Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000 Bekijk bericht
    Heel erg leuke camera. Full frame op 12.8 MP en verwisselbare focusscreens.

Vooral dat laatste, verwisselbare focus screens, dat staat me aan. Dus ik dacht, de 5D dat wordt hem. Ik doe mijn 10D weg en koop de 5D. Tot ik verder las.

Ik zat al te denken aan een split focusscreen met microprisma's, zoals in de goeie ouwe tijd, want dat mis ik bij alle camera's tegenwoordig. Nu lees ik dat er enkel 3 focuscreens zijn, waar geen kat wat aan heeft. De belangrijkste staat er niet bij.

Dus vaarwel droom. Ik blijf bij mijn 10D. Wat een stukje doorzichtig plastiek van een paar euro al niet kan doen.
    Haoda maakt splitsreens voor de 5D. Wel 3 weken wachttijd

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

• Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

De 5D heeft een manueel focusscreen, werkt zeer goed, kost weinig. Maar is pas effectief onder de f2.8

Comment

• Re: Het Canon EOS 5D topic!

kan er mij iemand het nut van focusscreens uitleggen aub?
        Fuji XPRO1

Comment

In ieder toestel zit een focusscreen maar het is niet al te best om manueel daarmee scherp te stellen. Een splitscreen zat vroeger op ieder analoge camera en is sedert de komst van de digitale verdwenen. Als je manueel haarfijn wilt scherpstellen is een splitscreen stukken beter. Maar dat Haoda screen is niet goedkoop. Het wordt gemaakt van een splitscreen uit oudere analoge camera's, vandaar dat je 3 weken moet wachten. Hier kunt u er alles over lezen.
          Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            In ieder toestel zit een focusscreen maar het is niet al te best om manueel daarmee scherp te stellen. Een splitscreen zat vroeger op ieder analoge camera en is sedert de komst van de digitale verdwenen.
            Nee, is sinds de AF verdwenen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Nee, is sinds de AF verdwenen.....
              Niet helemaal want ik heb een Olympus gehad met AF lens en splitscreen,
              de OM 88.

Comment

Je hebt ook brightscreen focusscreens :

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                  Moet ik op zo'n arrogante zever nog reageren??

Beter dan u, Puerteke. Ik heb dan ook al duizenden en duizenden raw files verwerkt. En ik heb als designer heel getrainde ogen.

Link naar voorbeelden??
                  Heb hier al eens aangetoond dat de 5d de minst aangename beelden levert uit een groepje van een 5 tal camera's.
                  De beelden van de 1dmkIII zijn veel subtieler dan deze van de 5d en dat verschil is niet minimaal. Als de opvolger van de 5d dezelfde tonen levert als de 1dmkIII wordt het gegarandeert en verdient een topper.

Raad je aan, als je het nog niet moest gedaan hebben, eens een kijkje te gaan nemen naar de meters grote foto's van Frans Lanting op het fotofestival van Knokke. Beelden zijn gemaakt met 35mm film, Nikon D2X en de D200 camera's.
                  Is trachten uit te vissen van op kijkafstand van wat met wat gemaakt is !!!
                  Ook eens kijken naar de lichtomstandigheden waarin dat sommige beelden gemaakt zijn.
                  Je kunt ook een kijkje gaan nemen naar de honderden geslecteerde wedstrijd foto's (doorgaands 40x50 formaat) en eens trachten van onder elke foto een cameraproducent te hangen.

Opvallend dat sommige mensen technisch gezien (spreek nog niet over het creatieve) meer uit hun camera kunnen halen dan andere ,toch !

Comment

Is het niet zo dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera?

Grtz, RF

Comment

Is het niet zo dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera?

Grtz, RF
                      Nee, het is een samenwerking tussen beide.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Gij spreekt dus met uw toestel af hoe een foto gaat nemen

Comment

Ik wil ook eens wat zeggen. Al bezit ik geen Canon EOS 5D. Ik heb mijn arbeidszame leven onder meer gesleten met krantenjournalisten wat houdbaar Nederlands te leren. Op dit BD-forum wordt over het algemeen - zij het wat smakelijk Vlaams getint nu en dan, maar dat was mijn hele familie ook - heel keurig Nederlands gebruikt. Daar zet ik mijn petje voor af! Tenslotte zijn het hier meestentijds mensen die fototoestellen gebruiken als dagelijks knopjesapparaat en geen typmachines.
                          En laat ons die smakelijke taal gebruiken om smakelijk uiting te geven aan smaakvolle foto's.....................!

Comment

Probeer het in ieder geval weer over de camera's te gaan hebben, tis treurig dat volwassen mensen zo kunnen zeuren, Als er mensen zijn die elkaar niet mogen, vecht dit dan uit via pm en niet op het forum, of ga een biertje drinken
                            Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                            Canon eos 7D Mijn site

Comment

Gij spreekt dus met uw toestel af hoe een foto gaat nemen
                              Ja, ik laat hem zien wat ik graag vastleg als beeld en hij legt dat vast.
                              Soms probeer ik het via telepatie, maar geeft meestal een mislukte foto
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                                Ja, ik laat hem zien wat ik graag vastleg als beeld en hij legt dat vast.
                                Soms probeer ik het via telepatie, maar geeft meestal een mislukte foto
                                Hihihi, dat vind ik een gepast antwoord .
                                Blijven oefenen hé, mss lukt het nog wel ook

Grtz, RF

Comment

Working...
                                X