Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D ii of 7D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 5D ii of 7D?

Stel...ik zou nog geen 5DmkII hebben....dan kocht ik hem heel snel. Straks gaat het net als bij de 70-200L 2.8 IS,al niet meer te krijgen weken voor de II uitkwam.
    Ik hoor verhalen van de AF van de 7D met de sensor van de 5DmkII....geef mij de ouwe trouwe AF van de 5mkII maar. Misschien niet heel snel, maar wel ALTIJD raak.
    De 5DmkIII zal ook weer stukken duurder zijn....OEF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
      Ik gebruik de 5DmkII ook om paardensport te fotograferen...nagenoeg ruisloos tot ISO 1600, ISO 3200 is ook goed bruikbaar.
      Maar er zullen mensen ook zweren bij de 7D...minder beeldkwaliteit maar de AF is wat beter. (je kan dan niet zo hoog in de ISO's gaan zitten)
      Het is maar net waar je voor kiest en wat je eventueel nog meer met je camera wilt doen. Wil je kleine vogels (dieren of objecten waar je veel tele bij nodig hebt) of retesnelle aktie fotograferen, ga dan voor de 7D...wil je mooie kwaliteits portretten (ook van paarden) schieten of landschappen, ga dan voor de 5DmkII. Succes
      Beste Monica,

Hartelijk dank voor jou reactie die ik héél erg waardeer. Welke sluitertijd bekom je dan met bvb de 85mm F1,8 op F2 iso 1600 en 3200 ? Heb je daar een idee van ? En zijn je foto's dan ook scherp te noemen, ik bedoel kun je ze gebruiken om af te drukken ? Met mijn 450D kom ik niet verder dan 1/100 of soms 1/125 op iso 1600 en deze zijn niet scherp te noemen en uiteraard veel ruis recht uit de camera ( zonder nabewerking ) Je zou me al een heel eind verderop kunnen helpen. Retesnelle aktie heb ik dus niet vandoen. Maar voor een paard in draf of galop is 1/100 indoor niet genoeg voor goede plaatjes. Dank bij voorbaat.

Comment

Ik heb geen IS lens, ik heb de 70-200L 2.8, dus houd altijd minimaal mijn brandpuntsafstand aan. Dus als ik een brandpuntsafstand heb van 200mm, gebruik ik een sluitertijd van minimaal 1/200e. Dat is snel genoeg voor dressuur. Bij springwedstrijden ligt het er aan....wil je nog wat beweging in je foto of wil je het beeld echt bevriezen. (nog kortere sluitertijd)
        In de maneges waar ik fotografeer (oa Spaarnwoude en Nieuwe Brug) is het licht dusdanig dat ik minimaal een sluitertijd van 1/200e en een diafragmawaarde van rond de f8 heb (genoeg scherptediepte) Dit op 200mm en een ISO van 1600.
        Ik ben nog niet tekort gekomen
        IS op een lens heeft voor mij niet echt een meerwaarde, omdat ik altijd hogere sluitertijden gebruik. Ook bij kinderportretjes.

Nogmaals succes! Het is best een lastige keuze....de 7D of de 5DMkII. Ik heb er ook vorig jaar voor gestaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Ik heb geen IS lens, ik heb de 70-200L 2.8, dus houd altijd minimaal mijn brandpuntsafstand aan. Dus als ik een brandpuntsafstand heb van 200mm, gebruik ik een sluitertijd van minimaal 1/200e. Dat is snel genoeg voor dressuur. Bij springwedstrijden ligt het er aan....wil je nog wat beweging in je foto of wil je het beeld echt bevriezen. (nog kortere sluitertijd)
          In de maneges waar ik fotografeer (oa Spaarnwoude en Nieuwe Brug) is het licht dusdanig dat ik minimaal een sluitertijd van 1/200e en een diafragmawaarde van rond de f8 heb (genoeg scherptediepte) Dit op 200mm en een ISO van 1600.
          Ik ben nog niet tekort gekomen
          IS op een lens heeft voor mij niet echt een meerwaarde, omdat ik altijd hogere sluitertijden gebruik. Ook bij kinderportretjes.

Nogmaals succes! Het is best een lastige keuze....de 7D of de 5DMkII. Ik heb er ook vorig jaar voor gestaan.
          Dank voor je antwoord. Maar is 200mm niet te lang indoor. 200 mm op FF wordt 125 op crop. Ik heb nu al moeite met mijn 85mm, mijn onderwerp bestrijkt bijna gans mijn beeld. Ik moet ze altijd aan de overkant langs de lange zijde nemen. De indoor pistes waar ik schiet zijn niet zodanig groot hoor. Of waar ben ik verkeerd ? ik ben bijlange zo geen goede fotograaf als jij bent maar wil best wel nog veel leren. De gekende AF problems en zijn minder goede hoge ISO prestaties doen mij twijfelen aan de 7D. Daarom zou de 5DMKII "misschien " beter geschikt zijn voor mijn doeleinden ( paardensport en reizen ) . Het is inderdaad moeilijk maar het is ook een redelijk bedrag dat je investeert en je maakt best vanaf de eerste keer de goede keuze hé. Maar nu ben ik toch al een eind verder hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wyoming Bekijk bericht
            Dank voor je antwoord. Maar is 200mm niet te lang indoor. 200 mm op FF wordt 125 op crop. Ik heb nu al moeite met mijn 85mm, mijn onderwerp bestrijkt bijna gans mijn beeld. Ik moet ze altijd aan de overkant langs de lange zijde nemen. De indoor pistes waar ik schiet zijn niet zodanig groot hoor. Of waar ben ik verkeerd ? ik ben bijlange zo geen goede fotograaf als jij bent maar wil best wel nog veel leren. De gekende AF problems en zijn minder goede hoge ISO prestaties doen mij twijfelen aan de 7D. Daarom zou de 5DMKII "misschien " beter geschikt zijn voor mijn doeleinden ( paardensport en reizen ) . Het is inderdaad moeilijk maar het is ook een redelijk bedrag dat je investeert en je maakt best vanaf de eerste keer de goede keuze hé. Maar nu ben ik toch al een eind verder hoor.
            Andersom... 200mm wordt 320mm op crop

Op FF kan ik ook prima uit de voeten met 200mm in een manegehal...met crop lukte dat ook wel, maar dat stond hij minder op 200mm (nu schoot ik enkel voornamelijk honden in de manege...geen paarden).
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Andersom... 200mm wordt 320mm op crop

Op FF kan ik ook prima uit de voeten met 200mm in een manegehal...met crop lukte dat ook wel, maar dat stond hij minder op 200mm (nu schoot ik enkel voornamelijk honden in de manege...geen paarden).
              Beste Jeroen,

Ik bedoel dat als Monica met 200mm op FF kan schieten dat overeenkomt met 125mm op een croptoestel ( 125 x 1,6 = ongeveer 200mm op FF ) of ben ik dan zoooo verkeerd ? Je mag me steeds verbeteren hoor.

Comment

Beste Jeroen,

Ik bedoel dat als Monica met 200mm op FF kan schieten dat overeenkomt met 125mm op een croptoestel ( 125 x 1,6 = ongeveer 200mm op FF ) of ben ik dan zoooo verkeerd ? Je mag me steeds verbeteren hoor.
                Nopez...ik nam brandpuntafstand als absoluut...jij nam de andere kant van de vergelijking...beeldhoek als absoluut. In dat geval ben je juist..!
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

hoi hoi,
                  of 200 (op een FF) niet te lang is. Wel, de binnenbak van manege Spaarnwoude is erg groot, dus is een beetje bereik wel handig. Ik heb de 200 wel nodig, maar natuurlijk niet continu. Maar als jij aan 85mm al genoeg hebt, kun je de sluitertijd verder verkorten...al lijkt me dat niet handig tijdens wedstrijden en heb je genoeg speling qua sluitertijd omdat je flink hoog in je ISO kan gaan zitten.
                  Sja, die gekende AF problems...ik ken de problemen (ook hier op BD), maar er zijn ook heel veel enthousiaste 7D gebruikers. Maar aangezien jij echt voor beeldkwaliteit gaat, geen retesnelle akties hoeft vast te leggen en hogere ISO waarden nodig hebt denk ik dat je heel blij wordt van een 5DmkII. De burst is hoog genoeg zo'n 4 frames per seconde. Daar kun je een sprong prima mee vastleggen.
                  Een grappig detail is dat tweedehands 5DmkII's erg schaars zijn...dat zegt mij dat deze gebruikers erg tevreden zijn. Ik geloof dat er hier op BD net een 5DmkII voor 1000 euro tweedehands te koop staat.
                  Het is zeker een gigantische investering en ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
                  Ik weet ook niet wat voor glas je tot je beschikking hebt.

Comment

Een paar kinder&paard portretjes met de 5DmkII.

Hier heb ik zeker 50% van de foto gecropt:

en hier een crop van dezelfde foto, maar dan alleen van de mond van het paard

Dit is dus maar een miniem stukje van de foto en zelfs daar zijn details nog goed zichtbaar. Dat is typerend voor de 5DmkII.

Foto in de paddock (stukje donkerder, dus ISO 500 en f2.8)

Comment

Hey,

Prachtige beelden. Kan ik alleen maar van dromen ( momenteel althans ). Wie weet komt er verandering. In ieder geval doet jou 5DMKII het perfect en natuurlijk ook de fotograaf niet vergeten.
                      Ik heb momenteel als glas : canon 10-22mm / Tamron 17-50 mm F 2,8 / Canon 24-105 mm / canon 85mm F 1,8 en de canon 70-200 F4 non IS. Bij een overgang naar FF zouden de 10-22 en de 17-50 niet meer passen. Maar ik zou dan misschien de canon 17-40 bijkopen voor landschapsfotografie tenzij de 24-105 hieraan voldoet ?. Het wordt nog even nadenken, de Kerstman zou die nog komen naar mij ?
                      Mocht ik je niet meer horen, Prettige Feestdagen voor jou en je gezin.

Comment

24-105 + 70-200 is al uitstekend om alles te doen, je hebt dan nog eens een 85 F1.8 deze lenzen op de 5D zijn uitstekende combinaties hoor.
                        Nu zit je enkel nog in een fase zoals ik: de lenzen hebben maar nog niet de body ( ik zit met de 8-16, 24-70 F2.8 L en 70-200 F2.8 L IS) tot mijn allergrootste spijt moest ik overstappen op de 5D dan moet mijn 8-16 weg En ik hou zo erg van deze lens. Een alternatief is de fisheye 8-15 F4 L of 16-35 F2.8 L maar die kosten veel centjes )
                        @monica, dat kind op de laatste foto, hoe heb je deze gekadreerd? eerst scherpstellen op centraal af punt en derna kadreren? of is deze gecropped? Want op F2.8 op een 5D als je daar ook maar een beetje beweegt dan is hetgene je scherp wilt toch out of focus?

Hey,

Prachtige beelden. Kan ik alleen maar van dromen ( momenteel althans ). Wie weet komt er verandering. In ieder geval doet jou 5DMKII het perfect en natuurlijk ook de fotograaf niet vergeten.
                        Ik heb momenteel als glas : canon 10-22mm / Tamron 17-50 mm F 2,8 / Canon 24-105 mm / canon 85mm F 1,8 en de canon 70-200 F4 non IS. Bij een overgang naar FF zouden de 10-22 en de 17-50 niet meer passen. Maar ik zou dan misschien de canon 17-40 bijkopen voor landschapsfotografie tenzij de 24-105 hieraan voldoet ?. Het wordt nog even nadenken, de Kerstman zou die nog komen naar mij ?
                        Mocht ik je niet meer horen, Prettige Feestdagen voor jou en je gezin.
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Beste Oli,

Ik zou ook met pijn in het hart mijn 10-22mm moeten van de hand doen. Een lens waarvan ik echt veel genot heb. Ze zit veel op mijn camera. Misschien zou de 17-40 mm een oplossing kunnen bieden ipv de 16-35mm die veel duurder is. De 17-40 mm is een F4. Zou je echt gaan voor een nog lichtsterkere lens als breedhoek ? Of is dit niet een beetje overkill ? Natuurlijk een pracht van een lens maar volgens Photozone is het verschil zeer miniem hoor.

Comment

Als je de lens vooral buiten met acceptabele lichtomstandigheden gebruikt dan is de 17-40 een mooi objectief. Fotografeer je geregeld onder lichtomstandigheden die lichtsterkte vereisen dan is de 16-35 een mooie optie. Als ik het zo lees dan is de 17-40 een goede keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                              Als je de lens vooral buiten met acceptabele lichtomstandigheden gebruikt dan is de 17-40 een mooi objectief. Fotografeer je geregeld onder lichtomstandigheden die lichtsterkte vereisen dan is de 16-35 een mooie optie. Als ik het zo lees dan is de 17-40 een goede keuze.
                              Volgens Photozone is de 17-40mm eigenlijk maar echt goed bruikbaar vanaf 20mm. Zou de 24-105mm ook volstaan als breedhoek op FF. Het is "maar" 4mm, maar 4mm is toch niet niks of heb ik het verkeerd voor ?

Comment

Zelf gebruik ik de 24-105 veel voor landschap foto's op een crop body. komt er een beetje op neer dat je voor een crop body de mm die op het objectief staan moet vermenigvuldigen met 1.6 of 1.3 (afhankelijk van de sensor) in mijn geval met de 7D 1.6.

10-22 op crop
                                10mm x 1.6 = 16mm
                                22mm x 1.6 = 35,2mm

17-40 op crop
                                17mm x 1.6 = 27,2
                                40mm x 1.6 = 64

Het is en blijft een persoonlijke smaak, als je nu veel voor landschap de 10-22 gebruikt dan lijkt de 17-40 of 16-35 de beste keuze ? Advies test het eens uit. Persoonlijke ervaring is de beste ervaring om je keuze op te baseren.

17-40 ongeveer een jaar in mijn bezit gehad en erg tevreden over geweest. Alleen heb ik deze alleen gebruikt op een crop body en niet op FF. Bij een crop body worden de buitenste randen van een EF objectief niet gebruikt dit wat bij FF wel het geval is.

Comment

Working...
                                X