Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

    Voor mij ook wat aanpassingsproblemen.
    Enerzijds omdat ik van een cropcamera kom, dus de mm's liggen anders, en ook schrik ik welke geringe DOF ik heb (bv op f2.0).
    Anderzijds beperkt mijn analoge ervaring zich tot een oude Voightlander, de laatste 10 jaar ben ik gewoon alles elektronisch te regelen, en dan is de overstap naar de bovenste knoppen niet evident.

    Maar ik hoor precies van mensen met heel wat ervaring dat ook zij de Df wat moeten gewoon worden.
    Nikon Df

    Comment


    • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

      Het is misschien interessant om die 'overgangsproblemen' bij de Df-bezitters eens in kaart te brengen ? Even oplijsten waar die verschillen/problemen zich voordoen ?
      Ik kan mij voorstellen dat de overgang van crop naar FF op zich al even moet verteren, met dan nog die speciale bediening van de Df er bovenop.
      Laat maar komen !

      Comment


      • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

        @LesC
        PaulM heeft me gevraagd wat ik gebruik en wat mijn voorkeur heeft, en ik denk dat ik daar duidelijk op geantwoord heb, dat is de reden dat er andere producenten vernoemt zijn, ik beantwoord gewoon vraag met motivatie. Sorry als je dat gestoord heeft.
         
        @fddent
        Nikon maakt geen sensors koopt ze aan of laat ze maken, bij ontwikkeling D4 had men geen betaalbare oplossingen om 24mp te verwerken aan 11fps. Stel de vraag rechtstreeks aan Nikon of Canon.
        Dit is juist het gekke van heel het verhaal, DF is een relatief traag toestel en daar had men een 24 of 36mp sensor kunnen in plaatsen, maar ja video heeft men er ook uitgehaald, men is naar HW knoppekes gegaan van in de jaren stillekes, allez vintage he, begrijpen wie begrijpen kan.
        Hasselblad verkoopt ook identiek dezelfde toestellen als van een bepaald merk maar dan in  een ander kleedje aan bijna 10x de prijs, men noemt dat marketing.
        Vintage verkoopt goed, nikon heeft dat waarschijnlijk gezien door voorbeelden van fuji en olympus en is gevolgd met de DF.
         
        @PaulM
        Als 10mp voldoende is zit je wel meer dan op rozen een d610. Met oppompen kun je nooit kwaliteit halen van de real thing, detail dat er niet is kun je nog altijd niet bij creëren, en 36mp kun je evengoed oppompen als 16mp, allemaal geen probleem zie maar naar de powerzoom functies.
         
        @Jozef68
        Ik denk niet dat ik een opsomming maak van de mening van een ander, integendeel. Heb aan dpreview een paar jaar terug gevraagd om hun RAW’s beschikbaar te stellen, IR doet dit trouwens al lang, dit om als gebruiker de mogelijkheid te hebben om zelf een degelijk vergelijk te kunnen maken zonder je te hoeven baseren op wat een ander doet. Het licht allemaal voor je neus, je moet het enkel willen gebruiken.
        Daar is toch niets eerlijker en meer zeggend dan een RAW file, en die tonen dat uit andere FF toestellen (nikon, Canon Sony) betere kwaliteit kan gehaald worden ook op hoge ISO dan met DF.
        En verder zie antwoord aan LesC
         
        @PaulM
        Vind je wel goed, je vraagt wat ik gebruik en waarom, ik geef je mijn antwoord en dan begin je me te verwijten dat ik over ander merk beging.
        Om duidelijk te stellen het gaat er hier over dat ik op 12000ISO, trouwens maximum bereik vd de DF sensor, beter resultaten haal uit een RAW vd de D610 dan vanuit DF, met d800E zal dit waarschijnlijk 25000 zijn, moet ik nog eens nakijken.
        Je hebt beide toestellen, stel gewoon de RAW’s beschikbaar, ik retourneer TIFF’s of jpeg. En dan kan ook iedereen met de RAW’s spelen en vergelijken en eventueel  verifiëren of ik vals speel.
        Durf je ?
         
         

        Comment


        • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

          Als iemand een Nikon Df wil hebben, dan vraagt die zich niet af welke andere camera eventueel beter is. Dan wil die gewoon die camera en wil er ook voor betalen. En dan is het leuk meegenomen dat die een hele goeie sensor aan boord heeft, dat die mooie foto's kan maken. Dat laatste daar zal wel iedereen het over eens zijn zeker ? En het is helemaal niet aan de orde wat voor moois je voor die prijs nog kan kopen, hoeveel je te veel betaalt. We weten allemaal dat die camera in feite te duur is. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die er de prijs voor over hebben om met zo'n retro-vintage-uitvoering van een digitale camera rond te lopen. En al helemaal mensen (zoals ik) die nog in het analoge tijdperk geleefd hebben. Noem het nostalgie of what ever.
          Toen TS dit topic startte was hij duidelijk onder de indruk van de foto's die er uit kwamen, en gelijk heeft hij.
          Die Df heeft toch iets wat andere camera's (behalve enkele uitzonderingen, die hoger genoemd werden) niet hebben: de looks. Ik denk dat ik nog eens naar de winkel stap.

          Comment


          • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

            Oorspronkelijk geplaatst door pevece15 Bekijk bericht
             
            @PaulM
            Vind je wel goed, je vraagt wat ik gebruik en waarom, ik geef je mijn antwoord en dan begin je me te verwijten dat ik over ander merk beging.
             
             

            Euuuhmm, laat ons eerst eens beginnen met het begin. Wil je me eerst eens knippen en plakken wat het "mijn verwijt" betreft.

            Eenmaal dat gedaan : welke "beide toestellen" heb ik ?
            Ik help je : een D3 en een DF (de rest is op pensioen).
            Heb ik ergens ooit iets anders beweerd, zo ja : knip en plak

            Welke toestellen heb jij nu in feite, daar heb ik voorlopig nog geen enkel zicht op.
            Maar laat ons eens beginnen met de eerste vraag.
            Zonder deze antwoorden ga ik niet verder in deze discussie

            @moderatoren : troll alert

            Comment


            • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Als iemand een Nikon Df wil hebben, dan vraagt die zich niet af welke andere camera eventueel beter is. Dan wil die gewoon die camera en wil er ook voor betalen. En dan is het leuk meegenomen dat die een hele goeie sensor aan boord heeft, dat die mooie foto's kan maken. Dat laatste daar zal wel iedereen het over eens zijn zeker ? En het is helemaal niet aan de orde wat voor moois je voor die prijs nog kan kopen, hoeveel je te veel betaalt. We weten allemaal dat die camera in feite te duur is. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die er de prijs voor over hebben om met zo'n retro-vintage-uitvoering van een digitale camera rond te lopen. En al helemaal mensen (zoals ik) die nog in het analoge tijdperk geleefd hebben. Noem het nostalgie of what ever.
              Toen TS dit topic startte was hij duidelijk onder de indruk van de foto's die er uit kwamen, en gelijk heeft hij.
              Die Df heeft toch iets wat andere camera's (behalve enkele uitzonderingen, die hoger genoemd werden) niet hebben: de looks. Ik denk dat ik nog eens naar de winkel stap.
              Firmin, je weet dat ik een studievriend van jouw collega Marc S.
              Als je de DF eens wil uitproberen zou ik zeggen: laat het me weten. Zover wonen we we niet uiteen en Marc zou het zeker leuk gevonden hebben.
              Een Df voelt ongelofelijk anders aan. Maar ik kan je verzekeren : er is over nagedacht.
              En om mijn goede vriend Jan Masyn eens te parafraseren : "wie hem nooit heeft vast gehad weet er altijd het meeste van". Maar deze bewering zet ik 100% op de rekening van Jan.

              Tot vervelens toe nog eens :



              Firmin, als je dat wil nodig ik jullie beiden eens uit bij ons.

              Comment


              • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                Gewoon bij het onderwerp blijven en de troll niet voeden lijkt me de beste oplossing. Ik heb trouwens als Mod al commentaren verwijderd uit deze topic die op de man waren ipv op de bal. Voor mij is dit een "dedicated" topic en vind ik niet dat er teveel aandacht naar andere merken, laat staan andere modellen moet gaan. Ik geloof niet dat onze troll effectief al die toestellen en modellen getest heeft, en moest eerder glimlachen met zijn systeemcamera.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                Comment


                • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                  Inderdaad over de Df werd zelfs erg goed nagedacht
                  Voorbije week eens goed laten gaan met dat Df-ke.
                  Wat uit de cam rolt, hoeft men eigenlijk veel minder aanpassingen te doen dan bv met andere Nikons die ik heb/had, zowel pro-bodys als semi-pros
                  De 'knopkes' staan mi perfekt waar moet, heb er totaal helemaal geen moeite mee, zelfs de handligging is voor mij ok
                  Het is inderdaad wat 'aanpassen/gewoon worden'; met Audi A5, A4 rijden of met A3 rijden is ook anders en aanpassen, al komen ze ook van dezelfde constructeur.
                  Vraag me niet (meer) om nog voorbeelden te posten, ik heb er hier 2 gepost op aanvraag in dit topic, er werd nauwelijks of niet op gereageerd
                  Als men wat googelt kan men perfekt zien wat er met zo'n Df-ke al gemaakt werd.
                  Het spreekt voor zich dat dit mijn persoonlijke opinie is
                  Last edited by Roland Cuypers; 1 april 2014, 14:00.

                  Comment


                  • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    Als iemand een Nikon Df wil hebben, dan vraagt die zich niet af welke andere camera eventueel beter is. Dan wil die gewoon die camera en wil er ook voor betalen. En dan is het leuk meegenomen dat die een hele goeie sensor aan boord heeft, dat die mooie foto's kan maken. Dat laatste daar zal wel iedereen het over eens zijn zeker ? En het is helemaal niet aan de orde wat voor moois je voor die prijs nog kan kopen, hoeveel je te veel betaalt. We weten allemaal dat die camera in feite te duur is. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die er de prijs voor over hebben om met zo'n retro-vintage-uitvoering van een digitale camera rond te lopen. En al helemaal mensen (zoals ik) die nog in het analoge tijdperk geleefd hebben. Noem het nostalgie of what ever.
                    Toen TS dit topic startte was hij duidelijk onder de indruk van de foto's die er uit kwamen, en gelijk heeft hij.
                    Die Df heeft toch iets wat andere camera's (behalve enkele uitzonderingen, die hoger genoemd werden) niet hebben: de looks. Ik denk dat ik nog eens naar de winkel stap.
                    Sorry hoor, maar voor mij was de reden om voor de Df te gaan omdat het de goedkoopste camera is met de D4-sensor.
                    Wat mij vroeger ook stoorde was dat ik om de iso en de ev te veranderen op een knop moest drukken en dan aan een wieltje draaien (2 handen nodig).
                    Op de Df kan ik dat met 1 hand.
                    Die retro-look kan voor mij gestolen worden (mijn persoonlijke mening hé).

                    En inderdaad, de beelden die eruit rollen zijn subliem, en hebben bijna geen nabewerking nodig.
                    Nikon Df

                    Comment


                    • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Tot vervelens toe nog eens :

                      To Df or not.... Al die foto's op zijn site zijn prachtig.... niet enkel die getrokken zijn met de Df... (macro's met 7100 b.v.)

                      Comment


                      • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                        Dat de Df de sensor meekreeg van de D4 loopt hier als een rode draad door het topic hé. En natuurlijk heeft Hagartje gelijk als hij zegt dat de Df de goedkoopste camera is met de D4-sensor. Ik heb geen idee van de leeftijd van Hagartje, maar de 'oude knarren' onder ons zullen wél die retro-looks op prijs stellen. Voor mij speelt het zeker mee. Maar je hebt ook gelijk als je (in een vorige tussenkomst) stelt dat de camera vooral goed in je hand moet liggen. Tot nu toe had ik dat goede gevoel bij alle Nikons die ik gehad heb en in handen gehad heb, en bij de Df was dat eerste 'goed gevoel' er nog niet. Ook dat kan dus het punt worden om wel of niet de aankoop te doen. Maar dat kan uitgetest worden hé Paul ?

                        Comment


                        • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                          Spreekt vanzelf.
                          Ben juist terug van de oorlogskerkhoven in de Westhoek waar ik mijn D3 gebruikt heb. Met dezelfde 24-70 als de Df viel me onmiddellijk op welk zwaar bakbeest dat wel niet is. De grip is beter en de dubbele controls mis ik ook op de Df.
                          Ik verander heel veel van gevoeligheid, het stoorde me ergens dat ik altijd op het ISO knopje moet drukken en dan aan een wiel moet draaien waarbij ik er niet in slaag om de juiste draairichting te onthouden. Ik verander mijn belichtingscompensatie heel dikwijls in functie van de gevoeligheid, met de Df gaat het sneller en ik vergeet het minder snel. Je hebt dus op een aantal instellingen visuele controle zonder dat je via een display moet gaan, blijkbaar is dit meer mijn ding. De foto's zijn voor een derde partij die niet zo'n hoge kwaliteitseisen stelt, foto's in JPG fine en niet in NEF omdat ik niet veel zin heb om er al te veel werk in te steken. Weer geen statief maar in al die donkere krochten kon ik mezelf prima redden, wat bewijst dat een D3 nog altijd een extreem goede camera is. Ik probeer mijn max ISO te beperken tot 3200, daarboven begint het geruis, met de Df is dat geen enkel probleem.

                          Comment


                          • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                            @fddent: ik ben 53 jaar, wat is oud hé

                            Volgens GDemeyere zou er een "gewone" DSLR met de D4 op de markt komen, maar vermits bij NikonRumors daar voor 2014 geen melding van gemaakt worden, heb ik besloten voor de Df te gaan.
                            Trouwens, ik hou er wel van dat ik een knop heb voor iso en ev.
                            En zoals PaulM aanhaalt, als het licht minder wordt kun met je iso blijven gaan, de beperkingen liggen ver voorbij de grenzen van wat nog maar enkele jaren geleden denkbaar was.
                            Nikon Df

                            Comment


                            • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                              Vergelijkende studie 6400ISO RAW-opname D610 met 3200ISO RAW-opname DF.
                               
                              D610 opname 6400 ISO

                               
                              DF 3200 ISO opname
                               

                               
                              DF3200 ISO upscaled
                               


                              Moderator Note: Omdat dit waarschijnlijk geen eigen beelden zijn, achter een linkje
                              Last edited by LesC; 4 april 2014, 09:49.

                              Comment


                              • Re: Voor wie aan de Df denkt (ik dus).

                                Moderator Note: Nu moet ik als Mod tussenkomen: zijn dat beelden die jij zelf gemaakt hebt? Anders moeten ze achter een linkje. Regels van BD, die uiteraard te maken hebben met copyright, maar ook met onze gewoonten alhier.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                                Comment

                                Working...
                                X