Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

    ik was ook niet geneigd om te betalen voor die CC-versie. Maar vandaag een mail in de bus gekregen: iets meer dan 12 € per maand voor de CC + LR en alle volgende update's. Heb dat maar gedaan. Als je één keer een officiële versie koopt (wat nu niet meer kan natuurlijk), voor die prijs heb je 10 jaar een abonnement op de hele zwik. Heb het maar gedaan, en dus de laatste versie van Camera raw erbij. Die zal wel omkunnen met de nef's van de Df zeker ?
    In het verlengde van een vorige tussenkomst: wat maakt de sensor van de Df/D4 zo uniek ? Als ik de sensor van de D610 bekijk: ook CMOS, 24 mpix, ook FF. Zou die dan zoveel minder kunnen, en zoja, waarom ? Of ligt het aan de EXPEED-versie ? Die is volgens mij dezelfde bij de Df en de D610. Of tast ik hier in het duister ?

    Comment


    • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      In het verlengde van een vorige tussenkomst: wat maakt de sensor van de Df/D4 zo uniek ? Als ik de sensor van de D610 bekijk: ook CMOS, 24 mpix, ook FF. Zou die dan zoveel minder kunnen, en zoja, waarom ? Of ligt het aan de EXPEED-versie ? Die is volgens mij dezelfde bij de Df en de D610. Of tast ik hier in het duister ?
      Ik heb de D800 en Df overwogen, toch voor de D610 gegaan. Door de 16 mpix zal de Df/D4 waarschijnlijk nog beter zijn qua iso waarden en kwaliteit "per pixel" en is de Df qua look en bediening iets puristischer. Maar de D610 is een fantastisch toestel voor zijn prijs... (mijns inziens de beste prijs/kwaliteit ooit voor een FF DSLR)

      Comment


      • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

        Sorry dat ik niet vlugger heb kunnen reageren een beetje tijdgebrek.
        Ter verduidelijking ik schrijf dat naar mijn gevoel de sensor vd DF niets speciaals is toz vd andere FF’s (Wordt ook bevestigd door DXO ) hoe dat je dat zelf verder invult laat ik aan jou over.
        Tussen sensor en een finaal beeld is er een lange weg, deels door bewerkingen in camera en deels door bewerkingen op pc of tablet, wat telt, voor mij althans, is het finale resultaat.
        D4 sensor is beperkt gebleven tot maar 16mp mede om reden van snelheid (11fps), vraagt heel wat processor capaciteit om beelden aan deze hoge snelheid te verwerken en een fotojournalist heeft echt niet veel meer nodig.
        Nu het rare is, dat men diezelfde sensor in een redelijk traag toestel geplaats heeft . De reden hierachter is waarschijnlijk  die oude lenzen (o.a. pre ai) welke toch geen hogere resolutie aankunnen, zie geen andere reden.
        Voor fotograferen van actie bij weinig licht is hoge ISO welkom maar de DF is daar ook niet echt voor geschikt, is zeker geen sportcamera dus..
         
        Als je twijfelt aan wat ik schrijf mag je altijd eens RAW’s van beide toestellen beschikbaar stellen (bvb via wetransfer), zal de jpeg’s retourneren.
         
        12000 ISO voorbeelden volgen
        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Ah zo, ik dacht al..... je vergeet er trouwens nog een paar.
        Maar je hebt het wel ook over de Sony en de Canon waarover ik écht niet kan meepraten omdat ik er geen heb, beetje discussie naast de kwestie vind ik, zei ik voor mezelf al eerder. Ik heb die toestellen nog nooit in handen gehad.
        Vooreerst : mag ik aannemen dat je zowel een Df als een D610 hebt waarmee je vertrouwd ben ? Ik heb zelf geen D610 (het stopt financieel ergens) dus ik moet me wel houden aan het oordeel van iemand anders.
        Laat maar zien zou ik zeggen, er kijken zeker al een aantal mensen belangstellend mee, de bal ligt nu echt wel in jouw kamp. Waar zijn die foto's ? Laat ze maar komen.
        Wat zijn jouw kwaliteitsnormen ? Als ik het zo begrijp heeft een D610 een betere beeldkwaliteit dan een D4 ????
        Ik snap er dus niks meer van. Het spijt me.

        Comment


        • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

          Voorbeelden opnames  DF/df610 op12800 ISO, je ziet duidelijk dat df benadeeld wordt door zijn lage resolutie toz van d610.
          Vermits ik geen prints kan doorsturen  (kan ze wel eens scannen) heb ik  een upscaling van DF bijgevoegd, is niet optimaal maar allez.
          Beoordeel zelf
          Ter info, gewoon LR gebruikt met standaardinstelling ,WB gecorrigeerd (praktisch gelijk voor beide) en luminantie = 25 voor d610
          DF 12800 ISO

          D610 12800 ISO

          DF 12800 ISO upscaled
          Last edited by pevece15; 27 maart 2014, 14:42.

          Comment


          • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

            Waarvoor dank, ik ga dit eens in alle rust en vrede bekijken.
            Heb je zelf een FF-systeem waar je zelf 100% achter staat ? Ik bedoel : wat gebruik je persoonlijk ?

            Comment


            • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

              Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
              Nikon Capture NX2
              Wat moeten we gaan doen zonder????
              Grrrrr...

              Comment


              • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                Als je de maximale beeldkwaliteit  van de diverse FF’s op de markt gaat vergelijken binnen +/- zelfde aantal mp ga je weinig verschil zien.
                Hoe hoger mp hoe hoger beeldkwaliteit wordt, en zelfs ook hoog ISO gedrag, vergelijk 24mp met 36mp based toestellen. De 36mp’s geven met aangepaste lens,
                bvb d800 met zeiss otus 55mm (3500€) of de sony a7r met 55mm EF (1000€), een bangelijke beeldkwaliteit. Maar heb je dit wel nodig, persoonlijk vind ik 24mp
                het meest geschikt voor  hobby en vrij groot segment vd beroepsfotografie.
                Een heel belangrijke criteria vindt ik het gebruiksgemak, en daar zitten de grote verschillen, toestellen met EVF openen een heel andere wereld en bieden veel meer praktische mogelijkheden,
                natuurlijk hebben die ook nadelen, maar die wegen in de verste verte niet op tegen de voordelen (allez mijn visie).
                Dus keuze wordt zo voor mij  vrij beperkt en dan kom je sowieso tot de sony a99. Maar als je met rugzak of grote fototas met lenzen een hele dag moet rondlopen belemmert dat niet enkel je beweging maar wordt dit ook vrij enerverend.
                Dan kom je automatisch tot de systeemcamera’s, en dat is eigenlijk het meest plezierige om te gebruiken vind ik althans. De toestellen van de 3 grote spelers in dat segment fuji, olympus en sony hebben allen hun voor en nadelen, ik heb gekozen voor sony (NEX6) omdat dit toestel de mogelijkheid biedt mijn DSLR lenzen te gebruiken met behoudt van zeer snelle AF, nu 16mp vind ik persoonlijk wat te weinig. Ondertussen heb je ook de FF’s in dit segment a7 (24mp) en a7r (36mp), dacht er aan een van de 2 te kopen, maar een stuk goedkoper (+/-600€) is de a6000 (24mp APS) en met dit toestel wordt een van de nadelen van systeemcamera’s  toz van DSLR ook van de de kaart geblazen, met name tragere AF en tracking mogelijkheden.
                Hopelijk beantwoord dit je vraag.
                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Waarvoor dank, ik ga dit eens in alle rust en vrede bekijken.
                Heb je zelf een FF-systeem waar je zelf 100% achter staat ? Ik bedoel : wat gebruik je persoonlijk ?
                Dd
                Last edited by pevece15; 29 maart 2014, 10:03.

                Comment


                • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                  Nee, voor mij beantwoordt dat de vraag niet. Als ik goed kan lezen heb je veel ervaring met een aantal toestellen, maar is dat puur theorie (literatuur, reviews, vaak publiciteit of reclame)?
                  Maar ik kan begot uit heel dat betoog niet concluderen wat je persoonlijk als FF gebruikt. Ik zie wel dat je een Sony NEX6 zou gebruiken.
                  En misschien 'ns een foto plaatsen?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                  Comment


                  • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                    Oorspronkelijk geplaatst door pevece15 Bekijk bericht
                    Maar heb je dit wel nodig, persoonlijk vind ik 24mp het meest geschikt voor  hobby en vrij groot segment vd beroepsfotografie.
                    Persoonlijk vind ik 10mp meestal voldoende voor hobby en een vrij groot segment v/d beroepsfotografie
                    Nikon Df

                    Comment


                    • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                      Ik vind ook, als je begint bij FF en je komt uit op systeemcamera's, dan ben je toch serieus afgedwaald hoor. Wie met beide systemen werkt of gewerkt heeft, hoeft daar geen uitleg bij ! Zonder de systeemcamera af te gaan keuren: het is gewoon iets anders. Het gaat hier over beeldkwaliteit en niet over het gemak om die dingen mee te slepen in de bergen hé.

                      Comment


                      • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                        En het is eigenlijk al straf dat we in een "dedicated" topic (Nikon DF) een ander merk en type camera zouden moeten bespreken.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                        Comment


                        • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                          Als zoveel reviews en zoveel gebruikers zo opgetogen zijn over de sensor van de D4 (en dus ook van de Df), moet daar een reden voor zijn hé. En is de snelheid van verwerking dan de enige reden waarom Nikon die sensor monteert in hun topmodel ? Zij kunnen tenslotte kiezen tussen alle sensoren die ze ooit gemaakt hebben, toch ? Als die 24 mp sensor het even goed doet bij hoge iso's, zou dat ook een mogelijkheid geweest zijn.

                          Comment


                          • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                            Persoonlijk vind ik 10mp meestal voldoende voor hobby en een vrij groot segment v/d beroepsfotografie
                            Eerlijk gezegd, ik ook.
                            Bovendien, ik heb hier in deze draad een link geplaatst met foto's van iemand die de df sensor ongestraft heeft opgepimpt tot 36 Mpix. Niet van een of andere illustere onbekende maar van iemand die je rustig kan contacteren en die bovendien weet waarover hij praat.
                            Ik zal niet zeggen dat het niet met andere sensoren kan maar ik heb het nog nooit gezien.

                            Comment


                            • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                              Alle reviews lezen en foto's op het net vergelijken (die je dus niet zelf gemaakt hebt) maken een aantal onder ons dus experts.
                              Sorry hoor maar die reviews heb ik ook allemaal gelezen alsook de "testen" gezien van een foto op de muur...
                              Vergeef me als ik zeg dat ik meer belang hecht aan de mening van iemand hier die de toestellen zelf getest en/of gehad hebben i.p.v. iemand die een opsomming maakt van de mening van anderen.
                              Ik volg al van het begin deze topic omdat ik de DF een mooi toestel vind , ook graag dus relevante info over dit toestel lees.
                              Wil de Sony reclame dienst dus ergens anders niet relevante info gaan verspreiden?
                              Last edited by LesC; 29 maart 2014, 17:17. Reden: aanpassing code
                              D800 en een goed glasservies

                              Comment


                              • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                                Alle reviews lezen en foto's op het net vergelijken (die je dus niet zelf gemaakt hebt) maken een aantal onder ons dus experts.
                                Sorry hoor maar die reviews heb ik ook allemaal gelezen alsook de "testen" gezien van een foto op de muur...
                                Vergeef me als ik zeg dat ik meer belang hecht aan de mening van iemand hier die de toestellen zelf getest en/of gehad hebben i.p.v. iemand die een opsomming maakt van de mening van anderen.
                                Ik volg al van het begin deze topic omdat ik de DF een mooi toestel vind , ook graag dus relevante info over dit toestel lees.
                                Wil de Sony reclame dienst dus ergens anders niet relevante info gaan verspreiden?
                                Ik ken wel de namen van enkele mensen (niet persoonlijk) die op de eerste rij zitten als het gaat over het grondig testen van toestellen maar dan is dit enkel binnen het merk zelf. Personen die alle mogelijke merken en modellen grondig kunnen uittesten zijn er ook wel maar dit gebeurt zelden in een vergelijkende test. Over bepaalde zaken kan persoonlijke voorkeur gelden (kleurweergave of boucquet vb) maar betreft scherpte en resolutie zijn er onverbiddelijke objectieve maatstaven. Als de Sonys echt zo goed zijn, wat voor dommeriken zijn dat dan die met veel duurdere Nikons en Canons lopen te slepen van de Noordpool tot in de woestijn ?
                                Het gewicht en de omvang IS soms een probleem maar dit probleem is soms ook een voordeel. Ik heb het verhaal eerder verteld : ik ontmoette ooit één persoon met een D3x, hij was met een solide Gitzo-statief foto's aan het nemen van rotsstructuren bij Graenagil (IJsland). Ik had toen gewoon een Panasonicje FZ-8 bij (de D3 lag in de tent, hij bekeek me maar meesmuilend moet ik zeggen), maar ik was wél mobiel, ik kan die vent van zijn sokken blazen met wat ik heb. Is de D3x daarom een slecht of minderwaardig toestel ?
                                Mijn antwoord : neen.
                                Ik heb een goede vriend die zware trekkings (Patagonia, IJsland, Peru) gaat doen met tent en proviand, hij had een Sony Cybershot omwille van het gewicht. Luc heeft foto's waarvan de meesten hier enkel kunnen dromen, Hilleberg gebruikt ze. Als je moet kiezen tussen eten en fotomateriaal kies je voor eten. Dacht ik toch.
                                Ofwel eet je appelen, ofwel eet je peren. Een appel met perensmaak lust ik niet.
                                Maar ik wil niet veralgemenen, de Sony-bridge die Jacques (JaJa) mij ooit heeft aangeraden voor vrienden die naar Zuid-Afrika zijn geweest is écht wel goed en polyvalent. Over een 24 karaats-tip gesproken, dat was er één. De mensen zijn amateurs en ik heb de foto's gezien, écht goed.
                                Zelf zou ik liever bij het Df topic blijven, gewoon omdat ik er één heb, het is dus niet van horen zeggen.
                                Ik heb wel wat aanpassingsproblemen maar die zijn minimaal voor een analoge dinosaurus als ik.

                                Comment

                                Working...
                                X