af en toe een filmpje op te nemen(veruit de beste camera op de markt daarvoor). En het is nog een compactere fotocamera ook wat vaak handig is. Niet zo compact als ik zou willen daarvoor maar de videokwaliteiten hebben voorrang vermits hij mijn videocamera moet vervangen. En mijn videocamera kan ik duurder verkopen dan zo een S3is kost en met het verschil heb ik de opleg van hierboven waarschijnlijk al.
                            Last edited by Kevlar; 27 februari 2006, 09:55.

Comment

Alleen 30D zou ik niet kopen want dan kost het mij teveel maar Canon heeft de vervelende gewoonte bij elke body upgrade verdomd interessante lenzen te verkopen. En tegen de tijd dat ik deze body weer verkoop heb ik die kleine opleg in verkoopwaarde weer terug.
                              Hoe je minder geld uitgeeft door meer geld uit te geven moet je toch eens uitleggen.

MAAR er is ook de optie 5D + 24-105. Deze combinatie heeft ook serieuze voordelen voor mij. Problemen met FF zijn er in de praktijk toch niet dus daar maak ik mij alvast geen zorgen over.
                              Ik zou de problemen met de Canon 5D niet onderschatten.

1 probleem is natuurlijk vignetting. Met zooms wel degelijk aanwezig en zichtbaar.
                              Met vaste lenzen ook zichtbaar maar meestal voldoende verdwenen vanaf f4 of f5.6.
                              Vignetting kan achteraf gecorrigeerd worden maar ik stel het f getal zo in dat vignetting minimaal zichtbaar is.

Een ander probleem is dat de RAW bestanden 50 % groter zijn dan met een Canon 20D. Als je in staat bent om je PC en je kaartlezer 50 % vlugger te maken en het CF en HD geheugen ook met 50 % te verhogen dan is dat minder een probleem.

Nog een probleem is dat een Canon 5D met een L lens meestal een stuk groter en vooral zwaarder is dan een Canon 20D met een vergelijkbare lens.

Dan is er ook nog het DOF voordeel, dat op hetzelfde moment ook een DOF nadeel is.

En inderdaad is het noodzakelijk om de externe flash altijd bij te hebben. Een voordeel is dat de fotos nog beter worden dan met de interne flits.

Problemen met stof op de sensor en in de zoeker zijn er ook.

Wanneer je niet echt overtuigd bent dat meer MP zinvol is en om die reden de nadelen van de Canon 5D er graag bijneemt, dan is de Canon 5D een verkeerde aankoop. Ik ben nog steeds overtuigd.

PS: en jan natuurlijk kan ik dan later 40D, 50D enz blijven kopen maar dat is met 5D, 5D II, 5D IIN enz toch ook het geval he.
                              Na 6 fototoestellen heb ik met de Canon 5D voor het eerst het gevoel dat ik nooit nog een ander fototoestel wil kopen.
                              Ik zou niet weten wat er nu nog ontbreekt aan de Canon 5D.
                              Maar eventueel lost de marketing van Canon dat probleem wel op.

Jan.
                              Last edited by Jan_10D; 27 februari 2006, 17:25.

Comment

Hoe je minder geld uitgeeft door meer geld uit te geven moet je toch eens uitleggen.
                                Wel body + lens verkoopt gemakkelijker met zelfs iets hogere prijs. En de nieuwe body gaat het verschil in opleg terugwinnen tegen de tijd dat ik hem verkoop. 20D gaat dan veel meer gezakt zijn dan 30D. En ik heb mijn geld terug. Als je de body echt lang houdt is dit natuurlijk niet meer waar. Maar mezelf kennende doe ik dat waarschijnlijk toch niet.
                                Ik zou de problemen met de Canon 5D niet onderschatten.
                                Ik had waarschijnlijk beter gezegd geen probleem voor mij
                                1 probleem is natuurlijk vignetting. Met zooms wel degelijk aanwezig en zichtbaar.
                                Met vaste lenzen ook zichtbaar maar meestal voldoende verdwenen vanaf f4 of f5.6.
                                Vignetting kan achteraf gecorrigeerd worden maar ik stel het f getal zo in dat vignetting minimaal zichtbaar is.
                                Ik heb wat vignetting nooit echt een probleem gevonden voor de meeste van mijn foto's. In de praktijk stoort dit mij niet. En op die foto's dat het storend is laat het zich makkelijk corrigeren.
                                Een ander probleem is dat de RAW bestanden 50 % groter zijn dan met een Canon 20D. Als je in staat bent om je PC en je kaartlezer 50 % vlugger te maken en het CF en HD geheugen ook met 50 % te verhogen dan is dat minder een probleem.
                                Niet echt een probleem voor mij. Download zal wat langer duren maar dat ervaar ik niet als een echt probleem. En ik heb reeds 10GB aan cf kaarten dus dat is ook niet een probleem.
                                Nog een probleem is dat een Canon 5D met een L lens meestal een stuk groter en vooral zwaarder is dan een Canon 20D met een vergelijkbare lens.
                                Dat is wel een probleem vind ik. En ook 1 van de zaken die in het nadeel van 5D speelt voor mij.
                                Dan is er ook nog het DOF voordeel, dat op hetzelfde moment ook een DOF nadeel is.
                                Aah dat is mijn hoofdreden (met de 24-105 en de waarde van mijn primes benutten) om de 5d te nemen. Met dof spelen is een van mijn favoriete dingen. Maar het kan soms slecht uitpakken ook. Alhoewel meer dof kan meestal wel minder daarentegen niet.
                                En inderdaad is het noodzakelijk om de externe flash altijd bij te hebben. Een voordeel is dat de fotos nog beter worden dan met de interne flits.
                                Yep dit houd mij ook echt tegen voor het moment. Als ik moet flitsen staat mijn externe flash altijd op mijn body want het resultaat is veel beter dan met interne flits. Maar vermits ik niet graag flash staat ie er niet vaak op. En dan is die popup flash toch vaak heel handig.
                                Problemen met stof op de sensor en in de zoeker zijn er ook.
                                Hoe groot dit probleem is kan ik echt niet inschatten. Mijn sensor kuisen vind ik geen probleem.
                                Wanneer je niet echt overtuigd bent dat meer MP zinvol is en om die reden de nadelen van de Canon 5D er graag bijneemt, dan is de Canon 5D een verkeerde aankoop. Ik ben nog steeds overtuigd.
                                Ik ben overtuigd van de betere kwaliteit voor mijn maxprint van 30x45. Ik heb vandaag meerdere testfoto's zitten afdrukken met crops naar dat formaat en er zit wel degelijk een voordeel in de beeldkwaliteit van de 5D en dat bij iso 100. Omdat er altijd plaats teveel zit op zo een testprint ook maar D200 erbij gezet uit interesse en daar is dat voordeel niet aanwezig. Het is dus zeker meer dan enkel meer MP. Maar voor dit formaat is het voordeel uiteindelijk toch erg klein. Voor de MP zou ik hem niet kopen. De extra cropmogelijkheden daarentegen zie ik wel als een voordeel. Want dat geeft die 24-105 een effectief bereik dat nog een stuk groter is dan de 17-85 op APS-C. Dus volgens jou doe ik er dan niet echt goed aan of trek ik dat besluit wat snel?
                                Na 6 fototoestellen heb ik met de Canon 5D voor het eerst het gevoel dat ik nooit nog een ander fototoestel wil kopen.
                                Ik zou niet weten wat er nu nog ontbreekt aan de Canon 5D.
                                Maar eventueel lost de marketing van Canon dat probleem wel op.
                                Jan.
                                Ik had dat gevoel al met 20D en nog altijd kan ik niet zeggen dat ik meer nodig heb. Maar de verbeteringen op de 30D maken dat toch het betere toestel ook voor mijn gebruik. En 5D doet nog beter dus tja die marketing dat werkt.

Comment

Working...
                                X