Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed alternatief voor klassieke Reflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

klassieke spiegel (OVF) heeft momenteel nog een voordeel toz van de meer geavanceerde elektronische zoekers (EVF) en dat is de resolutie, alhoewel dat dit op APS niveau een van de volgende maanden waarschijnlijk ook achterhaald zal zijn.

optische zoeker heeft een hele waslijst van nadelen, maar ja, in het verleden was er geen alternatief.

-moeilijk om manueel nauwkeurig scherp te stellen zonder aangepast matglas
    met EVF kan beeld uitvergroot worden
    -OVF heeft aangepast matglas nodig om alle vormen van rasters en hulplijnen te tonen
    met EVF instelbaar via settings
    -OVF, aparte sensor nodig voor metering (lichtmeting) welke meestal beperkt is tot +/- 50 meetzones, met EVF kan volledige beeldsensor gebruikt worden voor lichtmeting, zelfs instapmodellen beschikken over meer dan 1000 meetzones. (ref sony a33 en a55)
    - mogelijkheid van face recognition en andere tracking systemen met EVF
    - OVF beperkende factor aantal beelden per seconde (fps), heel dure toestellen halen nauwelijks 10fps, instapmodel met EVF zoals sony a33 haalt al 10fps
    -enkel duurdere toestellen beschikken over spiegel met 100% beeld weergave, met EVF is dit 100%
    -EVF zoeker is groter dan OVF bij toestellen in zelfde categorie, wordt niet beperkt door grote vd spiegel.
    -toestel met EVF kan compacter gebouwd worden, diepte toestel wordt bij OVF bepaalt door breedte van de spiegel waardoor de flange focal distance (afstand sensor tot objectief) onnodig groot is. (zie ook voordeel range finder toz (D)SLR)
    -opklappen spiegel maakt heel wat lawaai
    -OVF toont beeld zoals je oog reeds ziet, heb je weinig aan, EVF toont het beeld zoals de camera het ziet, toont in feite reeds het finale beeld.
    Op die manier kun je correctheid belichting, kleuren, WB veel beter inschatten
    -OVF is heel moeilijk te gebruiken in donkere omgeving , zekers met minder snel objectief, no problem met EVF.
    -helderheid OVF hangt van gebruikt prisma af welke mee prijs toestel bepaalt.
    -alle informatie beschikbaar op LCD kan ook op EVF geprojecteerd te worden, je kunt zelf gewenste info samenstellen, maakt ook top LCD scherm overbodig.
    -flexible AF punten (enkel indien phase detect ), AF punt kan zelf bepaalt worden, waar dan ook op het scherm.

nadeel EVF, extra stroomverbruik
    Last edited by puerte; 4 januari 2011, 16:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Een beetje respect voor anderen
      Op BD in 2011 is dit weer ver te zoeken!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
        Zondag bij kamera express zag ik camerariemen die heel zacht waren van een soort zachte rubber gemaakt , zagen er beter uit dan die van nikon die bij mijn D300 zaten , maar ja daar staat dan D300s op
        Zo'n riem koop ik ook nog, maar dan een dubbele, voor als ik een reservebody heb. Dan moet ik geen lenzen meer wisselen bij concerten en heb ik 1 body met een 24-70 en de andere met een 70-200.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Daarvoor is dat gemakkelijk , maar toch opletten met die camera's aan je zij je stoot ze makkelijker

Comment

[QUOTE=jeroen.k;2956694]
            Ik ben ook vóór vooruitgang...maar een goed product spreekt voor zich, en hoeft niet iets dat anders is "af te kraken"...het is daarom ook niet dat een OVF slecht is...of een EVF goed...het is beiden anders...de ene is oud en optimaal...de ander is jong en kan nog meer aan gedaan worden...
            OVF is verouderd en te beperkt, EVF heeft veel meer mogelijkheden

Maar je moet geen dingen gaan verzinnen die niet spelen

Uitvergroten van het beeld kan ook door middel van Liveview...waar het imho hoe dan ook beter werkt, simpelweg omdat het scherm groter is. Als je in een klein EVF al veel gaat uitvergroten moet het onderwerp wel goed stilzitten om het onderwerp niet kwijt te raken.
            Niet correct, EVF is helemaal niet klein.. integendeel ..GH1 EN GH2 EVF bijna gelijkaardig met D700, veel groter dan instap-reflex.

Een zwart beeld of niet tijdens een lange sluitertijd....wat wil je dan door de zoeker zien als de camera de foto eenmaal aan het maken is? De informatie die je dan ziet is echt volledig overbodig...sowieso...bij sluitertijden waar het zwarte beeld storend zou kunnen gaan werken heb je de camera toch op statief...
            Is overbodig dat het beeld zwart word, niet echt een nadeel klopt, wel bijkomend voordeel met EVF bij lange sluitertijden (Nachtopnames) dat je de zoeker niet moet afsluiten om lichtinval te vermijden. Bij OVF wel aangeraden.

Mijn D700 doet 8fps...oké niet superspectaculair, maar om de spiegel dan echt vervelend te noemen...mwaa, nee...ook hier...wel is het uiteraard makkelijk om een hoger aantal fps te halen zonder spiegel. Dat is gewoon een feit.
            8 FPS met grip, camera weer een pak zwaarder en groter

Toestellen met een spiegel gaan gegarandeerd weg? Knap...jij hebt dus een glazen bol?
            Hoeft er geen glazen bol voor te hebben.. EVF finders worden steeds beter en zullen de OVF's vervangen.. nogmaals OVF te beperkt in mogelijkheden

Nee, allemaal prima...maar met fotografie heeft iedereen zijn behoeftes, ideeën, zaken die iemand wel nodig heeft en zaken die iemand niet nodig heeft...ik zweer bij een OVF...zou echt niet anders willen momenteel...is een EVF daarom slecht? Nee, gewoon iets waar ik nog geen toegevoegde waarde in zie...
            Mensen geloofden een paar jaren terug ook alleen maar in analoge fotografie en zagen in Digitale fotografie ook geen toegevoegde waarde.

Dus...nog eens een poging...prima dat je blij bent met de Pana GH2 die uit gaat komen (wat verder overigens niets nieuws is...EVF bestaat echt al een tijdje)...en ik gun je je enthousiasme voor camera's zonder spiegel en mét een EVF...maar probeer niet om "jouw ding" op te hemelen door onzin te verkopen en andere zaken af te kraken...
            EVF bestaat idd al een tijdje maar is nu al niet meer het kleine EVF zoekertje dat je zelf beschreef.

En als het moet....wil graag langs eender welk sportveld je GH2 straks testen tegen mijn D700...gewoon even om te kijken wat nu werkelijk superieur is...maar dat zou niet nodig moeten zijn. Wees blij met wat je hebt...en de mogelijkheden die je dat biedt...zonder afbreuk te doen aan iets dat "anders" is.
            Helemaal geen afbreuk aan iets dat anders is, fotografeer zelf met 5DMKII, heb respect voor alle merken en sta open voor vernieuwing en verbetering

Voor nu, moet ik Kees bijstaan...ben je niets dan een reclamezuil voor Panasonic

Is niet alleen Panasonic, ook Olympus werkt aan dergelijke Camera's en voor diegenen die een zoeker niet belangrijk vinden zijn de nieuwe Sony Nex camera's evenzeer alternatieven voor de klassieke reflex.
            Last edited by Funcky; 4 januari 2011, 21:40.
            Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Is niet alleen Panasonic, ook Olympus werkt aan dergelijke Camera's en voor diegenen die een zoeker niet belangrijk vinden zijn de nieuwe Sony Nex camera's evenzeer alternatieven voor de klassieke reflex.
              samsung NX10 en 11 niet vergeten, en zekers niet de sony a33 en a55 (5 a 600€), laatste halen 10fps, hebben zeer snelle autofocus, zou volgens sommige beter presteren dan de nikon d3s bij 10fps.

with AF-C set as the focus mode, the 55 will track action during 10fps bursts (rather better than the Nikon D3S does) and it can shoot at this speed in RAW only, and even in RAW+JPEG format, up to the 19 frame burst maximum with a Class 10 SDHC card.
              ref:david killpatrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                Ik ben het eens met je op bepaalde punten. Zo'n camera heeft op bepaalde punten voordelen ten opzichte van een klassieke dslr. Een evf toont 100% van het uiteindelijke beeld in de viewfinder, iets dat maar weinig dslrs doen.

Buiten dat zie ik weinig voordelen van zo'n evil camera tov een 5dmII. Het is idd een stuk lichter dan een 5dmII, wat ook normaal is. De 5DmII is weathersealed, is stevig opgebouwd uit een magnesiumalloy legering dat weegt allemaal.
                Als we gaan vergelijken met bvb de 550D is dat verschil al een heel stuk kleiner. Ik heb nog steeds de voorkeur voor een echte dslr, met optische viewfinder. Contrastautofocus van de evils is nog altijd een pak trager als dat van de klassieke dslrs, waardoor de evils minder bruikbaar zijn voor sport en bewegende beelden. Als je gewicht en grootte zo belangrijk vind, waarom zou je dan niet gewoon een xxxD kopen? Dan heb je betere AF, betere ruisprestaties door de grotere sensor en bovendien kan je je lenzen blijven gebruiken!
                Wil deze camera (GH2) gewoon eens nader bekijken, is idd andere camera dan 5DMKII maar als je vergelijkt met een 550D dan is het verschil in grootte idd kleiner.
                Voordelen van EVF zijn hierboven al genoemd, finder echter veel groter in vergelijk met 550d.
                Autofocus helemaal niet zo traag dan je denkt.

De AF van de Nex camera's van Sony zijn snel , ik heb deze zelf al uitgeprobeerd en was aangenaam verrast.
                De GH2 zou ook zijn beloften op AF snelheid waarmaken.
                Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Wil deze camera (GH2) gewoon eens nader bekijken, is idd andere camera dan 5DMKII maar als je vergelijkt met een 550D dan is het verschil in grootte idd kleiner.
                  Voordelen van EVF zijn hierboven al genoemd, finder echter veel groter in vergelijk met 550d.
                  Autofocus helemaal niet zo traag dan je denkt.

De AF van de Nex camera's van Sony zijn snel , ik heb deze zelf al uitgeprobeerd en was aangenaam verrast.
                  De GH2 zou ook zijn beloften op AF snelheid waarmaken.
                  heb gh2 al eens gebruikt, is een fijn toestel, beeldkwaliteit is iets minder dan van de NEX op hoge ISO maar zekers niet slecht.
                  de samsung nx11 ziet er ook veel belovend uit, grote voordeel is dat er een aantal bedieningen op de lens zitten, vind ik heel knap gezien. Denk dat de samsung meest gebruiksvriendelijk is.

is volgens mij heel moeilijk om te kiezen uit de nexen de gh2 of de nx11.

de sony a33/a55 zijn daarentegen met zeer grote lengte de uitschieters wat snelheid betreft, alsook de a55 wat beeldkwaliteit betreft. (zelfde sensor als nikon d7000 en pentax k-5) maar is minder compact dan de bvb de nexen.

Comment

OVF is verouderd en te beperkt, EVF heeft veel meer mogelijkheden
                    Niet correct, EVF is helemaal niet klein.. integendeel ..GH1 EN GH2 EVF bijna gelijkaardig met D700, veel groter dan instap-reflex.
                    Een EVF is wél klein...maar dat is een OVF ook. Het ging hier om inzoomen op...en in het gros van de gevallen zal een EVF daar te klein voor zijn (om nog iets van je compositie te kunnen zien). Bij een OVF Speelt dit niet (omdat je niet kan inzoomen). Klein is hier in relatie tot het liveview/grote schermpje achterop de camera. Wil je op een dergelijk detailniveau inzoomen, dan heb je je camera op statief, compositie van te voren bepaald en is liveview beter bruikbaar dan EVF (waar de liveview met een EVF systeem best eens beter zou kunnen werken, omdat deze hier op gebouwd is).

Is overbodig dat het beeld zwart word, niet echt een nadeel klopt, wel bijkomend voordeel met EVF bij lange sluitertijden (Nachtopnames) dat je de zoeker niet moet afsluiten om lichtinval te vermijden. Bij OVF wel aangeraden.
                    Dat kan als een nadeel gezien worden inderdaad...alhoewel ik denk dat weinig zich hier druk om zullen maken, klopt het wel.

8 FPS met grip, camera weer een pak zwaarder en groter
                    Voor mij geen nadeel...is heel persoonlijk per persoon, maar ik heb liever een formaat D3 in de handen dan het formaat D7000...ondanks dat ik de 8fps lang niet altijd gebruik, zit de grip er wel bijna altijd op.

Hoeft er geen glazen bol voor te hebben.. EVF finders worden steeds beter en zullen de OVF's vervangen.. nogmaals OVF te beperkt in mogelijkheden

Mensen geloofden een paar jaren terug ook alleen maar in analoge fotografie en zagen in Digitale fotografie ook geen toegevoegde waarde.
                    En analoge fotografie is verdwenen? Daarnaast...nog steeds geen enkel steekhoudend argument gehoord van die grote OVF beperkingen, behalve de snelheid in fps...maar ik vraag me dan wel ergens af waar de grens dan nog zit tussen filmen en foto's maken. Dat EVF finders steeds beter worden geloof ik direct, dat ze in bepaalde segmenten het OVF systeem gaan vervangen...geloof ik 100%...maar dat je hiermee kan concluderen dat de OVF gaat verdwijnen? Nee, nogmaals...je hebt geen glazen bol, dus je kán die statement niet zomaar maken (en tegelijkertijd serieus genomen willen worden). Zolang er een markt voor is, zullen producenten het maken.

EVF bestaat idd al een tijdje maar is nu al niet meer het kleine EVF zoekertje dat je zelf beschreef.

Helemaal geen afbreuk aan iets dat anders is, fotografeer zelf met 5DMKII, heb respect voor alle merken en sta open voor vernieuwing en verbetering
                    Same here...maar concentreer je dan meer op wat het EVF wél kan en niet op wat een OVF niet kan. Je voorkomt daarmee ook dat het een discussie van voor- en tegenstanders wordt, want net als Canon - Nikon discussies zullen die nooit iets productief opleveren. En die kleine zoeker was dus in vergelijk met het liveviewscherm, niet met OVF.

Uiteraard, ik had 4 jaar terug al een zeer degelijke EVF in mijn fuji S9600 zitten...en ik ben er van overtuigd dat EVF het instapsegment van álle merken gaat overnemen...ik ben er enkel niet van overtuigd dat EVF (op korte termijn) OVF over de gehele range gaat vervangen...er zitten nog teveel beperkingen aan...op dit moment.
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      heb gh2 al eens gebruikt, is een fijn toestel, beeldkwaliteit is iets minder dan van de NEX op hoge ISO maar zekers niet slecht.
                      de samsung nx11 ziet er ook veel belovend uit, grote voordeel is dat er een aantal bedieningen op de lens zitten, vind ik heel knap gezien. Denk dat de samsung meest gebruiksvriendelijk is.

is volgens mij heel moeilijk om te kiezen uit de nexen de gh2 of de nx11.

de sony a33/a55 zijn daarentegen met zeer grote lengte de uitschieters wat snelheid betreft, alsook de a55 wat beeldkwaliteit betreft. (zelfde sensor als nikon d7000 en pentax k-5) maar is minder compact dan de bvb de nexen.
                      Idd, de Nx 11 heeft ook mijn aandacht.. de voorganger NX10 heeft een uitstekende bouwkwaliteit en bediening is comfortabel te noemen. Ik veronderstel dat de EVF in de Nx 11 dezelfde is als de NX 10.

De Sony's A33 - A55 knap.. met die translucent mirror technologie die nu zijn weg gevonden heeft maar idd groter dan voorgenoemde camera's maar zeker niet zo lomp zoals een D300 met grip (met grip 8fps nog altijd trager dan de A55)

Comment

die sony camera in handen gehad, is een raar zicht , een knuist van een objectief op een mini body, waardoor het gewicht niet evenredig verdeeld ligt.
                        Geef mij maar een spiegelreflex
                        smile ! ...it confuses people ...

Comment

Een opmerking in de marge van de discussie ivm het aantal f/sec dat hier aan de gang is: wat kan je fotograferen met 10 f/sec dat niet kan met 5 f/sec? Vermits het hier om snelle dingen moet gaan mag ik aannemen dat dit dan ook zal gebeuren met een hoge sluitersnelheid.
                          1/250 sec geeft bij de "trage" camera 1/50 van een seconde vastgelegd in 5 beelden en bij de "snelle" 2/50 in 10 beelden. Blijkt over 49/50 of 48/50 dat je niet hebt gemist. Dat maakt het behoorlijk relatief vind ik.

OT: Er bestaan toch al EVF's in de aftermarket speciaal voor DSLR's en hun video-functie. Ik kan me perfect inbeelden dat EVF ooit tot een zulke kwaliteit komen, dat ze ook standaard op de professionele DSLR terug te vinden zijn.

Comment

voor sportfotografie is 10fps handig, bij de klassieke DSLR's vind je dit enkel terug in zeer dure toestellen speciaal ontworpen voor actie fotografie zoals de nikon d3s en de canon 1dm4, toestellen van rondom de 4000€. Dank zij EVF kan men dit nu verwezenlijken in toestellen van +/- 500 euro

wat het voordeel is van hoge fps is dat je binnen een zelfde timeframe meer opnames kunt maken zo simpel is dat, bij 10fps moet je sluitersnelheid <= 1/10 sec.

EVF van a33/a55 is kwalitatief best te vergelijken met OVF van toestellen binnen dezelfde category.
                            Verwacht wordt dat sony zijn topmodel binnen APS categorie zal uitrusten met EVF, en het is niet zeker of er nog een equivalent met OVF op de markt gebracht wordt. Dat zou, bij sony althans, het einde van OVF kunnen betekenen in combi met APS sensoren.
                            Andere merken zullen volgen, of wie weet voor lopen, zodra ze over de nodige technologie beschikken.

We zitten nu eenmaal in het digitaal tijdperk en een OVF past daar in het geheel niet in, is een te grote beperking voor mogelijkheden die digitaal te bieden heeft, zekers als men ook nog overgaat naar volledig elektronische sluiter. Maar de kwaliteit van EVF zal zekers heel snel evolueren, en ik verwacht dat binnen een paar jaar ook gebruikt zal worden in top FF modellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
                              , een knuist van een objectief op een mini body, waardoor het gewicht niet evenredig verdeeld ligt.
                              So what?

Comment

Deze discussie is al eens gepasseerd.
                                Het heeft helemaal geen nut. Niemand gaat de andere overtuigen van zijn eigen gelijk. Al helemaal niet als de ene discussieert vanuit een merkvoorkeur.

De ene groep heeft liever een kleine compacte camera die in de binnenzak past en gebruikt alleen kleine plastiek lensjes, de andere heeft liever het vertrouwelijk gevoel van stevigheid en ergonomie van een middelgrote DSLR met even stevige lenzen. De ene groep ziet liever 100% met het blote oog wat er gebeurt, de andere legt zijn vertrouwen 'blindelings' (pun intended) in het elektronische, bewerkte en (voorlopig) beperkte beeld van een LCD.

Etc...

Ikzelf, ben vooral benieuwd naar hybrides, zoals o.a. X100 van Fuji.

Comment

Working...
                                X