Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D ii of 7D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D ii of 7D?

Oorspronkelijk geplaatst door wyoming Bekijk bericht
    Beste Oli,

Ik zou ook met pijn in het hart mijn 10-22mm moeten van de hand doen. Een lens waarvan ik echt veel genot heb. Ze zit veel op mijn camera. Misschien zou de 17-40 mm een oplossing kunnen bieden ipv de 16-35mm die veel duurder is. De 17-40 mm is een F4. Zou je echt gaan voor een nog lichtsterkere lens als breedhoek ? Of is dit niet een beetje overkill ? Natuurlijk een pracht van een lens maar volgens Photozone is het verschil zeer miniem hoor.
    Ik schiet altijd in het donker En ik schiet bewegende feestende mensen. IS is geen optie. De 8-15L lens is ook een optie maar ook "maar" F4 en is een fisheye. De 17-40 is eerlijk gezegd mijn ding niet. Ik denk dat het later gewoon 8-15 F4 L lens zal worden met mijn overige lensjes. Ik heb een creatieve breedhoek/fisheye nodig. Is gewoon te leuk om mee te werken. Prijs maakt mij uiteindlijk zoveel niet uit, zolang de lenzen maar onder de 2000€ blijven. Zowieso is de breedhoek voor later, mijn 24-70 F2.8 L lens zal op een FF toch ook al breed genoeg zijn voor party's ( hoop ik ). De 8-15 zal er zeker ooit komen, lijkt me een te leuke lens om te hebben. Zowieso gebruik ik een breedhoek quasi nooit voor landschappen, tenzij uitzonderlijk op een trip waar je gewoon niet neen tegen kan zeggen om er een foto van te trekken. 16-35 leek me een geruime tijd al de beste oplossing voor mij voor later op de 5D, maar die ga ik ook wel laten varen om nog breder te gaan met de 8-15L en om zowel fisheye als breedhoek in één te krijgen.
    Last edited by Oli; 21 december 2010, 16:58.
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
      Ik schiet altijd in het donker En ik schiet bewegende feestende mensen. IS is geen optie. De 8-15L lens is ook een optie maar ook "maar" F4 en is een fisheye. De 17-40 is eerlijk gezegd mijn ding niet. Ik denk dat het later gewoon 8-15 F4 L lens zal worden met mijn overige lensjes. Ik heb een creatieve breedhoek/fisheye nodig. Is gewoon te leuk om mee te werken. Prijs maakt mij uiteindlijk zoveel niet uit, zolang de lenzen maar onder de 2000€ blijven. Zowieso is de breedhoek voor later, mijn 24-70 F2.8 L lens zal op een FF toch ook al breed genoeg zijn voor party's ( hoop ik ). De 8-15 zal er zeker ooit komen, lijkt me een te leuke lens om te hebben. Zowieso gebruik ik een breedhoek quasi nooit voor landschappen, tenzij uitzonderlijk op een trip waar je gewoon niet neen tegen kan zeggen om er een foto van te trekken. 16-35 leek me een geruime tijd al de beste oplossing voor mij voor later op de 5D, maar die ga ik ook wel laten varen om nog breder te gaan met de 8-15L en om zowel fisheye als breedhoek in één te krijgen.
      Ja als je altijd in het donker schiet dan is de 16-35 natuurlijk aan te raden. De prijs er dan maar bij genomen. Maar in mijn vorige post vroeg ik mij af als de 17-40 op FF "maar" bruikbaar zou zijn vanaf 20mm mijn 24-105 het dan ook niet zou doen op FF als breedhoek. Het is maar 4 mm verschil tov de bruikbaarheid van de 17-40, maar zoals ik al schreef 4mm is toch een verschil dacht ik, zeker op crop bij breedhoek beelden is 4mm veel. Dan zou ik misschien die breedhoek nog wat uitstellen en uitkijken of ik die mm's al dan niet mis. Maar die 16-35 f 2,8 moet wel zalig zijn. Een fisheye heb ik nooit gebruikt en ik weet ook niet echt of deze wel veel zou gebruiken. Maar dat is persoonlijk hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
        monica, dat kind op de laatste foto, hoe heb je deze gekadreerd? eerst scherpstellen op centraal af punt en derna kadreren? of is deze gecropped? Want op F2.8 op een 5D als je daar ook maar een beetje beweegt dan is hetgene je scherp wilt toch out of focus?
        Ik gebruik alleen het centrale AF punt. Ik stel scherp, hou de ontspanknop half ingedrukt, kadreer en druk dan door. Dit is geen crop. Je ziet ook dat de scherptediepte hier zeer beperkt is. (vergelijk knoopje van de jas eens met de schouder bv)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
          Zelf gebruik ik de 24-105 veel voor landschap foto's op een crop body. komt er een beetje op neer dat je voor een crop body de mm die op het objectief staan moet vermenigvuldigen met 1.6 of 1.3 (afhankelijk van de sensor) in mijn geval met de 7D 1.6.

10-22 op crop
          10mm x 1.6 = 16mm
          22mm x 1.6 = 35,2mm

17-40 op crop
          17mm x 1.6 = 27,2
          40mm x 1.6 = 64

Het is en blijft een persoonlijke smaak, als je nu veel voor landschap de 10-22 gebruikt dan lijkt de 17-40 of 16-35 de beste keuze ? Advies test het eens uit. Persoonlijke ervaring is de beste ervaring om je keuze op te baseren.

17-40 ongeveer een jaar in mijn bezit gehad en erg tevreden over geweest. Alleen heb ik deze alleen gebruikt op een crop body en niet op FF. Bij een crop body worden de buitenste randen van een EF objectief niet gebruikt dit wat bij FF wel het geval is.
          Dit zou misschien kunnen verklaren waarom ze bij photozone beweren dat deze lens "maar" bruikbaar zou zijn vanaf 20mm op FF, ik weet het niet echt.
          Als jij de 24-105 gebruikt voor landschappen op crop dan moet dit zeker lukken op FF. Komt overeen met een 15mm op crop.
          En brengt mij ook al een stap dichter bij een FF want die lens bezit ik. Nu gebruik ik de 10-22 voor landschappen en steden op mijn croptoestel. Ik denk dat ik wellicht voor de 5DMKII zou kunnen opteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Ik gebruik alleen het centrale AF punt. Ik stel scherp, hou de ontspanknop half ingedrukt, kadreer en druk dan door. Dit is geen crop. Je ziet ook dat de scherptediepte hier zeer beperkt is. (vergelijk knoopje van de jas eens met de schouder bv)
            Juist dermee, met zo een korte scherptediepte lijkt het me moeilijk. Vooral de ogen bij de laatste foto lijken me razorsharp!! Dat kind bleef waarschijnlijk mooi stil staan?

@wyoming: best is dat je de lens zelf test, zie met de 5D wat je mist, breedhoek of niet, mischien heb je wel voldoende met je 24-105, mischien ook niet, kijk dan eens uit naar een 17-40 en test hem zelf eens uit of deze breed genoeg gaat voor jou. Neem een paar foto's en beoordeel ze thuis op de pc. Ik geloof niet in alle onzin dat de lens enkel bruikbaar is vanaf een bepaald aantal mm of vanaf een bepaalde F waarde. Mischien heb ik gewoon het geluk om een uitstkend exemplaar van de 70-200 F2.8 IS te hebben of van de 24-70 F2.8 wie weet, zelfs mijn 8-16mm is retescherp vol open en op elke mm. Ok er komt wat vervorming in, maar tegenwoordig heeft fotoshop een geintegreerde oplossing dervoor, lensfilter, die corrigeert automatisch alles, en resultaat mag er zeker wezen. Vignetting heeft soms wel zijn charmes ook hoor. En over ruis zou ik me geen zorgen maken met de 5D.mm is kwestie van een halve meter naar achter te stappen of naar voor. Als je met een muur zit zit je wel in de knoei das een feit. Ik zeg het nogmaals, test eerst uit wat er ontbreekt in je verzameling lenzen. En spaar er dan voor.

Comment

Kijk anders ook ff naar deze foto's:

Sample photos with complete EXIF data and Lightroom edits. Click on any of them to view camera settings, edits and download them as Lightroom presets.

Ik kijk hier geregeld naar op volle resolutie als die erbij zitten. Zo bepaal ik ook mijn wishlist. ik kijk ook naar verschillende reviews over de lens, meestal ist wel dezelfde zever van "niet altijd goeie exemplaren" etc etc. Is u exemplaar niet goed dan ruil je die gewoon in.

Comment

mja twijfel ook nog altijd!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SACH Bekijk bericht
                  mja twijfel ook nog altijd!
                  5D of 7D ?

Comment

Working...